Nederlands Kampioen Ba dressuur!!!!!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Fleury

Nederlands Kampioen Ba dressuur!!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-05 23:42

Afgelopen zaterdag hebben Vientje en ik het Nederlands kampioenschap voor studenten georganiseerd! Afgelopen jaar waren er studentenwedstrijden gereden en zaterdag mochten de 3 beste ruiters uit elke categorie bij ons op de manege komen strijden voor de titel nederlands kampioen van de studentenruiters in hun eigen klasse.

Iedere ruiter reed 2 proefjes op 2 verschillende paarden. 1 proefje op hun eigen niveau en 1 proefje een niveau hoger. De 3 ruiters van dezelfde categorie reden op dezelfde 2 paarden.

Vientje en ik waren zelf ook geplaats in onze categorieen! Ik deed mee in de Ba dressuur waarbij ik 2 keer een B-proef moest rijden (ik ga nu naar de klasse Bb en daar moet je ook een b-proef rijden maar in de finale een L1 proef). Vientje ging L-springen.

De ruiters mogen 16 minuten op het paard zitten voordat ze de proeven moeten rijden waarvan de eerste 8 minuten alleen stappen en de laatste 8 minuten mogen er ook stukjes draf en galop inzitten.

Omdat het op onze manege georganiseerd werd met onze manegepaarden had ik al wel een keer op die paarden gereden maar dit is echt niet vaak voorgekomen. Mijn favoriete paardje liep niet in de Ba mee wat ook wel zo eerlijk is.

De eerste proef moesten de ruiters op Radan rijden en ik moest als eerste van de drie starten.
Normaal gesproken rijd ik na zo'n wedstrijd niet meer op het paard en kunnen de tips alleen aan mij gericht zijn maar aangezien ik nu we de mogelijkheid heb om vaker op deze paarden te rijden kunnen de tips nu ook gegeven worden over hoe het paard loopt.

Het inrijden was buiten en het weer was heerlijk vandaar dat ik vooral inrij foto's heb maar op deze ben ik erg trots

Radan en ik tijdens het inrijden:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En binnen de proef gereden. Tijdens het inrijden liep hij echt super! Zo heb ik hem dus nog nooit gereden!!! (altijd neus zo ver mogelijk naar voren) in de proef lukte het mij helaas niet om hem net zo te laten lopen als bij het inrijden maar ik ben echt super tevreden en er zaten mooie stukjes tussen vodn ik zelf

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Middendraf, hij liep echt lekker vooruit maar aaaaai mijn houding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Na mij gingen de andere twee ruiters er hun proefjes op rijden waarna het de beurt was aan de pony Coffee om met ons drieen proefjes te gaan lopen. Helaas werd het toen donker en is de kwaliteit echt vele malen minder dan de foto's van Radan maar toch een paar opgelichte foto's.
Afbeelding
Afbeelding

En op naar de bak voor de proef!
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Hierna was het springen aan de beurt maar daar zal Vientje zelf wel een keer een verslagje van maken denk ik.

En toen was de uitslag en ik ben Nederlands studenten kampioen geworden in de Ba dresuur!!!!!!
Ik had 173 en 174 punten gehaald en in totaal dus 347 punten wat 16 punten meer was dan nummer 2 Ben er blij mee en vond het zelf ook erg lekker gaan en al was ik 3e geworden (waren dus 3 ruiters in elke klasse) dan was ik nog tevreden geweest! Maar het is natuurlijk altijd leuk om te winnen

Ik zou het leuk vinden als jullie tips hebben en deze ook willen geven. En wanneer er iets minder goed is ook graag zeggen hoe het eventueel wel zou moeten.

risje

Re: Nederlands Kampioen Ba dressuur!!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 10:32

Hey fleurtje!!

Gaaf zeg dat je gewonnen hebt. De foto's van Radan zijn idd mooi geworden. Heb je afgelopen jaar paar keer zien rijden en verbaasd me eerlijk gezegd niks dat je naar SNSK mocht (en gewonnen hebt);-)

MH....ook nog even commentaar. Wat houding betreft weet je enkele punten denk ik zelf al wel, zoals hakken lag, tenen naar binnen.
Wat me echter wel opvalt en dan bij radan meer dan bij coffee is dat je je handen vaak heel breed wegzet en laag houdt.
Probeer je handen wat hoger te houden en dus meer zelf te "dragen".

