Acherhand er beter onder krijgen in Tölt...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

BleikjA

Acherhand er beter onder krijgen in Tölt...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-05 12:20

Bleikja is altijd al een moeilijke tölter geweest, ze wou vooral haar achterhand er niet goed onder doen en ze kan ook heel goed Draf-Tölten.
Nu heb ik het gevoel dat ze me weer wil "foppen". Ze hang ook heel erg in de teugels (of ik).
Ik heb ook al een topic gamaakt in HAW viewtopic.php?f=10&t=463574 en daar zijden de mensen dat ik Mn armen meer moet ontspannen maar dat lukt niet als ze in Tölt aan de teugels hangt en als ik haar meer teugel geef valt ze terug in draf, en ze zijden ook dat haar achterhand er beter onder moest. Nu ben ik bengonnen met wat oefeningen om haar achterhand sterker te maken maar ik voel nog geen verschil, het zou me ook niks verbazen als haar achterhand sterker is dat ze dan nog geen zin heeft om hem eronder te doen.

hier nog wat filmpjes van bleikja in tölt, ze zijn wel gemaakt op 4 sept.:
- http://www.zippyvideos.com/796465791105 ... leikja..1/
- http://www.zippyvideos.com/803404794106 ... kja_tlt_2/

Dus als iemand nog wat tips heeft zou ik ze graag horen !

Alvast Bedankt !! ..

skessa

Re: Acherhand er beter onder krijgen in Tölt...

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-05 12:32

Wat heb je al allemaal gedaan dan om haar achterhand er beter onder te krijgen? Anders vallen we allemaal zo in herhaling misschien.

Ik vond het op het tweede fimpje wel mooi! Schrok alleen even, dacht dat je het draad in vloog, maar je ging rechtdoor de wei in.

Glenurtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-05 12:47

Probeer eens wat dressuur oefeningen zoals wijken (bijvb op een volte), achterwaarts, veel overgangen rijden enz.

Ik denk dat je iets meer moet drijven en het goed aan de voorkant op moet vangen, en af en toe even de zweep erbij om de achterhand wat meer te activeren...Veel verzamelen dus

Maar t ziet er al helemaal niet verkeerd uit hoor!

BleikjA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-05 12:58

skessa schreef:
Wat heb je al allemaal gedaan dan om haar achterhand er beter onder te krijgen? Anders vallen we allemaal zo in herhaling misschien

voltes gereden, gangen wisselingen, geprobeert te wijken, "slingeren" (net zoals je doet om pionnen maar dan zonder).

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-05 19:18

Om te beginnen moet je erg zwart-wit rijden: ho is ho en go is go, direct en niet na drie seconden, altijd en overal!
En dat ho moet op je zit gebeuren, en niet op je handen. Dus: eerst terugnemen op je zit (buikspieren aantrekken, bekken kantelen, evt. bovenlichaam iets naar achteren), dan neem je je handen al automatisch iets mee naar achteren en 'komt je paard de teugel tegen'. Als ie daar niet op reageert met netjes op de achterhand stoppen/langzamer gaan, moet je de hulpen korter en feller geven. Direct nageven als paard goed terugkomt op je hulpen, zo geef je positieve bevestiging. Zorg voor stevigheid in je buikspieren zodat je paard je niet voorovertrekt in de overgangen. Zorg dat je je teugels niet te lang hebt en hou steeds je elleboven 'aan' je lichaam. Na het terugnemen drijf je onmiddellijk weer bij, waarna je weer opvangt. Probeer dit goed te timen, nooit precies tegelijk drijven en opvangen want dan snapt het paard het niet meer, maar eerst drijven, dan snel opvangen-en-weer-loslaten-dan snel weer drijven. Zo maak je je paard lichter aan de voorkant en actiever aan de achterkant.

Oefeningen: tempowisselingen, overgangen halt-tölt-halt, stelling vragen links-rechts en tijdens het rijden in stelling met het tempo varieren. Gebruik je binnenteugel (die stelling vraagt) daarbij vragend, dus zonder constante druk, en je buitenteugel begrenzend tegen de hals. Blijf voor alles steeds goed zitten, met een goede spierspanning, met name in je buik. Niet dat je je buik moet intrekken, maar wel basisspanning houden. Als je dat doet, heb je veel meer controle over je zit en kan je veel onafhankelijker hulpen geven.
En ... heb je ook les? Probeer toch in ieder geval 1x per maand les te nemen, je gaat dan veel sneller vooruit.
Pfoe, dat is weer een heel verhaal, hopelijk kun je er iets mee...
Succes!

klunsmuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-05 20:24

Ik zou ook minstens 1 x per maand les nemen als ik jou was. Mijn paard neigt ook enorm naar drölt maar met de lessen gaat het sfteeds beter.
Wat ook om je paard zijn kont erbij te krijgen schijnt te helpen is veel cavaletti draven, en achterwaarts. Om een keer het gevoel van een 'kont-eronder-tölt' te rijden zou je vanuit achterwaarts eens kunnen wegtölten, veel paarden lopen dan goed verzameld.

