schouder vast zetten?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

narrator

schouder vast zetten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-05 14:03

ik zet mijn linkerschouder helemaal vast! en als ik dan op de linkerhand rijdt.. dan heb ik dus mijn binnenteugel wat op druk.. en dan mijn buitenhand haast niet ! en dan heeft hij ook helemaal geen stelling want dan loopt ie meteen naar binnen! en als ik een volte wil maken dan zet hij de achterhand er niet goed onder!! + geen stelling..

en als ik dan de rechterteugel wat meer pak(nog steeds op de linkerhand).. en dan links wat toesta..dan loopt ie helemaal op rechts..! dan krijg ik um dus geen volte aan in! en dan kan ik ook geen stelling vragen!! en valt hij dus totaal naar buiten!... en als ik dan mijn binnenbeen gebruik + buitenbeen reageert ie niet genoeg op.. door mijn teugels.......

echt moeilijk!!!

Hoe moe tik dus mijn schouder proberen niet vast te zetten? tips?

M3isSi3j

Re: schouder vast zetten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 14:35

Je paardje is scheef en rechtsgebogen. Totaal geen schande want elk paard en elke ruiter heeft zo zn voorkeurhand.

Wat je moet doen is heel op de binnenhoefslag rijden. Probeer hem daar eens gewoon recht uit te rijden op 2 teugel, tussen 2 benen. Ookal loopt die rechtsgesteld met een gelijke druk, lekker zo laten lopen. Probeer uit te zoeken in welk tempo hij het makkelijkste in balans blijft en ga dan kijken hoe ver je terug kan in tempo of verder kan verhogen zonder uit balans te rijden. Rij op deze manier heel veel tempo wisselingen. Begin met grote overgangen als halt-draf-halt-draf. Deze overgangen rij je op je zit en been hulpen. Met je handen doe je niets en de stelling laat je ook voor wat het is.

Als deze overgangen goed gaan zal die vanzelf ook beter op 2 teugels komen. We gaan een stapje verder: kleineren overgangen. Stap-draf-stap-draf-stap draf. Bij deze overgang -bij alle overgangen met met name bij deze- is het heel belangrijk je paard actief te houden. JE kan contorleren of die voldoende aan je been is en actief genoeg door tijdens de overgang als die bijna in stap is weer terug te rijden naar je ouwe draf tempo. Wees duidelijk en conseqent: been is reactie.

Als ook deze goed gaan kan je gaan schakelen in stap, draf en misschien zelfs in galop.

We gaan nog een stapje verder: de stelling. Als die goed aan je hulpen is en hij beter in balans komt zal die moeiteloos op die binnehoefslag moeten blijven en is het tijd om te gaan werken aan de stelling. Je zei dat die linksom moeilijker inbuigt. Dit pakken we als volgt aan: Ga eens op de linkerhand op de volte. Zorg voor een gelijke druk op 2 teugels, binnnehand netjes van de hals en je binnenbeen op de singel om hem te begrensen. JE zal dan voelen dat die zn buik tegen je binnenbeen zet, over zn schouder naar binnen valt en contra gesteld is. zonder de druk om je teugels te veranderen (voor je gevoel laat je links dus losser dan rechts) duw je hem met je binnenbeen en zit naar buiten toe tegen je buiten teugel aan van je binnenbeen en binnehand af. Als die dit doet, als is het mar 1 pasje, BELONEN! Zodat je je been terug legt zal je merken dat die weer terug valt naar binnen toe en begin je weer opnieuw. Om het gemakkelijker te maken en te voorkomen dat je constant voor je binnebeen naar buiten moet wijken kan je ook een stukje contra stelling aannemen waarbij je niet meer doet dan je rechterhand van de hals en je rechterbeen op de singelhouden.

Deze contrastelling pas je ook toe op de rechterhand. Dus linkerhand weer van de hals en linkerbeen op de singel om hem daar om heen t elaten buigen.

