Ex-renner en handgalop?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

griebels

Ex-renner en handgalop?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-05 10:09

Ik heb een ex-renner en deze kan niet verzameld galoperen. Voor zijn doen is hij al veel rustiger en verzameld als dat hij was, maar nog niet goed genoeg. Hoe krijg ik dit voor elkaar?

Ook kan hij hierdoor niet rustig in draf over gaan, maar valt eruit (op commando dus) en draaft hij erg hard.

Duhelo

Re: Ex-renner en handgalop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-05 10:43

overgangen maken?
dus van draf, paar passen galop (voor hij zeg maar de tijd heeft om vlugger te gaan), terug naar draf, en belonen, een of ander figuurtje en weer overgangen.

PrietPraat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-05 10:47

ga dit topic zeker en vast volgen

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-05 10:59

Wat ik zou doen, is het bos in, en op een rechte lijn overgangen maken.
Dus idd naar galop, en voordat ie de kans heeft proberen 'netjes' terug te nemen, en dus proberen gelijk een rustige draf deruit te toveren. Als ie rustig draaft weer naar galop, and so on...
In een bak zit je altijd met wendingen, en van een exrenner kan je denk ik ook niet verwachten dat hij die wendingen mooi ingebogen neemt, en daarom is het heel lastig en gaat ie maar racen, om zn evenwicht te houden...

Zo is het teminste wel met een ex draver die ik ken, die deed het alleen (natuurlijk) in draf, hij vondt het gewoon moeilijk en loopt daardoor constant over tempo, is niet echt prettig. Maar hij gaat zeker de goede kant op, hij kan nu al aardig verzameld draven en buigt in de wendingen ook een stuk beter.

ProfessorJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-05 12:36

Waarom de vraag Ex renner en handgalop?

Handgalop is: die galop die op een bepaalde hand gereden wordt.

Dus: Rechterhand rechtsgalop
Linkerhand linksgalop.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-05 12:39

Met een handgalopje word ook een rustig relaxed galopje bedoeld

Als je zegt nu al verschil te merken, denk ik dat he gewoon zo verder moet gaan en dat het met de tijd wat beter zal gaan

Op een volte moeten ze vaak ook wat rustiger en meer sluiten.
Maak daar dan je overgangen

ProfessorJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-05 12:47

[quote="runningkawa"]Met een handgalopje word ook een rustig relaxed galopje bedoeld

Het is natuurlijk o´zo gemakkelijk om voor verschillende dingan een uitdruk te hebben.

Maar handgalopje bestaat niet in deze vorm laten we toch duidelijke paardentaal benutten dan hoefen we niet steeds uit te leggen wat we bedoelen.

Een countergalop is een een rustiggalopje in de militarysport.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-05 12:49

Dit is hier in de buurt, geen idee hoe dat in de rest van Nl is, een heel gewone uitdrukking en die begrijpt hier idereen.
Dus is dat gewone duidelijke paardentaal
En de andere in dit tpoc lijken het ook te begrijpen

Milatary rij ik niet, dus jou term ken ik dan weer niet.
Dus is dat dan ineens wel duidelijke paardentaal?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-05 12:54

Het heeft er voor een belangrijk deel ook mee te maken dat hij zijn balans op een andere manier moet leren vinden.

Het is belangrijk dat je hem niet continu gaat opsluiten. Plaats hem met een halve ophouding terug op het achterbeen, en laat dan "los" (alleen contactteugel) Pas als hij weer onder je uitloopt corrigeer je opnieuw. Niet hem continu bij je gaan houden. Dan krijg je een paard met continu de rem erop en als je je hand een keer opent vliegt hij onder je uit. Dat is geen tempocontrole.

Hij moet gewoon leren hand=ho, been=go. Juist zo'n snelle moet je ook een keer naar voren durven rijden.

ProfessorJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-05 12:59

runningkawa schreef:
Dit is hier in de buurt, geen idee hoe dat in de rest van Nl is, een heel gewone uitdrukking en die begrijpt hier idereen.
Dus is dat gewone duidelijke paardentaal
En de andere in dit tpoc lijken het ook te begrijpen

Milatary rij ik niet, dus jou term ken ik dan weer niet.
Dus is dat dan ineens wel duidelijke paardentaal?

