concentratie..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Banja

concentratie..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-05 09:38

Mn paard kan zich niet concentreren tijdens t rijden.. loopt alle kanten op te kijken.. wat kan ik hieraan doen.. is tijdens buitenritten EN in de wei en bak.... :-S

AMMieJLoveR

Re: concentratie..

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 12:03

soms overdreven stelling naar binnen vragen
moeilijke oefeningen met hem gaan doen zodat ie al zn aandacht wel MOET gebruiken..
veel voltes 10 a 15 meter rijden

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 12:21

ik kreeg de gekke tip om elke dag een klein beetje olie door mijn pony zijn voer te gooien, gewoon zonnebloem olie of andere..

en wonder, hij heeft toch iets meer concentratie!

meestal is het een gevolg van toch te weinig variatie aanbrengen in het rijden, doe geen enkele keer hetzelfde, veel afwisselen,tempo overgangen, moeilijke oefeningen en figuren gaan rijden, dan komt de concentratie ook wel weer.

liesje1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 13:48

Ga eerst in de bak rijden en probeer door middel van veel onverwachtse oefeningen (overgangen, schijnovergangen, figuren) zijn aandacht te krijgen. Meteen een oefening inzetten als je denkt dat ie ergens naar gaat kijken.
Doe dit korte stukjes en geef hem tussendoor iedere keer even een korte pauze met lange teugel (dan mag ie dus wel kijken).
Pas als je hier echt controle over hebt ga je het in het land proberen en daarna in het bos.

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 22:19

zorg dat je je paard goed bezig houdt. veel spelen met tempo en overgangen. rijdt veel figuren maakt niet uit waar of welke.

daarnaast kan het ook gewoon in het karakter zitten, mijn paard heeft heel veel moeite met concentratie en rust maar dat zit echt in zijn karakter. ik voer hem sinds een tijdje een suplement ter verbetering van de concentratie en innerlijke rust. bij mijn paard helpt het erg goed, maar het is echt niet zo dat ie dan ineens niet meer rond kijkt en volledige concentratie heeft, maar hij heeft meer innerlijke rust en heeft sneller zijn concentraite terug waar door zijn kwaliteiten veel meer naar voren komen.
laat je hiervoor wel goed adviseren.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 22:26

flink aan het werk zetten, geen 5 passen rijden zonder oefening (al is het 'maar' iets van tempowisseling of schijnovergang)

Tuhan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 19:48

[. ik voer hem sinds een tijdje een suplement ter verbetering van de concentratie en innerlijke rust. bij mijn paard helpt het erg goed,

Welk suplement gebruik jij dan, ik heb de paardendrogist catalogus, maar er staan zoveel verschillende dingen in, dat ik me afvraag welke ik nu het beste kan gebruiken,

Mijn paardje is namelijk ook verschrikkelijk kijkerig en snel uit zijn concentratie wat ik ook doe.

knightloekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 13:37

Urielle schreef:
flink aan het werk zetten, geen 5 passen rijden zonder oefening (al is het 'maar' iets van tempowisseling of schijnovergang)

sluit ik me helemaal bij aan... op een gegeven moment is je paard alleen maar met het rijden van de oefeningen bezig !! En omdat je zoveel en snel afwisseld wordt hij heel allert op je hulpen en heeft hij ook geen tijd meer om met andere dingen bezig te zijn

EsmeeF

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 14:34

Jouw probleem is niet handig, maar er is wel een oplossing voor! Je mag tijdens het trainen altijd overdreven stelling naar binnen en buiten vragen, doe dit niet ruw, maar voorzichtig aan. Trek het hoofd van je pony/paard niet in 1 ruk naar binnen. Natuurlijk hoeft het ook niet zo langzaam dat je er een halve ronde over doet. Je pony/paard mag wel weten dat er gewerkt moet worden! Ik raad je aan je pony tijdens het trainen heel diep door de hals te rijden. Een pony is makkelijker wat hoger in de hals te rijden dan erg diep. Zo heeft je pony minder gelegenheid om vanalles te bekijken en het is nog eens goed voor hem ook om hem zo laag te rijden, zo kan hij zijn spieren ontspannen en dat is voor jou ook fijner zitten. Hopelijk is hiermee jouw vraag beantwoord, Veel succes!! Met vriendelijke groet, Esmée Franken

Tuhan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 14:45

ik zal eens kijken of ik hem ronder kan laten lopen, hij heeft dara nog wat problemen mee en loopt graag wat hoger in de nek rond, maar hij moet laag en rond daar moeten we aan werken. tips ???

AMMieJLoveR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 19:31

knightloekie schreef:
Urielle schreef:

sluit ik me helemaal bij aan... op een gegeven moment is je paard alleen maar met het rijden van de oefeningen bezig !! En omdat je zoveel en snel afwisseld wordt hij heel allert op je hulpen en heeft hij ook geen tijd meer om met andere dingen bezig te zijn

Let er dan wel op dat je de overgangen netjes afmaakt.

BETER 3 GOEDE OVERGANGEN DAN 100 FOUTE!!

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-05 14:43

Citaat:
. ik voer hem sinds een tijdje een suplement ter verbetering van de concentratie en innerlijke rust. bij mijn paard helpt het erg goed,

Citaat:
Welk suplement gebruik jij dan, ik heb de paardendrogist catalogus, maar er staan zoveel verschillende dingen in, dat ik me afvraag welke ik nu het beste kan gebruiken,

Mijn paardje is namelijk ook verschrikkelijk kijkerig en snel uit zijn concentratie wat ik ook doe.

ik voer calm van cavalor, het is gewoon proberen maar bij die van mij merkte ik al heel snel verschil en weet nou pas weer wat voor paard ik heb en kan weer echt met hem werken en hem tot zijn recht laten komen in het rijden.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-05 15:19

Het klinkt mss een beetje cru maar met zo'n paard moet je rijden.Zoals al eerder opgemerkt geen 5 passen rijden zonder oefening.Geef dus steeds kleine opdrachten aan je paard zo moet hij zich wel op jouw concentreren.Ik rijd zelf ook zo'n merrie dus ik weet waar ik over praat.Zorg ook voor veel afwisseling ga niet elke dag in de bak rijden maar ga eens naar buiten toe,longeren of springen houd het werk leuk.