Oefeningen om (buitenhand) hand sterker te maken?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

bonnielove

Oefeningen om (buitenhand) hand sterker te maken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-05 09:09

IK heb dus een probleem
als ik op de rechterhand rij dan kan ik (bijna) géén druk geven met mn linkerhand/buitenhand.....en aangezien rechtsom ook nog is de moeilijke kant is van mn pony en mijn moeilijke kant....gaat het steeds slechter op de rechterhand....
linksom gaat het juist steeds beter komt ze steeds beter en langer nageeflijk en in de galop komt ze ook heel netjes en onspannen nageeflijk en begint ze zelfs meer sprong te krijgen.
Maar rechts is ze heel onrustig in dr hoofd en komt ze bijna niet nageeflijk / of duurt het veel langer....de galop gaat ook bijna niet het is allemaal heel gespannen...

Omdat ik rechts ben gaat het op de linkerhand wel goed maar zo gauw ik dus rechtsom ga is mn linkerhand mn buitenhand en lukt het gewoon niet..
Mn instructrice zei dat ik dan mn linkerhand moest gaan trainen maar hoe dan?

Kan iemand met helpen met tips ofzo?

Urielle

Re: Oefeningen om (buitenhand) hand sterker te maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 09:52

Weet je zeker dat het aan de kracht van je hand ligt? Ik neem aan dat je gewoon een vuist kunt maken? Paardrijden is geen krachtsport en als je op kracht gaat werken verlies je sowieso.

Is het niet toevallig zo omdat je rechterhand je sterke hand is dat je daar te laat bent met ontspannen en dat je pony zoiets heeft van 'Stik erin, het maakt toch niet uit of ik nageef of niet want de druk blijft.'

Waar ik ook eventueel aan denk is dat je pony nog wat stijf en scheef is en daarom nog niet nageeft. Hij heeft dan immers geen gelijke druk op twee kanten van het bit.

Het is vanaf hier moeilijk om te zien natuurlijk, dus ik neem aan dat je eruit pikt wat op jou van toepassing is.

Voor de coordinatie van je handen (want dat is belangrijker dan kracht, je wilt immers een gevoelige verbinding met de paardenmond en kracht is niet gevoelig meer) kun je oefeningen doen met een stressbal, piano spelen en spelletjes doen waarbij je steeds vingers onafhankelijk van elkaar gaat bewegen naar boven en opzij.

bonnielove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-05 11:01

Urielle schreef:
Weet je zeker dat het aan de kracht van je hand ligt? Ik neem aan dat je gewoon een vuist kunt maken? Paardrijden is geen krachtsport en als je op kracht gaat werken verlies je sowieso.

Is het niet toevallig zo omdat je rechterhand je sterke hand is dat je daar te laat bent met ontspannen en dat je pony zoiets heeft van 'Stik erin, het maakt toch niet uit of ik nageef of niet want de druk blijft.'

Waar ik ook eventueel aan denk is dat je pony nog wat stijf en scheef is en daarom nog niet nageeft. Hij heeft dan immers geen gelijke druk op twee kanten van het bit.

Het is vanaf hier moeilijk om te zien natuurlijk, dus ik neem aan dat je eruit pikt wat op jou van toepassing is.

Voor de coordinatie van je handen (want dat is belangrijker dan kracht, je wilt immers een gevoelige verbinding met de paardenmond en kracht is niet gevoelig meer) kun je oefeningen doen met een stressbal, piano spelen en spelletjes doen waarbij je steeds vingers onafhankelijk van elkaar gaat bewegen naar boven en opzij.

Oké dankjewel
maar wat juist het probleem is op de linkerhand ontspan ik me rechterhand wel maar op de linkerhand niet omdat die dan als het ware de kracht wil overnemen van me linkerhand!
en dat van die vuist dat probeerde ik net maar dat kan ik wel maar is véél moeilijker dan met mn rechterhand daar gaat het automatisch en links moet ik er echt moeite voor doen vergeleken met mn rechterhand !
mn pony kan wel nageven maar het duurt gewoon wat langer echts ennik weet bijna 99% zeker dat het gewoon aan mij licht want vaak zo gauw ik mn rechterhand ontspan ( op de rechterhand) dan zakt ze gelijk wat meer en ontspant ze ook.....maar met links lukt het me echt niet :S

NWDynamite

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 17:38

neem anders de teugel van de hand waar het moeilijk is gewoon wat korter.,, misschien een beetje oplossing??? maar let erop dat ej je pony niet scheef maakt daardoor!

bonnielove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-05 20:58

ik heb vandaag in de les er heel hard aan gewerkt...wil mn binnenhand steeds vastzetten en dan valt ze ook steeds door me buitenbeen heen...
maare pak nu me teugels met 2-3 vingers beet ( binnenhand) dan kan ik sowieso minder druk geven dan als ik mn hele hand de teugels vast heb!

