onregelmatig in middendraf

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

merel90

onregelmatig in middendraf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-05 10:28

zodra ik in de draf ga verruimen, wil ze of niet echt vooruit (ze is niet erg voorwaarts, maar daar oefen ik hard op, en het gaat al een stuk beter), of ze gaat onregelmatig lopen. wat kan ik hier het beste aan doen?

hardi

Re: onregelmatig in middendraf

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 11:41

Allereerst is het belangrijk dat je paard ten aller tijden goed aan het been is, maar dat is met elke oefening natuurlijk zo.

Met een middengang is het de bedoeling dat je paard veruimd en niet echt versneld. Je vraagt je paard dus in principe of hij zijn of haar achterbeen nog verder onder (naar voren) gaat plaatsen en denk dat daar dus het probleem ligt.

Om je paard ruimer te laten lopen en vlugger op het achterbeen te krijgen moet je veel overgangen en schijnovergangen rijden. Als je een overgang naar voren rijdt, dus bijv. van halt naar stap, laat het paard dan van achter uit te laten vertrekken.

Als je dit allemaal voor elkaar hebt dat je paard dus meer op het achterbeen komt zal je merken dat je middengangen ook goed gaan en het paard nietmeer onregelmatig gaat lopen, als je vraag om het achterbeen nog even iets extra naar voren te plaatsen.

Dit is natuurlijk alleen zo als je paard medisch niks mankeert. Het kan natuurlijk ook zo zijn, dat het paard wat last heeft in zijn rug bijv. en daardoor dus onregelmatig gaat lopen als jij om veruiming vraagt.

Succes in ieder geval

merel90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-05 19:48

bedankt! ik ga er mee oefenen!

This_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-05 02:52

Ik heb er ook last van (mijn pony bedoel ik hier mee haha) maar da tkomt omdat ik wel eens vergeet mee te geven en hem dan eigenlijk bij mij wil houden. Hierdoor gaat hij krabbelen en begint dan onregelmatig te lopen.. IK weet neit of dit ook zo bij jou is?

merel90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-05 07:30

ik zal er eens op letten! bedankt!

Wishful

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-05 11:03

Jee dit heb ik eigenlijk ook regelmatig; als ik vraag om verruiming in draf dan krijg ik soms een vreemde 'huppel' tussen de drafpassen door. Het voelt als een soort halve galopsprong. En als ik dan niet oplet, rij ik na die vreemde huppel ineens op het verkeerde been licht, alsof hij me op het andere been wil gooien.

De ene instructeur zegt dat hij op dat moment niet goed aan mijn been is en dat ik hem dan nog extra bij moet drijven met waar nodig een tik met de zweep. Springt hij dan aan in galop, dan maar galopperen maar hij moet vóóruit op mijn been. Vervolgens moet ik hem weer opnieuw terug te nemen en opnieuw laten verruimen.

Andere lesgevers zeggen wel eens dat hij het moeilijk vindt om te verruimen. Ik denk dat het in mijn geval wel een combinatie zal zijn van niet voor het been zijn op dat moment, mijn soms slordige zit (ik kan nog wel eens wat onrustig lichtrijden op zo'n moment) en het feit dat hij het inderdaad moeilijk vindt om te verruimen.

Ben benieuwd of er meer mensen zijn die hier tegenaan lopen, en hoe zij dat oplossen!

laurae

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-05 13:11

Meestal is dat een treken dat de rug van je paard vast zit. Want ook als je paard het moeilijk vindt om te verruimen zal hij niet onregelmatig moeten gaan lopen.

Haal er dus eerst een DA bij

ellen82

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-05 14:58

Mijn paard gaat ook nogal eens onregelmatig als ik te veel vraag. Dus als hij goed strekt en ik wil net wat meer...

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-05 15:15

Ben het helemaal met hardi eens.Ga in het begin ook niet te veel vragen.3 passen naar voren en dan weer terug nemen dat is eerst wel voldoende je paard moet ook kracht opbouwen en dit herhaal je eerst een paar keer.Ook veel terug schakelen is een goede oefening en dan ook echt reaktie van je paard krijgen je kan beter een keer uit de draf in stap vallen dan dat je hem maar gewoon in een sukkeldrafje door laat gaan.Je bent aan het trainen dus het mag best eens fout gaan je probeert het dan gewoon nog eens.

