Hier nog een met een stuiterende pony 
Bij mijn paard is de middendraf ook altijd een moeilijk punt geweest en dat is het nu nog wel een beetje.
Ik rijd momenteel Z1 met hem en meestal scoor ik in de eerste proef 5-en en 6-en en in de tweede proef zijn dat bijna altijd 7-ens.
Ik oefen door veel tempowisselingen te rijden en hem snel en actief te maken aan het been.
Hij MOET vanachter uit vertrekken en dat is vaak het moeilijke bij paarden die van nature niet zo kunnen dragen en daardoor ook eerder zullen versnellen in plaats van te verruimen.
Het vergt eenvoudig weg veel oefening en je moet je paard echt op zijn achterhand gaan zetten en het achterbeen actief houden door veel overgangen te rijden.
Sommige paarden zullen echter nooit een volwaardige middendraf ontwikkelen en dan zal je het moeten hebben door te "smokkelen" in je proef.
Wees slim en als je al weet dat je paard geen goede middendraf laat zien dan rijd je hem voor de hoek al wat meer terug, zo kan je ook meer overgang laten zien. Zo doe ik het ook, beetje de grijze zones gebruiken om toch die oefening voor een voldoende te kunnen uitvoeren.
Mijn hengst vertrekt ook het liefste van voren in plaats van van achter uit en dan krijg je ook van die sullige pony pasjes. Door hem voor de hoek wat meer terug te rijden met behoud van dezelfde activiteit krijg ik zelfs met hem een 7 gescoord voor de midden en uitgestrekte draf in de Z1.
Veel oefenen en zorgen dat de activiteit vanuit de achterhand blijft komen.