Help... m'n pony schopt na mijn been

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

radijs

Help... m'n pony schopt na mijn been

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-05 14:47

Ik zal het even uitleggen.
Ik rijd een 3-jarige haflinger die nu eerst ivm keuringen enzo 3 maand ofzo alleen maar is gelongeerd en af en toe gereden, nou de keuringen over zijn zijn we weer begonnen met rijden.
Eerst ging super goed, maar deze week is ze er 4 keer van door gegaan... van het begin van het land na achterin het land galloperen dan stil staan en alleen nog maar in stap terugwillen.
Najah jammer dan blijven zitten en proberen zo snel mogelijk terug te krijgen.
Dinsdag liep ze ontiegelelijk te ouwehoeren dus najah kreeg ze gewoon een schop in haar buik, maar op den duur toen we bij het hek waren wilde ze niet meer vooruit,
ik veel been geven en ze draafde moeizaam weer een rondje.
daarna naar mijn been schoppen en steeds achteruit en toch weer een moeizaam rondje. daarna een paar dikke bokken en weer een moeizaam rondje ik ben toen iets voor de plek waar ze telkens begon te ouwehoeren afgestapt omdat ik dacht van anders wordt het een stijgerbok en dan lig ik eraf.
wat kan ik hieraan doen?

RedFlame

Re: Help... m'n pony schopt na mijn been

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 15:19

Mijn pony trapte ook altijd naar mijn been als ik aandreef (maar dan raakte ze ook echt mijn voet), toen ben ik na een tip dat ze altijd met spoortje was gereden ook met spoortje gaan rijden en nu doet ze het nog maar heel soms.

radijs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-05 15:36

hm... deze is nooit eerder met spoortje gereden...

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 16:12

een zweepje erbij pakken en als ze naar je been slaat terug tikken?

bambi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 16:18

Ik denk eerder dat het iets lichaamelijks is, og misschien ligt het zadel niet goed. En zowiezo een goede instruteur erbij halen (zeker bij zo'n jong paard) En consequent (maar wel eerlijk) voor je pony blijven.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 17:24

Probeer in een afgesloten bak te rijden met iemand op de grond die je pony voorwaarts kan houden (bv met longeerzweep).

Kent ze de stemcommando's goed vanaf de grond? Dat is altijd een makkelijk hulpmiddel.

Probeer in ieder geval hulp te krijgen, het inrijden van een jonge pony is niet zomaar iets. Het kan goed zijn dat ze het niet snapt, of er in ieder geval helemaal niets aan vindt! Probeer het anders eerst aan de longeerlijn, laat iemand een stemcommando geven en geef daarbij lichte hulpen. Ontzettend belonen als ze dan voorwaarts gaat! Misschien snapt ze de hulpen nog niet goed, en als ze dan in zo'n grote wei alle kanten op kan dan moet jij als ruiter veel corrigeren met grote hulpen (die ze misschien dus nog niet snapt) en dan wordt het alleen nog maar verwarrender voor haar. Hou het dus eerst even simpel!

Als je zeker weet dat ze je in de maling neemt dan kan je wat strenger worden en een zweepje erbij pakken bijvoorbeeld.