mijn paard word zo heet bij het springen...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

MeiaLuna

mijn paard word zo heet bij het springen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-05 11:18

Elk paard is de ene dag wat heter dan de de andere,maar de mijne draait soms volledig door als ze een hindernis ziet...
Ze doet het eigenlijk alleen maar thuis,op wedstrijd of op ander terrein is ze wel goed vooruit,maar dan is het niet zo dat ik de controle over haar verlies,wat thuis dus wel het geval is...
Gisteren ook,ik galopeerde telkens over een balkje,wat nog vrij rustig ging,de eerste 3 keer,maar het probleem is ook dat ze zelf niet "kijkt", waardoor ze altijd weer verkeerd uitkwam...ik probeer haar dan een beetje te regelen,zodat ze wel goed uitkomt,maar zoals ik al zei, verlies ik dan de controle over haar en begint ze nog meer te stormen...
Daarna ging ik over op een laag steiltje,maar na een paar keer hield ik het toch maar voor bekeken...het word soms echt gevaarlijk,ze ziet de hindernis,stormt ernaartoe en met een beetje geluk springt ze er dan goed over...zo ben ik ook al eens op een staander met haar terecht gekomen en zijn we al eens overkop gegaan... omdat het net is alsof ze haar verstand verliest naar de hindernis toe...
Ik weet niet of het hier terzake doet,maar het is een volbloedje en ik heb me laten vertellen dat die wel meer eens "hun verstand kunnen verliezen" en dat je er dan niets meer aan te zeggen hebt,maar ja,daarmee is mijn probleem niet opgelost...
Sommige zeggen om een sterker bit te proberen,maar daar ben ik volledig tegen,omdat ik juist de indruk heb dat ze van het bit wegloopt.
mijn lesgever bij de rijvereniging zegt dat ik ze dan maar eens stil moet zetten tegen de muur ofzo,maar dat vind ik persoonlijk geen oplossing voor het probleem...
Iemand tips?

kitbits

Re: mijn paard word zo heet bij het springen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 11:34

Stil zetten tegen een muur lijkt me niet zo'n goed idee, ik denk dat je lesgever bedoelt stilzetten voor een hindernis.
Dit heb ik met mijn paard ook wel moeten doen. Doe dit niet zonder goede begleiding. Zoek een goede instrukteur. Jouw paard heeft waarschijnlijk veel springaanleg maar thuis en over het lage verlies je de controle, zorg dat je je paard ook dressuurmatig goed voor elkaar hebt.

Als je instrukteur alleen maar dingen verzint zoals tegen een muur stil-zetten dan denk ik dat je beter naar andere instruktie kan uitkijken. Het zou zonde zijn als je door vervelende ervaringen je paard en jezelf onzeker maakt. Succes.

Sophie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 11:39

Waarom wil je het niet een keertje proberen. (wat je instructeur zei) Misschien helpt het wel. Wat je ook moet doen is heel consequent zijn. Stormt hij naar de hindernis, draai hem dan op ga stappend naar de hindernis of draai veel voltes etc. Verder denk ik dat wat kitbits zei ook verstandig is. Als jou instructeur alleen maar zegt dat je je paard is stil moet zetten voor de hindernis kun je er beter een privé springles bij krijgen. Ook krijg je gecontroleerd springen alleen maar voor elkaar als je ook heel gecontroleerd rijd in de dressuur. Verder: VOLHOUDEN!!! Niet stoppen voordat hij 1 keer rustig over de hindernis is gegaan. Zodra hij wel 1 keer netjes heeft gesprongen, goed belonen en uitstappen. Ook goed losrijden voor het springen dat hij goed aan je been is en ook lekker licht in de hand is. Dan is hij tenminste zijn energie kwijt.

Succes!!!

MeiaLuna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-05 11:45

nee hoor,hij bedoelt echt wel "stilzetten tegen de muur"... voor een hindernis zou het trouwens nooit lukken ook en ik denk dat je zo je paard aanleert om te weigeren...

Veel springaanleg,zou ik niet zeggen,ze komt uit de rensport,dus het is niet zo dat dat ze vroeger al hogere parcoours ofzo gesprongen heeft...
de instructeur is van de rijvereniging en geeft verder heel goed les...het is alleen niet op maat van mij en m'n paardje...

Sfiejj:ik verlies de controle over haar,dus een volte vlak voor de hindernis...dan springen we gegarandeerd de staander omver...
en ik houd heus wel vol hoor...maar na 100 keer gaat ze er nog niet rustig naartoe...

kitbits

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 13:43

MeiaLuna schreef:
nee hoor,hij bedoelt echt wel "stilzetten tegen de muur"... voor een hindernis zou het trouwens nooit lukken ook en ik denk dat je zo je paard aanleert om te weigeren...

Nee hoor, juist door ze in een volte te trekken leer je ze er langs te lopen en dus te weigeren. Als ze met het juiste tempo aankomt moet je het natuurlijk niet doen.

Je kunt ook beginnen met direct na de hindernis je paard te laten stoppen (op de rechte lijn), de druk hou je op twee teugels, geen gezaag en geruk.

Direct belonen door een lange teugel te geven als ze stopt.

Denk er ook aan op de volte altijd de druk op de buitenteugel te laten zo voor kom je dat ze over de schouder naar buiten loopt en de palen raakt. Veel ruiters maken de fout door met de binnenteugel te sturen. Zorg altijd dat je druk hebt op beide teugels.

kitbits

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 13:52

P.S. Tegen een muur tot stilstand laten komen vindt ik nogal een onconventionele trainingsmethode. Tja grote kanst dat ze stopt maar als ze dat niet doet...

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 14:42

werken aan je dressuur Ik herken het probleem, maar het betekent dat je te weinig tempocontrole hebt en dus terug moet naar de (dressuur)basis.

MeiaLuna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-05 15:09

ja,het probleem ligt inderdaad ook al bij de dressuur,maar niet zo erg als bij het springen.als ik wat meer contact neem met haar mond,kan ze soms best heftig reageren...hoe kan ik dat dan het beste oplossen? mijn vorige instructeur wilde haar eens "even aanpakken" met als gevolg dat ik er een maand niet meer kon mee rijden zonder dat ze op hol sloeg als ik haar tegenhield...
verder doet ze haar mondje altijd vanzelf open als ik met het bit aan kom lopen,dus je zou toch denken dat ze er niet echt bang van heeft...

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 15:12

heel veel werk doen met (schijn)overgangen en schakelen. Het tempo moet altijd van jou zijn. En dat met een vriendelijke hand, en vooral op je zit.