Suprice

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-05 20:40

Veel schakelen en niet je teugels losgooien als je wil verruimen. Goed je benen erbij houden en ook niet elke keer op de zelfde plek gaan verruimen. Wissel veel tempo's af en probeer een snelle reactie te krijgen!

merel90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-05 09:02

bedankt voor alle reacties! hier kan ik wel mee verder, bedankt!

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 09:30

Inderdaad eerst werken aan de achterhand, deze is er nog onvoldoende erbij en om dat je paard door middendraf moet gaan verruimen maar onvoldoende erbij is gaat ze meer gewicht op voorhand gooien maar kan dit niet houden en komt in onbalans waardoor ze onregelmatig word.
Ga eerst werken op een volte en ga met je bovenlichaam wat naar voren zitten (voor de loodlijn) en rij paar passen voorwaarts (let op gewoon aanleuning houden dus niet losgooien je teugels) vervolgens ga je je paard terugrijden, met je handen doe je niets die blijven staan alleen je bovenlichaam ga je naar achteren brengen (achter de loodlijn) en wacht tot je voelt dat paard de hand neemt. Wat bedoel ik daarmee, wacht tot je meer druk in je hand voelt en voel je dat dan ga je weer direct verruimen paar passen. Laat je paard minstens zo 4 x op een volte terugkomen en rij hem voorwaarts. Je zult merken dat je paard beter in de aanleuning zal komen, dat de drang naar voren gaat verbeteren en dat je hem ook gelijk aan rechtrichten bent. Begin op de volte waar je paard eerst op de schouder wil vallen (dus de volte wil verkleinen uit zichzelf zeg maar) op moment dat je dus voelt dat hij op de schouder wil vallen, breng je je bovenlichaam naar achteren en breng je hem terug op de achterhand. Als je dit steeds beter onder controle krijgt ga je over naar de andere hand.
Succes ermee.

Wishful

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 11:16

Ook namens mij bedankt voor alle tips, ze lijken heel logisch en ik ga ze vanavond meteen proberen. Vooral de uitleg die Bets geeft daar kan ik denk ik wel wat mee (bedankt!)!

Laurae, het paard waar ik op rij is een manegepaard, het is dus niet aan mij om zijn rug na te laten kijken. Maar ik begrijp wat je bedoelt

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 11:23

Graag gedaan. Succes ermee. Je gaat die verruimingspassen verder uitbouwen als je voelt dat je paard verbeterd. Laat tussendoor paard ook ontspannen want het is best inspannend natuurlijk. Het gaat erom dat paard moet duwen vanuit de achterhand. Je werkt van achteruit naar voren en niet andersom. Dit neemt wel enige tijd hoor. Dus het is meestal niet in paar dagen bekeken.

merel90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-05 20:18

haar rug is pas geleden nog helemaal gechekt, dus daar ligt het niet aan. eerst had ze wel nog een beetje last van haar spieren, maar nu is haar rug lekker los (gelukkig), dus ik ga er hard op oefenen, en met de gegeven tips kunnen we even vooruit!

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 20:27

dat had die van mij ook een beetje, bij hem was t echt een tactfout, even een pasje bijtrekken, door niet teveel te vragen en het op te bouwen, verruimt die nu wel redelijk goed (en jah als hij verruimt en ik vraag door krijg ik weer die zelfde huppel) er zit bij mij zeker vooruitgang in, denk dat t ook wel meewerkt dat ik 1 keer per week spring, en daarbij met losrijden van mn instucteur altijd los over de schouder moet rijden, dus wel iets aanleuning, maar verder vrij in de hals, zodat ie goed over zn schouder weg kan lopen, en dus ook veel meer is gaan stuwen vanuit de achterhand.

succes ermee

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 08:38

Ik deed altijd m'n hand ietsje naar voren, en dan had ik ook regelmatig een tactfout. Van deze instructeur die ik nu heb, leer ik om m'n handen op dezelfde plek te houden. Misschien ietsje meer oprichting vragen. En dan gaat t wel goed!

merel90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-05 10:55

okee, bedankt!

Retlaw

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 14:21

Vaak als je paard onregelmatig wordt in de middendraf is dit gewoon een teken van te weinig balans. en dus ook niet goed op de achterhand.