Paard heel sterk rechts

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

prii

Paard heel sterk rechts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-05 20:10

Mijn verzorgpaard is nu ong dik 5 maanden ingereden.
Ik volg les..en het ging echt heel goed..
Ze liep mooi aan de teugel en deed niet moeilijk.
Maar sinds deze week krijg ik haar niet meer aan de teugel
zelfs in stap gaat het niet meer..
ze is heel sterk op rechts. en ik weet echt niet wat ik nog kan doen.
van mijn instructrice moet ik kleine kneepjes geven snel achter elkaar. Dat doe ik ook , maar ze gaat niet aan de teugel.
En wat ook heel vervelend is, op de linkerhand wilt ze alsmaar van de hoefslag af als ik wat met mijn binnenteugel van de hals af ga( ik moet mijn handen breed zetten voor der aan de teugel te krijgen) en als ik er dan weer terug rijd naar de hoefslag is gelijk de druk anders en zo schiet het ook niet op

Ik hoop dat jullie misschien iets weten wat ik hier aan kan doen.
Bepaalde oefeningen of iets?

Alvast bedankt

liesje1986

Re: Paard heel sterk rechts

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 23:00

Vergeet het aan de teugel rijden even en ga je op andere dingen richten. Recht richten, reactie op je been, zowel voorwaarts als opzij. Niet op je hand laten hangen en heel veel overgangen maken. Verder veel figuren en stelling vragen.
Ook een paar keer goed longeren en beetje bijzetten kan helpen. Voor de afwisseling wat buiten rijden enzo.. Als ie mooi los is en super aan je hulpen staat en zn rug wat los gaat laten, zal ie vanzelf je hand weer op gaan zoeken.
Niet gaan lopen vechten en klooien..

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 23:46

Ben het weer met Liesje eens

Het enige wat ik lees is aan de teugel, aan de teugel, terwijl dit toch echt niet het allerbelangrijkste is aan het rijden.

Je kan kneepjes geven, druk opbouwen en je handen breed zetten, je zal toch eerst aan de rest moeten werken (zoals aangegeven recht richten, aan het been zijn etc.)

Als jij je hand naar binnen brengt en met je been aandrukt zou je paard dus rechtdoor moeten lopen en naar binnen moeten kijken, feit dat ze gewoon door je been heen loopt naar binnen lijkt mij toch zeggen dat je teveel met je handen en te weinig met je zit en benen gedaan hebt.

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 23:50

vlgens mij wil jij, en je instructrice, dat je paad hoe dan ook nageeft.
dat dat dmv brede handen en ophoudingen moet weaarbij zo te lezen de achterhand en het ruggebruik vergeten worden, schijnt niet it te maken en hier gaat het dus al fout

vergeet dat het hoofd naar beneden moet, ga veel overgangen en tempowisselingne rijden, ook hele kleine tempowisselingen zodat het paard goed actief wordt, achterhand gaat gebruiken, rug gaat gebruiken, en als je dan lichtjes vraagt met je hand en meegaat(dus niet vasthouden tot ze nageeft) zal je zien dat haar hoofd vanzelf zakt en dan geeft ze na zoals het hoord en loopt ze niet in een valse krul

nog 1 tip over het vastpakken of sterk zijn op 1 kant, wat jij niet vastpakt, kan je paard ook niet vasthouden
dus houd hij rechts vast, zal jij zelf rechts los moeten laten, vul dit wel aan met je rechterbeen

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-05 09:47

Inderdaad, lijkt erop dat je iets teveel met je handen hebt gereden. Helemaal als het voorheen goed ging en je nu opeens duidelijk merkt dat je paard aan de hand van al je trainingen achteruit gaat ipv vooruit, dan denk ik dat je kunt concluderen dat je niet op de goede weg zit. Je hebt er onbewust en onwetend waarschijnlijk, verkeerde dingen aangeleerd.