Als je je handen laag en breed wegzet zoals op sommige foto's nu, lijkt het alsof je je paard naar beneden trekt ipv rijdt en dat kan niet de bedoeling zijn. Nu ken ik je zelf en weet ik wel dat dat niet zo is, maar een jury kan er anders over denken misschien.

Maar goed, super gedaan hoor!!

Ga je naar Hipac?

JO!!

Roosje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 10:38

Gefelciteerd

Probeer je handen iets meer te dragen.
ziet er leuk uit

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 10:43

Ik vind Radan op de losrijfoto's super lopen! Je zag het in de bak ook wel, dat zodra je ontspande meteen dat koppie omlaag ging. Er zaten zeker mooie stukken in, je score was ook dubbel en dwars verdiend. Wat had je trouwens voor je middendraf? Tenzij ik vanalles door elkaar aan het halen ben vond ik het een mooie middendraf

Coffee liep ook erg leuk, jammer dat ie af en toe tegen de hand in ging en achterwaarts ging met wegstappen na het afgroeten (meen ik iig ). Het was nl verder een supermooie proef!

Het standaard commentaar eigenlijk, je voeten en je handen (dat laatste heb je in de proef met Radan wel gemerkt).

Nogmaals van harte, je hebt het dubbel en dwars verdiend!

Fleury

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-05 11:39

Ja, mijn handen zitten vaak wel te laag. Hier heb ik altijd al last van, ook op de andere SO paarden heb ik altijd de tip gekregen mijn handen hoger te houden en die reed ik helemaal niet aan de teugel ofzo. Ik vind dat ik zo meer ontspannen kan rijden. (tja zo voelt dat bij mij als ik ze ga dragen dan heb ik het idee veel meer druk in mn handen te hebben)

Die middendraf bij Radan op de foto staat waar mn hakken zo slecht zijn had ik een 7 voor met als commentaar netjes! Hij voelde ook echt wel goed maar un moet ik de hulpen nog iets subtieler geven :p
Voor zover ik me kan herinneren is coffee niet achterwaarts gegaan bij het afgroeten (had ik ook een 8 voor) maar waar ik het iets minder vond gaan was de overgangen van galop naar draf daar was iets protest te vinden ik had daar ook commentaar met valt in draf gekregen.

Of ik naar Hipac ga weet ik nog niet zeker. Misschien als ik er op een goedkope manier kan komen want anders wordt oktober wel een erg dure maand! Maar bij Concorde ben ik zeker aanwezig! Mn eerste Bb dressuur en B-springen wedstrijd! (spannend!!!)

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 12:07

Het was geloof ik ook maar een half pasje. Maar het zag er idd super uit

iwayalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 13:15

En voor de zoveelste keer ga ik je weer feliciteren Fleur
Echt goed gedaan!

Ik vind vooral dat je Radan netjes hebt lopen met losrijden. Alleen jammer voor het totaalplaatje dat je je handen breed zet. Volgende keer ook nog mooi je hakken uitdrukken en tenen naar binnen en dan is t helemaal af
Verder ziet het er echt goed uit!
Ik kan het trouwens verkeerd zien maar had je nou op de laatste foto je beugel verkeerd om aan?

Succes alvast in de Bb straks! Ga je dan ook springen?

celintjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 13:44

HoiHoi
Leuke paardje.. Maar ik zou hem iets meer oprichten.. hij loopt namelijk wel erg lang... wel goed dat zijn neisje eruit is.. maar iets meer oprichten zou nóg mooier zijn
GEFELICITEERD!!
p.s dit was TOTAAL NIET als afkraken bedoelt he?!
Succes er nog verder mee!
Liefs Hanneke + Prinsje!

Kieffertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 15:15

Wat bij Radan erg opvalt, is dat hij nogal op de voorhand loopt. Hij mag nog nét iets ronder en moet daarbij erg veel naar voren gereden worden om dit beter te maken. Ik kan me wel voorstellen dat dit voor jou niet erg makkelijk is, als je er nooit op rijdt. Probeer verder inderdaad je handen op de plaats te houden. Gefeliciteerd!

