) en bij het losrijden is hij altijd ook erg stijfjes in het begin, maar nu wordt het steeds erger.Als ik erop stap is hij zo stijf en stram dat ik dik een half uur nodig heb eer hij normaal gaat lopen. En dan niet zo zeer in de stelling en buiging, maar in de achterhand.
En eerste drafpassen (lees twee hoefslagen rond) gaan zo ontzettend moeizaam dat ik hem echt elke pas flink moet drijven wil hij niet terug vallen in stap. Langzamerhand na (heel) veel voltes en wendingen komt hij heel langzaam los, maar ik kan pas na een dik half uur beginnen met het "echte" rijden, dwz bij elkaar rijden en oefeningen op ons niveau (L2) doen.
Het is ook echt geen kwestie van willen of niet aan het been zijn, een tik met de zweep bijv. geeft een bok op, maar hij kan gewoon niet ruimer lopen, alsof zijn achterhand geblokkeert zit.
Na een uur rijden is hij wel volledig los en soepel, maar elke keer als ik weer ga rijden begint het verhaal weer van voren af aan (dus eventjes een halfuurtje rijden zit er niet in).
Maar nu vraag ik mij af of dit rijtechnisch een probleem kan zijn of dat hier eerder een medisch probleem achter zit.....
Iemand die dit herkent of een oplossing weet???