paard los werken en licht in de mond rijden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lynn_Noname

paard los werken en licht in de mond rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-05 20:35

Hey,
Mijn paard zit vaak vast.
Na een half uur inrijden begint ie losser te worden maar ik krijg geen licht gevoel in mijn handen toch rij ik hem goed voorruit.
Vandaag ging het al iets beter maar toch nog dat probleem.
Ook komt hij tegen de hand bij overhangen rijden.

Iemand tips(vooral voor dat licht gevoel.)??
Alvast bedankt!!

Patricia123

Re: paard los werken en licht in de mond rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 21:16

Misschien is het verstandig om een goede instructeur te zoeken misschien dat hij/zij het probleem gelijk ziet.

mariekeprins

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 23:05

Zo veel mogelijk overgangen rijden en dan vooral op je zit zo zacht mogelijk zijn in je hand en als je hem vraag nategeven wachten tot hij nageeft en dan loslaten zodat hij voorwaarts neerwaarts gaat lopen en dan heel veel figuren rijden lekker laten buigen en veel overgangen op je zit!

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 23:13

mariekeprins schreef:
Zo veel mogelijk overgangen rijden en dan vooral op je zit zo zacht mogelijk zijn in je hand en als je hem vraag nategeven wachten tot hij nageeft en dan loslaten zodat hij voorwaarts neerwaarts gaat lopen en dan heel veel figuren rijden lekker laten buigen en veel overgangen op je zit!

Mee eens, plus een paar schijn overgangen, dus helemaal terug en dan weer gewoon vooruit, kan je bv goed doen vlak voor het punt dat ze gaat tegenhangen.

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 23:18

Schijnovergangen vind ik ook een goede tip en meer aan je been terug rijden. Dat lijk heel tegenstrijdig maar probeer in je opvergangen terug meer op gewicht en stem te rijden. En dan in de overgang juist het been erbij houden zadat je paard niet terug valt mar echt terug kan schakelen met een actieve achterhand.
Bij overgangen vooruit goed voorbereiden los in de hand stellen en dan aan je been en zit weg met een ontspannen hand. Klein ophoudinkje aan de buitenteugel voor de overgang wil nog wel eens helpen

Lynn_Noname

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-05 12:18

bedankt voor jullie reacties.
zal ik zeker proberen
wat wel helpt bij hem is halthouden, achterwaarts en direct voorwaarts in draf maar dan komt hij soms tegen de hand.
ook bij het verruimen durft hij naar boven komen.
morgen nog les zal wel zien hoe dat gaat. ik laat het zeker wel weten

Woodstock

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 19:39

Door in een te hoog tempo te rijden worden ze ook zwaarder in de hand, omdat je ze als het waren op de voorhand jaagt. De voorbenen kunnen het tempo niet goed bijhouden en de achterhand kan bij een te hoog tempo niet dragen. Verder idd schijnovergangen, tempowisselingen en overgangen rijden.

MardoKnol

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 19:42

Probeer hem onder het normale tempo te rijden maar toch dat
hij op zijn eigen benen loopt. Is een stuk vermoeiender, maby een TIP!!

Fun_Fun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 19:45

Veel overgangen rijden lijkt me een goede

Probeer druk/weerstand op de teugels te zetten, en waarschijnlijk gaat die dan denken, en na een poosje gaat hij/zij loslaten, tenminste bij vele paarden. Op dat moment ontspan je je hand, en zo consequent doorrijden.
Succes.

Lynn_Noname

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-05 20:42

iedereen bedankt voor de reacties zal zien hoe het morgen gaat met behulp van jullie goede tips

This_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-05 02:47

probeer de overgangen ook in alle drie de gangen te rijden. Mijn paardje was nl ook erg tegen de hand en super lui voor het been. Sinds ene paar weken druk aan eht oefenen met de overgangen en ook de schijnovergangen. HEt gaat al een stuk beter. Ook mijn hand volgen doet hij nu een stuk beter

miepmiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-05 13:42

Het paardje dat ik rij wordt erg tegen de hand als ik mijn been er niet goed aan hou. Hoewel hij voorwaarts genoeg is van zichzelf, moet ik goed mijn been eraan houden om hem te kunnen ondersteunen.
Misschien dat dat bij jou ook helpt? (Het is maar een simpele opmerking, maar om mij heen zie ik dat dat vaak een groot euvel is bij mensen die hun paard niet lekker onstpannen kunnen krijgen!)

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-05 15:31

Probeer tijdens de overgangen niet te krampachtig om hem na te laten geven maar probeer te ontspannen en wat mee te geven met je hand maar wel contact houden met de mond is mss niet helemaal zoals het hoort maar bij de mijne heeft het in het begin wel geholpen.De meeste paarden vinden het moeilijk om tijdens de overgangen na te geven want dan moeten ze echt van achteruit vertrekken en dan moeten ze spieren gebruiken.Daarom komt hij tegen je hand in en drukt zijn rug eruit en hoeft dan geen spieren te gebruiken en vind het wel best zo.Gewoon blijven oefenen en het zal steeds beter gaan en hij zal steeds sterker worden.

Door het rijden van veel overgangen en schijnovergangen zal het paard steeds sterker worden en veel afwenden en dan niet de hoeken en bochten laten afsnijden maar zo laat mogelijk afwenden{wel voorbereiden en niet ineens omtrekken} en dan helemaal naar de overkant rijden en weer zo laat mogelijk afwenden tussen je benen opsluiten en zo weinig mogelijk met je handen rechthouden en willen sturen dan moeten ze weer de spieren gebruiken en wordt je paard sterker dat doen ze niet als ze de boel afsnijden en binnendoor vallen. Oei klinkt makkelijk als ik het zo zeg maar dat is het zeker niet.Maar blijf het proberen.

Lynn_Noname

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-05 19:25

Allemaal bedankt voor de reacties.
Wat mijn probleem is, is dat ik te weinig weerstand bied dus ik hield het bit niet in het midden. Vandaag ging de les echt heel erg goed lekker licht in de mond . Zondag terug rijden(morgen rust )

assepoester

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-05 19:57

Leuk zeg dat het nu beter gaat