zwaar op de hand (hangen op bit)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

johndeertje

zwaar op de hand (hangen op bit)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-05 00:09

ik heb een vraag over als ik dressuur aan het rijden ben..mijn paard loopt heel makkelijk aan de teugel ( nageeflijk) maar toch is hij zwaar op de hand.of hangt erg op het bit..hij is goed voorwaarts enz..krijg er zelf last van in mijn armen of handen..wie weet wat dit is of wa tik er zelf aan moet doen? zodat hij lekker licht in de mond is of wordt..wie heeft tips!!!ik heb wel een dik bit in van 20mm..weet niet of dat het kan zijn.het is een bustrens op zich loopt die daar waar lekker op zowel in het bos als bak..maar toch voelt het zwaar aan,net of hij het bit te zwaar vind zeg maar...hopelijk herkent iemand dit en heeft tips voor mij...gr jonhndeertje

gekkesies

Re: zwaar op de hand (hangen op bit)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 09:04

ik weet niet of het een jong paard is? daar is dat vaker gewoon een kwestie van stabiliteit zoeken (dat doet een paard met zn hals). Anders moet je misschien meer VWNW rijden, eerst zorgen dat de achterhand er goed onder zit en dan pas aan de teugel gaan werken

hoop dat je er iets mee kan

bruine

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 09:36

veel schakelen, dus iid achter er goed bij en zelf ook ontspannen in je handen en armen dat als het paard nageeft jij dus ook ontspant en niet vast blijven houden want dan geef je het paard IETS om op te hangen.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 09:40

Rij veel korte overgangen, laat hem aktief reageren, maak hem wakker! Die van mij doet het ook, maar als ik fanatiek begin te worden met de overgangen (en echt aktief laat reageren) wordt het veel minder. succes!

missnynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 09:49

rij hem eens aan de lange teugel, en op de binnenhoefslag, zodat hij op eigen benen moet gaan lopen.
Verder idd veel overgangen rijden.

mariekeprins

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 10:44

en probeer je paard als een harmonika te zien laat m helemaal naar beneden uitschuiven en dan weer omhoog in de wat meer dressuurhouding.

hardi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 11:19

Hangen is een teken dat het paard dus op zijn voorhand loopt en zijn balans zoekt in jou hand.

Het is hier belangrijk dat je paard meer balans krijgt en meer op het achterbeen moet komen.

Rijdt simpelweg gewoon met een kontaktteugel en heel veel overgengen en schijnovergengen. Schakelen in tempo. Paar passen weg en weer terug.

Jij geeft aan dat je paard gaat galoperen als jij je teugels losgooit. Dit is dus ook een teken van geen balans hebben en niet op eigen benen lopen. Het paard zoekt op dit moment zijn balans in jou hand en als jij dan geen steun meer geeft, gaat hij galoperen om in balans te blijven. Galoperen is oor een paard dat niet op eigen benen loopt makkelijker als draven.

Wat ik hierboven al omschreef alleen met kontaktteugel rijden en met je been naar je hand toe. Zorg eroor dat je consequent bent en blijft. Jij een een hulp naar voren, paard gaat naar voren. Valt hij in galop, jij rijdt hem dan gewoon weer terug door zwaarder te gaan zitten en zodra nodig beide handen even iets te sluiten. zodra het paard daarin weer terug komt, moet jij direct je handen weer onstspannen.

Je zal merken dat het paard zo veel fijner wordt aan de hulpen, het achterbeen meer onder gaat brengen en meer balens krijgt. Je paard gaat dan vanzelf je hand iets opzoeken en krijg je weer een druk, maar tussen deze druk en hangen zit wel een heel verschil. Voor deze lichte druk moet je gaan rijden. Je paard zal dan ook vanzelf de juiste aanleuning krijgen en dus nageeflijk gaan lopen.

Veel op de tweede hoefslag rijden is ook heel erg goed anders kan het paard in principe zijn balans weer makkelijk op gaan zoeken aan de bakrand. Als je een volte rijdt, moet je dit ook doen met alleen kontaktteugel en probeer hem niet de volte puur op je teugels door te rijden. Laat het hem zelf maar een beetje uitzoeken. Je zal merken dat je paard eerst meer vierkantjes loopt en je volte niet mooi verdeeld is, maar zolang jij consequent met je been naar je hand toe blijft rijden en het hem zelf uit laat zoeken dat het werkelijkwaar snel zal verbeteren.

