Mijn 3-jarige is tegen mijn hand (ander bit?)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Javayo

Mijn 3-jarige is tegen mijn hand (ander bit?)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-05 10:04

Sorry weer een topic over een jong paard en een bit Maar wij hebben wel een probleempje:

Mijn 3,5 jarige ruin is nu een paar maanden onder het zadel. Ik rij hem 2 à 3 x per week zowel tijdens buitenritjes als in de bak, waarbij ik sinds kort 1x per week privéles heb. Hierbij concentreren we ons vooral op het voorwaarts zijn op het been, en met de teugel vraag ik nog weinig; van achter naar voren rijden zeg maar. Hij loopt al redelijk op z’n eigen benen. maar loopt af en toe erg met z’n hoofd te schudden en aan het bit te trekken. [nogmaals: ik vraag hem dan niks, en houdt mijn hand stil; hij doet het zelfs met een doorhangend teugeltje!] Als hij zo tegen mijn hand in gaat, probeer ik hem wat meer voorwaarts te rijden, en beloon ik hem als hij dat netjes doet. Maar zowel in de stap als de draf (met de galop heeft hij het te druk ) blijft hij het met tussenpozen doen.

Nu is vorige week de dierenarts geweest voor gebitscontrole. Hierbij zijn 2 wolfskiesjes getrokken. Het wisselen ging netjes, maar wellicht dat hij daar toch wat last van heeft?
Ik heb mijn instructrice gevraagd of ik van bit moet wisselen, en naar haar idee zou het huidige bit niet verkeerd zijn. Mijn instructrice denkt dat het gewoon jongheid is; op stal staat een halfbroer van hem, en die deed op die leeftijd precies zo. Dus zij heeft zoiets van: kijk het nog even aan.

Ik rij nu met een enkelgebroken watertrens. Die is redelijk dik, en wat aan de zware kant. Mijn paard heeft een klein koppie, en wellicht is dit bit wat te dik voor zijn mond? Ik zit dus te denken om een wat dunnere (en lichtere) watertrens aan te schaffen, en dan wellicht een dubbelgebroken watertrens met een bol tussenstukje.

Wat vinden jullie? Nog even aankijken of het zich oplost, of toch al een ander bitje proberen. [of zijn er andere suggesties?]

Qimm

Re: Mijn 3-jarige is tegen mijn hand (ander bit?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 10:06

De zou een dubbelgebroken bietje kunnen proberen, maar ik ik verwacht dat het wel over zal gaan.

Balte

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 10:09

Zoals een kat haar staart gebruikt om het evenwicht te houden, zo gebruikt een paard zijn hals als balanceerstok.
Een jonkie zal dan als je aan het draven bent en het gaat erg lekker, zichzelf wat overschatten en wat uit balans geraken. Aanvankelijk herstellen ze dat door hun hals dan omhoog te gooien of en schudbeweging te maken. Je wisselt dan goeie momenten af met zo'n momenten waarbij de goeie alsmaar langer blijven duren.
Na enkele maanden lichte training is mijn merrie nu op het punt waarbij ze hoofd en hals niet meer omhoog gooit maar dat ze nageeflijk blijft maar dan toch even een "wiebelbeweging " maakt met de hals als ze uit balans komt.
Bij een jong paard moet je wel zien dat je altijd een lichte voeling houdt met het bit zodat je hen op die manier een leidraad geeft. Heb zelf de fout gemaakt van te licht in het contact te zijn en dat maakte het mijn merrie extra moeilijk. Je moet natuurlijk niet gaan trekken of aan de teugels gaan hangen maar wel zorgen voor een duidelijke en stabiele verbinding met de mond.

Javayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-05 10:32

@Teigertje: dus wellicht doet mijn ruin dit om in balans te komen? Hij is inderdaad soms wat over enthousiast en gaat daarbij aardig voorwaarts. Ik hou trouwens wel licht contact, het is dus niet zo dat ik met een losse teugel rij, maar wellicht moet ik toch iets meer contact houden.

Ik probeer ook de gulden middenweg te vinden tussen teveel contact en een doorhangend teugeltje... maar wanneer volum regelmatig zo loopt te schudden en te trekken lukt dat nog niet altijd even goed, omdat hij dan mijn hand naar voren trekt. Als hij dat doet, moet ik dan mijn hand juist vastzetten, of meegaan? Nu probeer ik met een zachte hand licht iets mee te geven, maar niet zo dat ik mijn hand helemaal naar voren doe...

