Verkeerd aanspringen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Princess_

Verkeerd aanspringen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-05 17:41

mijn verzorgpaard springt linksom 9 van de 10 x verkeerd aan in galop...hoe vaak ik het ook probeer het gaat altijd fout...
wat kan ik eraaan doen zodat ze goed aanspringt?
aan de longeerlijn doet ze het wel goed...
alvast bedankt

Sjoert

Re: Verkeerd aanspringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 17:55

FA -> RT

miekske

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 17:59

ja, dat doet die van mij ook, en toch geef ik de goeie hulpen?

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 18:13

Mijn paard doet het ook. Denk erom linkerschouder voor, linkerheup voor! Rechterteugel eraan en bijna geen stelling vragen. Spring aan vanuit een volte 10 meter die je een paar keer herhaalt

Grainey

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 19:37

Ik heb hetzelfde probleem gehad, maar dan met de rechtergalop.
Mijn moeder heeft toen mijn pony heel veel gelongeerd en hem op commando leren aanspringen, ook al deed hij het bij het longeren nooit fout, en dan mocht hij alleen aanspringen als zij "galop" zei, dus zonder longeerzweep of wat dan ook.

Als ik alleen beenhulpen gaf deed hij het toen nog verkeerd, maar als ik dus het commando "galop" gaf, met een beenhulp, sprong hij goed aan.
Dit heb ik toen langzamerhand uitgewerkt met alleen nog de beenhulpen en dat heeft heel goed geholpen. Toen sprong hij steeds goed aan.
Een balkje in de hoek wil ook wel helpen om hem goed aan te laten springen.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 19:48

ik had ook het probleem, en echt de perfecte oplossing. het is dan wel niet een permanente oplossing maar je kan zo zijn evenwicht ontwikkelen en na een tijdje springt hij uit zichzelf uit.
je moet zowieso veel stelling vragen, en niet scheef gaan zitten. maar je moet dan op het VERKEERDE been gaan lichtrijden, en dat helpt echt. ze worden dan door evenwicht gedwongen met dat been aan te springen. (het goede) probeer het maar eens. daardaar springt mijn paard nu negen van de tien keer goed aan ipv fout.
succes!!

alano

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 21:39

wat altijd goed heeft gewerkt bij paarden waarvan ik het heb gezien is op het verkeerde been lichtrijden en dan net zo hard totdat hij/zij wel moet aanspringen. als het goed gaat goed belonen en uitstappen.

Mleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 21:41

denice schreef:
ik had ook het probleem, en echt de perfecte oplossing. het is dan wel niet een permanente oplossing maar je kan zo zijn evenwicht ontwikkelen en na een tijdje springt hij uit zichzelf uit.
je moet zowieso veel stelling vragen, en niet scheef gaan zitten. maar je moet dan op het VERKEERDE been gaan lichtrijden, en dat helpt echt. ze worden dan door evenwicht gedwongen met dat been aan te springen. (het goede) probeer het maar eens. daardaar springt mijn paard nu negen van de tien keer goed aan ipv fout.
succes!!

Mijn verzorgpony crosst net zo goed in de verkeerde galop aan ook als ik op verkeerde been rijd :S Is hier ook wat aan te doen?

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 21:43

Als het paard het bij longeren goed doet betekent het dat jij de storende factor bent.
De eens een x zo weinig mogelijk.
Stil zitten niet voorover, licht contact met de mond, Buitenbeen achter de singel binnenbeen op de singel.
Zo min mogelijk storen.

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 22:09

denice schreef:
succes!!

Spring je dan aan zonder door te zitten?

alano

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 22:32

ja, dan spring aan zonder door te zitten. sorry praat voor mijn beurt

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 22:34

Hoe krijg je dat voor mekaar?

