En eens foto´s van jonge fries aan de longe.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Manda

En eens foto´s van jonge fries aan de longe.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-05 21:27

Dit is Dukje aan de longeerlijn. Best moeilijk longeren en foto´s maken... dus let niet op de kwaliteit van de foto´s. Ik longeer hem met een slofteugel aan een longeersingel en de longeerlijn door het bit naar de singel om zo nodig wat extra stelling te kunnen vragen.

Duke is een 4 jarige fries. Hij is 1,64, lekker breed en heel lief.

Eerst wat losdraven.

Afbeelding

Afbeelding

Dan wat meer aan het werk gezet. Mooi achterbeen gebruik . Mag op de eerste foto hieronder wel iets meer ontspannen, maar dat doet hij die twee foto´s daaronder prima.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Mooi rustig galopje. Lekker opwaards. Ben zeer blij met zijn galop. Die is zo super goed voor een fries.

Afbeelding

Wat vinden jullie van mijn mannetje .

_lucy_

Re: En eens foto´s van jonge fries aan de longe.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 21:54

heel mooi!
heb ook je andere topic gezien en ik vind hem heel leuk!

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-05 17:42

Dank je wel voor die ene reactie

whisperramse

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 17:51

mooi diertje
heeft er een prachtige nek en kont opzitten

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-05 18:07

whisperramse schreef:
mooi diertje
heeft er een prachtige nek en kont opzitten

Dat hebben toch bijna alle friezen .
Het is een barroke type fries en is erg stevig gebouwd. Maar hij is soepeler als een warmbloed . Echt zo lenig en leert ontwijs snel, pikt alles snel op. Hij is alleen erg heet, maar hij is nog jong he.
Maar hij loopt zo makkelijk aan de teugel, lekker nageefelijk. Ik kan hem ook (expres) heerlijk diep rijden als hij helemaal ontspannen is. Zo'n gaaf beestje.

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-05 17:19

Niemand nog iets over mijn longeerfriesje

Climax

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 17:23

Hij lijkt zo wel goed te lopen. Wat is het voor een?

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 19:01

Wauw, die hals
Hoezo mooie fries

Rhona17

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 19:51

mooie fries hoor!!

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-05 20:36

Mariek87 schreef:
Hij lijkt zo wel goed te lopen. Wat is het voor een?

Hij loopt ook goed, dat lijkt niet alleen zo .

Het is een fries . Zijn vader is Abe 346. Moeder een gewone merrie, weet de vaders moeder niet uit me hoofd.

Duke is een stamboekruin. Vorig jaar opgenomen in het stamboek als 3 jarige.

Deau

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 20:52

Ziet er netjes uit.

xxalishakexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-05 13:26

wat een leuke fries! Loopt lekker zo te zien
Heb nooit gesnapt hoe je kunt longeren en mooie foto's trekken tegelijkertijd , want het zijn mooie foto's

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-05 17:02

Nou ehhh, gewoon blijven klikken, dan later terug kijken en de super lelijke gelijk van de camera afhalen . Ik heb nog wat foto's van het longeren die ook mooi zijn maar die zijn vaag door de beweging of het paard er net niet helemaal op enzo haha.

Maar ik hoef bij hem geen zweep te gebruiken bij het longeren, hij is super voorwaards enkel op mijn stem al. Dus had een hand over, en hij gaat wel rond met wat aanmoediging .

Morgen meer longeerfoto's, dan gaat mijn vriend foto's proberen te maken als hij hem gaat longeren, ben benieuwd of hij ook zo goed kan foto's maken en longeren tegelijkertijd .

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-05 17:09

Ik vind het een hele mooie fries! Idd wat je zelfs al zegt: je mag van geluk spreken met een goeie galop!

Als ik je een tip mag geven: probeer eens te longeren met of pessoa of balkjes. Op deze manier word die achter wat sterker en komt die mooi in balans. Een slof is een mooi voor een mooi plaatje maar echt werkzaam vind ik het niet. Het zou zonde zijn dat je zn gevoelige mond hierme eop het spel zou zetten!

Heel veel plezier ermee, en wacht je rijfotos af!

Succes

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-05 17:21

Nou ja, gevoelige mond . Hij geeft makkelijk na maar heeft veel steun nodig nog, hij zoekt echt de hand op. Zoalng hij maar niet gaat hangen vind ik dat prima, hij is nog jong namelijk.
Maar hoezo komt hij met een passoa of balkjes beter in balans? Hij is achter al behoorlijk sterk, ik vind dat hij voor zo'n jong paard zijn achterhand al prima gebruikt.
Maar balkjes zal ik volgend week eens proberen! Dat is wel weer eens een goeie oefening. Maar over de passoa moet ik nog nadeken, misschien dat je me kan overtuigen . Waarom zou die voor dit paard beter zijn als deze manier longeren? Hij is op deze manier ook actief achter.
btw het is een paard dat gauw heet word, altijd voorwaards dus . Dus als je daar een tip voor weet, altijd welkom .

Hier rijfoto's . Nieuwe rijfoto's komen binnenkort, ik heb alleen van deze keer rijden en dat is alweer 2 maanden geleden.

