Het gaat hier om een 4-jarige ruin die deze zomer zadelmak is gemaakt, en vorige week zijn eerste parcours heeft gelopen. Het is niet mijn paard, puur voor de handel. Dus optie1, eerst alleen dressuur, is (helaas) geen optie.
Het probleem is dat hij zich op een aantal (voor hem moeilijke) momenten nogal druk kan maken, wat zich uit in dribbelen, zijwaarts, achterwaarts en alle kanten opgaan. Ook kan hij dan als een idioot gaan trekken. (en omdat meneer een nogal lange hals heeft, kun je je misschien wel voorstellen dat dat niet heel comfortabel is
) Grootste probleem van dat trekken is dat ik in het parcours af en toe gewoon de controle kwijt ben. (lees: billen uit zadel, bovenlichaam naar voren en *poef* weg controle) Er zitten zeker fantastische stukken tussen, waar hij heel goed reageert op mijn zit. Hij is het grootste gedeelte mooi los in de hand (niet te los) en het trekken komt dan ook vaak heel onverwacht.
Nu was mijn vraag: hebben jullie hier misschien tips voor??
Als oplossing heeft hij nu een lage neusriem om, waar ik ook een paar teugels aan heb bevestigd. Resultaat: stukken beter, maar dat trekken op een aantal momenten blijft erin.
Opmerking: Het trekken komt vooral voor na de middengalop, en tijdens het springen. Het is helemaal geen zenuwpees, maar wordt op de raarste momenten gewoon heel nerveus.
U roept, wij proberen!