Arabieren streken

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mireille77

Arabieren streken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-05 11:56

Hallo allemaal,

Ik heb een Arabische ruin en als hij iets eng of spannend vindt, gaat zijn hoofd de lucht in, zijn neusgaten worden groot en hij begint hard te snuiven, zijn staart gaat recht overeind staan en hij begint te draven op de plaats. Op zo'n moment heb ik totaal geen controle meer over hem en het lijkt alsof hij helemaal niet meer in de gaten heeft dat ik erop zit. Hij doet dit buiten, maar ook in de bak. Ik vind dit heel eng omdat ik niet kan voorspellen wanneer hij dit gedrag gaat vertonen.

Wie weet raad?

M3isSi3j

Re: Arabieren streken

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-05 13:06

Ik kan me voorstellen dat je niet zo op je gemak zit als je paardje zich zo gedraagd maar den kook dat dit een deel van het probleem is.

Je paardje moeten leren jou te vertrouwen en jou de leiding laten nemen. Hij moet weten dat als jij zegt dat het kan, dat het ook kan! Aan de andere kant moet jij weten dat hij zich niet moet aanstellen en dus gewoon de leiding nemen, hem op zn gemak stellen en gewoon verder gaan waar je mee bezig was.

Ga veel grondwerk met hem doen (wandelen, poetsen, longeren, los achter je aan laten lopen in de bak ed.) om een goeie band met je paardje te krijgen. Probeer goed te bekijken hoe hij reageerd op bepaalde situaties en handelingen van jou zodat je elkaar goed leert kennen. Zorg ervoor dat je paardje nooit door jou in een gevaarlijke situatie komt waardoor hij het vertrouwn in jou als leider verliest en zorg er altijd voor dat jij de gene bent die de leiding heeft.

Als je dit ernaast onder de knie heb zal je ook vertrouwen leren krijgen in je paardje als je er op zit. Als jij bang word voor hem -bewust of onbewust- zal hij daardoor bevestigd worden in zn gedrag waardoor het erger word.

Succes

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-05 13:06

Ik kan alleen zeggen wat ik doe in zo situatie mischien heb je er wat aan.

Ik heb zelf een arabisch volbloed en ik rijd er een.
Als ze iets engs vind dan laat ik ze er naar kijken en spreek hem toe.
Dit doe ik alleen waneer ik weet dat hij het echt eng vind als ik weet dat hij zich aansteld dan negeer ik dit gedrag en spreek hem streng aan dat hij er langs moet.
Aanstellen is iets waar van ik niet niet houd.

Zorg dat je zelf kalm blijf hoe moeilijk het ook is.
Hoe nerveuzer jij ebn hoe nerveuzer het paard wordt.

En het is niet zozeer een arabieren streek hoor.elk paard kan dit doen:)

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-05 13:17

Probeer op dat moment zelf te ontspannen, kem je benen niet aan, hang niet aan je teugels maar jou een licht contact, praat op een rustige toon en probeer hem voorwaarts te houden, stilstaan leidt vaak tot gevaarlijke situaties (ineens omdraaien en wegrennen of steigeren)

Kim82

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-05 13:25

Ik heb ook een tijdje een arabische ruin gereden. Hij was al bijna 20 maar was zn wilde haren nog lang niet kwijt.
Hij kon ook heel overdreven reageren. Soms ging hij er heel onverwachts van door.

Zelf ontspannen is idd erg belangrijk. Praat tegen je paard op zo'n moment. Dat werkt ontspannend voor je paard en voor je zelf.

Verder denk ik toch dat je zijn karakter en temperament moet accepteren. Helemaal zul je het er nooit uit krijgen. Het zal toch altijd een arabier blijven.

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 16:24

probeer het altijd voorwaarts op te lossen. Hij mag best even kijken maar zet hem daarna weer aan het werk. Mijn arab doet precies hetzelfde maar laat hem nooit omdraaien...even kijken en weer door waar je mee bezig was...reageert hij wel goed op je hulpen?

eknein

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 18:25

tegen hem blijven praten, laten blijken dat je wel rustig blijft onder dit gedrag. en hem gewoon voorwaarts blijven rijden.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 19:39

Tja,lijkt mij ook een beetje aard van het beestje. Arabieren staan nu eenmaal nie bekend als 'nuchtere paarden'..

Leer ermee omgaan, probeer een band op te bouwen met je paard en probeer vertrouwen in elkaar te krijgen. Laat haar af en toe rustig kijken naar datgene waar ze bang voor is, maar af en toe is je paard even flink voorwaarts en bezig houden tijdens het rijden ook een prima oplossing. Welke je wanneer het beste kunt toepassen, daar zul je naarmate je het paardje beter leert kennen vanzelf inzicht in krijgen. Dat is vanaf de computer niet voor te zeggen en situatie-afhankelijk.