Succes in ieder geval.

hardi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 11:21

In de derde alinea bedoel ik natuurlijk overgangen en schijnovergangen i.p.v. gEngen.

johndeertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-05 12:25

dus als ik het goed begrijp niet het paard gelijk aan de teugel rijden maar met kontaktteugel,,wa tik dan merk is dat die met het hoofd dan omhoog loopt.en denkt van nou hou ik niet aan het werk,,mijn paard is trouwens 11 jaar..en inderdaad wa tik merk dat die het soms gewoon makkelijk vind op de voorhand te lopen.en de achterhand er niet onder wil zetten.geef je een tikje bij gooit die de kont in de lucht.dus echt lui af en toe..

danifur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 12:33

bruine schreef:
veel schakelen, dus iid achter er goed bij en zelf ook ontspannen in je handen en armen dat als het paard nageeft jij dus ook ontspant en niet vast blijven houden want dan geef je het paard IETS om op te hangen.

mee eens

rijd veel overgangen, en hou hem goed wakker.
als je paard er van achter goed onderkomt word ie van voren vanzelf lichter.

en zorg dat je idd ook niet zelf gaat trekken (soms ga je onbewust je hand vastzetten als je paard gaat hangen)

johndeertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-05 12:36

danifur schreef:
bruine schreef:

mee eens

rijd veel overgangen, en hou hem goed wakker.
als je paard er van achter goed onderkomt word ie van voren vanzelf lichter.

en zorg dat je idd ook niet zelf gaat trekken (soms ga je onbewust je hand vastzetten als je paard gaat hangen)

ik trek niet maar geef wel vaak ophoudingen en ontspan dan weer..maar wil nog niet helpen

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 12:48

Probeer hem voorwaarts te houden en geef hem met je hand wat ruimte als je hem aanspoort om voorwaarts te gaan zodat hij ook echt voorwaarts kan (vwnw, die volgorde is het ook hè)

danifur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 13:00

johndeertje schreef:

ik trek niet maar geef wel vaak ophoudingen en ontspan dan weer..maar wil nog niet helpen

dan zal het idd een kwestie zijn van dat je paard er nog goed onder moet komen van achter.
Het is namelijk de bedoeling dat als t paard eenmaal lekker van achter naar voren gereden word dat ie van voren ook licht word.

Phynix

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 13:01

Hij loopt dus niet zo zeer aan de teugel, maar gaat mooi in jou hand hangen. Dit dus juist niet doen, als mijn paard dat wil gaan doen, moet ik mijn teugels juist losgooien en naar voren rijden. Hij gebruikt jouw handen als steun, omdat hij te ver naar voren hangt op de voorhand. Door jouw steun weg te halen, zal hij vanzelf op 4 benen moeten gaan lopen. En door overgangen, voorwaarts en achterwaarts bevorder ja dat.

hardi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 15:02

johndeertje schreef:
dus als ik het goed begrijp niet het paard gelijk aan de teugel rijden maar met kontaktteugel,,wa tik dan merk is dat die met het hoofd dan omhoog loopt.en denkt van nou hou ik niet aan het werk,,mijn paard is trouwens 11 jaar..en inderdaad wa tik merk dat die het soms gewoon makkelijk vind op de voorhand te lopen.en de achterhand er niet onder wil zetten.geef je een tikje bij gooit die de kont in de lucht.dus echt lui af en toe..

Inderdaad laat het hoofd op dit moment gewoon voor wat het is. Als het paard straks goed op het achterbeen loopt, zijn rug los laat en goed op eigen benen loopt. Zal je merken dat hij vanzelf je hand op gaat zoeken en in de aanleuning gaat lopen.

Je moet er dus eerst voor zorgen dat hij dus eerst in balans is en op eigen benen loopt niet meer op de voorhand en dus zijn steun zoekt in jou handen.

Jij zegt dat je paard het makkelijk vind oom op zijn voorhand te lopen. Jij moet er dus voor gaan zorgen dat hij van achteren gaat zakken en vanuit de schoft iets omhoog gaat komen.

Je geeft ook aan dat hij lui is en dan neem ik aan in de zin van naar voren gaan als jij dat aangeeft. Dit moet je ook eerst op zien te lossen. Actie is reactie. Jij geeft been en je paard moet daarop ook vertrekken.

Even kort gezegd. Eerst de basis dus je paard moet fijn aan je hulpen zijn, goed recht, goed op het achterbeen en los in de rug. Echt dan komt die juiste aanleuning vanzelf.

Succes

Iranda

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-05 11:42

Dit probleem ken ik... hebben wij ook last van

Wat bedoelen jullie met loslaten, teugels ineens een heel stuk langer maken, of een klein beetje? Voltes rijden lijkt na een tijd wel te helpen maar het is dan toch best frustrerend dat ze het eerst zo'n tijd doet. Vooral omdat ze laatst na een hele worsteling en toen een stuk stap om te ontspannen even een stukje precies dat deed wat de bedoeling was, heel netjes en ontspannen, heel licht en mooi naar beneden. Ze voelde echt aan als een mega-dressuurpaard. ZIJ kan het wel, nu wij nog...

Ik heb trouwens het idee dat het makkelijker is om tijdens de overgang naar draf al een beetje te vragen, ze loopt dan beter dan wanneer ze eerst gewoon haar gang mag gaan met hoofd omhoog en (sindskort dus ook) trekken. Maar is dat goed, of juist niet?

Phynix

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-05 11:47

Dat je gewoon vraagt tijdens een overgang is prima.
Met losgooien bedoel ik dus ook echt losgooien. Je paard zal er ook van schrikken en dus zijn eigen balans langzaam gaan zoeken.

