Wie kan er helpen, ik loop vast met mijn paard?????

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Phynix

Wie kan er helpen, ik loop vast met mijn paard?????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-05 23:05

Hallo allemaal

De laatste weken gaat het rijden erg slecht. Ik heb sinds kort een staldeler voor hem. Zij durft hem niet aan te pakken, met het gevolg dat hij dus gewoon doet bij haar waar hij zin in heeft, zonder dat zij er wat aan doet. Wat kunnen ze lekker slim zijn
Maar goed, zodra ik erop stap, probeert hij het weer opnieuw natuurlijk. Maar de laatste weken gaat het dus slechter en dan vooral tempo, overgangen, balans, stelling etc. De basis dingen. Soms, zoals vandaag, moet ik hem dan zo hard aanpakken, dat ik niet meer weet wat ik eraan moet doen.
Eerst reed ik ook met martingaal (staldeler nog steeds), maar die heb ik nu ook af gedaan, zodat ik wat meer teugel-vrijheid had om stelling te vragen. Maar met het gevolg dat hij zijn kop 2 meter de lucht in gooit.
Ik heb geen idee meer even wat ik zou moeten doen of welke prioriteiten ik moet nemen. En om er zo maar weer op te stappen vind ik even geen optie, omdat ik dus zelf helemaal in de stress raak, dus tips/hulp is welkom.

Danielle_1

Re: Wie kan er helpen, ik loop vast met mijn paard?????

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 09:13

een goede instructeur zoeken die je kan helpen met de basis...

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 11:55

ga anders even voorlopig longeren, eventueel met pessoa, dat hij eerst weer even die ontspanning opzoekt en weer over de rug gaat lopen. maar als ik heel eerlijk ben, zou ik overleggen met je staldeler om haar les te laten volgen bij een goede instructeur. als dat ook geen optie is zou ik stoppen met je staldeler, want anders ben je straks nog verder van huis....ik heb namelijk die ervaring en ben al ruim 3 maanden bezig om alles weer een beetje goed te krijgen en ben er nog lang niet....

Phynix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-05 16:18

Danielle, ik heb ook gewoon elke week goed les. Alleen is ze helaas door de rug gegaan en dan gaat het wat lastig. En de basis was in principe ook goed, we waren al licht bezig met L niveau.

Klomp, ik ga voorlopig ook even longeren, voordat ik weer les heb. Ik zal zeker even om me heen vragen of ik een pessoa kan lenen. Ik zit ook zeker heel erg te twijfelen of ik zal stoppen met mijn staldeler. De laatste keren moest ik mijn paard gewoon zo hard aanpakken, dat ik dat te zielig vindt worden voor hem. Maar goed, met haar stoppen heeft ook nadelen, dus wil het goed overdenken.

Iemand tips of ideen of ik juist wel of niet de martingaal er weer om kan doen. Ik twijfel, als ik ermee rijd, kan hij in ieder geval niet zo erg in protest, maar hebben mijn teugels weer minder de vrijheid....

lindavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 16:40

waarom probeer je niet met een slofteugel te rijden. k denk dat
je dan ook beter je paard naar beneden kan rijden dan met een
martigaal. die zorgt er alleen voor dat het paard zijn hoofd niet
omhoog kan doen.
k zou idd ook stoppen met je staldeler. dat heeft idd gevolgen
maar kun je nie iets anders regelen. alles beter als j paard
laten verpesten toch??
veel succes ermee