Balte

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 10:58

Ik moet van mijn instructeur mijn handen heel dicht bij de schoft/hals houden en ook heel dicht bij elkaar. Op die manier maak je een zo stabiel mogelijk punt waar je het paard naar toe stuwt. Ook als ik een "volte" wil rijden, teugel niet van de hals wegbrengen hoe verleidelijk dat ook is. Uiteraard doe je dit zonder je handen vast te zetten.
Ik doe er even twee foto's bij opdat je zou kunnen zien wat ik bedoel

Afbeelding
Afbeelding
foto's zijn tijdens dezelfde rijsessie gemaakt dus je ziet dat er variatie zit op de aanleuning. Op de tweede komt ze te diep, maar ik heb hem erbij gezet omdat je kan zien dat mijn hand voor blijft en de mond blijft voelen maar ook blijft volgen.

Ik zou proberen om licht contact te blijven houden bij een zwieper ook al is dat niet altijd makkelijk. Daarna gewoon proberen de balans te herstellen. Er goed op letten dat hij bvb bij het aandraven al niet tegen de hand komt en onder je weg loopt want dan is de balans van bij de eerste pas weg. Als dat gebeurt, terug naar stap en rustig opnieuw vertrekken. Verder ook proberen om de schoft als een stabiel punt te gebruiken, in gedachten dan, en in gedachten zet je de achterhand met je zit en been zachtjes mooi recht achter dat stabiel punt en zet je de hals mooi recht voor dat stabiel punt. Op die manier probeer je zo veel mogelijk balans in het paard te brengen.

Wat ook belangrijk is, ga niet te lang na elkaar door. Veel ruiters blijven minutenlang ronddraven en oefeningen doen waardoor het paard na een tijdje spierpijn krijgt en met de hals gaat schudden. Ruiter is dan "boos" en "oefent" nog wat langer, zonder succes uiteraard.
Zeker met een jong paard, na het eerste "los"rijden komt er een moment waarop je een aantal hoefslagen of een mooie volte kan rijden en dat ze mooi nageeflijk en in balans blijven, dat is het moment om te stoppen want als je dan door rijdt en ze worden moe en krijgen spierpijn, is het om zeep.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 11:35

En waarschijnlijk wordt het na het tandengebeuren ook wel beter hoor, ik rij een jonge hengst, die rechtsom soms ineens met het bit tussen de tanden de benen nam terwijl hij verder erg braaf was. na het trekken van de wolfstandjes was het zo over. Daar hebben ze nog wel een paar dagen last van overigens. En verder kan een dik bit inderdaad wel te groot zijn voor een klein bekkie. Gewoon wat uitproberen zou ik zeggen!

boeflover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 11:41

dus als een jong paard zn hoofd kantelt kan dat zijn om zn evenwicht te vinden? mijn paard doet dat veel op de rechterhand. hij houd dat echt zn hoofd schuin. we dachten eerst dat het misschien door zn wolfskiesje kwam, links doet hij het nl. nooit..
zou dat kunnen(oftewel moeten we over een paar weken bij de inenting zn wolfskies eruit laten trekken) of is dat echt een evenwichtskwestie?

Javayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-05 14:52

Bedankt voor de reacties, het zal inderdaad wel rijtechnisch opgelost kunnen worden. ik zal de tips zeker gaan toepassen!
Al ga ik toch ook maar eens kijken voor een iets dunner trensje, lijkt me toch prettiger voor hem.

@Boeflover: Ik zou je dierenarts toch maar even naar z’n tanden laten kijken. Hij kan best last hebben van z’n wolfskiesjes of gewoon door het wisselen. Het is in ieder geval fijn als je kan uitsluiten dat je paard gebitsproblemen heeft, zoals in mijn geval. Dan kun je oplossingen zoeken op andere plaatsen.

Sophie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 16:32

mijn paardje had het ook.. maar dit moet je oplossen door hele goede les bij mij gaat het nu super.. ligt aan zijn balans.. al denk je het niet

Javayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-05 16:42

Nou dan komt het vast goed, want ik heb het volste vertrouwen in de kunde van mijn instructrice!

Dyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 18:52

Ik had dat ook bij mij drie jarige maar dit kwam omdat ie last had van zijn wolfkiesjes. Misschien kun je eens een ander bit proberen.

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-05 08:26

Een dunner trensje werkte bij ons igg heel fijn( meteen maar een myler gekocht, geld moest toch op)

Voor de rest ben je fijn bezig, succes!

Javayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-05 09:49

amondi schreef:
Een dunner trensje werkte bij ons igg heel fijn( meteen maar een myler gekocht, geld moest toch op)

Voor de rest ben je fijn bezig, succes!