Iedereen springt in de sloot dan hoef ik het toch ook niet te doen.

Als we in nederland zo verder in de paardentaal door gaan dan verstaat over een paar jaar niemand elkaar.
Want dan moet alles uitgelegd worden.
Als we de vakuitdrukken gewoon vasthouden, dan praat het veel makkelijker.
En als men pardrijdt dan moet men verder kijken dan z´n neus lang is, als je paardrijdt, dan is er meer als dressuur en springen en Military.
Het is gewoon verschrikkelijk dat men niet weet als springer, wat voor uitdrukkingen er zijn op dressuur gebied, of military.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-05 13:04

Iedereen begrijpt het, behalve jij
Zouden wij dan vage termen hebben of jij?

ook de (bekende) mensen waar ik springles van heb gehad gerbuiken al jaren handgalop, ik weet niet beters dan dat ik die term ken.

denk dat jij de sloot maar ff in moet

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-05 13:04

Misschien komt dat wel doordat het veelal een zo verschillende volkeren zijn.. Ik vind het helemaal niet belangrijk hoe je het noemt, als je het maar in practijk goed uit weeet te voeren..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-05 13:08

voer het woord handgalop eens in op google en zie hoeveel reacties

toch best een bekend woord dan (en dat gaat dan niet over linker en rechter galop)

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-05 13:10

Ik weet ook niet beter dan dat handgalop een rustig galopje is...

PrietPraat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-05 21:37

de manege waar ik rijdt, zijdt zowat iedereen eventing , ben 1 maal mee weest gromen met karin en die gruiken allemaal handgalop
maar dat is natuurlijk wel belgie

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 09:10

Professor schreef:
runningkawa schreef:
Met een handgalopje word ook een rustig relaxed galopje bedoeld

Het is natuurlijk o´zo gemakkelijk om voor verschillende dingan een uitdruk te hebben.

Maar handgalopje bestaat niet in deze vorm laten we toch duidelijke paardentaal benutten dan hoefen we niet steeds uit te leggen wat we bedoelen.

Een countergalop is een een rustiggalopje in de militarysport.

als we dan toch de juiste termen willen gebruiken

counter 'galop' als zodanig bestaat niet. Waarschijnlijk bedoel je canter wat in het Engels de gewone galop is (of wat in Nederland al tientallen jaren onder handgalop wordt verstaan). Daarnaast kennen de Engelsen de gallop, in Nederland meestal rengalop genoemd.

Counter canter heb je ook, de contragalop

En als laatste wil ik nog even toevoegen dat de military niet meer bestaat, maar eventing of sgw wordt genoemd.

Ik kan me voorstellen dat het als niet 'native speaker' wat verwarrend is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 10:31

counter canter is overigens contragalop

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 11:03

trouwens, professor... waar maak je je eigenlijk zo druk om als je zelf toch zo fijn in het mooie Deutschland blijft wonen??

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 11:15

Geloof dat het al dan niet juist gebruik van bepaalde termen voor een bepaalde galop wel voldoende behandeld is.

Graag weer verder ontopic met het geven van tips voor Griebels .

ProfessorJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 11:36

Zep schreef:
trouwens, professor... waar maak je je eigenlijk zo druk om als je zelf toch zo fijn in het mooie Deutschland blijft wonen??

Dit is de meest domste en discriminerende opmerking die ik tot nu toe op bokt gehoord heb. Erwonen ook nederlanders in Belgie, die ook in nederland werken, er wonen in het grensgebiet duizende nederlanders aan duitse kant. Wat heeft zo´n domme bemerking voor een grond.
Dom betekent in het nederlands: onverstandelijk (zonder na te denken)

De meest anti europese opmerking.

We leven in één Europa, en ik heb een Nederlandse pas.

En ik vind het zeer onruiterlijk om zo´n bemerking af te geven.

Ze vallen als de wolfen op me als ik eentypfout maak het is Cantergalop.

Verzameldegalop, arbeitsgalop, middengalop en uitgestrektegalop. Dit zijn de galoptempo´s.

