Wie heeft ervaringen met CONTROLLER halster ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

haan

Wie heeft ervaringen met CONTROLLER halster ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-05 12:01

Ik mag sinds eergister met onze patient aan de wandel, dit paardje (zie medisch; mijn lieveling in het gips) is een jaarling en is natuurlijk erg blij dat ze na 6 weken stalrust weer een beetje aan de wandel mag. Helaas is ze erg enthousiast en is ze me gister tot 2 x toe uit joligheid en speelsheid recht omhoog gegaan.
Omdat haar achterbeen juist heel voorzichtig moet aansterken mag ze dus helemaal niet steigeren!!

Is het raadzaam om een controller halster voor haar aan te schaffen of is ze daar te jong voor?

ellepel

Re: Wie heeft ervaringen met CONTROLLER halster ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 13:14

je bedoelt zo'n halster wat dan de kaken bij elkaar zou knijpen als ze ervandoor gaat?
ik heb zo'n halster gehad voor een jong paard en t werkte totaal niet...

als het hoofd juist omlaag ging gaat had het bij de mijne totaal geen werking, ook bij omhoog houden van het hoofd merkte ik helemaal geen verschil( de mijne was ook wel een erge dramkont hoor)

ik loste het op door een touw met een lus over de neus te doen, het touw gaf dan wel de druk die ik nodig had om mijn paard bij me te houden..

haan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-05 13:29

Nee, zo een bedoel ik niet, ik bedoel een halster die wat meer druk achter de oren zet als ze trekt c.q. omhoog gaat.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 13:35

Ellepel bedoelt dat denk ik ook. Ik heb ook zo'n halster en ik kan hem er goed mee houden, maar zoals ellepel het doet werkt denk ik nog scherper en misschien dus wel beter. De oplossing is in iedergeval goedkoper, want een halster en een touw heb je al!

Tatort

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 13:37

Misschien is een hengstenketting een idee, want mijn pony ging in het begin om de 5 seconden omhoog, en dat was gevaarlijk want op de een of andere manier kon ze zich op haar achterbenen omdraaien en dan gooide ze haar hoofd omhoog en dat liet ze dan als ze weer naar beneden kwam met heel veel kracht op jou hoofd neerkomen. Toen hebben we het advies opgevolgd om een hengstenketting aan te schaffen en dat om haar neus te doen. Niet strak, gewoon los laten hangen, en pas als ze omhoog gaat niet meegaan met je hand. Dan trekt je paard hem zelf strak, en dan merkt hij of zij vanzelf dat als ze niet steigert ze ook niets voelt. Nou ik hoop dat je wat aan deze informatie hebt.

Robyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 13:57

Ik zou een touwhalster proberen. Als ze braaf meeloopt zal ze er geen last van hebben, zodra ze gaat lopen hannesen heb je toch even wat meer te vertellen dan met een gewoon halster.

haan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-05 15:21

Bedankt voor jullie tips, ik dacht dat het controller halster alleen druk achter de oren zou geven, vandaar mijn reactie op ellepel. Ik ga vanmiddag eerst eens even proberen of ze ook goed reageert op gewoon haar halster en dan een touw over d'r neus, zodat ik iets meer druk kan zetten zodra ze eventueel weer stoer gaat doen en op haar achterpootjes gaat staan.
Mocht dat niet lukken dan misschien met een ketting, maar daar ben ik zelf nog niet zo weg van en ze is nog jong en het is voor haar geen kwaadheid ze is gewoon mega speels en is zo blij dat ze weer naar buiten mag.

45u

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 16:31

.
Laatst bijgewerkt door 45u op 11-03-22 13:54, in het totaal 1 keer bewerkt

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 18:20

bontje er om heen doen, dan heb je die brandplekken niet.

gyzmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 07:40

Dan is het effect van het touwhalster ook weg.
Maar ik zou in dit geval geen touwhalster gebruiken, als ze wegschieten dan heb je zo een schuurplek of inderdaad een wond(je).

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 08:03

ik had zelf trouwens gewoon het halstertouw om de neus, en dan net onder de kin een draai erin zeg maar, als hij er dan vandoor wilde gaan gaf dat druk op zijn neus, of het schuurde heb ik niet gemerkt.

wat ook nog te proberen valt is een neusriem van een hoofdstel omdoen, het touw vastmaken aan die neusriem, dat geeft ook druk,maar is dus veel vriendelijker, eventueel een sperriempje erbij doen voor nog wat extra druk..

beetje moeilijk natuurlijk,als een diertje zo vol looplust zit kun je er weet ik wat allemaal aan vast maken maar dan gaan ze toch wel...

Robyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 09:09

Japke_Z schreef:
Robyn schreef:
Ik zou een touwhalster proberen. Als ze braaf meeloopt zal ze er geen last van hebben, zodra ze gaat lopen hannesen heb je toch even wat meer te vertellen dan met een gewoon halster.

juist niet, dat touw is te dun en als daar te veel druk op komt heb je veel kans op schuurplekken of zelfs open wonden!

Ik gebruik al sinds mijn paard 6 maanden oud is een touwhalster, hij heeft nog nooit 1 schaafje gehad (en heel wat gekke sprongen gemaakt). Eraan vastzetten is natuurlijk uit den boze maar het gaat hier om het wandelen. En een hengstenketting om de neus is zeker een heel stuk vriendelijker???

p.s. touwhalsers heb je in een heleboel verschillende diktes..

knightloekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 13:34

neuj bij mij werkt het ook niet. Ik heb der ook een voor mijn paard..Lees: 1.75 meter en erg sterk... hij walst gewoon door ook al trekt het halster samen

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 13:37

Ik zou een touw om de neus proberen.
Ik ken de controllerhalsters wel, maar ik vind dat je er zelfs minder mee te vertellen hebt. Doordat het samentrekt, gaat de neusband wat omhoog, en dus kun je nog minder tegenhouden.
Dus als enkel halster niet genieg is, eens met een touw om de neus proberen.

xtostarlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 13:44

Ik weet niet wat voor touwhalsters jullie hebben hoor, maar mijne schuurt ABSOLUUT niet. En kan ze zeker geen open wonden van krijgen Tja als het het van stro touw maakt... Maar een fatsoenlijk touwhalster geeft absoluut geen schuurplekken of open wonden hoor.

Ik zou eerst het touw om dr neus proberen. Dat gebruik ik zelf altijd. Als het niet werkt kun je altijd nog verder kijken, maar mijn ervaring is dat je dan het paard goed onder controle kan houden.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 14:17

Ik heb ook zo'n controller halster gebruikt toen mijn paard moest stappen ivm een blessure. Twee keer gebruikt maar ik vond het eerder onhandig dan dat ik er voordeel bij had. Ben dus ook snel weer overgegaan op een ketting over de neus of een ketting door het ene gaatje naar het andere onder de kin door. (zo trekt het hasletr zich ook samen als je er aan trekt met de extra scherpte door de ketting onder de kin)/

Guinni

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 17:58

Wij hebben die controllerhalsters gewoon standaard, het paard heeft er opzich geen last van, maar als ie vervelend is heb je er net iets meer mee te vertellen. Ik ben er dus zeer over te spreken, onze paarden reageren er dan ook goed op (zijn wel 'volwassen' paarden (van 9 en 10)).
Ik denk dat het het proberen waard is, omdat het toch een stuk vriendelijker is dan oa een hengstenketting (naar mijn idee)

Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-05 16:54

Japke_Z schreef:
juist niet, dat touw is te dun en als daar te veel druk op komt heb je veel kans op schuurplekken of zelfs open wonden!

Van een touwhalster schuurplekken of wonden? Dat heb ik nog niet eerder gezien, en ik heb ook wel wat stijgerende rukkende jonkies aan een touwhalster gehad..
Een goed touwhalster, met de juiste dikte en beweeglijkheid is juist heel goed, het voelt losjes om het hoofd, tot het moment dat het paard verkeerde ideeen krijgt

Tenzij je het paard ook als hij braaf meeloopt al strak onder zijn kin kort gaat vasthouden, dat leert hij natuurlijk nooit het verschil los=goed strak=vervelend gevoel (aqa fout..)

co2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-05 18:46

Ik heb zo'n halster heel lang gebruikt bij Rhea. Toen ze kwam was ze heel zenuwachtig, totaal groen en ging hangen bij het minste en geringste. Diverse normale halsters(touwen) waren kapot gegaan en toen heb ik zo'n halster geprobeerd. Werkte super! Ook met lopen ging ze minder snel de lucht in, en was goed te houden.
Nu gebruik ik hem niet meer, maar nu ze weer op een nieuwe stal staat en daar ook weer gaat hangen zat er ik van de week aan de denken om het halster maar weer tevoorschijn te halen..

Tatort

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 08:52

Ik ben nog steeds voor de hengsten ketting, als ik de ketting om deed dan trok ik hem nooit strak, gewoon zo strak dat hij op de neus bleef liggen, maar als ze omhoog ging dan trok ze hem zelf strak. Dus is het zo dat ze zelf leert van: oh als ik steiger heb ik zo'n strak ding om mijn neus dat ik niet prettig vind, en als ik gewoon meeloop dan heb ik dat niet. Nou dan loop ik maar gewoon mee . Mijn pony was er met een hengstenketting binnen een week van af.