Het is je doel om hem zo soepel te krijgen dmv je overgangen dat die de contrastelling op de rechterhand makkelijker aanneemt en op de linkerhand juist steeds rechter komt en later zelfs gemakkelijk een lichte rechter stelling zal gaan aannemen..

Succes

narrator

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-05 14:41

M3isSi3j schreef:
Je paardje is scheef en rechtsgebogen. Totaal geen schande want elk paard en elke ruiter heeft zo zn voorkeurhand.

Wat je moet doen is heel op de binnenhoefslag rijden. Probeer hem daar eens gewoon recht uit te rijden op 2 teugel, tussen 2 benen. Ookal loopt die rechtsgesteld met een gelijke druk, lekker zo laten lopen. Probeer uit te zoeken in welk tempo hij het makkelijkste in balans blijft en ga dan kijken hoe ver je terug kan in tempo of verder kan verhogen zonder uit balans te rijden. Rij op deze manier heel veel tempo wisselingen. Begin met grote overgangen als halt-draf-halt-draf. Deze overgangen rij je op je zit en been hulpen. Met je handen doe je niets en de stelling laat je ook voor wat het is.

Als deze overgangen goed gaan zal die vanzelf ook beter op 2 teugels komen. We gaan een stapje verder: kleineren overgangen. Stap-draf-stap-draf-stap draf. Bij deze overgang -bij alle overgangen met met name bij deze- is het heel belangrijk je paard actief te houden. JE kan contorleren of die voldoende aan je been is en actief genoeg door tijdens de overgang als die bijna in stap is weer terug te rijden naar je ouwe draf tempo. Wees duidelijk en conseqent: been is reactie.

Als ook deze goed gaan kan je gaan schakelen in stap, draf en misschien zelfs in galop.

We gaan nog een stapje verder: de stelling. Als die goed aan je hulpen is en hij beter in balans komt zal die moeiteloos op die binnehoefslag moeten blijven en is het tijd om te gaan werken aan de stelling. Je zei dat die linksom moeilijker inbuigt. Dit pakken we als volgt aan: Ga eens op de linkerhand op de volte. Zorg voor een gelijke druk op 2 teugels, binnnehand netjes van de hals en je binnenbeen op de singel om hem te begrensen. JE zal dan voelen dat die zn buik tegen je binnenbeen zet, over zn schouder naar binnen valt en contra gesteld is. zonder de druk om je teugels te veranderen (voor je gevoel laat je links dus losser dan rechts) duw je hem met je binnenbeen en zit naar buiten toe tegen je buiten teugel aan van je binnenbeen en binnehand af. Als die dit doet, als is het mar 1 pasje, BELONEN! Zodat je je been terug legt zal je merken dat die weer terug valt naar binnen toe en begin je weer opnieuw. Om het gemakkelijker te maken en te voorkomen dat je constant voor je binnebeen naar buiten moet wijken kan je ook een stukje contra stelling aannemen waarbij je niet meer doet dan je rechterhand van de hals en je rechterbeen op de singelhouden.

Deze contrastelling pas je ook toe op de rechterhand. Dus linkerhand weer van de hals en linkerbeen op de singel om hem daar om heen t elaten buigen.

Het is je doel om hem zo soepel te krijgen dmv je overgangen dat die de contrastelling op de rechterhand makkelijker aanneemt en op de linkerhand juist steeds rechter komt en later zelfs gemakkelijk een lichte rechter stelling zal gaan aannemen..

Succes

o! erg bedankt!! ik zal het vandaag proberen! zal de uitslag vertellen!!

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 14:52

Leuk! ben benieuwd of het een beetje gaat lukken..

Succes

Karo_Ilona

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 17:17

narrator schreef:
!
en dan heeft hij ook helemaal geen stelling want dan loopt ie meteen naar binnen!