Phynix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-05 16:55

Nou, met slof heb ik nog nooit gereden, zal ook dat eens op stal navragen. Ik reed ook met martingaal puur om te voorkomen dat hij zijn kop omhoog gooit. En zolang dat ding erom is, loopt hij ook netjes nagevelijk/aan de teugel. Maar als ik hem er dus afhaal, merkt hij dat hij omhoog kan. Als ik gewoon rustig netjes rijd is er nog niets aan de hand. Maar van de week gaat hij als een gek lopen rennen en komt niet terug in tempo. En zet ik hem dan flink op de rem, gooit hij zijn kop omhoog.
Ik was er zaterdag bij toen mijn staldeler reed en heb, hopelijk, ook goed duidelijk gemaakt dat ze hem moet aanpakken, omdat ik gewoon niet normaal kan rijden. Ik wil haar daarom nog heel even het voordeel van de twijfel gunnen om te zien of er verandering in komt. Probleem is dat ze het zielig vindt om hem een tik te geven. Maar 1 ding staat zeker voorop, welzijn van mijn paard staat voorop.

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 17:27

Misschien kun je moet iemand anders samen doen? Het is zeker een lastig probleem.
Bij een paard werkt het, het beste als je: Of hem heel goed aan het werk zet, of volkomen recreatief rijdt. Zonder dressuur.

Zolang je niet aan het paard zit, verpest je er ook niets aan.
Je staldelen kan dan misschien het recreatieve gedeelte op zich nemen en dat jij de dressuur onderhoudt.

Phynix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-05 17:38

Tja, het jammerlijke is, dat ze niet eens aan recreatief toe komt. Als ze gaan halthouden, loopt hij net zolang naar achter totdat zij de teugels loslaat en dat doet ze dus ook. Met de galop valt hij in elke hoek eruit en na 10x heeft hij nog niet op zijn kop gekregen. Ik dacht ook blij te zijn met iemand die alleen recreatief rijd....

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 19:04

Zorg er voor dat je staldeler les gaat rijden met jouw paard en leert om je paard correct te rijden en je paard ook aan te pakken op het juiste moment.Mensen die het zielig vinden om te straffen weten vaak niet wanneer ze moeten straffen wanneer het echt nodig is om eens door te pakken met een paard.

Juco

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 19:16

Klinkt niet alsof je staldeler er zelf nog plezier aan heeft.

Ik rijd een paard en daar rijdt mijn vriend ook op. Als hij rijd snijdt hij de hoeken af, scheurt in zijn eigen tempo rond, galopeert niet aan...
Doet eigelijk weinig dus, ik heb daar compleet geen last van. Ik ga er op zitten, paard weet meteen verschil en we hebben dan ook geen strijd oid. Dit paard is inmiddels landelijk M1 met 9wp (ook door mij beleerd).

Ik zou je eerder een Tiedemanteugel aanraden dan een matingaal of slof. Bij een Tiedeman kun je zelf de gespen wat verstellen en ik vind het paardvriendelijker en je hebt net wat meer te zeggen dan met een martingaal.

Het lijkt mij niet goed dat je paard door krijgt dat hij zijn zin krijgt.

Ik rijd trouwens ook in Breda. Sta je op een manege? Want dan zou je bijrijder bijv tijdelijk alleen in lessen mee kunnen rijden.

Phynix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-05 20:06

Hi Monsera, als het goed is weet ze wel wanneer en hoe ze hem moet aanpakken, maar ja, iemand daartoe verplichten is lastig. Mijn in ieder geval nog niet gelukt.

Juco, ik sta op een pensionstalling. Zijn wel prive lessen, maar vrij prijsig voor haar nog denk ik. En het rare is dus dat ze het juist wel onwijs leuk vind en denkt dat alles helemaal toppie gaat. Probeer haar dus maar ook te laten zijn dat zij totaal geen controle heeft. Maar ik zal de Tiedeman ook eens met mijn instructrise bespreken als ze er weer is. Maar het geeft me in ieder geval wel hoop dat je je paard nog normaal kan doorrijden, terwijl hij de andere helft van de week mag etteren. Bedankt!