Arbeidsdraf:
Afbeelding

Middendraf:
Afbeelding

Galop:
Afbeelding

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 11:05

Manda schreef:
Nou ja, gevoelige mond . Hij geeft makkelijk na maar heeft veel steun nodig nog, hij zoekt echt de hand op. Zoalng hij maar niet gaat hangen vind ik dat prima, hij is nog jong namelijk.
Maar hoezo komt hij met een passoa of balkjes beter in balans? Hij is achter al behoorlijk sterk, ik vind dat hij voor zo'n jong paard zijn achterhand al prima gebruikt.
Maar balkjes zal ik volgend week eens proberen! Dat is wel weer eens een goeie oefening. Maar over de passoa moet ik nog nadeken, misschien dat je me kan overtuigen . Waarom zou die voor dit paard beter zijn als deze manier longeren? Hij is op deze manier ook actief achter.
btw het is een paard dat gauw heet word, altijd voorwaards dus . Dus als je daar een tip voor weet, altijd welkom .

Hier rijfoto's . Nieuwe rijfoto's komen binnenkort, ik heb alleen van deze keer rijden en dat is alweer 2 maanden geleden.

first of al: mooie fotos heb ze al een keertje gezien hierzo bij HAW kan dat?

Hij heeft idd een mooie active achterhand voor eeen jong paard.. Bij een fries het vaak dat ze of een hele goeie achterhand hebben of het is werkelijk 3x niks!

Het nadeel van een slof ishet volgende: Hij zoekt de steun die hij nodig heeft voor zn balans, opzich niet erg maar hij moet het ook zonder kunnen straks! Daarbij geeft die mooi na, dat zie je goed op de fotos, maar hij word niet recht en hi zal er niet verder bij komen dan dat die nu doet. Daarbij plaats je met een slof letterlijk de achterhand naar achtere doordat je hem van vore opkort en van achtere los laat.

Wat een nadeel is bij een fries is het volgende: door de hoge statige halshouding ziet het er heel snel indrukwekkend uit, als die daarbij een mooi active achterhand heeft rij je hem moeiteloos nagevelijk. Maar wat ik vaak zie gebeuren is dat een paard va vore nagevelijk gereden word, het paard zn balans verliest en zich gaat oprollen. Hierbij duikt die achter de teugel en laat die zn achterhand los zodat jij geen controle meer hebt. Iemand die niet weet hoe dit voelt ziet dit vaak neit eens gebueren!

Door hem eerst in balans te brengen zonder hulpteugels maar met balkjes en daarna van achteruit naar vore nagevelijk te krijgen zal je dit probleem voorkomen. Daarbij kan een pessoa teugel VWNW instellen zodat die zn achterhand er bij zet, rug en hals lang maakt en ontspant. Dit is de optimale manier om een paard te leren zn rug te gebruiken, zn balans te bewaren, sterk te maken van achtere en natuurlijk zn hoofd/hals houding onder controlle te krijgen.

begrijp je wat ik bedoel!?

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 11:09

toevoeging:

Dit is een mooi voorbeeld van dat oprollen:

Afbeelding

Als je goed kijkt zie je dat ro mooi 'in de houding' blijft lopen terwijl ik het contact los laat.. Presies in de wending wanneer ik controleer of der binnenachterbeen onder de massa zit: nee dus!

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-05 16:51

Ik snap het ja, bedankt!
Wat vind je dan van mijn rijfoto's en longeerfoto's als je kijkt naar jouw verhaal?

Als je eens zin hebt om hem te komen longeren met passoa (of rijden) ben je van harte welkom hoor .

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-05 16:56

Btw. Ik rij nooit met slof als ik erop zit, enkel bij het longeren.

Als ik de teugels laat vieren gaat hij met de hand mee naar beneden of hij gaat harder lopen, maar hij blijft nooit in een valse krul staan. Dat zie je idd bij friezen maar deze heeft dat dus niet.

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 19:20

Manda schreef:
Ik snap het ja, bedankt!
Wat vind je dan van mijn rijfoto's en longeerfoto's als je kijkt naar jouw verhaal?

Als je eens zin hebt om hem te komen longeren met passoa (of rijden) ben je van harte welkom hoor .

Ik vind je rijfotos beter dan de longeer fotos. Als ik afga op de fotos die hier nu in het topic staan he!

Bij de eerste longeer foto zie je ook wat ik bedoel hij rolt daar ook op en zn achterbenen lopen er achteraan. Wat hiervan de reden is weet ik niet, het kan heel goed zijn dat je hem ff wat opjaagt met de zweep en dit een jollige actie is.

Verder vind ik dat bij de rijfoto's die wel wat activer mag op zn achterbeen maar hij is volgens mij heel goed in balans en aangereden voor zn leeftijd! Je kan natuurlijk niet te veel verwachten maar je zou er wel aan kunnen werken hem wat verder op te sluiten en meer te schakelen in zn hoofd/hald houding..

Als ik een keertje in de beurd ben kom ik zeker even langs! Volgens mij moeten mn zus en ik een keertje een rondje nederland gaan doen want er zijn echt veel bokkers waar ik ff bij langs wil