hoe houd ik mijn onderbenen stil

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

haffiefreak

hoe houd ik mijn onderbenen stil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-05 12:01

Ja de titel zegt het al:
Hoe kan ik mijn onderbenen stil(er) houden?? Heb nogal wiebel benen
en als ik dan mijn benen iets aanklem dan gaan mijn tenen naar buiten wijzen en mijn knien niet meer tegen het zadel aan Ik zal proberen om er maandag foto's op te zetten Misschien dat het dan beter uit te leggen valt voor jullie

Groeten haffiefreak

Melia

Re: hoe houd ik mijn onderbenen stil

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 15:05

kheb precies hetzelfde >;)
dus hopelijk weet er iemand een oplossing voor

Javayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 15:14

Ik moest meteen denken aan een product dat ik op de site van de paardendrogist heb gezien. Of het werkt, geen idee, heb het nog niet nodig gehad. Maar ik dacht een artikel gelezen te hebben, iemand die dit af en toe gebruikte ter ondersteuning, en ook zonder een stiller been kreeg. Zag dat het nu een aanbieding is op de site

Van www.paardendrogist.nl :

Symmetry
Een groot succes in Engeland! Een handig hulpmiddel tijdens het rijden voor het stilhouden van het onderbeen en het naar beneden houden van de hakken.

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Javayo op 19-10-05 15:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 15:15

VMR -> RT

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 15:25

om het te leren kan je het makkelijk leren door je beugels met een touwtje oid aan je singel vast te maken. ja kan je niet anders dan stil zitten en als je ze dan na verloop van tijd los laat ben je niet anders meer gewend

lieSjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 15:55

jaa inderdaad.. wij doen het ook wel eens in de les, gewoon met een strotouwtje tussen je singel en door je beugel!

freaky

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 15:59

voor je tenen, schuine beugelblokjes. Die helpen je een beetje om je tenen naar binnen te houden.

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 16:17

bedankt voor dit topic
heb ik dr ook nog wat aan

eknein

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 17:16

sperriempje aan je singel--> beugel monteren

Lolientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 22:28

handig,, dit ga ik eens bij me wiebellende zusje proberen..

ik heb dit probleem niet,, zat er vandaag tijdens les wel aan te denken.. maar wat ik merk is dat ik egt me been in de beugel druk,, waardoor hij vanzelf al stil blijft hangen.. en beetje naar achterren zitten..(of als je te ver naar achterren zit naar voren..) ik denk dat dat de truc bij mij was..

Lotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 00:36

Ik heb het geleerd op de vrij strenge manier.Bierviltjes tussen de knieen en het zadel en dan doorzitten..de bierviltjes mogen er niet afvallen natuurlijk

Ik heb dit ook gehad vroeger met het lichtrijden ( doorzitten nu niet meer) .Als je vind dat je benen te ver afsteken van het zadel tijdens het lichtrijden moet je de truc van de knieen tegen het zadel houden toepassen en je benen iets meer naar achteren leggen ( ook handiger om been te geven) tuurlijk niet overdrijven..gewoon een klein beetje naar achterern.Wel opletten dat je je hakken blijft uitdrukken want dan kan je wel eens je benen beginnen intrekken.
je zult zien dat dit "mooier" om te zien is maar ook vooral handiger om aan te sporen.

en voor de rest kan ik alleen maar zeggen VEEEEEL oefenen..oefening baart kunst.

karton

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 09:48

Je kunt wel je beugel vastmaken aan de singel, maar daarmee verhelp je het probleem niet. Op dat moment heb je je benen stil, maar als die dingen er weer af haalt begint het zo weer opnieuw.
Ik heb dit ook gehad, en heb het toen ook op Bokt neergezet. Iemand zei toen dat ik vanuit mijn knieën moest gaan lichtrijden. Dus net doen of die onderbenen er niet zitten, maar gewoon echt tot je knieën. En natuurlijk je hakken uitdrukken en zorgen dat de rest van je houding (je armen, je rug etc.) netjes is.