Socio

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 20:23

Hoi lastig voor je en niet leuk, maar als het sinds dat staldeler slechter gaat moet je afvragen wat je zelf wilt? Lijkt me namelijk een rijtechnisch probleem. Ikzelf zou niet grijpen naar hulpmiddelen al helemaal niet naar een slof. Rij je al gauw van voor naar achter naar voren ipv andersom. Ikzelf heb paarden nog nooit echt zien vebeteren van hulpmiddelen. Als je namelijk goed bezig heb je dat niet nodig alhoewel verleiding heel erg groot kan zijn (weet ik uit eigen ervaring) Gaat ook niet meteen helemaal goed zonder mar meestal kom je dan niet snel meer van zoiets af.

Volgens mij een kwestie van voorwaarts rijden naar je hand toe met stille hand en hoeken iets toe rijden op steeds kleinere hulp. Veel overgangen maken en direct reaktie op je been vragen. Heeft mij in ieder geval enorm geholpen paard trok en gooide bij elke overgang kop in de lucht is helemaal over GEK werd ik ervan, Hoofd heb ik twee weken gelaten voor wat het was zag er toen niet uit maar nu is iedereen lyrisch. Goed les ook onontbeerlijk. Ikzelf heb van iemand les die Grand Prix rijd en erg veel geduld heeft. Doe wat je gevoel je ingeeft zou ik zeggen zit je nooit verkeerd. Meeste mensen willen snelle oplossingen echter meeste goede oplossing is geduld en heel consequent zijn en goede instructie.

In ieder geval succes ermee.

Juco

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 20:46

Maar als ze de nieuwe staldeler nog maar sinds kort heeft dan moet je het misschien nog maar even de tijd geven. Het is voor het paard ook een overschakeling.

Volgens mij ken ik jouw oude bijrijdster en was zij wel een beetje bang van jouw paard. Het lijkt me dus ook erg belangrijk om een staldeeldter te hebben die niet bang is.

Een paard herkent echt wel de verschillende ruiters hoor.
En ach, we hebben allemaal periodes dat het minder lekker gaat met rijden.

Ik ben trouwens ook geen voorstander van hulpmiddelen, maar als een paard zich onttrekt aan alle hulpen dan ben ik voor een Tiedeman. daar heb ik wel paarden (en ruiters) door zien verbeteren. Het brengt nl rust en dwingt een paard niet in een houding, maar nodigt uit in een lagere lijn te gaan lopen.

Phynix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-05 20:54

Socio, heel erg voorstander van hulpteugels ben ik niet, ik twijfel dus ook wat ik zal doen. Weet dat ik nu niet alles van hem kan vragen, maar weet niet op welk deel ik me moet concentreren.
Mijn nieuwe staldeler rijd hem nu sinds juni ongeveer. Dan ben ik alleen benieuwd Juco wie jij dan kent. Mijn enige vorige bijrijder was zeker niet bang van hem en daarvoor was hij van mij met mijn oude-mede-eigenaar. Die was uiteindelijk bang van hem, omdat hij destijds bokte vanwege rugklachten. Mijn huidige staldeler is er ondertussen ook wel al 2x afgevallen, maar dat is in geen enkel opzicht aan hem te wijten, maar puur een houdings kwestie.

Juco

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 20:58

Ga je wel even pben.

estja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 21:20

Hoi Phynix

Ik les nog altijd op een hele goede 4 sterren manege (heb ook zelf een paard maar niet daar) en alle paarden lopen daar tenminste M of worden door manegeruiters doorgereden tot M. Ik heb aan mijn instructrice ook wel eens gevraagd hoe het kan dat paarden niet verreden worden door beginners maar volgens haar zijn paarden daar te slim voor; zodra ze een gevorderde ruiter op de rug hebben weten ze binnen 2 minuten wat ze eraan hebben. Dat weerspreekt dus eigenlijk jouw idee van de bijrijder die de oorzaak zou zijn. Ik las ook ergens iets van rugproblemen in het verleden. Heb je alle lichamelijke oorzaken al uitgesloten?
Heel veel succes met je paard, ik hoop echt dat jullie weer een 1heid worden.

