Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Nog iemand? Onze lerares anatomie ging het eens opzoeken maar dat duurt nog een tijdje..
Goofy44 schreef:Er is een aardig boek uitgekomen, dat dit in een hoofdstuk aan de orde stelt. De titel is "Het Dressuurpaard" en nog een subtekst. De hoofdstukken zijn ontleend aan de artikelen met dezelfde titel, die in "de Strengen" (van het KWPN) hebben gestaan. Het is erg populair geschreven, gemakkelijk te begrijpen en een paar mooie figuren.
Er zijn mensen die de anatomie van een mens vaak met die van een paard vergelijken. Op veel punten zijn er grote overeenkomsten en onderdelen van de anatomie hebben zelfs dezelfde naam. De fout die vaak gemaakt wordt is dat men de kennis van de anatomie van de mens vaak onveranderd toepast op die van het paard. Daar gaat het om tal van redenen bij een paard met de uitleg mis mee..... Vorm en funktie van "dezelfde spiergroepen" zijn vaak anders. Oppassen dus met de vergelijkingen tussen mens en paard.
Ik heb me nooit verdiept in de spieren bij het paard.

, maar zo 'lees' ik het plaatje af.