Hoe leer ik mijn paard (weer) galloperen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Thokkadisje

Hoe leer ik mijn paard (weer) galloperen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-05 17:40

Het probleem begon ongeveer 5 jaar geleden, ik was aan het buitenrijden met Thokkadis (ijslander) over een pad waar ik normaal gesproken altijd galopeer, maar nu (gellukig) stapte. Aan het eind van dat pad staat een zo'n rood wit paaltje, die boeren eruit kunnen halen als ze naar het land moeten, die paal staat vast in een ingegraven ijzeren buis. Nou had die dag een boer dat paaltje eruit gehaalt en het was mij niet opgevallen dat hij weg was totdat thok opeens onder mij weg viel, ze zakte met der achterbeen helemaal weg in het gat en we lagen op de grond. Nou achterbeen gekneust en enorme wond, toen ik na een paar weekjes weer kon rijden merkte ik pas het probleem, thok kon niet meer fatsoenlijk galloperen....ze hinkt met der achterbeen (ze wisselt links en rechts af, net wat der uitkomt) springt constant achter of voor over, dus steeds in kruis, dan links, kruis hink rechts,hink nog maar een keer rechts hup weer kruis, hink links enz enz, (en ook stukjes telgang erdoor) Ben der al jaren mee aan het trainen maar krijg het er niet uit, we hebben elke week les en ook van verschillende mensen les gehad, meerdere mensen op gereden en nog nooit gelukt der meer dan 3 stappen zonder hinken of oversringen of stukjes telgang te laten galoperen, Ook haar ooit zo mooie ruime draf is helemaal verdwenen en ze draaft nu zonder zweefmoment, lijkt alsof ze zich gewoon niet meer durft af te zetten met haar achterbenen, stel je voor dat de grond opeens weer weg is .

Heeft er iemand nog creatieve ideeen om Thok weer beter te laten lopen??

ps: er zit zover ik weet niks medisch achter, er is een DA bij geweest en die heeft niks kunnen vinden.

Iriscope

Re: Hoe leer ik mijn paard (weer) galloperen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-05 17:45

Misschien toch een scan laten maken voor de zekerheid. Misschien kun je haar een keer een tijdje bekijken in de wei, draaft ze daar wel mooi ruim en galopeert ze daar wel?
Je kunt proberen om te galoperen en gelijk zodra ze gek gaat doen terug gaan naar de draf. Dit iedere x weer proberen en hopen dat ze op die manier door krijgt dat overspringen ed niet van haar verlangt wordt. Mijn pony was ook een held in overspringen en ik heb het op deze manier af geleert. Aanspringen in galop, zodra je voelt dat t fout gaat terug in draf zetten en gelijk opnieuw aan galoperen( je kunt op n gegeven moment zelfs aanvoelen wanneer t fout gaat en proberen haar daarvoor al weer terug in draf te zetten) en gelijk opnieuw aan galoperen ( anders denkt ze dat ze er onder de galop uit kan komen door gek te gaan doen) als ze t door gaat krijgen galopeer je steeds een stukje langer door. En probeer haar dus telkens weer in draf te zetten voor ze de fout in gaat. Dat ze ieder stukje galop zeg maar goed afsluit. En dan natuurlijk helemaal plat belonen!
Veel succes en ben benieuwd!
Laatst bijgewerkt door Iriscope op 18-10-05 17:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-05 17:48

Lees net dat ze inderdaad wel 3 passen goed doet soms dus probeer haar op die manier voor te zijn, na 3 passen terug gaan. Verder weet ik ook niks maar vind dit echt interesting om te lezen! Wil je me op de hoogte houden?

Thokkadisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-05 17:54

jaah dit leek mij ook een heel logische oplossing, zo ben ik aan der 3 stappen gekomen, en ik voel inderdaad heel goed wanneer het fout gaat en kan der dan meteen stil zetten, achtjes galoperen was ook een tip van iemand en steeds op x stil zetten, maar helaas, t beestjes is eigenwijs...Ik zit er over te denken haar maar eens naar een fysiotherapeut te sturen, even de rusgspieren loskneden leek me ook wel een goed plan.

Maar ik zie dat het bij jou heeft gewerkt, dta geeft weer wat hoop haha, dus ik ga maar stug door met het stilzetten/draven, hopelijk lukt het ooit

Tessa

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-05 18:37

Ik hoop het voor je! Mij pony heeft een hele hoge kont, daarom vond ie t ook zo moeilijk om goed te galoperen. Na een tijdje oefenen wist ie zelf wel wat de bedoeling was als ie overkruist ging galoperen en ik m weer in draf zette! Dan galopeerde hij uit zichzelf al opnieuw aan( ook niet de bedoeling maar toch fijn dat ie mee ging denken!

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-05 18:39

gelijk opnieuw aan galoperen is denk ik een van de belangrijkste dingen, op die manier krijgt ze door dat ze er niet onder uit komt door over te springen. kan best zijn dat ze dat nu een beetje door heeft. Gewoon gelijk weer opnieuw proberen, sorry paard, je moet toch echt galoperen

Thokkadisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-05 21:15

Ik dacht vandaag eens es wat anders te gaan doen en heb thok dus maar zonder hoofdstel gereden (met zadel) en opeens kon ze wel galoperen!! Ik snap et paard niet, met hoofdtel om en helemaal lange teugel dat ik em los laat doet ze et niet :S vaag paard.

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 22:13

heel apart ja! maar nu weet je iig dat ze t kan!

marielle787

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-05 19:53

Hoi,
Mischien moet je het met hem gaan proberen aan de longeerlijn..
Gewoon rustig opbouwen en aan de longe kun je alle verschillende gangen weer te voorschijn halen. Ook de galop mischien weer.
Nou veel succes!!

Mieky

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-05 21:33

marielle787 schreef:
Hoi,
Mischien moet je het met hem gaan proberen aan de longeerlijn..
Gewoon rustig opbouwen en aan de longe kun je alle verschillende gangen weer te voorschijn halen. Ook de galop mischien weer.
Nou veel succes!!

Je haalt me de woorden uit de mond! Longeren met zadel, zonder zadel, met hoofdstel, zonder hoofdstel, met ruiter en zonder ruiter. Zo kan je er misschien achterkomen wanneer het niet lekker gaat.

Thokkadisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-05 20:21

Ik longeer haar ook vrij vaak, maar gaat ook niet echt beter,doet ze 2 spajes goed ofzo en dan vergeet ze een achterbeen en gebint het gerommel.Maar ik kreeg een tip van iemand om het met clickertraining te proberen, klikken op het moment dat ze een goede stap galop doet, dus vrij longeren (dat kent ze gelukig al ) e dan bij elke goede stap een klik, en dan 2 stappen, klik, 3 stappen klik, enz. Nou ik ben enthousiast bezig gegaan, heb het nog niet uitgeprobeert met galop, ben der eerst aan het leren wat die klik eigenlijk is . We zullen zien of et werkt!