Phynix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-05 21:33

Hoi Estja
Ik snap je verhaal helemaal en ben het helemaal met je eens. Als ik op hem stap heeft hij uiteindelijk ook door dat ik het ben en hij moet luisteren, maar wel pas na een letterlijk gevecht van een half uur. En het feit dat ik hem eerst 5x tegen een muur moet zetten, zodat hij doorheeft dat hij niet zomaar onder me vandaan mag rennen, staat mij erg tegen. Ik zie het niet zitten om de komende maanden eerst een half uur in de weer te zijn, voordat hij normaal doet. En het zijn ook puur de dingen die mijn staldeler allemaal accepteerd. Dus ik ben het er helemaal mee eens, dat ze er slim genoeg voor zijn, maar als je manege dan tips heeft hoe ik aan die 2 minuten kan komen, hoor ik het graag.

estja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 21:44

Hoi Phynix

Ook ik neig dan naar les nemen, en dan echt goede les. En wat bedoel je met onder je uit lopen? Echt keihard wegrennen of "doordrammen" en steeds harder gaan lopen? Bij dat laatste heeft tegen de muur zetten nl weinig nut, moet je puur naar de ontspanning toe rijden en vooral steeds goed voorwaarts-neerwaarts losrijden. Pfff, moeilijk zeg, om je advies te geven. Ken jou en je paardje niet (die er trouwens ontzettend leuk uitziet! ) en internet is ook niet het handigste medium. Hmmm, toch maar "live" les gaan nemen.

Phynix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-05 21:52

Ja, het probleem is dus dat ikzelf dus ook gewoon les heb, maar ze is net door haar rug gegaan, dus is even afwachten wanneer het weer kan.
Als hij een paar keer op zijn kop heeft gehad of ik hem gecorrigeert hebt, wordt hij steeds feller. Als ik dan wil weg draven en vooral weg wil galopperen, gaat hij gewoon als een gek hangen en rennen. Teugels losgooien helpt niet en op normale zit- en teugelhulpen komt hij niet meer terug. Dus ik moet hem denk haast wel of tegen een muur draaien of flink om de rem trekken, met alleen als gevolg dat zijn kop dan weer 2 meter de lucht in komt zonder martingaal en het weer 10 minuten duurt voordat het weer goed is. Pfuh, wordt er nu al moe van.
Hij ziet er dus leuker uit, dan dat hij momenteel is Maar bedankt voor het compliment!!!

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 22:02

Als het paard voor de staldeler te hoog gegrepen is, dan is het beter om met de staldeler te stoppen. Als je iemand op je paard laat rijden, dan zou ik los van het feit of dat verstandig is, als eis stellen dat de ruiter die het paard berijdt, het paard rijkunstig beheerst.
Als de situatie anders is, is de keuze van de staldeler verkeerd en je kan niet van een staldeler iets eisen, wat zij/hij niet kan of niet beheerst. Het gaat er dus niet om, dat je staldeler slecht rijdt. Op die manier kunnen problemen ontstaan, die je eigenlijk een ander niet kwalijk kan nemen. De ruiter die je op je paard laat rijden, moet de controle over het paard houden en op de goede manier aan het werk kunnen zetten. Als dat niet er niet inzit, moet je niet aan een staldeler denken.

De rijproblemen die je aangeeft zijn problemen die vaak optreden. De problemen zijn oplosbaar als je niet te lang aanmoddert. Schakel iemand in die je goed les kan geven en eventueel een aantal keren je paard rijdt. Een ruiter met ervaring, lost dit soort problemen zo op. Ga niet aanmodderen en niet verkeerd reageren, want daar wordt het probleem alleen maar groter door.

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 23:11

Ik heb dit ook gehad met mijn bijrijdster *staldeler* en in overleg hebben we toen besloten dat zij stopte met rijden en eerst op de grond met haar aan de slag ging.

