Hard in de mond..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Liex

Hard in de mond..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-05 19:36

Ik heb een probleempje,
In de stap loopt mn pony netjes ontspannen aangeleund, zonder gekl**t met het bit. In draf is dat veeeel erger... Ze is dan hard in de mond en bijna niet meer te laten zakken. Galop is dit minder.
Hoe zou ik dit kunnen verhelpen? Rubber bit ofzo.. ?

Oakland1990

Re: Hard in de mond..

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 19:47

gewoon oefenen met dit bit, geen bijzetteugels er aan gooien: dat maakt het alleen maar erger. Niet te snel iets willen.
Heb je misschien een foto als je draaft en het dan probeert dan kan ik misschien gerichtere commentaar geven.

Liex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-05 19:50

Bedankt vor je reactie!
Ik ga binnenkort rijfoto's maken, ik zal kijken of ik hem hier nog bij kan zetten. Anders moet je me profiel maar bijhouden

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 19:53

Het klinkt misschien gek, maar een pony die niet aan de teugel loopt, is niet voor het been.
Geef been in de tact van de beweging en drijf met je binnenhand naar de buitenteugel toe.
Longeer regelmatig waarbij je bijzet op de manier van Lammert Haanstra met de touwtjes, dit helpt om je pony zijn balans te laten vinden zonder ruiter en daar heb je onder het zadel ook profijt van. Ga niet zitten trekken, maar rijdt juist met een ontspannen hand, met je bee er naar toe...dan zakken ze er vanzelf wel in. Verwacht niet te veel in één keer.

Duppie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 19:56

ik zou haar wat meeer teigels geven zodat ze at onspanner loopt en als ze dan te hard gaat steeds terug pakken ...hoe strakker de teugels zijn hoem meer ze gaan tegen stribbelene in jou situatie..

Liex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-05 19:59

dankjullie wel voor de reacties! Ga zeker proberen
@polly2: Heb je mischien een foto of uitleg hoe hij die touwtjes dan vastmaakt..? Ik heb nml geen idee waar je t over hebt.. Lammert Haanstra ken ik natuurlijk wel

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-05 00:11

Iig niet veranderen van bit, dat helpt je op het eind helemaal niets.

Wat je kan doen om je paard meer ontspannen te krijgen in draf, zodat ze dus na gaat geven, zijn veel overgangen, schijnovergangen en figuren rijden.
Niet aan de voorkant bezig zijn maar met de achterkant, dus voorwaarts rijden, actief rijden en aan het been.
Zoals Polly al zegt als je dan met je binnenbeen naar je buitenhand toe rijdt zakken ze vrij snel.
En soms is dat niet eens nodig en zoeken ze zelf je hand al op.

Zou er in dit geval ook op letten of ze in draf nageefelijk wordt omdat jij bezig bent aan de voorkant of omdat ze van achter naar voren gereden wordt, dus stapt ze actief door met haar achterhand er goed onder of hangt de achterkant er wat achteraan, dan heb je dus de welbekende krul en die willen we niet

Als je het moeilijk vind om het zelf te zien kan je idd wat foto's neer zetten of even aan iemand op stal of je instructeur vragen of ze mee willen kijken.

panache

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-05 11:21

als hij hem vastpakt de hele tijd .. misschien een correctie bit

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-05 18:08

Bit veranderen helpt maar eventjes tot ze dat gewoon zijn en dan loopt ze weer als tevoren. Een paard dat niet aan de teugel gaat kan wel aan het been zijn. Kijk naar die van mij: als ik maar iets druk geef is hij weg en hij was vroeger ook hard. Ik wacht op de fotos gaat het over de zwarte in je profiel?

Liex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-05 18:29

welshfreak: Ja idd de zwarte, bedankt voor je reacctie

NF_Daphne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-05 18:57

polly2 schreef:
Het klinkt misschien gek, maar een pony die niet aan de teugel loopt, is niet voor het been.
Geef been in de tact van de beweging en drijf met je binnenhand naar de buitenteugel toe.
Longeer regelmatig waarbij je bijzet op de manier van Lammert Haanstra met de touwtjes, dit helpt om je pony zijn balans te laten vinden zonder ruiter en daar heb je onder het zadel ook profijt van. Ga niet zitten trekken, maar rijdt juist met een ontspannen hand, met je bee er naar toe...dan zakken ze er vanzelf wel in. Verwacht niet te veel in één keer.

daar ben ik het niet mee eens..mijn paard is heel snel.. en ook heel hard in de mond.. het heeft dus nix met niet aan het been te maken..

