Paard te voorwaarts

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

santos

Paard te voorwaarts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-05 23:05

Is vast al vaker besproken, maar ik kan het nu even niet vinden, misschien wil iemand nog antwoorden!!

Ik probeer mijn paard dus nageefelijk te krijgen. Nu lees ik alle vorige topics been, been, been. Maar mijn paard is al zo voorwaarts. Ik ben gauw geneigd om aan de teugels te trekken, weet dat dat niet goed is maar, hoe kan ik hem nageefellijk rijden als ie al zo voorwaarts is.

Hoe meer been, hoe harder ie gaat, hoe hoger zijn hoofd. Als ik alles los laat en hem op mijn zit terug rijdt, wordt ie wel rustiger, maar loopt als een lange lijs.

Zeg niet dat het de tijd moet hebben, het paard is al 22 jr.

Moet er nog bij zeggen dat ie het eerste kwartier nog koud is en wel rustiger. DAn krijg ik hem wel redelijk nageefelijk, maar als ie eenmaal warm loopt...

heb wel gewoon wekelijks groeps les, maar hier wordt niet zo veel aandacht aan besteed.

Kenzo

Re: Paard te voorwaarts

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-05 08:35

Probeer eens overgangen te rijden dan komt het paard vanzelf op de achterhand en krijg je het voorwaarts neerwaarts effect. Dus van draf naar stap en anders om. Dit wissel je dan steeds vaker af.
Vergeet niet dat dit echt een kwestie van tijd is. Hier gaat wel even overheen.
Succes!

Pattypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-05 09:02

Vrijdag heb ik les gehad en toen werd Nike steeds helemaal gek van mijn been. Als ik mijn been maar een beetje aanlegde,,zoef!!en weg was ze.
Toen moest ik van de lesgeefster met stappen zachter gaan stappen dan dat nike wou. Zodat ik de controle over haar had. En van daaruit haar wat naar beneden vragen.
Ze zij: Binnenteugel is voor vragen en stelling,
Buitenteugel is voor tegen te houden.
Dat lukte al aardig en toen met draven was het vaker wat vluchten voor mijn been.
Toen in stap geweken. Dus dat ze leerde dat ze ook op andere plaatsen dan de normale wei ook gewoon naar mij moest luisteren.
En daardoor kon ik mijn been gewoon aanleggen zonder dat ze versnelde, en toen pas begonnen met het vragen enz. Ook veel slangevoltes in stap gereden
Ik weet niet hoe jou paardje is enz. maar als ze een beetje vlucht voor jou been zou ik eerst de oefening met wijken/slangevoltes doen, zodat ze dan leerd dat als je je been aanlegt. Dat niet alleen vooruit hoeft te betekenen
Dan zal je waarschijnlijk ook wel merken dat het iets makkelijker gaat(bij nike in ieder geval wel)

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-05 10:49

santos schreef:

Ik probeer mijn paard dus nageefelijk te krijgen. Nu lees ik alle vorige topics been, been, been. Maar mijn paard is al zo voorwaarts

Zeg niet dat het de tijd moet hebben, het paard is al 22 jr.

Je paard is erg voorwaarts maar totaal niet aan het been en daar moet je eerst aan werken voordat je je paard nageeflijk kan rijden.Door het rijden van ontzettend veel overgangen wordt je paard scherper aan je been en wordt gelijk de achterhand sterker wat heel belangrijk is.Met heel veel overgangen bedoel ik ook heel veel dus op 1 lange zijde kun je wel 8 keer een overgangrijden wees heel creatief en blijf ook heel veel figurenrijden zoals grote voltes,kleinevoltes en slangevoltes zodat je je paard ook wat extra kunt laten inbuigen zodat de spieren aan de zijkant ook worden opgerekt en soepeler worden maar ondertussen blijf je wel gewoon bezig met overgangen rijden.Houdt het werk wel afwisselend en doe ook eens iets anders zoals balkjes lopen ,buitenrit of wandelen zodat je paard plezier houdt in het werken.Hier moet je echt tijd aan besteden en dit heeft wel even nodig omdat je paard dit niet gewend is is dit best moeilijk voor je paard.Ik las dat je aan de teugels trekt hier moet je meteen mee ophouden hoe moeilijk dat ook lijkt je moet de overgangen op je zit gaan rijden als jij aan de teugels blijft trekken zal je paard je hand niet vertrouwen en dus niet nageeflijk gaan lopen wat toch jouw einddoel is.Liever een lange lijs die goed aan je been is en lekker van achter begint te lopen dan een paard dat in de krul loopt en voor je been weg loopt en door de bak heen vliegt.

Verder is het wel degelijk van belang dat je paard al 22 is en zul je hier rekening mee moeten houden.Omdat je paard al ouder is zal het juist moeilijker en meer tijd kosten omdat je paard toch wat stijfer is als een jong paard.Wie kun je meer laten bewegen een kind van 10 jaar of een oma van 70 jaar??
En jij hebt een oma dus ga hier goed mee om en bouw alles rustig op en overvraag niets.Ik hoop dat het zo duidelijk is en anders vraag je maar succes.

santos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-05 23:27

Bedankt voor jullie reacties. Ik heb nog een vraagje, wat is prcies voor het been zijn??
Ik oefen in het begin redelijk druk uit op beide benen, hij is dan nog koud en moet een beetje opgeduwd. Na ong. een kwartier begint hij te versnellen zeg maar. Ik houd mijn benen dan ook helemaal stil en probeer op mijn zit terug te rijden(lukt dus niet zo)
Maar als ik dus voltes maak of wijk, hoef ik maar iets mijn been te verleggen en hij buigt netjes of wijkt(loopt helaas vlug over de schouder weg, maar dat terzijde) Hij doet zelfs chancement in galop, op vrij weinig druk van mijn benen. Helaas dit alles met zijn hoofd liefst naar voren.(wat mij weer aanspoort om het liefst te gaan trekken, fout fout fout)

Dan is ie toch wel redelijk voor het been toch, of niet??

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 00:45

hij is niet voorwaarts maar vlucht voor je been, da's heel wat anders. Met zo'n heethoofd moet je veel kleine overgangen rijden en als ie te heet wordt terug rijden op de volte of bv. een wijken inzetten. Niet bang zijn om je benen te gebruiken als ie al zo vluchterig is. Niet gaan drukken en klemmen maar wel er tegenaan laten liggen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 08:21

je hebt dan de neiging om je been er af te laten,maar dan krijg je dus dat hij nog sterker gaat reageren, gewoon licht je been er tegen blijven houden dus.

overgangen rijden, neem wat meer moeilijkere oefeningen erbij, dan gaat t vanzelf beter....