Handen stil houden....

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Dorus

Handen stil houden....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-05 11:29

Het heeft bij mij heel lang geduurd voordat het kwartje viel en ik door kreeg hoe ik een paard naar beneden kan rijden. Ondertussen begin ik dat te snappen en lukt het me redelijk een paard naar beneden te rijden… met vlagen... Het lukt me niet het paard naar beneden te houden omdat ik mijn handen niet stil kan houden in de draf.

Wat kan ik eraan doen om mijn handen stiller te houden zodat het makkelijker wordt om mijn paard beneden te houden?

Urielle

Re: Handen stil houden....

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 11:57

Let op de ontspanning in je ellebogen en schouders, vermoedelijk blijven je armen te stug (omdat je geconcentreerd bent op het stilhouden? ) en met spanning in je armen kun je niet 'meeveren'

This_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-05 02:54

erg flauw hoor maar wij moesten vroeger met bekertjes water rijden... haha probeer het ook eens

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-05 09:09

Bekertjes water?? Ik denk dat ik dan hele natte handen ga krijgen en ik weet niet of mijn instructeur dat ziet zitten. Zal het er eens met hem over hebben...

Eusebio

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-05 10:06

Vraag Rhijnauwen maar eens naar haar kuikentjes.....

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-05 23:41

kuikentjes????

quicklylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-05 18:08

kuikentjes??

_Anouck

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-05 18:09

sperriempjes aan de ringetjes van je zadel knopen daar je handen aan vasthouden met de teugels!

spettertjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 10:05

heb er zelf ook veel moeite mee gehad vroeger maar het is een kwestie van blijven oefenen. Het is me uiteindelijk wel gelukt maar het heeft me wel heel veel tijd gekost evenals mijn benen stilhouden daar heb ik nog steeds problemen mee

Maastricht17

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 11:14

Hoi,

Ik ben het vooral met Urielle eens, ontspannen blijven en niet vast gaan houden in de handen.
Daarbij is je handhouding een onderdeel van je gehele zit. Dus is het belangrijk dat je er netjes opzit, benen lang, knieen vast, rechte rug, armen losjes naast het lichaam, staande vuisten. En ONTSPANNEN.
Vooral de rug ontspannen want die zorgt grotendeels voor het vloeiend meegaan in de beweging.

groetjes

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-05 11:24

Maastricht17 schreef:
En ONTSPANNEN.

Ik denk dat daar eigenlijk het probleem zit bij mij. Die ontspanning heb ik nog niet helemaal te pakken. Misschien toch maar eens gaan kijken of het bij ons op de manege mogelijk is zitlessen te nemen......

Sannert

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 11:27

quicklylover schreef:
kuikentjes??

uhm ja kuikentjes???

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-05 11:36

noekiejj schreef:
sperriempjes aan de ringetjes van je zadel knopen daar je handen aan vasthouden met de teugels!

Dat is idd een hulpmiddel waar ik al mee bekend ben, maar ik vraag me af in hoeverre dit geen symptoom bestrijding is. Als je dat riempje vasthoud kan je geen kant op met je handen en wordt je verplicht je handen stil te houden, maar wat gebeurt er zodra je dat riempje loslaat? Ik zie mezelf nog geen wedstrijd rijden met zo'n riempje (mag dat eigenlijk wel??) en daarnaast rijd ik regelmatig wedstrijden op maneges en paarden die mij niet bekend zijn, dan ga je niet nog ff een riempje aan het zadel knopen voordat je op je paard klimt.

Zoiets met die bekertjes water lijkt me dan beter werken (hoewel ik ff niet inzie hoe je dat in de praktijk wilt brengen). Als je het fout doet wordt je nat, maar je kan het nog wel fout doen. De enige manier om het droog te houden is je handen goed houden, oftewel door goed te gaan rijden.

Annabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 13:39

Minder zielig dan kuikentjes en,
minder erg dan bekertjes is zorgen dat je pinken op het sjabrak blijven, niemand die dat ziet als je rijd en,
je raakt vanzelf gewend aan die houding. succes

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-05 20:34

Ik heb er zelf nooit vaak last van gehad...totdat ik dus een paard kreeg (was onbeleerd dus kon het van te voren ook niet weten) dat in draf erg hoog opgooit. De eerste paar maanden was het met lichtrijden nog erg moeilijk om m'n handen zo stil mogelijk te houden. Van degene die mij toen een beetje hielp moest ik gewoon een plukje manen bij m'n teugels vasthouden zodat m'n handen niet zo ver omhoog konden gaan. Vond het wel een beetje lastig met sturen. Of gewoon een touwtje om de nek doen en die vast houden.
Veel oefenen en ontspannen blijven rijden . ik ben nu al weer een halfjaar verder en mij lukt het nu pas om goed door te blijven zitten en daarbij m'n teugels dood stil te houden. Dus gewoon geduld hebben en veel oefenen

dozo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-05 22:17

Als je in draf bent en je rijdt licht dan moet je voor je gevoel je handen iets naar beneden drukken als je gaat staan en iets omhoog brengen als je gaat zitten!

Succes gegarandeerd!!