Stelling rijd je met je been, niet met je handen..
je moet dus met je binnenbeen naar je buitenhand rijden.
Laat je binnenteugel maar eens helemaal los hangen en rechts licht contact en dan met binnenbeen opvullen. als ie dan stelling rechts komt heb je je hand te vast, ontspannen dus!!

dan krijg ik um dus geen volte aan in! en dan kan ik ook geen stelling vragen!! en valt hij dus totaal naar buiten!... en als ik dan mijn binnenbeen gebruik + buitenbeen reageert ie niet genoeg op.. door mijn teugels.......

buitenteugel begrenzen en met je been figuren rijden.. doe je teugels maar eens in een knoop en rijd maar eens figuren door middel van gewicht verplaatsing en been geven

Hoe moe tik dus mijn schouder proberen niet vast te zetten? tips?
Ontspannen, hand toestaan

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 17:58

zoals ik al ergens in een topic zei, ik zet mijn schouder ook gigantisch vast. doe dit nooit of te nimmer, want ik heb daardoor ook twee maanden gesukkeld met een peesontsteking aan mijn schouder en ik moet nog steeds enorm oppassen.

wat eigenlijk bij mij nog altijd het beste helpt, is gewoon mijn instructrice ernaast zetten en haar erop laten letten (en dat doet ze!). maar enfin, dit heb ik toch als tips meegekregen:

vanaf dat ik voel dat paard in kwestie begint te hangen op mijn binnenhand, moet ik mijn handen bij elkaar brengen, zo is het al een pak moeilijker om vast te zetten. is het kwaad al geschied, op een volte zetten en op de gesloten kant (anders is paard gewoon weg, zo erg zet ik dus vast) handen voorwaarts-neerwaarts strekken, zodat je teugels letterlijk loshangen. zo kan je gewoon niks meer vastzetten en word je gedwongen om puur op zit en been te rijden. gewoon zo blijven rijden, in het begin is het eng, plots wordt het vanzelfsprekend. als hij dan naar binnen begint te hangen, moet ik mijn binnenhand hoger houden.

ik hoop dat dit iets helpt, ik heb er zelf ook erg veel last van en het kan ontzettend pijnlijk worden! veel succes!

narrator

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-05 19:48

Biepje schreef:
zoals ik al ergens in een topic zei, ik zet mijn schouder ook gigantisch vast. doe dit nooit of te nimmer, want ik heb daardoor ook twee maanden gesukkeld met een peesontsteking aan mijn schouder en ik moet nog steeds enorm oppassen.

wat eigenlijk bij mij nog altijd het beste helpt, is gewoon mijn instructrice ernaast zetten en haar erop laten letten (en dat doet ze!). maar enfin, dit heb ik toch als tips meegekregen:

vanaf dat ik voel dat paard in kwestie begint te hangen op mijn binnenhand, moet ik mijn handen bij elkaar brengen, zo is het al een pak moeilijker om vast te zetten. is het kwaad al geschied, op een volte zetten en op de gesloten kant (anders is paard gewoon weg, zo erg zet ik dus vast) handen voorwaarts-neerwaarts strekken, zodat je teugels letterlijk loshangen. zo kan je gewoon niks meer vastzetten en word je gedwongen om puur op zit en been te rijden. gewoon zo blijven rijden, in het begin is het eng, plots wordt het vanzelfsprekend. als hij dan naar binnen begint te hangen, moet ik mijn binnenhand hoger houden.

ik hoop dat dit iets helpt, ik heb er zelf ook erg veel last van en het kan ontzettend pijnlijk worden! veel succes!

maar.. dan loop thij wel steeds met losse teugel! dan heeft hij geen verbinding....! dan zou hij ook nooit nageeflijk kunnen lopen toch?

maar. hij loopt dan wel op zijn eigen benen!!! dat is wel groot voordeel!!!

