Hoe een pony aan de teugel houden ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Marijkjuh

Hoe een pony aan de teugel houden ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-05 22:30

Hoi
Ik probeerde al een tijdje m'n pony aan de teugel te krijgen en ingister bedacht hij dat hij opeens dat hij aan de teugel wou. Hele raar voor iemand die nog nooit een pony echt aan de teugel heeft gehad. Maar nu lukt het me dus niet op hem aan de teugel te houden.
Heeft iemand tips ?
-x- Marijke

Phynix

Re: Hoe een pony aan de teugel houden ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-05 22:55

Iets meer info zou fijn zijn. Zoals wat je doet om hem aan de teugel te krijgen en hoe het komt dat het weg gaat?

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-05 23:10

Ontspannen

Sophie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 08:52

sorry, je legt het heel vaag uit. Maar wat ik eruit snap is gewoonweg dat je pony niet aan de teugel blijft. Ik zie het probleem denk ik al! Als hij netjes aan de teugel loopt, moet je ontspannen, (wat Krips al zei) dus niet blijven vragen aan de teugel. Pas als hij weer naar boven komt, vraag je hem weer naar beneden. Als hij weer aan de teugel loopt ontspan je de teugel weer Enzovoort Zo leert je paard vanzelf dat het fijner is om lekker aan de teugel te lopen dan zijn hoofd in de lucht te gooien. En verder moet je weten, je kan je paard wel aan de teugel rijden/trekken/krijgen, maar het moet echt vanuit de achterhand komen. Dan spreek je van goede nageeflijkheid! Dus goed de achterhand eronder drijven/rijden. Dan zou die nageeflijkheid vanzelf moeten komen. Maar misschien ben je nog niet zover (qua ervaring) dat weet ik niet, maar zo hoort het wel

Fun_Fun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 08:53

Les nemen.

Je moet weerstand op de teugels zetten als je pony het hoofd omhoog heeft. Zodra hij komt ontspan je je hand, maar toch hou je contact. Het is een kwestie van gevoel.

snoopy19

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 10:58

een paard aan de teugel rijden dat doe je door van voor naar achter te rijden. je geeft overdreven veel been, reactie zal zijn dat hgij harder gaat lopen, logisch ook want dat vraag je hem toch? nou en dan vang je hem van voren op, door lichte ophoudingen te geven aan de teugels. en dan doet hij zn hoofd naar beneden, als hij beneden is met zijn hoofd, ontspan dan je handen weer. het is geen hang en trekwerk, wat ik vaak nog genoeg zie, maar het moet van achter komen, uit het voorwaartse, zet zijn achterhand aan het werk. En je pony zal en kan ook niet in een keer aan de teugel blijven, hij snapt het nog niet, dus moet je blijven oefenen, en zijn spieren moeten nog ontwikkelen.
Maar ga er alsjeblieft niet zelf mee aan het prutsen, maar neem les van een goede instructrie.

Sybelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 16:28

Marijke, wat ik dus helemaal niet snap is... waarom vraag je het niet gewoon aan ons? Ik kom iedere vrijdag les geven, de stal eigenares is er altijd, haar dochter weet hoe het gaat. Die pony loopt al nagevelijk vanaf het moment dat hij zijn balans onder het zadel gevonden heeft. Tot voor kort wist hij volgens mij niet eens dat het anders kon. Beetje drijven, hand zacht sluiten en hij komt rond. Je hoeft alleen maar je teugels op maat te houden, zacht te blijven in je hand en hij blijft rond. En dan is het alleen een kwestie van zorgen dat hij mooi tactmatig door blijft lopen en niet te veel met je handen doet. Van een forum kan je niet leren hoe het moet, dat moet je zelf proberen. Ik ga echt niet roepen dat je met hem moet gaan lessen maar als je problemen hebt vraag het dan gewoon. We willen je graag helpen, een kleine tip geven is helemaal geen moeite. Maar je moet het wel vragen...

Phynix

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 16:36

Korte reactie hier. Tuurlijk is het beste om hulp te vragen in de omgeving, want die kunnen het ter plekke zien. Verder denk ik wel dat je van een forum kunt leren. Er zijn zeker mensen die op deze manier dingen duidelijk kunnen uitleggen, waar je dan wat aan hebt. Ik heb ook gewoon les, maar pik hier zeker dingen op.
In dit geval zijn er zeker mensen denk ik die je verder kunnen helpen door het duidelijk en simpel neer te typen. Maar daar staat wel tegenover dat je duidelijk de situatie moet uitleggen, wat doe je, wat voel je etc.