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 22:23

Je kan op een fysiobal gaan zitten en je evenwicht leren te houden zonder je voeten op de grond te hebben. Je kan met een plankje een mentoestel maken om de teugels naar toe te laten lopen. Nu kun je zittend op de bal gaan balanceren en de teugelspanning aan beide kanten, zonder kracht uit te oefenenen, gelijk proberen te houden, terwijl de bal van het bevestigingspunt van de teugels wegrolt of er naar toe. Je moet de verschillen - in teugelspanning - niet met je armen maar met je vuisten compenseren tot maximaal in de pols. Je armen moeten vanuit de schouders los afhangen, zachtjes tegen je lijf met je ellebogen recht boven je heupen. Die armen mogen niet verstarren, dus soepel houden.
Probeer een soepele verbinding via de teugels te maken. Je kan ook op een bureaustoel oefenen, alleen is dat stabieler dan met een fysiobal of anders een opblaaskussen op de zitting van een kruk of bureaustoel is dat een hele goede oefening. Het gaat erom om jouw reacties vaak te herhalen zodat het een goede reflex wordt. Teugelvoering is geen krachttraining. Er zijn ook andere eenvoudige oplossingen te bedenken om dit te oefenen, zonder dat je er een paard bij nodig hebt.

Een mens heeft minstens 10.000 herhalingen nodig voordat een reactie een automatische reflex wordt. Dat geldt voor goede en verkeerde reacties. Als je het gevoel kent en herkent om de teugels goed vast te houden, dan kun je dat ook met oefeningen "tussen de oren" verder leren. Je hoeft er alleen maar aan te denken en je lijf reageert dan al.

bonnielove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-05 19:45

Goofy44 schreef:
Je kan op een fysiobal gaan zitten en je evenwicht leren te houden zonder je voeten op de grond te hebben. Je kan met een plankje een mentoestel maken om de teugels naar toe te laten lopen. Nu kun je zittend op de bal gaan balanceren en de teugelspanning aan beide kanten, zonder kracht uit te oefenenen, gelijk proberen te houden, terwijl de bal van het bevestigingspunt van de teugels wegrolt of er naar toe. Je moet de verschillen - in teugelspanning - niet met je armen maar met je vuisten compenseren tot maximaal in de pols. Je armen moeten vanuit de schouders los afhangen, zachtjes tegen je lijf met je ellebogen recht boven je heupen. Die armen mogen niet verstarren, dus soepel houden.
Probeer een soepele verbinding via de teugels te maken. Je kan ook op een bureaustoel oefenen, alleen is dat stabieler dan met een fysiobal of anders een opblaaskussen op de zitting van een kruk of bureaustoel is dat een hele goede oefening. Het gaat erom om jouw reacties vaak te herhalen zodat het een goede reflex wordt. Teugelvoering is geen krachttraining. Er zijn ook andere eenvoudige oplossingen te bedenken om dit te oefenen, zonder dat je er een paard bij nodig hebt.

Een mens heeft minstens 10.000 herhalingen nodig voordat een reactie een automatische reflex wordt. Dat geldt voor goede en verkeerde reacties. Als je het gevoel kent en herkent om de teugels goed vast te houden, dan kun je dat ook met oefeningen "tussen de oren" verder leren. Je hoeft er alleen maar aan te denken en je lijf reageert dan al.

o oké dankjewel Ga maar is een keer oefenen
ook nog iets voor het buitenbeen ?(A)
want zoals ik net ook al had gezegd dat we in de les er erg mee bezig waren geweest maar als ik mn binnenhand dan ontspan moet ik dus met mn linker(buiten)hand 'sturen' en buiten (linker) been maar dan valt ze er dus gewoon doorheen en dan wil ik haar weer opzij 'trekken'met mn rechter(binnen)hand :S
vervelend :S

narrator

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 13:27

Ik heb dus precies het zelfde!!! Echt precies het zelfde! en dan heb ik de buitenhand ook korter dan de binnenhand op de linkerhand..... maar.. ik zet mijn hele schouder dus ook nog vast!! maar. iemand nog goede tips??!!! en.. bonnielove : hoezo 2-3 vingers? gewoon ene hand met 3 vingers vast houden en andere hand 2 vingers vasthouden? en dan waar jij je op vast zet met 2 vingers rijden?