YvonneAa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 21:18

M3isSi3j schreef:
Dit pakken we als volgt aan: Ga eens op de linkerhand op de volte. Zorg voor een gelijke druk op 2 teugels, binnnehand netjes van de hals en je binnenbeen op de singel om hem te begrensen. JE zal dan voelen dat die zn buik tegen je binnenbeen zet, over zn schouder naar binnen valt en contra gesteld is. zonder de druk om je teugels te veranderen (voor je gevoel laat je links dus losser dan rechts) duw je hem met je binnenbeen en zit naar buiten toe tegen je buiten teugel aan van je binnenbeen en binnehand af. Als die dit doet, als is het mar 1 pasje, BELONEN! Zodat je je been terug legt zal je merken dat die weer terug valt naar binnen toe en begin je weer opnieuw. Om het gemakkelijker te maken en te voorkomen dat je constant voor je binnebeen naar buiten moet wijken kan je ook een stukje contra stelling aannemen waarbij je niet meer doet dan je rechterhand van de hals en je rechterbeen op de singelhouden.

Succes

Ik lees dit topic even mee en dit snapt ik niet geheel. Contrastelling is gewoon stelling naar rechts als je linksom rijd? Wordt het dan niet juist erger? Of wat is hier precies de bedoeling van? Als je dus linksom rijdt met een rechterstelling, duw je hem dan wel met je linkerbeen naar buiten of begrijp ik het nu verkeerd? En andersom dus hetzelfde.

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 21:29

narrator schreef:
Biepje schreef:

maar.. dan loop thij wel steeds met losse teugel! dan heeft hij geen verbinding....! dan zou hij ook nooit nageeflijk kunnen lopen toch?

maar. hij loopt dan wel op zijn eigen benen!!! dat is wel groot voordeel!!!

zolang jij je vastzet kan hij nooit nageeflijk lopen, dat moet je dus eerst afleren. als hij op zijn eigen benen loopt en niet meer op jou steunt, kan je terug de teugels aannemen en ervoor zorgen dat hij op zijn eigen benen blijft lopen.

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 13:02

YvonneAa schreef:

Ik lees dit topic even mee en dit snapt ik niet geheel. Contrastelling is gewoon stelling naar rechts als je linksom rijd? Wordt het dan niet juist erger? Of wat is hier precies de bedoeling van? Als je dus linksom rijdt met een rechterstelling, duw je hem dan wel met je linkerbeen naar buiten of begrijp ik het nu verkeerd? En andersom dus hetzelfde.

WAt je dus gaat doen is het volgende:

Op de linkerhand rij je hem in de rechterstelling. niet in de rechterbuiging. Het verschil is zn rug: bji stelling is zn rug recht, bij buiging is deze gebogen.

Door je paardje op de moeilijke hand naar buiten te stellen zal je de druk op je binnenhand verminderen en op de buitenhand versterken. DIt hoeft maar minimaal te zijn! Hierdoor zal de druk gelij kworden en het paard dus op 4 benen te komen lopen, dat die daarbij contragesteld of rechts gesteld is maakt dan even niet uit.

Van uit die positie ga je verder: je probeer hemt wat meer om je binnebeen heen te laten buigen waardoor de rechter stelling afneemt en hij dus rechter word. Als dit goed gaat kan je steeds meer buiging om je linkerbeen vragen waardoor je hem later gemakkelijk links kan stellen.

Waarom je dt nie gelijk doet is om het volgende: je bent snel genijgt, iets watde TS zelf ook al aangeeft, om links vast te houden en hem in de stelling te trekken. Dit werkt averechts. Op die manier trek je hem eigelijk schever omdat die door de druk zn binnenachterbeen naast of achter de massa laat en er niet voldoende omzet en dus njiet kan buigen..

Snappiej?

YvonneAa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 14:17

Ja, heel erg bedankt. Ik begrijp het

narrator

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-05 15:56

zijn er nog meer handige tips om hem recht te krijgen? of soepel ?

narrator

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-05 21:50

niemand?