Wanneer het gebeurt, probeer diep te gaan zitten. Ontspan zelf en let op, ik zeg niet dat je niet op je hoede moet zijn dan maar hou je paard wel in de gaten. Maar voorkom dat je zelf krampachtig, je teugels gaat aannemen waardoor jijzelf ongemerkt ook al je paard laat voelen dat er mogelijk iets engs kan gaan gebeuren.

Succes..

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 13:04

Mijn arabier had dit ook. Ik ging er gespannen opzitten er probeerder hem met alle macht er normaal langs te krijgen.
Maar dat heeft natuurlijk geen zin. Hoe gestressder jij gaat doen omdat je bang bent dat het paard iets zou doen. Hoe sneller het paard denkt: "Zie je wel, het is hier doodeng, m'n baas vind dat ook. Wegwezen hier"

Nu pak ik het anders aan. Hij vind iets eng. Ik zet hem stil voor het enge voorwerp en laat hem lekker kijken. Dan is het heel even snuiven, vervolgens loopt hij er zelf op af en gaat het "onderzoeken" om er vervolgens zelf achter te komen dat het helemaal niet eng is.
Bij datzelfde voorwerp doe hij het misschie nog een keer, maar daarna is het ook helemaal over. Omdat hij zeker weet dat het echt niet eng is.

Nu is het zelfs zo dat als hij iets eng vind er zelf opaf gaat om ze kijken.

Renate12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 13:39

probeer 'draven op de plaats' altijd voorwaarts op te lossen. dus rijd als hij het doet altijd voorwaarts naar voren. probeer het probleem met zijn hoofd voor te zijn, dus goed contact houden aan je teugels, niet trekken.
je kunt het beste op je gevoel afgaan, maar als hij zijn tempo vertraagd rijd jij weer voorwaarts.

ik zou hem zeker niet naar het voorwerp laten kijken,. dan gaat hij straks alleen maar meer spoken zien probeer ook zelf niet naar het 'enge' te kijken. negeer en rijd gewoon door, je kunt je paard natuurlijk wel een beetje rustig toespspreken, maar laat je niet uit je concentratie halen.

succes ermee

CounTree

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 22:05

Ik probeer het altijd te negeren door op dat moment heel ontspannen te paard gaan zitten. Soort zoutzak idee . Dus ook een lossere teugel.

Er zijn al veel goede tips gegeven.
De volgende methodes probeer ik meestal, welke ik toepas ligt aan de situatie en het paard:

Het laten kijken naar een eng object helpt idd vaak ook, maar dan moet je zelf wel heel relaxed gaan zitten.

Ook het bewust aan het werk zetten kan goed helpen, maar soms ook erg averechts.

Helpt dit allemaal niet, dan heb ik nog een "foefje" .....ik laat de teugels vieren en zet haar stil met haar hoofd naar beneden, zo laag mogelijk - "neus op de grond idee", aan een lange teugel dus. Telkens als ze haar hoofd omhoog doet, vraag ik het weer helemaal naar beneden. Ik blijf dan net zo lang stilstaan totdat ze weer normaal ademt. En dit kan weleens eventjes duren.... Maar goed de aanhouder wint!! Dit blijf ik na elke "hieper" aktie herhalen en sta dus soms heel veel stil in het midden met neus op de grond . Maar tot nu toe heeft dit gewerkt en heb ik uiteindelijk een volb. arabier die zich keurig gedraagt.

Het is enorm van belang dat je zelf net doet alsof er niets aan de hand is. Makkelijker gezegt dan gedaan!

Succes en geef niet op!

Franca

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 02:23

Beste is onverstoord door blijven gaan met wat je met hem aan het doen was. Gedrag dus negeren en rustig blijven. Zelfs geruststellen kan voor hem bevestigen dat er iets 'anders dan anders' is en dat kan hem nerveus maken.

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 03:29

Deze streek heeft mijn Quarter Horse merrie ook wel eens.
Dus het zijn niet alleen de arabjes die er last van hebben.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 09:22

MSQuincyTE schreef:
Deze streek heeft mijn Quarter Horse merrie ook wel eens.
Dus het zijn niet alleen de arabjes die er last van hebben.

Dit is een probleem wat natuurlijk in alle rassen voor kan komen. Maar het is vooral een probleem met de wat hetere paardjes, fjorden zullen dit probleem minder hebben dan arabjes

esperado

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 14:23

Niet laten kijken dan bevestig je zijn angst.
Dwingen om erlangs tegaan heeft ook weinig nut op dat moment.