Iranda

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-05 12:08

Hihi daar zal ze van staan te kijken denk ik... En dan neem je de teugels langzaam weer op? (Beloon je haar eigenlijk niet een beetje door de teugels los te gooien - ze trekt er al aan, "wint"ze dan? Of ervaart ze dat niet zo?)

Ik denk dat mijn armen heel blij worden van die oplossing, weerstand bieden kost me best moeite omdat ze echt sterk wordt als ze gaat "hangen". Ben benieuwd!

Phynix

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-05 12:17

Kijk, je moet bedenken dat jij niet zo gek bent om terug te hangen, want uiteindelijk verlies je dat inderdaad. Gaat zij hangen, dan laat jij gewoon los. Anders krijg je een soort gevecht en dat schiet niet op. Nu krijgt ze door dat ze niet steeds op jou kan hangen en zelf balans moet zoeken. Heb je het idee dat ze de teugels wat los laat, neem je ze langzaam weer op. Ik snap dat je denkt dat je haar dr zin geeft. Maar paarden gaan niet zo zeer hangen zodat jij de teugels loslaat, maar voor extra steun. Als paarden er vandoor gaan, gaan ze vaak juist harder als je gaat trekken, omdat je ze van voren een extra steunpunt geeft. Haal je dat weg, zullen ze eerder stoppen, omdat ze niet heel hun nek/hals in jou hand kunnen laten steunen.

Iranda

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-05 12:22

Grappig van dat wegrennen met een extra steunpunt... Zo had ik dat nog niet bekeken

Als ik haar op de volte zette etc was ik ook weerstand aan het bieden, dus kreeg ze steun. Dat ga ik dus nu anders doen. Ik wil het heeeeel graag vanmiddag al proberen maar dan moet ik eerst een manier vinden om het zadel op de fiets mee te nemen. Anders in ieder geval morgen. Ik hoop dat het gaat werken

Tuhan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-05 12:39

dit probleem heb ik ook mijn instructeur zegt ook teugels losgooien, nou toen ik dat deed, schrok hij zig dood(mijn paard dan). hij ging meteen met hoofd in de lucht, ik moest doordraven met losse teugels en uit eindelijk ging hij naar beneden met zijn hoofd, nu elke keer als hij hangt, gelijk teugels los, zodat zelf zijn evenwicht moet zoeken

Iranda

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-05 13:08

ging hij uit zichzelf naar beneden, alleen omdat jij goed zat etc, of heb je m met je handen gevraagd om naar beneden te komen..?

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-05 15:53

johndeertje schreef:
ik heb een vraag over als ik dressuur aan het rijden ben..mijn paard loopt heel makkelijk aan de teugel ( nageeflijk) maar toch is hij zwaar op de hand.of hangt erg op het bit..hij is goed voorwaarts

Een paard wat niet nageeflijk is is meestal niet echt goed voorwaarts aan het been maar omdat hij op de voorhand loopt zal hij harder moeten lopen om niet te vallen.Je kan het vergelijken met een duikboot{dat zegt mijn instructrice altijd }Als je gas geeft zal hij met de neus uit het water komen en zakt hij van achteren.Maar nu is de neus naar beneden en zal de duikboot nog meer naar beneden gaan en om niet te zinken zal je meer gas moeten geven.

Je moet dus proberen om je paard goed aan het been te krijgen want dan kun je hem van achter naar voor rijden zal hij dus van achter iets gaan zakken en komt zijn hoofd iets omhoog.Door veel korte overgangen en schijn overgangen te rijden maak je je paard sterker en leer je hem goed op je been te reageren.Je moet wel erg conseqwent zijn en dus echt willen dat hij gelijk vertrekt als je dit vraagt maar ook gelijk terug komt als je dit vraagt.Je kan wel 8 overgangen rijden op 1 lange zijde ga daar eerst eens mee aan het oefenen.Blijf ook af en toe eens wat figuren rijden anders wordt het wel erg saai voor je paard.Op de figuren kun je ook overgangen blijven rijden.Hier kan je wel weken mee bezig zijn wees geduldig en neem de tijd.Daarna kun je weer een stapje verder gaan en kun je altijd weer even aan ons vragen wat nu te doen

krumel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-05 20:12

veel overgangen/voltes/wendingen rijden,
mijn instructrice zegt ook wel eens (omdat mijn paard dan vooral aan mijn linkerhand hangt) een keertje los-vast doen (dus heel ff los en dan weer contact nemen) en dat werkt supergoed bij mij.

snoopy19

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 11:18

ga veel overgangen rijden, veel figuren rijden zodat hij leert je buitenteugel aan te nemen. Hij moet mischien nog de spieren in zijn nek ontwikkelen, daarom gaat hij hangen.. Die aanleuning heeft hij gewoon nog nodig. Maar blijf wel goed voorwaarts rijden van achter naar voro, en blijf niet aan de voorkant in zijn mond aan het plukken.
Hou vol, je zult zien dat het vanzelf beter gaat.