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 06:33

Ik heb dit ook een tijdje gehad met mijn paard. Dit kwam bij mijn paard omdat ze scheef is. Ik rijd haar in de draf dan juist wat meer verzameld, dus goed met je benen naar je handen toerijden. En dan maak ik op de volte RUSTIG de overgang naar galop (zelf heel stil zitten). Dit werkt omdat je paard dan meer verzameld loopt en de achterhand er al wat beter bij heeft. Het is voor een paard dan makkelijker om aan te springen in de galop, mits je met je teugels voldoende ruimte geeft om aan te springen. Overdreven stelling vragen zou ik niet doen, heb daar zelf slechte ervaringen mee. Ten eerste belemmer je het binnenachterbeen dan heel erg omdat je je paard krom trekt. Zo kan ie nooit fatsoenlijk aanspringen en een mooie sprong maken. Als ie het toch wel doet, krijg je een hele vlakke galop. Ten tweede rek je de spieren aan de korte kant dan ineens teveel op waardoor spierproblemen in de rug kunnen ontstaan. Gewoon recht richten of ietsjes binnenstelling, is meer dan voldoende, denk ik. Succes!

Iris1702

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 06:40

Ik heb hier zelf ook last van... dit is een probleem waar we druk aan bezig zijn met de les om het te verhelpen.

Mijn fout is dat ik naar voren ga hangen om te kijken of hij goed aanspringt.....

Als ik er op let dat ik naar achter blijf zitten doet hij het wel goed.... oja je kan ook proberen om vanuit stap aan te springen dan zit je vaak stabieler....

Groetjes Iris

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 07:37

fout aanspringen heeft veel te maken met de scheefheid van paard of ruiter. Nu ik denk dat het meer aan de ruiter ligt, omdat het paard aan de longe wel juist aanspringt. Vraag eens iemand je te filmen als je rijdt. Misschien zit je onbewust wat scheef op je paard waardoor je paard niet anders kan dan in de verkeerde galop aan te springen. Als je je geen raad weet, vraag dan eens hulp aan een instructeur. Deze ziet meestal wel wat er fout gaat.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 08:25

Grote kans dat onbewust de hulpen niet helemaal goed worden gegeven. Of een geval dat de ruiter indirect het juist aanspringen bemoeilijkt.

Inderdaad kan het heel goed te maken hebben met scheefheid van een paard (en scheefheid van de ruiter die dat versterkt). De ruiter stuurt dan onbewust het paard met een kronkel in zijn lijf de hoek in, van waaruit het paard niet makkelijk goed kan aanspringen. Ikzelf had er ook wat last van, maar als ik mijn paard eerst goed los in het lijf en aan mijn been had losgereden dan ging het aanspringen wel goed. Wanneer ik haar nog niet genoeg los had gereden op t been en ze nog door mijn binnenbeen heen liep was het goed aanspringen onmogelijk leek wel.

Ofwel, eerst oefenen met rechtrichten. Aanspringen door op t verkeerde been te gaan lichtrijden is misschien voor sommige een handig trucje, maar lost het denk ik niet op. Door te gaan doorzitten verzamel je je paard iets meer en maak je hem klaar voor het aanspringen, daar bereid je hem op voor. Door te blijven lichtrijden gaat je paard mogelijk eerst alleen maar harder draven om uiteindelijk boven zijn tempo in draf toch maar aan te springen in galop. Je doel bereik je wel, maar of dat nu een nette gecontroleerde overgang is.. Beter het probleem proberen op te lossen lijkt mij..

P.s. gebruik eens de zoekfunctie er zijn al zo ontzettend veel topics geweest over verkeerd aanspringen in galop...

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 08:36

het kan natuurlijk ook zo zijn, dat jou paard de hulp gewoon niet snapt. dua als jij je been naar achteren legt, hoeft dat niet ook te betekenen dat hij ook nog eens goed aangalloppeerd. je moet indd net zo lang verkeerd lichtrijden tot hij in galop valt. en iemand zei nog dat haar pony net zo hard in de verkeerde galop crosst, dan lijkt mij het probleem al duidelijk... je gaat dus al veel te hard, en een goed evenwicht is dan ver te zoeken. rechtopzitten, niet van te voren al gaan kijken hoe hij aanspringt, en desnoods aanspringen op een kleine volte. stelling houden en zel rechtop zitten. desnoods dus lichtrijden op het verkeerde been. maar door harder te gaan zul je dit niet oplossen..