Aan het werk zetten. Heb zelf zo een druktemaker en het gaat een stukbeter nu ik het negeer en veel overgangen/ zijgangen rijd. En als hij gaat lopen kijken nog meer aan het werk zetten . Als hij tijd heeft om rond te kijken kan hij ook wel wat harder werken

Probeer zelf snel te worden. Probeer te reageren voor hij stilstaat. Als je stapt en die oortjes ziet spitsen en hij ongeveer 5 cm groeit gelijk been en vooruit. Stukje schouderbinnenwaats inzetten, wegrijden naar middendraf. Als je maar iets doet en dat iets moet vooral voorwaarts zijn ook als hij gaat rennen. Pak hem even terug, niet trekken maar op een voltetje die je sluit of als het lukt je zit. En weer voorwaarts (is actief niet rennerig) rijden en werken.

Als laatste: ga het gevecht niet aan maar wees sneller, handiger en slimmer.

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 15:09

Als mijn paard ergens echt niet langs wil stap ik af en loop er gewoon langs, dan doet ze toch wat ik wil

Flip

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-05 17:58

wanda doet dat ook altijd bijv als ze langs andere paarden afmoet lopen of als ze graag vooruit wil en ik wil stappen.

mijn oplossing vooruit rijden, niet proberen stil te zetten want dan gaat ze toch springen enz. voorwaarts oplossen dus.

Spookie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 17:06

Gewoon onverstoorbaar door proberen te gaan met waar je mee bezig was helpt vaak t beste.
Hoe meer jij je er druk om gaat maken, hoe prachtiger ie het waarschijnlijk vind. Is bij mijn arabier tenminste zo. }>
Dus gewoon lekker relaxed blijven zitten, flink been eraan, maar vooral niet als een gek je teugels 'binnen gaan halen'!
En afleren kan je ze het nooit, dus je zal er denk ik vooral voor jezelf aan moeten werken!

Veel succes!

Flip

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 18:50

goed advies spookie is zeker een goede tip

zoiets bedoelde ik ook maar ik had niet zo veel tijd om t zo op te schrijven

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 20:58

Ik heb zelf ook een arabisch volbloed die dat dus ook wel eens doet/probeert. Vandaag had hij ook zo'n soort aktie en het sloeg eigenlijk nergens op want hij stelde zich gewoon aan, dacht onder het werk uit te komen. Wat ik dan doe is gewoon rustig blijven... het gedrag negeren en hem corrigeren en dan even rustig laten worden door even te gaan stappen en wachten tot hij ophoudt met dribbelen en hem weer aan het werk zetten. Als hij weer rustig is dan draaf ik weer lekker aan en spreek hem streng toe als hij weer vervelend wil gaan doen.

Als Omar echt ergens bang voor is (ken inmiddels het verschil) dan praat ik tegen hem en moedig hem aan, wordt niet boos en blijf rustig, probeer er ook niet te veel aandacht aan te besteden. Negatief gedrag kun je het beste negeren. Je leert er vanzelf steeds beter mee om gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 22:13

De meeste tips zijn al gegeven, en TS heb je er wat aan gehad?

Wat ik zelf altijd doe bij arabieren (Ook bij andere paarden) als ze iets "engs" zien, kijk ik eerst of het reele angst is of aanstellerij, daar kom je snel genoeg achter. Wat ika ltijd doe is even kriebelen op de schoft met je hand, dan zijn ze afgeleid en het steld ze gerust.

nielson

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 07:46

hoi
komt me bekend voor de mijne doet dat ook
dat is typisch arabieren, maar het beste is om hem gerust te stellen, niet schreeuwen of de zweep gebruiken, word t alleen maar erger!!
arabieren hebben temperament en vertrouwen doet heeeeeeeeeel veel.
praat tegen hem en laat merken dat er niks aan de hand is
succes ermee groetjes

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 19:05

Mensen dit is heus niet tpisch arabisch eigen menig kwpn er of welk ander ras kan er ook een handje van

En vooral kruisingen met Arabisch bloed zijn net iets fanatieker......

Wordt er een beetje moe van dat dit Ras als heet schrikkerig nerveus enzovoort wordt bestempeld.

Ik kan een hoop mensen met een arabisch Volbloed en geen van allen doen ze dat....Tuurlijk schrikken ze weleens maar doet dit niet ieder Ras???

En is dit niet zoals ieder ras het ligt er aan hoe je ermee omgaat??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 23:30

Barcelano schreef:
Mensen dit is heus niet tpisch arabisch eigen menig kwpn er of welk ander ras kan er ook een handje van

En vooral kruisingen met Arabisch bloed zijn net iets fanatieker......

Wordt er een beetje moe van dat dit Ras als heet schrikkerig nerveus enzovoort wordt bestempeld.

Ik kan een hoop mensen met een arabisch Volbloed en geen van allen doen ze dat....Tuurlijk schrikken ze weleens maar doet dit niet ieder Ras???

En is dit niet zoals ieder ras het ligt er aan hoe je ermee omgaat??

Helemaal mee eens. Mensen die dat oordeel hebben hebben volgens mij nooit lang op een arabier gereden.

Mireille77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-05 09:18

Bedankt voor jullie tips! Ik ga ze allemaal eens proberen.