Fries @ verruimen... vraagje

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Barbara88

Fries @ verruimen... vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-05 16:52

Heey,

Ik heb een fries en het is een super paard. Echt zo'n dressuur friesje maar het grote probleem blijft het verruimen en de middengangen en in de toekomst waars ook het strekken. Hij gooit z'n voorbenen heel hoog de lucht in ( Knieheffen van hier tot tokio zeg maar) Maar hoe kan ik hem leren dat hij zijn voorbenen meer moet strekken?
Alvast bedankt

ik weet wel dat ik het er nooit helemaal uit krijg maar wil het zo goed mogelijk doen

Retlaw

Re: Fries @ verruimen... vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-05 23:22

Toevallig...ik zit met hetzelfde probleem eigenlijk.
mijn fries Tuigt dus in de zomer ook veel, en op zich kan hij best ruimte maken , maar zien de jury's dit niet echt, tips zijn echt van harte welkom !!!!

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-05 23:42

de beste manier om een paard te leren verruimen, zeker voor rassen als friezen ed is de volgende:

Stel je zit op de rechterhand.. WAt vaak het probleem is dat je paardje onvoldoende activiteit van het achterbeen heeft. HIerdoor belast die extra de voorhand waarbij die geen ruimte heeft om vrij te komen in de schouder en dus gaat heffen ipv verruimen. Je moet dus voor elkaar zien te krijgen dat die activer op het achterbeen terug komt en vrijer in de schoude rkomt. Actief op het achterbeen krijg je voor elkaar om heel veel overgangen te rijden en zijgangen in te zetten. Bij B zet je de schouderbinnenwaards in, op deze manier komt die veelal al iets terug (zoniet rij je hem ietsjes terug zonder activiteit te verliezen) waardoor die iets korter word in de pas (om het contrast te vergroten). Na enkel passen rij je hem richting de A waarbij je hem rechtstelt. Op het moment dat die recht is geef je hem wat kuitdruk, kantel je je bekken en als je voelt dat die reageerd sta je hem toe met je handen (minimaal!). Dit doe je als laatste om te voorkomen dat die onder je vandaan rent waarbij die weer terug op de voorhand valt en dus weer de vrijheid in zn schouder verliest. Dan rij je na een paar passen vanzelf tegen de A aan waardoor je hem netjes op je zit kan terug nemen. Omdat je paardje waarscheinlijk nog niet zo heel sterk is op het achterbeen moet je met hele kleine stukjes beginnen. Door hem tegen de A aan te rijden kan je hem netjes terug nemen op je zit want als je in zn mond gaat zitten verstoor je het contact met het achterbeen met de kans dat je deze verliest.

als deze kleine stukjes goed gaan kan je gaan uitbreiden door verder richting de K te rijden of voor de B al beginnen met de schouderbinnewaards.

Op deze manier heb ik mn fries ook leren verruimen.. Tijd, geduld en snelheid van de hulpen is de kunst van het verruimen bij deze rassen..

Ik hoop dat ik het duidelijk en goed heb uitgelegd

Succes!

Retlaw

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-05 23:57

Het klinkt misschien heel erg arrogant, maar mn fries heeft werkelijk een spectaculair goed achterbeen, dara lig ik zelf van te kwijlen, en dat is t probleem niet, het zit m meer in het voorbeen...

Barbara88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-05 10:01

Bedankt ik ga het proberen

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 16:30

ik ga mee met M3isSi3j!! schouderbinnewaarts brengt ruimte voor het voorbeen, daarbij moet je paard dan het binnenachterbeen onder de massa brengen...

in mijn onderschrift zie je hoe dat helpt!!

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 23:31

heyitsme schreef:
Het klinkt misschien heel erg arrogant, maar mn fries heeft werkelijk een spectaculair goed achterbeen, dara lig ik zelf van te kwijlen, en dat is t probleem niet, het zit m meer in het voorbeen...

Ik zet ook niet dat er iets mis is met het achterbeen! Hij kan geweldig dragend, actief en mooi zijn om te zien maar dit houdt niet automatisch in dat deze voldoende massa draagt om de voorhand ruimte te geven.

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 12:28

M3isSi3j schreef:
heyitsme schreef:

Ik zet ook niet dat er iets mis is met het achterbeen! Hij kan geweldig dragend, actief en mooi zijn om te zien maar dit houdt niet automatisch in dat deze voldoende massa draagt om de voorhand ruimte te geven.

helemaal gelijk!!

Djoke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 13:57

Denk dat ik heel goed begrijp wat Heyitsme bedoeld! Zo'n heftige tuiger onder je kont is actie!!!!
Ik rij zelf ook een friese merrie die veel getuigd heeft. Dus ken je probleem.
Ik zit met hetzelfde. Zodra je wilt verruimen komt het front erop en overdreven veel knie actie! Die van mij loopt nu in de L2 maar het probleem doet zich nog wel eens voor.
Wat je, denk ik, het beste kunt doen, is zorgen voor veel ontspanning en lengte in de hals zien te krijgen. Zodat je paard niet direct zijn front erop gooit en gaat tuigen, maar vanuit de ontspanning, iets meer halslengte neemt en dan je passen wat verruimt! Het kost veel tijd en veel oefenen. Maar ook die gave tuigers , kunnen netjes hun dressuurproefjes lopen met verruimen, dus het lukt je vast wel!! Gewoon proberen! Veel succes!