Bedankt

@amondi: bevalt die myler goed? En had jou paard hetzelfde probleem toen je besloot zo’n bit aan te schaffen. Ik vind het toch een vrij dure aanschaf, die ik best wil doen, maar ik vind het zonde als het geen effect heeft…

Ik heb een dubbelgebroken watertrens gekocht, wat smaller en lichter dan m’n vorige bitje. Nu heb ik er pas 1x mee gereden, tijdens een buitenritje, maar het maakt echt geen enkel verschil. Ik vond zelfs dat hij veel meer aan het schudden was dan tijdens mijn les. Het is nu zelfs zo vaak, dat ik mij niet kan voorstellend dat dit een balans-probleem is. Tijdens het rijden heb ik eens op zijn reacties gelet. Als ik hem de lange teugel geef doet hij het ook, maar wanneer ik de teugel aanneem doet hij het zeker veel meer en heftiger.
Aangezien zijn gebit kortgeleden is nagekeken en zijn wolfkiesjes toen zijn getrokken, neem ik toch voorzichtig aan dat hij geen pijn in zijn mond heeft. Het lijkt me dus meer een kwestie van jongheid, ik heb het idee dat hij gewoon het bit niet accepteert.

Mijn instructrice gaf toen aan dat ik hem meer voorwaarts moest laten gaan, zonodig met een tikje op zijn hals als hij zo schudt, om hem vervolgens steeds te belonen als hij het goed doet. In het begin leek dat wel te werken, maar inmiddels kan hij dat schudden ook prima in een flinke draf… en op een tikje op zijn hals reageert hij ook soms wat boos… [kan hem geen ongelijk geven, van verders doet hij het zo goed!] Heeft iemand andere suggesties?

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 10:13

Wij mochten hem eerst een week proberen en ja, Ulysses had precies hetzelfde. Echt een ruk aan het bit en teugels geven.
Die proeftijd heeft igg voorkomen dat we een loeiduur KK stang met tongvrijheid hebben gekocht, die kon na 1 keer rijden al retour, dubbelgebroken met platte of bolle stukken werkten averechts, absoluut geen rust in de mond. dun trensje of de Myler werkten goed, hij heeft er respect voor en er heerst rust in de mond. De myler is het geworden omdat het middenstuk voorkomt dat je een punt in de mond kan trekken waardoor je in het gehemelte prikt als hij in verzet komt, bij pijn wordt dat alleen maar erger.

Oplossing komt aan diverse fronten, op de myler loopt hij fijner en hij kan geen punt maken in zijn mond. Een dubbelgebroken bit kan bij zo'n ruk de tong afklemmen en daar wordt het niet vriendelijker van.

Buiten het bit om zijn ze heel erg bezig met aan het been rijden, geen enkele overgang of wending meer met teugelhulp, alles op zit en been. Desnoods rijdt je vanuit draf recht tegen een hek aan, hij zal zonder teugelhulp terug komen. Is ook goed voor je eigen ontwikkeling, wat moet ik doen om een paard terug te laten komen zonder dat ik de handrem aantrek.
Daarna wegstappen bij het hek zonder teugels aan te raken, gewicht en beenhulp.

Pas als je echt bevestigd hebt dat hij de bedoeling snapt en uitvoert weer eens voorzichtig aan halve ophoudingen gaan denken op 2 teugels. Maar dan ben je weken zo niet maanden verder.

stephanie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 10:38

ik denk niet dat het aan het bit ligt maar je mag u2 zijn myler bit wel een keer proberen.

Javayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-05 10:57

stephanie1 schreef:
ik denk niet dat het aan het bit ligt maar je mag u2 zijn myler bit wel een keer proberen.

OK, goed te weten waar ik er eens 1 kan lenen om het te testen Merk jij verschil met U2, tussen de myler en een gewone watertrens?

Je moeder zei van ’t weekend al: Je moet maar eens aan Stephanie vragen of ze tips heeft, want met U2 heeft ze daar geen last meer van. Dus als je tips hebt, hoor ik het graag!!

[heb je pb gestuurd]

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 15:38

Wil nog even zegen dat het paard soms een tijdje nodig heeft om aan het bit te wennen dus geef het beessie een week de tijd met het nieuwe bit. Succes!

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 16:10

Maar als hij ( zoals op de Kira K stang) volledig strak loopt zonder dat er maar een spiertje loslaat( nergens in zijn lijf) Dan komt zo'n bit er geen 2e keer in bij mij.

Javayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-05 08:40

amondi schreef:
Maar als hij ( zoals op de Kira K stang) volledig strak loopt zonder dat er maar een spiertje loslaat( nergens in zijn lijf) Dan komt zo'n bit er geen 2e keer in bij mij.

