Hoe over angst met bokkende paarden te komen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Carlijn101

Hoe over angst met bokkende paarden te komen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-05 20:51

Ik ben een paardje aan het inrijden, pittig maar lief dier... Het gaat op zich aardig hoewel ik het idee heb dat hij er niet zo veel lol in heeft... Op het begin heeft hij wel is gesteigert...maar dat was na een tikje met de zweep eigenlijk meteen over. Maar nu heeft hij iets nieuws.. BOKKEN !
Dat deed hij al wel een beetje met in galop aan springen (ben ik pas kort mee bezig 4/5 keer) meestal geef ik er een tikje bij en dan springt ze zo in galop.. maar wel met een bokje... nou geen probleem op zich.. maar wat ze vandaag dus ontdekte was dat ze op meer momenten kon bokken... zo erg dat ze het zelfs ging doen, als ik haar alleen maar vroeg wat voorwaartse te draven en op het laatst zelfs met aandraven... de eigenaar kwam erbij en die had het paard nog nooit zo zien doen.. hij heeft deze merrie al 3/4 jaar voor de kar lopen... Ik kon dit anders dan dit gebok van d'r afstraffen.. (tenminste ik wist er echt niks anders meer op) dus ik aandraven bok bok tikje bok bok aangaloperen bok bok tikje bok bok weer aangaloperen bok bok enz... ze bleef maar bokken.... Na een paar rondjes op een zenuwachtig paardje rongedraaft te hebben.. ben ik weer gaan stappen om haar wat tot rust te laten komen... bij weer voorzichtig aandraven..wilde ze weer meteen gaan bokken... heb haar voorzichtig (vooral zonder zweep) nog rondje laten draven..ze heeft dit zonder bokken gedaan..maar als ik maa riets teveel deed..was ze vast weer gaan bokken... NOu weet ik zowiezo niet wat ik haar mee aan moet... maar het 2e probleem is dat ik gewoon zat te trillen op paardje omdat ik er bang van werd... ik ben echt geen held met bokkende of drukke paarden... ik was ook heel erg blij toen ik weer met beide beentje op de grond stond... maar wil dit paard niet opgeven door dit gebok... ben ook op zoek naar iemand die me les kan geven...
Maar iemand enig idee hoe van dit bokken af te komen? En van mijn angst ervoor?

JulienSVU

Re: Hoe over angst met bokkende paarden te komen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 09:17

Ik zou je paard eens laten onderzoeken door je dierenarts of fisiotherapeut of osteopaad. Misschien ligt je zadel niet goed en heeft hij gewoon ergens pijn in. Je kan je paard niet straffen wanneer je de oorzaak niet weet. ik zal eerst alles uitsluiten voordat je hem op zijn donder geeft! Vergeet niet dat het een groen paard is dat nog veel moet leren. Misschien heeft ie er wel heel veel moeite mee. Houd je werk daarnaast afwisselend. Longeer je paard ook eens of werk eens met balkjes. Er zijn allemaal redenen waarom hij dit gedrag zou kunnen vertonen. Paarden kunnen niet denken en denken heus niet van goh wat zal ik nu eens verzinnen! Succes ermee

bowena_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 15:00

Aaaaah jah dat fenomeen ken ik. Ik zou idd doen wat ditchie zegt je weet het nemalijk maar nooit. Maar ik had hetzelfde probleem als jou met mijn verzorgmerrie. Deze was ook nagekeken en der was niesta an de hand, conclusie; urita had het bokken uitgevonden ne vond het gewoon geweldig om te doen, en wilde kijken hoe lang ik het uithield . Mijn oplossing erdoorheen rijden en idd veel afwisseling, wat figuren rijden, overgangen rijden, dus bezig houden. Na een tijd was madam het zo zat dat ze ermee ophield, daabij werd het door de figuren toch wat moeilijker. Uiteindelijk hadden we een perfect braaf dressuur paardje wat hoogstens uit vrolijkheid haar achterbeentjes nog welleens beide optilde . Iig nog veel succes

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-05 16:04

Ik zal het is proberen met wat meer afwisseling.. is maar een klein bakje dus voornamelijk rondjes rijden.. eigenlijk niet gek dat ze dat niet heel leuk vind..als ik naa andere stal rijd is ze een stuk braver... buiten en in de vreemde bak... Na laten kijken zou ik wel willen, maar is niet mijn paardje.. dat is dus helaas niet aan mij... ik heb al gezocht naar wondjes of dingen die hem zouden kunnen vervelen... Kan alleen zelf niks vinden..>:S
Zoek intructrice/ instructeur

