Middendraf, hoe paard laten verruimen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Dela

Middendraf, hoe paard laten verruimen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-05 18:51

Ik zit met mijn winstpunten aan het einde van de B, over 2 wedstrijden ben ik verplicht om naar de l1 te gaan.

steeds weer is het commentaar op de startcoupon, de middendraf...
ik heb verschillende dingen geprobeerd...

mijn paard heeft gewoonweg een hele slechte draf, het zijn meer pony pasjes, maar hoe kan ik ik toch duidelijk een verschil laten zien...

Astaloca

Re: Middendraf, hoe paard laten verruimen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-05 18:53

mischien kun je met balken proberen ofzo ?

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-05 19:01

rustig opbouwen door steeds te laten terugkomen, dan paar passen middendraf, en dan weer arbeidsdraf. veel aan de achterhand werken, want vandaaruit moet een middengang komen. veel balkjes lopen, in-uitjes springen, heuveltjes galopperen,...

liesje1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-05 19:55

Erop letten dat je voor je middendraf het paard een beetje verzamelt en na de middendraf ook weer goed terugnemen. Als je deze overgangen duidelijk en correct rijdt, lijkt het ook al een stuk mooier

Dela

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-05 20:02

met balkjes lopen zijn we bezig.
en met verzamelen lukt tot op t moment dat we de diagonaal oprijden, dan breekt ze al het ware door je hand, en dan is het eerder versnellen dan verruimen... maar de tip om steeds kleine stukjes te doen lijkt me iets om te proberen
iedere in geval bedankt voor de snelle reacties... daar heb ik wat aan

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 11:36

Probeer dan eens om niet de diagonaal te pakken maar bijv. van B en E naar A en C (evt. nog een korter stukje als tussen B en F naar A), je rijdt dan recht op de omheining af en dan zijn ze A) minder geneigd om te gaan rennen B) ze MOETEN terugkomen. Als je hem gemakkelijk en mooi op de achterhand terugkrijgt, probeer dan eens op de grote volte te rijden en daar 4 pasjes strekken, 4 pasjes terug, 4 pasjes strekken.... (waarbij je jezelf dus dwingt om ook consequent goed terug te rijden en niet een keer 6 passen en een keer 3). Als je op de lange zijde gaat oefenen, probeer dan op de lange zijde 3 keer weg te rijden en terug te komen en hetzelfde op de diagonaal en de middellijn, de eerste en tweede binnenhoefslag.....
Als je merkt dat hij automatisch gaat rennen op de diagonaal omdat hij zich die nog herinnerd, dan verras je hem met een overgang naar stap of halt, waarna je weer wegdraaft. Pas als hij een rustig arbeidstempo aan wil houden, probeer je hem wat te laten strekken.

Als hij sterker wordt, kun je meer pasjes laten strekken maar bouw rustig op. Ze worden beter van vaker korte stukjes strekken en terugkomen met de achterhand er mooi onder dan van ineens lange lijnen waarbij ze loperig worden en de achterhand er een beetje achteraan bungelt!

danifur

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 13:39

de middengang moet inderdaad vanuit achter komen, dus veel werken aan de achterhand.
Veel tempowisselingen
Je kan hem een keer een beetje naar voren rijden, en dan extreem terug laten komen zodat hij een paar pasjes even aan moet trekken van achter. Dat moet je wel opbouwen in het begin, want dat kan niet in 1x goed gaan.
Of in uitjes springen zoals hierboven gezegd.
Balkjes lopen is ook een goede hulp om de achterhand sterker te maken.

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 15:11

Ik heb hetzelfde probleem, eerst waren het altijd 5-jes en nu 6-jes, dus er zit iig wat vooruitgang in.

Mijn paard heeft ook een moeilijke draf, en maakt liever van die korte pasjes dan van die lekkere grote olifantenpasssen. We zijn nu bezig met korte stukjes, en been = reactie. Eerst moet de impuls van achter komen voordat hij iets kan gaan doen. Ik rij veel b.v. een diagonaal van B naar K, of van E naar F of wat dan ook.

Ik rij ook voor de diagonaal duidelijk de hoek in, rijdt hem hierin meer terug, zodat hij van voor ook wat meer ruimte krijg, zodra ik de hoek uitkom "tik"ik hem los van m'n hand, dus een klein ophoudinkje en dan been erbij. Mijn probleem is dat ik tijdig moet ingrijpen als hij halverwege terugzakt, maar de eerste passen kan ik hierdoor al veel beter controleren. We zijn er nog lang niet en de ene keer gaat het beter dan een andere keer, maar het begin is er.
Als je nog wat wil weten mag je gerust pben!

Zwelgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 15:46

Hier nog een met een stuiterende pony
Bij mijn paard is de middendraf ook altijd een moeilijk punt geweest en dat is het nu nog wel een beetje.
Ik rijd momenteel Z1 met hem en meestal scoor ik in de eerste proef 5-en en 6-en en in de tweede proef zijn dat bijna altijd 7-ens.
Ik oefen door veel tempowisselingen te rijden en hem snel en actief te maken aan het been.
Hij MOET vanachter uit vertrekken en dat is vaak het moeilijke bij paarden die van nature niet zo kunnen dragen en daardoor ook eerder zullen versnellen in plaats van te verruimen.
Het vergt eenvoudig weg veel oefening en je moet je paard echt op zijn achterhand gaan zetten en het achterbeen actief houden door veel overgangen te rijden.
Sommige paarden zullen echter nooit een volwaardige middendraf ontwikkelen en dan zal je het moeten hebben door te "smokkelen" in je proef.
Wees slim en als je al weet dat je paard geen goede middendraf laat zien dan rijd je hem voor de hoek al wat meer terug, zo kan je ook meer overgang laten zien. Zo doe ik het ook, beetje de grijze zones gebruiken om toch die oefening voor een voldoende te kunnen uitvoeren.
Mijn hengst vertrekt ook het liefste van voren in plaats van van achter uit en dan krijg je ook van die sullige pony pasjes. Door hem voor de hoek wat meer terug te rijden met behoud van dezelfde activiteit krijg ik zelfs met hem een 7 gescoord voor de midden en uitgestrekte draf in de Z1.
Veel oefenen en zorgen dat de activiteit vanuit de achterhand blijft komen.