Princess_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-05 10:38

maar als ik de storende factor ben waarom springt ze rechts dan wel goed aan?

ik ga jullie tips vandaag maar eens gebruiken

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 10:48

Zodra je scheef bent heb je dus meer gewicht op een bepaalde kant. Bij het aangalopperen is je gewichtshulp ook belangrijk (ik weet er alles van, ben zelf zo scheef als wat met bijbehorende problemen!). Dus jij zal zo zitten dat je gewicht bij het rechts aangalopperen wel goed verdeeld is, maar bij het links aangalopperen niet. Snap je?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 10:51

k heb er ook een topic over gehad mijn verzorgfriesje doet t rechtsom ook heel erg en dan snel weg racen je word er zoo moe van..
en sommige dan meteen dat je de goede hulpen niet geeft maar veel die erop rijden er last van en met andere paarden heb ik er geen last van..
t is wel vervelend..

trowing

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 10:52

ik ken iemand met het zelfde probleem. die heeft het paard laten nakijken door een fysio omdat dit paard ok op 1 hand goed aansprong en de andere hand niet. Toen de fysio kwam moest ze hem voorrijden die man zag gelijk wat er mis was. die heeft wat gedaan en toen ging ze er weer op en het was goed hij had een wervels scheef zitten. mess dat dat hier ook zo is. als het een jong paard is kan het zijn dat het met evenwicht te maken heeft dan moet je hem heel hard laten draven zodat hij vanzelf in de galop valt en dan zit ie meestal goed. ook de hulpen heeeel overdreven geven kan helpen veel suc6

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 12:43

babyboo schreef:

Omdat jij iets doet waardoor hij dus rechts aanspringt.
Je hebt bijvoorbeeld ik schreeuw maar wat hoor! je zit meer op rechts...
Zodat hij dus altijd rechts aanspringt.

Er moet dus iets zijn waardoor hij rechts aanspringt een hulp die ij zelf niet door hebt.
Als het aan het paard ligt zou hij lijkt mij aan de longe ook verkeerd aan moeten springen?

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-05 10:39

Ik heb ook een paard gehad die telkens verkeerd aansprong, ik had haar op de moeilijke kant niet goed in balans, gaf niet op het goede moment mijn hulp en ze was niet genoeg aan mijn been.

Ik heb de galop toen onder het zadel even laten zitten en op die hand veel schoudervoor gereden en snel aan mijn been gemaakt.
Mijn instructrice heeft me toen geholpen te voelen, door steeds als in de draf het binnenachterbeen naar voren ging "nu" te zeggen, om het moment van de galophulp te bepalen!

Sinds ik dat door heb is mijn probleem uit de wereld!
Als je aan je balans twijfelt probeer dan eens zonder beugels te rijden en dan vooral draf galop overgangen te maken, dan merk je het heel snel als je er niet recht boven blijft zitten.
Het moet alleen natuurlijk wel veilig blijven en ik weet niet of het verstandig is om met dat paard zonder beugels te rijden.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-05 14:45

daantjuhhh schreef:
babyboo schreef:

Omdat jij iets doet waardoor hij dus rechts aanspringt.
Je hebt bijvoorbeeld ik schreeuw maar wat hoor! je zit meer op rechts...
Zodat hij dus altijd rechts aanspringt.

Er moet dus iets zijn waardoor hij rechts aanspringt een hulp die ij zelf niet door hebt.
Als het aan het paard ligt zou hij lijkt mij aan de longe ook verkeerd aan moeten springen?

Laat eens je instructrice goed uitleggen wat je moet doen welke hulpen je moet geven hoe je moet zitten om in de juiste galop aan te springen en laat haar daarna goed opletten om te kijken wat je dan doet en wat er eventueel fout gaat.Een goede tip kan ik je nog wel geven let er op bij het aanspringen dat je je binnen heup naar voren doet dit kun je heel erg overdreven doen in het begin en ruimte geven met je binnenhand zodat je ruimte geeft om met het juiste been en dus ook schouder naar voren aan te springen.Maar als jij niet recht zit al zit je maar een ietsie pietsie naar buiten kan dit al een belemmering vormen en helpen andere hulpen niet meer.