Hallo,
Vraagje aan iemand die mij misschien kan helpen:
Mijn paard van 11 jaar, springpaard Z, heb haar sinds mei dit jaar, heeft totaal geen lendespieren, altijd op de voorhand gereden. Ze is week op de lendenen en de "ruggegraat" zie je erboven op liggen zeg maar.
Ze kan / weet niet hoe ze haar achterhand onder zich moet plaatsen. Als ik stil sta en ik wil haar vanaf haar achterhand weg laten stappen blijft ze staan. Ze snapt er niets van. Als ik haar op de voorhand laat wegstappen doet ze het wel maar dat is dus niet de juiste manier. Ook het aandraven op de achterhand gaat niet, dan springt ze in de galop of gaat ze dribbelen. Op de achterhand eronder lukt haar gewoon niet.
Heb les van iemand die ook op fisiotherapeutische wijze les geeft. Zij gaf aan dat mijn paard haar achterhand niet wist te gebruiken. Dat ik deze moet ontwikkelen. Hoe kan ik dit het beste ontwikkelen?
Ik rij haar met een enkel gebroken bit. Ze is met strenge hand altijd gereden. Het advies was om haar met een ongebroken bit te rijden.
Omdat ze voor mij qua rijtechnisch te sterk wordt als ik haar achterhand ga ontwikkelen.
Met een ongebroken bit zou dit voor ons beiden prettiger zijn.
maar een ongebroken bit lijkt mij zo raar om mee te rijden.
Is dit wel vriendelijk?