Handgalop en dat was de vraag, is de galop die men op de bepaalde hand rijdt.

En handgalopje is een verkeerde verbastering.
Laatst bijgewerkt door Professor op 17-10-05 11:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 11:38

Ik dacht dat ik had gevraagd om ontopic verder te gaan?

Als er een discussie gestart moet worden over de juiste termen van de galop dan kan dat in een nieuw topic.

(overigens heb ik nog nooit gehoord van "sterkegalop")

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-05 19:06

Ok, even weer ontopic

Er zijn meerdere problemen (waar we dus aan werken ), maar dit betekend dat ik sommige tips (nog) niet kan uitvoeren.
Hij is ruim, zet zijn achterhand er ruim onder maar gebruikt zijn rug niet. Loopt dus stiekem toch op de voorhand. Ik kan hem daardoor niet netjes terug nemen of op de achterhand zetten ik heb dus 1 hele bakruimte nodig voordat ik hem terug heb). Ook werd er terugnemen in draf genoemd voordat hij te snel/sterk wordt. Helaas gaat dat ook niet om de vorige reden.
Buiten gaat het helemaal niet omdat hij daar het liefste rent, en ik al moeite moet doen om hem bij me te houden.
Ik dacht dat met behulp van bepaalde oefeningen bijvoorbeeld veel kleine voltes ofzo... Overigens zitten de mooie wendingen er ondertussen redelijk netjes in. Heb die namelijk veel geoefend Alleen gaat dat dus niet in een te vlug tempo.
Ik heb ooit vanuit kleine voltes overgangen gemaakt. Dat lukt redelijk, alleen wordt hij dan ontzettend kwaad Maar is dat goed voor hem of juist niet. Is er iets wat ik nog meer kan oefenen.
We zijn ondertussen een stuk verder als toen we begonnen maar misschien dat ik hier nog een tip kan krijgen om te oefenen.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 20:06

Ik zou toch zeggen, naar buiten met dat dier.
Hij zal het toch echt op de rechte lijn moeten leren, al duurt het 20 kilometer voordat ie eindelijk terug is.
Als je hem op een volte heb valt ie waarschijnlijk alleen maar om, en valt ie daardoor in een rustigere galop....

En met terug nemen, je zet hem in galop, laat hem even 3 passen doen en begint met terug nemen. Al duurt het een half uur, als ie terug is weer even rustig draf tempo en dan weer ik galop.
Het kost wel veel geduld en energie, maargoed, t paard heeft het zo aangeleerd en snapt het waarschijnlijk ook nog niet.
Je kan ook balkjes vrij kort neerleggen, dan móet ie wel kleinere passen nemen. De eerste keren zal die wel half struikelen en springen, maar na een paar keer moet ie het toch wel snappen...
en het belangrijkste, goed belonen!!!! Anders snapt ie alsnog niet wat de bedoeling is.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-05 23:06

Het is niet dat hij de bak rond scheurt ofzo, maar een handgalopje is het niet. Hij wil op de volte terugvallen in draf, en dan laat ik hem doorgaloperen. Zo maakt hij meer sprong en is rustiger, maar nog niet waar die uiteindelijk moet zijn. Buiten is geen optie, echt niet! Rechtuit (buiten) gaat hij drammen, trekken, kop in de lucht en gassen maar (en dat gaat echt hard), vandaar dat buiten geen optie is.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-05 20:04

Je zult terug moeten naar de basis. En die basis is ontspanning, rechtrichten, en achterhand eronder. In die volgorde. Begin eens met longeren met de dubbele longe en/of pessoa. Eerst dus aan de longe tot ontspanning zien te komen. Dan zorgen dat hij recht loopt, met evenveel aanleuning op beide handen. De pessoa zorgt er bijna vanzelf voor dat de achterhand erbij komt.

Verder veel overgangen - alleen stap/halt, halt/achterwaarts, en stap/draf - en wendingen rijden. Vergeet de galop de komende tijd. Pas als hij in stap en draf volkomen ontspannen en recht is, en zijn achterhand gebruikt, kan je aan galop gaan denken. Begin dan ook eerst weer aan de longe.