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 10:39

Ik heb het ook. Mijn paard heeft een ontzettend moeilijk draf en dat uit zich in mijn benen. Ik heb geprobeerd met een strotouwtje aan de singel, maar ik heb het idee dat ik juist nog meer ga wiebelen. Bij mij ligt het ook aan de combinatie paard > zadel > rugklachten van mij... Gewoon veel oefenen en er continu opletten. Het gaat bij mij echt stukken beter dan in het begin.

Graaskorf

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 16:02

Probeer eens een tijdje zonder zadel te gaan rijden. Als je dan teveel met je benen wiebelt wordt dat erg duidelijk afgestraft. Zonder zadel wordt je meer gedwongen om je benen aan te houden.

En de truc met de bierviltjes werd op de ponyclub ook altijd uitgevoerd.

Maar het is vooral een kwestie van heel hard oefenen.

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 19:25

oke zal de tips proberen

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 22:20

dit probleem heb ik ook jaren gehad
ook gingen mijn hakken omhoog bij het lichtrijden
tot dat ik een KN zadel kocht
meteen waren alle problemen opgelost
ik zit rechter op.. hou mijn benen stiller.. en ik kan nu lichtrijden met mijn hakken omlaag

ook als je zadel goed in balans op je paard ligt en dus niet achterover ligt (zoals zo veel zadels) zit je meteen stukken beter

riempjes aan je stijgbeugels vind ik geen goede oplossing... want daar ga je niet beter van zitten

Goudkuipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-05 12:51

Dat met die touwtjes aan de singel maken e.d. is geen oplossing, zo verhelp je het probleem niet.
Meestal is het niet kunnen stilhouden van je onderbenen, het hebben van een slechte zit, je rijd te veel op de stijgbeugels.
Ondersteun je lichaamsgewicht met je zit en niet met je dijen en de stijgbeugels, anders ben je niet in staat je benen vrijelijk te bewegen voor het geven van hulpen. Het is belangrijk jezelf te dwingen geen gebruik te maken van de stijgbeugels, dit geldt ook voor het lichtrijden in draf (opgetrokken hakken).
Stel je voor dat er een rauw ei tussen je voet en de stijgbeugel zit dat niet mag breken. Schoppen met je hakken (tenen gaan dan dus naar buiten) is een uiterst ondoelmatige hulp en het is bovendien afschuwelijk om te zien. Gebruik in plaats daarvan de binnenkant van je kuit en richt de druk naar binnen en licht naar voren. Houd je benen altijd in licht contact met je paard zodat hij de verandering van druk kan voelen aankomen en niet wordt verrast door een plotseling contact.
Ik zou zeggen, rij eens een paar keer zonder zadel, of haal de beugelriemen van je zadel, zodat je een betere en vastere zit ontwikkeld.
Heel veel succes en allemaal een fijn weekend

esziiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-05 13:03

Gewoon goed je hakken uitdrukken! dan blijft je onderbeen vanzelf wel wat stiller..
Oefense

BlueMilk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-05 14:20

Je benen meer rond je paard sluiten zonder echt te drijven, helpt ook goed

Climax

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-05 14:27

Lotti schreef:
Ik heb het geleerd op de vrij strenge manier.Bierviltjes tussen de knieen en het zadel en dan doorzitten..de bierviltjes mogen er niet afvallen natuurlijk

Vind ik een slechte manier, ze deden het bij ons vroeger op de ponyclub ook wel, maar je leert dan te drukken met je knie en dat is niet de bedoeling.
De knie moet aangesloten aan het zadel liggen maar niet duwen, de druk moet op de beugel zijn niet op je knie.

Touwtjes van de beugel aan de singel heb ik vroeger ook gedaan, werkt heel goed, je krijgt er wel spierpijn van in het begin
Je moet het alleen niet doen met een beest die wat minder braaf is, aangezien je been nog niet gewend is aan die houding en je dan vrij snel je beugels kwijt raakt

Mieky

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-05 20:34

Ik vind het altijd heel fijn om met schuine beugelblokjes te rijden. Hierdoor liggen je knieën al wat makkelijker tegen het zadel en heb je meer grip om je benen stil te kunnen houden.