Gelukkig reageert mijn paard nog niet zo heftig op het bit. Ik zal het inderdaad gewoon even wat tijd moeten geven.

Gister heb ik weer met hem gereden. Ik ging er nu ook opzitten van: ga maar lekker lopen schudden, zolang je verders braaf reageert, maak ik me dr niet druk om. In de stap liep hij nog erg te schudden met z'n hoofd. Maar in de draf deed hij het al een stuk minder! Ik heb er op gelet vooral op mijn zit en been te rijden; en eigenlijk reageert hij daar verbazingwekkend goed op!! overgangen gaan al heel netjes, maar ook bij wendingen reageert hij goed op het been. Bij het uitstappen heb ik zelfs wat voltes gereden met een lange loshangende teugel.

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 08:53

MOOI!!! En nu doorzetten, geen haast krijgen.

Javayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-05 14:01

amondi schreef:

Gaat helemaal goed komen; en Volum krijgt alle tijd van de wereld!! Ik heb geleerd dat je met paarden niets te ver vooruit moet plannen, dus ik hou gewoon zijn tempo aan. Zijn carrière als rijpaard is pas net begonnen en hopelijk liggen er nog heel veel jaren van rijplezier voor ons

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 12:15

wat ik juist heb is wanneer ik ga aandraven en dat enkeld rechtsom dan gaat die van mij ook met zijn hoofdschudden.ik had me nog niet bedacht dat het met wisselen te maken zou kunnen hebben.mischien een stomme vraag maar krijgt een paard altijd wolfstanden? ik heb namelijk gejoord van iemand dat die tanden verwijderd waren op 9 jarige leeftijd.

stephanie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-05 18:27

Javayo schreef:
amondi schreef:

Gaat helemaal goed komen; en Volum krijgt alle tijd van de wereld!! Ik heb geleerd dat je met paarden niets te ver vooruit moet plannen, dus ik hou gewoon zijn tempo aan. Zijn carrière als rijpaard is pas net begonnen en hopelijk liggen er nog heel veel jaren van rijplezier voor ons

hey,

ja het komt echt wel goed hoor , bij zn grote broer gaat het ook steeds beter, patrick en leone vinden het een balans probleem bij u2 ik denk dat het bij volum ook het geval is.

we moeten ze binnekort een keer samen los gooien vind u2 wel leuk haha

Javayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-05 08:56

stephanie1 schreef:
hey,

ja het komt echt wel goed hoor , bij zn grote broer gaat het ook steeds beter, patrick en leone vinden het een balans probleem bij u2 ik denk dat het bij volum ook het geval is.

we moeten ze binnekort een keer samen los gooien vind u2 wel leuk haha

Donderdag ging het tijdens mijn privéles echt super! In de draf heeft hij niet meer met z'n hoofd geschud, maar hij loopt al wat makkelijker op z'n eigen benen, dus zal hij ook wel wat meer balans hebben.

In de stap deed hij het nog wel; maar vooral ook bij het halthouden. Ik denk dat het ook een combinatie is met ongeduldigheid. Want met halthouden zou hij toch niet meer moeite moeten hebben met het houden van zijn balans toch? Gister heb ik een rustige buitenrit gemaakt waarbij ik grotendeels alleen maar gestapt heb. Daarbij heb ik af en toe haltgehouden, om het toch nog wat te oefenen. In de stap hield hij z'n hoofd rustig, alleen bij het halthouden schudde hij nog wat, maar hij stond ook niet altijd even netjes stil, dus echt een ongeduld!

We moeten de broertjes inderdaad maar weer eens samen losgooien, vind volum ook gezellig!

Javayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-05 09:00

nano schreef:
wat ik juist heb is wanneer ik ga aandraven en dat enkeld rechtsom dan gaat die van mij ook met zijn hoofdschudden.ik had me nog niet bedacht dat het met wisselen te maken zou kunnen hebben.mischien een stomme vraag maar krijgt een paard altijd wolfstanden? ik heb namelijk gejoord van iemand dat die tanden verwijderd waren op 9 jarige leeftijd.

Volgens mij krijgt ieder paard wolfskiezen... maar ze hoeven er niet altijd last van te hebben, misschien komen ze ook niet altijd door? [verbeter me maar als het niet klopt hoor; maar ze doen mij altijd denken aan verstandskiezen]. Heb je al eens het gebit van je paard na laten kijken? Want je dierenarts kan vast wel een inschatting maken of je paard er echt last van heeft. Kan ook gewoon door het wisselen komen of door haken.