Inderdaad, oefen met zo min mogelijk druk en kneepjes met de teugels.Zet dat áan de teugel´even uit je hoofd. Van achter naar voren proberen te rijden en leer zelf je handen ontspannen en je teugelhulpen rustig en gecontroleerd te geven. Als je dit allemaal beetje meer op orde hebt, grote kans dat je paard dan zelf uit ontspanning zal gaan nageven ipv geforceerd aan de teugel..

Succes en neem er echt de tijd voor. Helemaal als je zegt dat ie pas 5 maanden is ingereden. Pak het goed aan, iets fout aanleren gaat sneller dan je denkt en vervolgens weer afleren gaat verschrikkelijk langzaam..

prii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-05 16:30

Oke bedankt

Socio

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-05 11:14

Hoi Urana,

Ja is lastig ben het met de andere eens voorwaarts rijden en van de hoefslag af zeker twee meter. Zodat paard op zijn eigen benen moet gaan lopen en geen steun op de wand heeft. Dan helemaal niet meer aan de teugel denken alleen maar dat paard verdeeld over 4 benen gaat lopen. Op je been naar voren wilt dan gaat paard vanzelf je hand op zoeken. Dit is erg moeilijk voor een jong paard dus geduld. Als aan de teugel niet lukt in draf dan zeker niet proberen in stap heb namelijk te weinig activiteit van achter. Kan je zelfs telgang ontwikkelen.

Zou ook eens kijken naar zijn tanden kan die last van hebben. Maar meestal als paard aan een kant vastzit is het paard niet recht en dan is paard aan een kant altijd vaster. Vandaar bovenstaande oefening. Waarschijnlijk is paard linksom gebogen kun je hem ook klein beetje rechtsom vragen. Valt waarschijnlijk ook in volte linskom over rechter buitenschouder weg.

Hoop dat je aan de info wat hebt en komt vast goed succes en groetjes

socio

prii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-05 17:46

Oke, bedankt..
Maar ik heb geen wand of omheining in de wei..
ik rij in de wei maar ik gebruik niet heel de wei zegmaar...
dus ik rijd niet langs een omheining

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 09:54

Inderdaad rechtrichten. Elk paard heeft een natuurlijke buiging dwz paard heeft lange bespieringskant en kortebespieringskant. Om paard recht te maken moet je de korte bespierinskant oprekken. Wat inderdaad al gezegd word op binnenhoefslag rijden is goed. Kijk goed voor je en voel wat je paard doet, op welke kant pakt hij meer aanleuning, welke kant laat hij je lager zitten en wat doet je paard op volte (verkleint hij de volte of vergroot hij juist) door deze gegevens kun je nagaan wat de natuurlijk buiging is en ga je aan de slag. Over rechtrichten kun je meer lezen op www.hoefkatrol.com bij klassieke rijkunst, www.paardenbegrijpen.nl en www.cherokeepaarden.nl
Succes

Maastricht17

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 11:09

Hoi,

Ik lees dat je verzorgpaardje pas 5 maanden onder het zadel is. Sommige komen dan nu een beetje in een uitprobeerfase van wat wel en niet mag. Het kan ook een medische oorzaak hebben zoals tandjes of mss een probleem in de rug.

Maar om het even rijtechnisch te bekijken, zoals mijn voorgangers hebben gezegt. De teugel is niet je enigste troef om je paard nageeflijk te rijden (want zo noem ik het liever). Nee het nageeflijk rijden begint bij een actieve motor. Alle actie van het paard komt vanuit de achterhand. Zorg dus dat je paard goed actief aan het been is, en fris doorloopt. Laat het niet rennen worden. Zorg daarbij dat het paard aan TWEE benen is, rechts vast op de teugel betekend ook tegen het been. Bij stelling en buiging op een volte willen we niet voor niets het binnenbeen activeren.
Dus het komt een beetje neer op wat de rest zei, het paard aan twee benen hebben (en echt actief). En als je dat voorelkaar hebt, dan kan je de activiteit die hij vanuit de achterhand geeft, subtiel gaan proberen op te vangen aan de voorkant. En als je een beetje gevoel hebt voor aan de teugel rijden , dan moet dat lukken.

Veel succes!!!!!!