MarijkeBun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 16:36

Ik denk ook dat dit iets is van of miscommunicatie of op dat moment niet kunnen. paard gebuikt nu andere spieren tijdens het rijden als toen het dier voor de kar liep. als jij het paard naar voren wil rijden, dan vraag je aan het paard om het achterbeen meer onder de massa te zetten. dit kost het paard waarschijnlijk moeite en heeft de kracht er nog niet voor. er zijn dan 2 dingen die ze kunnen doen. galoperen en in protest gaan.

vraag steeds een beetje meer. wil jij een paar passen naar voren, geef dan rustig been. wil het paard in protest komen ga dan weer een stapje terug. rijd veel overgangen en tempo wisselingen. dit alles zijn goede oefeningen om je paard fijner aan de hulpen te zetten en je maakt het paard streker en vlugger op het achterbeen.

doe dit alles wel met een meeverende en ontspannen hand. niet los, maar in contact houden.
zoals hierboven al vermeld staat wissel af en longeren wordt elk paard beter van.

succes

liesje1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 18:19

Ik ben het wel eens met wat hierboven gezegd wordt, maar als je denkt dat het uitproberen is, moet je wel proberen duidelijk te zijn. Dus als ze niet luistert, voorwaarts en niet bang overkomen. Als ze wel luistert, goed belonen.
Tuurlijk moet je eerst uitsluiten dat het geen pijn is, maar ieder paard komt ook wel een keer in een uitprobeerfase. Deze moet je wel meteen goed overwinnen, voordat het erger wordt. Duidelijkheid en consequentie en veel belonen bij alles wat goed gaat. Je zoekt een instructeur, maar waar in de buurt woon je dan?
Succes ermee

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-05 09:00

het paard staat in nuenen omgeving eindhoven.. ik ga het is uitproberen met longeren en veel overgangen... meer figuren... Ik weer niet of het uitproberen is maar het zou wel kunnen... wel zat de situatie erg tegen... het was net etenstijd voor haar en haar vriendje stond al te eten... toen ze op stal kwam moest ze ook meteen plassen.. Ik ben wel bang dat als ik een stapje terug zet wanneer ze in verzet wil komen dat ze heir gebruik van gaat maken (door steeds eerder in verzet te komen) maar zal het wel proberen... Ga vandaag weer naar haar toe...ik denk eerst longeren en dan nog even rijden...en ga mijn best doen het zo afwisselend mogelijk te houden...

EvaSuzanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 09:22

Als ze heel jong is nog is het misschien een beetje teveel voor haar? Je kan het paard ook belonen door een keer na één rondje netjes draven al weg te zetten. En dus niet nog een uur doorrijden, maar genoegen nemen met kleine stapjes. Voor jou is een kwartier ronjes rijden weinig, maar voor een groen paard is het een hele opgave mbt concentratie en spieren etc. . Ook zeg je dat de bak erg klein is, dat is echt niet ideaal voor een jong groen paard! Niet voor de kop en niet voor de gewrichten. Rijd je elke dag? En hoe lang? Misschien ga je een beetje te snel? Als het paard al voor de kar loopt, is ze waarschijnlijk al behoorlijk verkeersmak, dus dan kan je ook lekker naar buiten, lange rechte stukken rijden. Eventueel kan er dan iemand naast blijven lopen in het begin. Succes ermee!

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-05 08:27

Ze is 7 jaar en ik rijd haar 2 soms 3 keer in de week, meestal maar een half uurtje.. ik merk wel dat ze erg snel moe is(onder het zadel) moet echt niet langer dan een half uur rijden dan word ze vaker verevelend...net als toen ze zo ging bokken... Ik denk dat ik inderdaad te snel heb willen gaan.. Sinds 1 keer galopperen heb ik het eigenlijk meteen iedere keer galopperen... ook in het kleine bakje ... wat toch wel erg moeilijk voor haar werd... Ik ben nu weer een hele stap terug gegaan.. om haar vertrouwens terug te winnen ... en zelf ook weer vertrouwen te krijgen. Laatste keer voornamelijk gestapt en maar eventjes beide kanten op gedraaft.. en ze heeft geen stapje verkeerd gezet:D Vandaag idd buiten rijden... gewoon voor de ontspannng en vertrouwen.. er staat nog een paard en als die er bij is.. is ze rustig buiten.. we rijden ook vaak naar een andere stal (voor grotere of binnenbak) Alleen ga ik nog niet over de weg...

EvaSuzanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 09:54

Nou klinkt volgens mij alsof het wel weer goed komt! Veel succes!

