Rechtrichten

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

prii

Rechtrichten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-05 16:34

Oke ik ben blond
Maar heel veel hebben het over rechtrichten.
Maar wat bedoelen ze daar nou mee ?

Groetjes mii

Rapiti

Re: Rechtrichten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-05 16:45

Elk paard is vannature scheef. Een paard heeft bredere heupen, dan schouders. Als een paard dus langs de omheining (of muur enz) loopt, dan loopt hij het liefst met zijn schouder en heup tegen de muur aan geplakt. Gevolg: het lijkt alsof een paard zijn kont naar binnen heeft, immers dat heup gewricht is breder dan de voorkant. Met rechtrichten bedoelen ze dat de voorkant (smal) RECHT voor de achterhand (breed) wordt geplaatst. Dit moet je dus bereiken door het paard een beetje schouder voor (de schouder iets naar binnen) te rijden. Snap je?

Bovendien heeft een paard net zo als wij een makkelijke en een moeilijkere kant. Het kan dus zijn dat een paard op de ene (makkelijke kant) kant al veel rechter loopt en makkelijker buigt dan op de andere kant. Je moet een paard dus ook rechtrichten door het verschil tussen zijn makkelijke en moeilijke kant zo klein mogelijk te maken en het liefst natuurlijk helemaal gelijk.

Is het zo duidelijk?

mariska75

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-05 16:58

Je hebt verschillende vormen van rechtrichten;
1. Het paard moet evenveel gewicht op zijn linker als rechterbenen willen dragen.
2. De achterbenen moeten sporen in lijn met de voorbenen.
3. het paard moet zowel links als rechts even ver kunnen buigen.
Als het hier aan voldoet is het paard rechtgericht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-05 17:30

Rapiti schreef:
Elk paard is vannature scheef. Een paard heeft bredere heupen, dan schouders. Als een paard dus langs de omheining (of muur enz) loopt, dan loopt hij het liefst met zijn schouder en heup tegen de muur aan geplakt. Gevolg: het lijkt alsof een paard zijn kont naar binnen heeft, immers dat heup gewricht is breder dan de voorkant. Met rechtrichten bedoelen ze dat de voorkant (smal) RECHT voor de achterhand (breed) wordt geplaatst. Dit moet je dus bereiken door het paard een beetje schouder voor (de schouder iets naar binnen) te rijden. Snap je?

Bovendien heeft een paard net zo als wij een makkelijke en een moeilijkere kant. Het kan dus zijn dat een paard op de ene (makkelijke kant) kant al veel rechter loopt en makkelijker buigt dan op de andere kant. Je moet een paard dus ook rechtrichten door het verschil tussen zijn makkelijke en moeilijke kant zo klein mogelijk te maken en het liefst natuurlijk helemaal gelijk.

Is het zo duidelijk?

Ik kon t niet duidelijker uitleggen. Helaas is de uitleg makkelijker dan het doen, want het is zooooo moeilijk...

prii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-05 09:49

Oke bedankt

Lijkt me idd heel moeilijk

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 17:15

op www.hoefkatrol.com staat ook heel veel over rechtrichten en hoe je kan voelen/zien wanneer je paard scheef is.

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-05 02:22

Het rechtrichten heb ik ook gedaan met mijn paard.
Het is nog niet helemaal weg, maar ik mag momenteel niet op mijn paard rijden omdat ze een chronisch ontsteking heeft in de luchtwegen.
Ik kan je het rechrichten aan bevelen het helpt echt, want mijn paard galopeerde ook niet meer lekker en nou wel weer.

monya

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-05 12:50

Rapiti schreef:
Dit moet je dus bereiken door het paard een beetje schouder voor (de schouder iets naar binnen) te rijden. Snap je?

Prachtig verwoord

Ik wil alleen even aanvullen dat je de schouder wel naar binnen moet zetten maar dat je op moet passen met de stelling. Als je echt schoudervoor rijdt komt het hoofd ook naar binnen. Maar als je puur rechtricht mag dat niet gebeuren, het hoofd blijft gewoon recht voor de romp zonder de hals in te buigen of stelling te nemen.

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 09:48

Cowgirl schreef:
op www.hoefkatrol.com staat ook heel veel over rechtrichten en hoe je kan voelen/zien wanneer je paard scheef is.

Ook op www.paardenbegrijpen.nl en www.cherokeepaarden.nl word het duidelijk omschreven. Dat is puur theorie. Als je het daadwerkelijk in praktijk uit moet voeren, zou ik goeie instructie erbij zoeken die je daar in kan opleiden en op de juiste dingen kan wijzen. Succes ermee.

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 09:55

Cowgirl schreef:

Goede tip, daar staat het wel heel erg mooi verwoord allemaal!

danifur

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 13:43

Rapiti schreef:

Is het zo duidelijk?

ook ik had het niet beter uit kunnen leggen.
niets meer an toe te voegen.