paard trekt enorm

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sue_

paard trekt enorm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-05 21:19

Ok, hier komt de beschrijving.

Het gaat hier om een 4-jarige ruin die deze zomer zadelmak is gemaakt, en vorige week zijn eerste parcours heeft gelopen. Het is niet mijn paard, puur voor de handel. Dus optie1, eerst alleen dressuur, is (helaas) geen optie.

Het probleem is dat hij zich op een aantal (voor hem moeilijke) momenten nogal druk kan maken, wat zich uit in dribbelen, zijwaarts, achterwaarts en alle kanten opgaan. Ook kan hij dan als een idioot gaan trekken. (en omdat meneer een nogal lange hals heeft, kun je je misschien wel voorstellen dat dat niet heel comfortabel is )

Grootste probleem van dat trekken is dat ik in het parcours af en toe gewoon de controle kwijt ben. (lees: billen uit zadel, bovenlichaam naar voren en *poef* weg controle) Er zitten zeker fantastische stukken tussen, waar hij heel goed reageert op mijn zit. Hij is het grootste gedeelte mooi los in de hand (niet te los) en het trekken komt dan ook vaak heel onverwacht.

Nu was mijn vraag: hebben jullie hier misschien tips voor??
Als oplossing heeft hij nu een lage neusriem om, waar ik ook een paar teugels aan heb bevestigd. Resultaat: stukken beter, maar dat trekken op een aantal momenten blijft erin.

Opmerking: Het trekken komt vooral voor na de middengalop, en tijdens het springen. Het is helemaal geen zenuwpees, maar wordt op de raarste momenten gewoon heel nerveus.

U roept, wij proberen!

Lenn

Re: paard trekt enorm

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 21:23

Het is dus geen constante druk maar af en toe rukt hij je gewoon flink uit het zadel?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 21:25

Tandarts al geweest?

Zeker omdat je bitloze optoming gedeeltelijk helpt.

Sue_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-05 21:29

Lenn schreef:
Het is dus geen constante druk maar af en toe rukt hij je gewoon flink uit het zadel?

Inderdaad. (en dan ook echt heeel flink) Tel er nog een iets te lange hals bij op, en je kunt wel nagaan welke problemen dat geeft)

De oorzaak is zeer waarschijnlijk zijn onervarenheid en het feit dat hij nogal nerveus is op sommige momenten. Niet heel ernstig, maar wel vervelend aangezien hij wel mee op concours moet.

Tamary: Ik heb nog wel een bit in, maar rijdt nu dus met een dubbele teugel. (heb evenveel druk op bit als neusriem). Hij is nog wel druk met wisselen, maar omdat het een niet constant probleem is, weet ik niet of het wel aan het gebit ligt.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 21:47

Ik kan zo ook niet zeggen wat de oorzaak is, maar ik ga bij dit soort dingen eerst het rijtje af:
tandarts, fysio, tuigage.

Het kan ook zijn dat het hem nu even teveel is allemaal. Aangezien hij nog jong is, het kan zijn dat alles hem te snel is gegaan en dat hij nu in verzet komt omdat hij het niet meer kan verwerken.

missnynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 21:48

wat bij mij meteen opkomt is onbalans, maar dat zul je zelf ook wel weten....

Lenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 21:53

Wat dan bij mij opkomt is gewoon brutaliteit, hij mag dat gewoon niet doen om wat voor reden dan ook! Hij heeft denk ik gewoon een slim trucje ontdekt. Dus proberen je vooral niet mee te laten trekken zodat het voor hem geen effect heeft en hem een tik na te geven. Moeilijk af te leren nu denk ik, want hij weet nu dat het zeg maar 'werkt'.

Sue_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-05 22:03

tamary schreef:
Ik kan zo ook niet zeggen wat de oorzaak is, maar ik ga bij dit soort dingen eerst het rijtje af:
tandarts, fysio, tuigage.

Het kan ook zijn dat het hem nu even teveel is allemaal. Aangezien hij nog jong is, het kan zijn dat alles hem te snel is gegaan en dat hij nu in verzet komt omdat hij het niet meer kan verwerken.

Dit kan het inderdaad allemaal zijn. Maar je weet vast hoe dat gaat op een handelsstal. Fysio of tandarts komt pas in beeld als het echt niet anders kan.

Ik denk ook dat het vooral komt omdat hij nog jong is. Het zal ook vanzelf beter gaan.

Misschien weet iemand hier bepaalde oefeningen voor dit probleem?

@Lenn: Het zou heel goed kunnen hoor, maar omdat hij zich tegelijkertijd wat nerveus maakt wil ik nog even wachten met die oplossing. Het is natuurlijk niet de bedoeling om hem bang te maken. Ik corrigeer hem natuurlijk wel, maar niet heel streng.

saltycinq

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 22:24

Wat mij ooit een keer verteld is is dat je na de sprong gelijk probeert op een kleine volte te zetten....dit herhaal je een paar keer...als je dat lukt natuurlijk....bij dressuur bijvoorbeeld...als hij trekt trek je een keer terug en dan laat je ineenkeer "'los"..zo is hij ineenkeer oplettender...dit heeft bij mij wel gewerkt...ik weet niet of dit de juiste manier is...maar voor mij heeft het wel geholpen...natuurlijk niet te hard trekken hé !!! En die voltes helpt echt...

Groetjes Salty

Annabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-05 13:29

Ik ben idd ook een voorstander van in een keer losloaten, mijn paardje deed het ook vaak, het een kwestie van tijming op het moment dat hij trekte de teuegels los laten. hij ging nog net niet over de kop maar hij was heel erg geschroken. En het voordeel is dat ik (rugpatient) nergens last van heb. Het paard heeft alleen zichzelf ermee.
nou succes ermee

Sue_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-05 16:39

Ok, dat is zeker het proberen waard!
"gelukkig" doet meneer het thuis ook, waardoor ik er gericht mee kan oefenen. Verder spring ik bijna elke dag wel een klein sprongetje, zodat het wat meer een gewoonte gaat worden.

Gitta1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 21:13

Gewoon loslaten en op z'n bek laten gaan komt ook als eerste in mij op. In het parcours is dat natuurlijk wat lastig maar als ie het daar ook doet moet je het eigenlijk daar ook oplossen. Dan maar een keer niet helemaal rond...
Zaterdag Kampen Springen, heb nog wel plekkie over ...