dubbele teugels

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Duhelo

dubbele teugels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-05 22:06

ik ben dus bezig een jong trekpaard aan het inrijden.
ze staat voor de kar op een liverpoolstang.
ze is wat koppig van aard zullen we maar zeggen, en de eigenaar wil niet dat ik haar op een gewone trens rij.
dus ik rij met de liverpoolstang, met dubbele teugel, de bovenste gewoon aan de bril (ongeveer werking van een ongebroken bustrens), en de onderste teugel op het 2 de gat (met vrij sterke hefboomwerking dus)
nu hou ik de bovenste teugel tussen middel en ringvinger vast, en de onderste teugel vrij los tussen ringvinger en pink.
die hangt dus altijd los, als ze echt niet reageert op de gewone teugel laat ik die los en gebruik ik de stangteugel.

µMaar om het kort te maken: wat is nu de juitse manier van de dubbele teugel vast te houden?

M3isSi3j

Re: dubbele teugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-05 22:16

Er zijn 2 manieren om een dubbele teugel vast te houden.

1. De teugel die door de bovenste ring zit tussen je ringvinger en pink (als een gewone teugel) en de onderste teugel met de hefboomwerking onder je pink

2.De teugel die door de bovenste ring zit onder je pink en de onderste teugel met de hefboomwerking tussen je ringvinger en pink (als een gewone teugel)..

Ik gebruik altijd methode 1. omdat ik het gevoel van mn teugel daar heb zitten. Het nadeel hiervan is dat als je een ophouding maakt en dus de onderkant van je hand naar je toe kanteld je de stang teugel meer druk geeft dan je trens teugel.. maar dit doe ik toch niet

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-05 22:21

Ik rijd met stang en trens met de trensteugel op normale positie en de stangteugel tussen middelvinger en ringvinger, omdat ik mijn ringvinger en pink moeilijk onafhankelijk kan bewegen.
Maar de 'officiele methodes' zijn die M3issi3j noemt.

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-05 22:24

ow... daar heb ik geen last van.. ik schakel echt mn paardje op mn pinken! (letterlijk en figuurlijk )

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 09:35

Ja ik moet ook altijd weer iets aparts hebben
Maar er zijn meer mensen die het zo doen, dus ik noem de optie toch maar even

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-05 09:50

dus onder de pink door?
dank je wel
de stangteugel hangt toch los, dus ik mag nog ophoudingen geven zoveel ik wil, die teugel komt niet in werking.
enkel als ze zo echt doordramt, dan open ik gewoon de vingers van de ringteugels, en laat die erdoor glijden, en haal ik mijn hele hand even naar me toe.
dat is meestal voldoende om plots weer te luisteren naar het bit

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 12:09

hahah en terecht!! Mijn paardje rent voor alles door maar als ik mn 2de teugel van mn pessoabitje oppakt heeft ze spontaan heel veel respect voor me.. Zoveel dat ze voortaan eerst kijkt wel bit ik in doe voordat ze gaat rennen

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-05 16:22

nog een slimmetje dan

maar dat jong paard is echt onmogelijk, tis een boulonnais, totaal geen respect voor niemand.
wel een lieverdje hoor, maar loopt je zo omver.
grondwerk komt ze afgegalopeerd en gericht trappen, tis niet te doen met dat beest.
ik wil wel naar zonder oogkleppen gaan, maar durf niet met een gewoon trensje op haar rijden, veel te link, zou nie graag men nek breken...