Ludora

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 13:37

Ik krijg het gevoel dat je paard scheef is, en dat je hem dus in balans moet rechtrichten. Natuurlijk rij jij zoals jou paard het jou aangeeft, maar als hij niet in balans is en recht is, kan je, als je dat zelf niet in de gaten hebt, een spanning of ontspanning in je handen en benen aannemen.

Ik zou als ik jou was niet te veel trukjes gaan uitproberen, zoals je teugels met maar een paar vingers vast houden, want dat is dadelijk weer moeilijk af te leren.

Vraag aan je instructeur of je paard weldegelijk recht loopt, en zo niet corrigeer je hem rijtechnisch, zodra hij meer in balans is zal je zelf ook makkelijker met gelijke druk en recht kunnen rijden.

Ik hoop dat je een beetje snapt wat ik bedoel...

bonnielove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-05 21:26

narrator schreef:
Ik heb dus precies het zelfde!!! Echt precies het zelfde! en dan heb ik de buitenhand ook korter dan de binnenhand op de linkerhand..... maar.. ik zet mijn hele schouder dus ook nog vast!! maar. iemand nog goede tips??!!! en.. bonnielove : hoezo 2-3 vingers? gewoon ene hand met 3 vingers vast houden en andere hand 2 vingers vasthouden? en dan waar jij je op vast zet met 2 vingers rijden?

ik hou de teugels vast met óf 2 vingers óf 3 vingers verschilt wel is... snap je...
maar dit : en dan waar jij je op vast zet met 2 vingers rijden?
snap ik niet

bonnielove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-05 21:28

Ludora schreef:
Ik krijg het gevoel dat je paard scheef is, en dat je hem dus in balans moet rechtrichten. Natuurlijk rij jij zoals jou paard het jou aangeeft, maar als hij niet in balans is en recht is, kan je, als je dat zelf niet in de gaten hebt, een spanning of ontspanning in je handen en benen aannemen.

Ik zou als ik jou was niet te veel trukjes gaan uitproberen, zoals je teugels met maar een paar vingers vast houden, want dat is dadelijk weer moeilijk af te leren.

Vraag aan je instructeur of je paard weldegelijk recht loopt, en zo niet corrigeer je hem rijtechnisch, zodra hij meer in balans is zal je zelf ook makkelijker met gelijke druk en recht kunnen rijden.

Ik hoop dat je een beetje snapt wat ik bedoel...

Ja ik zal het is vragen
dankje

narrator

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 20:30

bonnielove schreef:
narrator schreef:

ik hou de teugels vast met óf 2 vingers óf 3 vingers verschilt wel is... snap je...
maar dit : en dan waar jij je op vast zet met 2 vingers rijden?
snap ik niet

ik snap het wel! laat maar zitten!!!

bonnielove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-05 21:14

[/quote]

ik snap het wel! laat maar zitten!!!
[/quote]
Oké [/quote]

_Nann_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 22:28

ik heb hier ook vaak problemen mee,

ik ben vaak te beweeglijk met mijn buitenhand, en dan meestal als ik op de linkerhand rijd, gaat mijn buitenhand ook te hoog... en op rechts heb ik dat juist weer niet, maar dan pak ik weer teveel me binneteugel, dus ik zal denk ik meer mijn linkerhand moeten ontwikkelen, om losser te laten, en mijn rechterhand moeten leren stilhouden... wel lichte druk en contact,... maar minimale beweging erin... en dat is gewoon moeilijk...

iedereen heeft zo zijn problemen hoor !! je zal niet de eerste zijn.

bonnielove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-05 21:35

OrissE_GipsY schreef:
ik heb hier ook vaak problemen mee,

ik ben vaak te beweeglijk met mijn buitenhand, en dan meestal als ik op de linkerhand rijd, gaat mijn buitenhand ook te hoog... en op rechts heb ik dat juist weer niet, maar dan pak ik weer teveel me binneteugel, dus ik zal denk ik meer mijn linkerhand moeten ontwikkelen, om losser te laten, en mijn rechterhand moeten leren stilhouden... wel lichte druk en contact,... maar minimale beweging erin... en dat is gewoon moeilijk...

iedereen heeft zo zijn problemen hoor !! je zal niet de eerste zijn.