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-05 23:20

Het buiten rijden ging vandaag heel erg goed... Ze heeft weer geen stapje verkeerd gezet.. heerlijk rondgestapt en klein drafje gemaakt... Er zit een vorderende lijn in:P ook in het vertrouwen van beide denk ik...bedankt

Emma87

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-05 16:58

Ik denk persoonlijk dat ze je echt een beetje in de maling neemt. Doet ze haar oren in haar nek tijdens het bokken? Of wanneer je een hulp geeft? Als dat zo is dan is er misschien iets anders aan de hand, zoals punten op de rug die geirriteerd zijn. Wat ik geleerd heb te doen als een pony/paard je in de maling nam of onder het werk uit wilde komen dmv bokken is je vooral niet laten kennen. Ga niet stoppen met wat je aan het doen bent, want dan geef je haar je zin, elke keer weer. En dan zou ze ook niet ophouden. Soms moet je even wat strenger zijn en ook jezelf even toespreken, van hee, dit is niet de bedoeling. Je hoefd haar niet contant aan te tikken wat dat zou op een gegevenmoment niet meer helpen. Geef haar een keer een wat vellere tik of en wat stevigere beenhulp. Hierbij kan je ook even zeggen van Hee kappen nou! Succes

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-05 17:44

Wat fijn dat het weer goed gaat.Lekker zo doorgaan.Wat je zegt over het kleine bakje is echt waar het is voor een meer doorgetraind paard al moeilijk om op een kleine volte te galoperen dus voor een paard wat net onder het zadel is nog moeilijker.Goed van je dat je dat zelf ook ziet en een stapje terug doet.En als het weer even goed gaat kun je zelf wel aanvoelen wanneer je weer een stapje verder kunt gaan.Maar wel een stapje en niet gelijk een hele stap.Succes

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-05 18:12

tjsa, angst voor bokken kun je overwinnen door
- veel te vallen en iedere keer goed terecht te komen. Dan weet je dat het niets voorstelt en ben je niet bang meer
- door iedere keer te blijven zitten en dat te leren.

Beide is lastig. Kan je wel tips geven om te blijven zitten. ALs je denkt of voelt dat hij gaat bokken, kun je zijn hoofd in ieder geval hoog houden, handen hoog, dat hij niet met zijn hoofd tussen zijn benen kan. Immers, hoe verder tussen de benen, hoe hoger de achterhand kan komen. Daarnaast (geheel tegen je natuurlijke reflexen in!!!!) achterover gaan zitten. DAt helpt jezelf om in het zadel te blijven. Dat is best moeilijk hoor. En door het paard een kleine volte in te rijden, maak je hem het al moeilijk om behoorlijk te kunnen bokken.

assepoester

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-05 18:40

Desiree schreef:
tjsa, angst voor bokken kun je overwinnen door
- veel te vallen en iedere keer goed terecht te komen. Dan weet je dat het niets voorstelt en ben je niet bang meer
- door iedere keer te blijven zitten en dat te leren.

Beide is lastig. Kan je wel tips geven om te blijven zitten. ALs je denkt of voelt dat hij gaat bokken, kun je zijn hoofd in ieder geval hoog houden, handen hoog, dat hij niet met zijn hoofd tussen zijn benen kan. Immers, hoe verder tussen de benen, hoe hoger de achterhand kan komen. Daarnaast (geheel tegen je natuurlijke reflexen in!!!!) achterover gaan zitten. DAt helpt jezelf om in het zadel te blijven. Dat is best moeilijk hoor. En door het paard een kleine volte in te rijden, maak je hem het al moeilijk om behoorlijk te kunnen bokken.

hier ben ik het mee eens.

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-05 19:17

ja, ben het er zelf ook mee eens... alhoewel ik achterover zitten wel een natuurlijke reflex vind:P... Ik snap eigenlijk niet zo goed zelf waar ik pcies bang voor ben... Ik val er namelijk (tot nu toe) niet vanaf bij bokken.. kon het zelfs redelijk makkelijk uit zitten... maar de volgende keer er weer op stappen... vidn ik dan dood eng... stom toch?
Met lefoe ben ik het eigenlijk niet helemaal eens...:S Eerst dacht ik zelf ook dat ze me in de maling nam... maar ben er ook achter dat zij helemaal geen vertrouwen meer in mij heeft... bang dat ik een tikje geef... Wel heb je gelijk in wat je zegt... dat ze niet te ver mag gaan... van hee dit is niet de bedoeling... en dat ik strenger voor mezelf moet zijn..is ook al waar ..hoe moeilijk dat ook is:p....
Ik stop niet met wat ik aan het doen ben... Maar ik zet wel een stapje terug... een stapje waar ik nog lang niet aan had moeten beginnen.. namelijk galopt..zeker in het kleine bakje... Haar rug moet denk ik ook nog een stuk meer ontwikkelen.... Ze is al 7 en heeft alleen maar voor de kar gelopen...ineens iemand op haar rug... kan denk ik wel wat rugpijn veroorzaken... probeer daarom dus ook wat rustig aan te doen... (en nie meer het gevecht aan te gaan)... hoop dat het dan een stuk beter gaat..