Toen dit niet hielp zijn we uiteindelijk helemaal gestopt, het was een schat van een bijrijdster maar met mijn paard ging het gewoon niet.

En ik snap wat je bedoeld met iedere keer een gevecht, mijn paard had op een gegeven moment da\oor dat als ze bij haar hard begon te draven op de volte ze lekker de andere kant op kon sjezen.
Wat ze dus ook bij mij probeerde de dag daarna, dat mocht niet en uiteindelijk deed ze het dus gewoon weer, maar iedere keer weer is gewoon niet leuk meer.

Wij zijn er dus mee gestopt, zij heeft nu een leuk ander paard waar het wel heel erg goed mee gaat, mijn paard is gestopt met die geintjes iedere keer weer (alhoewel ze natuurlijk niet in 1 keer superbraaf is) en we zijn nog steeds vriendinnen

Phynix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-05 12:39

Sily, wat balen dat het bij jou ook niet echt lekker ging. Als dit zo langer doorgaat, wil ik er inderdaad ook mee stoppen, dit is voor mij en mijn paard niet leuk. Maar zag jou bijrijder wel in dat het niet goed ging?? Die van mij vind het dus allemaal nog prima gaan.
Goofy, rijtechnisch zou hij niet zo hoog zijn begrepen voor haar. En ik ben het helemaal met je eens dat het niet komt omdat zij slecht zou rijden, maar ze rijd voor hem niet op de goede manier, Ik verwacht ook geen hoog niveau, maar zoals jij het prima formuleert, iemand die mijn paard wel onder controle kan rijden. En ik wil ook zeker niet aanmodderen met hem of overdreven aanpakken. Daarom denk ik er dus over om er voolopig even niet op te stappen en te longeren. Maar iemand tips over wat ik dan als prioriteit nu moet nemen?? Het wegrennen, of het hoofd omhoog gooien of stelling??? Alle 3 vind ik wel even belangrijk, maar naar mijn idee lukt het me nu nog niet om op alle 3 te letten.

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 13:06

Mijn instructrice begon er over toen ik tegen haar zei dat ik elke zondag ruzie met paard had, meisje reed op vrijdag en zaterdag.
Instructrice had al een paar keer gezien in de les bij haar dat het paard wist op welke manier ze haar zin door kon zetten.

Dus in gesprek met bijrijdster, zij vertelde ook dat zij als ze vrijdag reed de eerste 20 minuten zalig reed, dan gebeurde er iets waar zij andersop reageerde dan ik, en begon het gezeur dus.
Zondag ging het bij mij de eerste 20 minuten rot, en daarna liep zeweer goed, tot de zondag erop, dan begon het weer.

Alle puzzelstukjes in elkaar gezet was er dus maar 1 conclusie, en gelukkig had ik een hele realistische bijrijdster, die het nog op allerlei manieren geprobeerd heft maar helaas.

Ze was het er dus wel mee eens, we hebben er ook heel eerlijk over gepraat., er waren buiten het rijden om meerdere dingen waamee mijn paard bij haar verder ging dan bij mij.

Ik denk dat je eest het wegrennen eruit moet krijgen voordat je stelling etc. kan oppakken, maar als ze wegrent zodat ze dat niet hoeft te doen zou ik het gewoon doen, ook als ze hard gaat, zodat ze iig merkt dat ze zo niet onder het werk vandaan komt.

Phynix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-05 13:16

Nee, hij rent niet weg, omdat hij stelling moet aannemen ofzo, maar beetje in de draf en vooral met de galop sjeest ie weg. Maar dat mag jij bij haar dus wel, zij denkt dat dan hij voorwaarts is... Tja, dan hoop ik maar dat zij ook zo realistisch kan worden als jou staldeler, dat zou heel wat schelen.
Mocht ik er dan toch weer opstappen, doe ik het inderdaad dan toch maar met martingaal.