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 17:01

Gefeliciteerd Fleur!! Voor de 100000e keer- heb je wel verdiend Je hebt allebei de proefjes erg netjes gereden, zeker de manier waarop jij Radan fatsoenlijk aan het lopen krijgt (en dát hij fatsoenlijk loopt) heb ik echt bewondering voor. Super!
Enige aanmerkingen die ik heb zijn inderdaad dat je je handen dichter bij elkaar moet proberen te houden en wat meer te dragen en je hakken/tenen. The usual dus. Tijdens de proef met Radan (en geloof ik ook een stukje bij Coffee) viel me op dat je de neiging hebt je teugels wat te lang te laten waardoor je paard wat uitelkaar valt, maar op de foto's is daar op zich niks van te zien. En ik meen me te herinneren dat je dat ook goed gecorrigeerd hebt
Gaat helemaal goed komen in de Bb!

Fleury

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-05 21:32

Iedereen heel erg bedankt voor de felicitaties En Iwayalover, ik heb daar inderdaad mijn beugel verkeerd om. Tijdens de proef ben ik namelijk mijn beugel kwijt geraakt maar heb hem gleukkig nog terug gevonden maar dus blijkbaar verkeerd om.

estja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 10:39

Fleury

Gefeliciteerd met je eerste prijs. Leuke foto's. Radan is best moeilijk om rond te rijden en het lukt je hardstikke netjes.

*quote Helga* (onze instructrice) "willen jullie allemaal je knieën er goed aan houden en achterover zitten want het is nogal vrolijk weer" (daarna viel een meisje twee keer van Obrecht af, charrem)

risje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 10:47

Fleury schreef:
Of ik naar Hipac ga weet ik nog niet zeker. Misschien als ik er op een goedkope manier kan komen want anders wordt oktober wel een erg dure maand! Maar bij Concorde ben ik zeker aanwezig! Mn eerste Bb dressuur en B-springen wedstrijd! (spannend!!!)

Hey fleur,

Nogmaals gefeliciteerd!

Wat betreft die goedkope hipac manier.....ik weet wel wat;-)
Ze schijnen namelijk nog mensen te zoeken die in de werkgroep willen helpen. Mocht je dat doen dan is het weekend geloof ik gratis. Tenminste dat zei Tosca tegen me en die helpt de SO-commissie....

Dus misschien dat dat iets voor je is.

Ik zit overigens preciesmt hetzelfdeprobleem, oktober wordt wel erg duur zo....

Ik kan alleen zondag met Hipac en ga dan dus helpen.
Met concorde ben ik er ook en heb je dus alvast een fan aan de kant;-)
Tsja blijf gewoon vinden dat je echt heel netjes rijdt!

JO!!

Guess001

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 14:27

Leuke foto's hoor!
Nogmaals gefeliciteerd, je hebt super gereden!
Vooral de proef met Radan vond ik heel erg netjes. Een tip voor als je nog een keer op Cofee rijdt is dat je hem actief aan het been moet houden, flink voorwaarts en het neusje er uit. Hij heeft nog wel eens de neiging achter de teugel te gaan lopen (of is het een zij, ik weet het niet eens ).
Maar het zag er super uit hoor, je hebt de Ba verdiend gewonnen en w.b. je houding weet je denk ik zelf wel wat je kan verbeteren.

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 19:38

Fleur ik vond echt dat je super netjes gereden hebt! Het zag er over het algemeen rustig uit en je was ook subtiel met je hulpen, zoals het hoort dus
Ik vond je vooral met het losrijden van Radan en in de proef van Coffee erg goed rijden. Je hebt terecht gewonnen! Ik vond het er in het echt ook veel netter uitzien dan op de foto's eigenlijk, maar dat komt natuurlijk omdat een foto maar een momentopname is.
Vallt me trouwens op dat je van de meeste foto's toch nog iets moois hebt weten te maken, terwijl ze binnen erg donker waren. Gelukkig maar. Was de video ook mooi? Krijg ik die toevallig ook nog ooit te zien? Vind ik wel leuk namelijk.

Ohja en kijk allemaal even naar de prachtige knotjes van de paardjes waar ze op zit. Made by me

Rhona17

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 19:43

goed hoor..gefeliciteerd!!

Luuz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 19:54

leuk hoor!!