paard loopt te diep

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

secret

paard loopt te diep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-05 22:40

Zoals jullie al in de titel kunnen lezen heb ik een rijtechnisch probleem.
Mijn paard loopt te diep. Iedere keer als ik met mijn paardje start staat er op het protocol paard loopt te diep te diep te diep te diep!!
Ik wil dit graag oplossen zonder aan de teugels te rukken en plukken }> en zonder heel zwaar met mijn hand te rijden. Maar mijn paard heeft erg de neiging om ' in de teugels te gaan hangen ' o m het zo maar te noemen. Dit probeer ik dan weer op te lossen door meer been te geven en haar zo van het bit proberen te rijden. Is er iemand die een gouden tip of oefening heeft waarmee ik kan gaan trainen op het meer gedragen blijven van de hoofd hals houding??
Alvast bedankt!!

liesje1986

Re: paard loopt te diep

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-05 22:45

Iedere keer een korte ophouding maken en dan proberen meer op zn achterhand te zetten, dus been eraan. Ga diep zitten en probeer hem in zn geheel meer op de achterhand te krijgen. Veel overgangen en schijnovergangen en steeds weer een kort kneepje in de teugels, lucht geven en het achterbeen actief maken. Ook goed erop letten dat je paard recht gericht is.

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-05 22:48

Op lossen door meer been te geven

Alleen is dit niet in een uur opgelost.

Rij je paard voorwaarts, naar voren, maak veel overgangen, schijnovergangen en rij figuren.
Als ze gaat hangen been erbij, als je denkt dat ze gaat hangen, been erbij.

Het is helaas niet een 1 2 3 op te lossen probleem, maar wel doenbaar als je er veel mee bezig bent en oefent.

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-05 22:58

Ik heb dit probleem zelf nog nooit gehad, dus veel verstand heb ik er niet van.
Maar mijn oude instructrice zei altijd: je moet je pinken in de richting houden van waar je z'n oren wilt hebben. Oftewel, je handen een beetje kantelen.
Geen idee of het werkt, want dat zinnetje is een beetje bij me weggezakt. Maar het kwam net weer boven drijven.

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 08:59

Sily schreef:
Op lossen door meer been te geven

Alleen is dit niet in een uur opgelost.

Rij je paard voorwaarts, naar voren, maak veel overgangen, schijnovergangen en rij figuren.
Als ze gaat hangen been erbij, als je denkt dat ze gaat hangen, been erbij.

Het is helaas niet een 1 2 3 op te lossen probleem, maar wel doenbaar als je er veel mee bezig bent en oefent.

dit is een hele goeie methode..

Het is de kust je paardje voorwaards en actief te rijden terwijl je hierbij het achterbeen activeerd.

Je wilt hem dus van achter uit een drang naar vore toe laten hebben.. Dit krijg je voor elkaar door heeeel veel overgangen te rijden. Hiervoor moet die heel scherp aan je hulpen zijn en daar ga je dus mee beginnen.

Op het moment dat je hem terug rijdt moet die dit doen op een zithulp. Hou halt, en rij hem vervolgens weer weg met een minimale kuitdruk: geen directe reactie of onvoldoende reactie is gelijk ff goed bij tikken. Wees hier gelijk heeel duidelijk en direct in zodat die het na 2x door heeft, is vriendelijker dan dat je iedereen opnieuw moet bijtikken.

Draaft die goed weg begin je weer opnieuw: halthouden op je zithulp (dit moet ook in enkele passen kunnen, in het begin zal het wat langer duren maar zorg dat het steeds sneller gaat) staat die netjes stil: belonen en weer weg rijden.

Als deze overgangen super gaan kan je een stap je verder. Ipv dat je vanuit draf halt houd rij je hem terug naar stap en vanuit een active stap rij je hem gelijk weer door naar draf. Hij stapt in weze maar 2 a 3 passen. Ook dit herhaal je een aantal keren. als dit ook goed gaat kan je nog een stapje verder: schakelen. Bij schakelen rij je hem terug tot bij stap en dan rij je hem weer actief naar vore toe. Dit is enkel mogelijk bij een paard wat vlekkeloos aan de hulpen is en de vorige stappen goed uitvoerd.

DIt alles combineer je met veel figuren waarbij je wisseld in de stelling (zowel naar binnen als buiten stellen, en als die het kan goed doorbuigen in de rug).

Als je dit goed doet zal je zonder iets met je handen te hoeven doen een "echt" nagevelijk paard krijgen. Dat betekend dat die een mooie hoofd/hals houding heeft, niet in je hand hangt, je hand zal volgen en mooi actief aan je hulpen blijft. Ook zal je merken dat die nu anders zit en wat meer opwaards komt te lopen.

Succes

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 09:41

Heel veel korte overgangen rijden, ophoudingen.
Je brengt je bovenlichaam naar voren (voor de loodlijn) en rij het paard voorwaarts paar passen, vervolgens ga je hem terugnemen door bovenlichaam wat naar achteren te brengen (achter de loodlijn) tot je voelt dat je paard de hand neemt, dwz dat je meer druk in je aanleuning voelt komen en ga direct weer voorwaarts rijden, dus gelijk je bovenlichaam weer naar voren brengen. Ik zou dit op een volte doen en beginnen op de volte waar je paard op de schouder wil vallen, dus de volte eigenlijk wil verkleinen. Op moment dat je dus voelt dat hij op de schouder wil vallen/naar binnen wil komen, maak je ophouding met je bovenlichaam en ga je weer paar passen verruimen. Met je handen doe je op zich niets, je zorgt dat je gewoon verbinding hebt met de mond en daaruit dus de informatie verkrijgt en meer doe je niet, ook tijdens verruimen en terugrijden laat je de handen gewoon stilstaan en hou je verbinding.

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 09:43

En ga vervolgens naar andere hand op de volte als je merkt dat de aanleuning gelijkmatiger word, dat de ophoudingen doorkomen.
Succes ermee.

RedFlame

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-05 18:06

als mijn pony te diep loopt moet ik mijn binnenhand "opluchten" dus los en iets omhoog houden en idd veel been eraan houden.