Maar wij hebben wel een probleempje:Mijn 3,5 jarige ruin is nu een paar maanden onder het zadel. Ik rij hem 2 à 3 x per week zowel tijdens buitenritjes als in de bak, waarbij ik sinds kort 1x per week privéles heb. Hierbij concentreren we ons vooral op het voorwaarts zijn op het been, en met de teugel vraag ik nog weinig; van achter naar voren rijden zeg maar. Hij loopt al redelijk op z’n eigen benen. maar loopt af en toe erg met z’n hoofd te schudden en aan het bit te trekken. [nogmaals: ik vraag hem dan niks, en houdt mijn hand stil; hij doet het zelfs met een doorhangend teugeltje!] Als hij zo tegen mijn hand in gaat, probeer ik hem wat meer voorwaarts te rijden, en beloon ik hem als hij dat netjes doet. Maar zowel in de stap als de draf (met de galop heeft hij het te druk
) blijft hij het met tussenpozen doen. Nu is vorige week de dierenarts geweest voor gebitscontrole. Hierbij zijn 2 wolfskiesjes getrokken. Het wisselen ging netjes, maar wellicht dat hij daar toch wat last van heeft?
Ik heb mijn instructrice gevraagd of ik van bit moet wisselen, en naar haar idee zou het huidige bit niet verkeerd zijn. Mijn instructrice denkt dat het gewoon jongheid is; op stal staat een halfbroer van hem, en die deed op die leeftijd precies zo. Dus zij heeft zoiets van: kijk het nog even aan.
Ik rij nu met een enkelgebroken watertrens. Die is redelijk dik, en wat aan de zware kant. Mijn paard heeft een klein koppie, en wellicht is dit bit wat te dik voor zijn mond? Ik zit dus te denken om een wat dunnere (en lichtere) watertrens aan te schaffen, en dan wellicht een dubbelgebroken watertrens met een bol tussenstukje.
Wat vinden jullie? Nog even aankijken of het zich oplost, of toch al een ander bitje proberen. [of zijn er andere suggesties?]

bij mij gaat het nu super.. ligt aan zijn balans.. al denk je het niet