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-05 20:05

Daphne snel zijn is iets anders dan aan het been zijn.
Een paard is niet aan het been als het er voor wegloopt, maar er op reageerd, waarna je hem in het tempo waar jij hem in wilt hebben kan laten lopen, dmv je zit.

Liex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-05 20:50

Ben ik het mee eens..

sammie_44

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 16:52

waarschijnlijk heb je het er zelf naar gemaakt zondar het te weten paarden zijn meestal niet van zichzelf heel hard in de mond.. je bent waarschijnlijk te hard met je handen dat hij zich er imuun voor gemaakt heeft.

karton

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 11:03

Je moet geen bitten gaan veranderen. De fout ligt bij jezelf, dus je moet er zélf ook iets aan gaan doen.
Probeer in de draf niet teveel te letten dat hij nageeflijk is. Probeer er eigenlijk even helemaal niet op te letten. Eerst zorgen dat hij aan je been komt, veel overgangen, stap en gelijk weer draf, schijnovergangen.
Als het dan eenmaal zo ver is dat je pony weer goed aan je been is, attent is enzo, dan kun je weer iets gaan vragen.
Niet hard gaan zitten zagen of wat dan ook, je mag best eens een keer doorvragen maar je moet het niet gaan dwingen.

En inderdaad, met je binnenbeen naar je buitenhand rijden. Dan zal ze zelf ook wel gaan zoeken.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 11:06

NF_Daphne schreef:

daar ben ik het niet mee eens..mijn paard is heel snel.. en ook heel hard in de mond.. het heeft dus nix met niet aan het been te maken..
[/quote]

Dus is jouw paard ook niet op de juiste manier voor het been....
Hij vlucht namelijk dan voor je been.

Als je kunt bewerkstelligen dat je met je handen in je broekzakken een proefje kunt rijden: dus: voltes en wendingen inzetten voor je been, wijken voor je been, verruimen èn terugkomen voor been en zit etc.. dan zal je paard "vanzelf" nageeflijk lopen.
Ik heb vele jonge paarden zadelmak gemaakt en vele paarden gecorrigeerd...zolang ze vlug zijn of juist traag, komt de ontspanning nooit in het lijf en zullen ze ook niet correct aan de teugel gaan. Ze kunnen wel in een houdinkje lopen...maar dat is niet aan de teugel zoals het hoort.
Verfijning voor je beenhulp, dus dat het paard begrijpt a.h.v. je been wat hij moet doen: sneller, verruimen, meer impuls, zijwaarts, verzamelen....is de absolute voorwaarde voor correct aan de teugel te lopen.
Ik durf het hier te illustreren met foto's van een paard dat ik gecorrigeerd heb. Dat paard liep voor het plaatje wel "aan de teugel", maar was absoluut niet aan het been. Was ook "hard in de mond" te noemen. Dat paard was ook vlug...supervlug.... Dat is ze nu ook nog, alleen daar waar gevraagd...
Ik hoop dat je een beetje snapt wat ik bedoel.
De foto's:

Wat je hier ziet: Een paard wat in principe aan de teugel loopt. Rug is vastgehouden, hals is strak, onderhals gespannen. Ze loopt op de voorhand en geeft geen lichte aanleuning, maar leunt juist zwaar op de hand. Saillant detail: ik had op die wedstrijd, waar ik aan mee deed omdat het bij mijn eigen club was en om ervaring met haar op te doen met hekjes en juryauto's, twee vette winstpunten en prijzen... Zelf ben ik daar niet tevreden over hoe het paard loopt...de jury ziet dat kennelijk anders.. Ik had het paard toen net drie weken. Heb het voor een habbekrats gekocht, omdat het een "verreden"paardje was en niet de gemakkelijkste. De afstamming is Jazz X Dutchboy.

Afbeelding

Een foto van vijf maanden later:
Dit is op mijn werk tijdens een onderlinge verkleedwedstrijd die de leerlingen hadden georganiseerd.
Wat je ziet: paard is zeer ontspannen in de gehele bovenlijn, kijk hoe de staart swingt...dat is een maatstaf. Onderhals is los. Ze loopt bergop ipv zich in de grond te boren zoals op de vorige foto. Ze biedt een superlichte aanleuning aan. En zo op die manier loopt een paard aan het been...aan de teugel...

Afbeelding

Liex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-05 12:23

Hardstikke bedankt,, maar helaas zie ik bij de eerste foto een kruisje... Maarja

Maar nou kom ik met nog een probleem.. Als ik mn pony niet naar beneden wil laten zakken, dus gewoon met har hoofdje in de lucht, Pakt ze het bit vast en spant ze haar onderhalsspieren ontzettend aan.. :S Hoe kan ik haar nou ontspannen krijgen.. ? Naar voren rijden, handen naar voren, wel contct houden?