Naja, succes ermee!

BleikjA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-05 10:34

Ik zou heel graag les willen maar we hebben geen trailer, we kunnen er ook geen huren want Mn pa kan niet met een trailer rijden. En ik wil wel bij iemand lessen die verstand heeft van Ijslanders.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-05 10:59

Je kan ook iemand bij je thuis laten komen om les te geven.Bij ons komen ze ook allebei bij ons op stal om les te geven.Ga eens rondkijken en informeren of dat mogelijk is.

BleikjA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-05 13:58

kost dat niet walgelijk veel geld ??

BleikjA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-05 15:13

Ik heb vanochtend gereden, ik heb haar eerst losgereden en ik heb heel veel geprobeert ineens stil te staan, ze stond dan niet gelijk stil maar na een tijdje ging het iets beter, ik merk wel dat ik de teugels bijna niet moet gebruiken want als ik iets te hard trek hangt ze in de teugels, en in de schaduw zag ik ook dat ze haar mond dan open doet. dit heb ik alleen in draf en stap gedaan. Ik was zelfs bijna vergeten te tölten! heel knap van mij want ik vind draven een beetje saai (niet dat ik normaal alleen maar tölt) . ik heb zoals Askja zij dat opvangen-en-weer-loslaten heel even geprobeert maar dan ging ze steeds iets harder en ik kon haar bijna niet langzamer krijgen, ze luisterde wel als ze moest stappen, het was net als of ze wist dat ik dan de teugels meer moest gebruiken zodat ze weer lekker kon hangen.
Maar volgens mij was het nog best wel goed gegaan want Bleikja was goed bezweet en ik heb het gevoel dat ik morgen spierpijn in Mn benen heb.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-05 20:05

Op het eerste filmpje tölt Bleikja volgens mij niet..... De tweede wel...

De kont eronder kan knap lastig zijn. Achterwaarts-stop-voorwaarts en niet accepteren dat hulpen genegeerd worden. Negeert ze een hulp.. stoppen, terug naar stap en overnieuw beginnen. Consequent zijn is de truuk... (iets waar ik zelf best wel moeite mee heb).

Voor sommige paarden is longeren met de pessoa echt geweldig.... Ik heb daar juist weer veel baat bij gehad om de hals lang en ontspannen te krijgen maar dit paard bracht zijn achterhand automatisch ver onder....

Succes!

Groetjes [***]

Fleurtje16

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 11:40

als je gaat rijden moet je meteen beginnen met een flinke voorwaarse stap(hij moet wakker blijven) en van voor natuurlijk opvangen en daar wat overgangen in rijden. als je gaat draven moet je niet rustig gaan rijden maar naar voor en voor, niet de teugel naar voren doen ofzo maar op vangen met een ontspannen hand, dan neem je hem weer iets terug naar een rustige draf of eventueel verzameld en dan meteen weer naar voor. rijd fris voor uit. overgangen draf stap enz. is ook een goede oefening op de achterhand er onder tekrijgen.
je moet een paard eerst leren voorwaarts tegaan anders krijg je nooit die achter hand eronder. en houd hem bij de les!

suc6 veder

grtjes fleur

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 12:27

Hoi Bleikja,

Zo te lezen laat je je paard toch nog te veel op je hand komen. Daardoor kan ze onder je weg lopen wanneer je tempowisselingen en halve ophoudingen probeert te rijden. Wees heel consequent in het terugnemen, ho is echt ho binnen 1 seconde, en als ze op je hand valt en je zithulpen negeert mag je best een keer een hele duidelijke korte ophouding met je handen geven om haar duidelijk te maken dat ze niet op je hand mag komen, als je zelf ook maar nageeft DIRECT zodra zij netjes stilstaat en het bit loslaat. En doet ze dan weer een pasje naar voren, direct weer zitten en opvangen, en eventueel weer een korte felle ophouding met de teugels geven. Dat ze haar mond opendoet bij het terugnemen is juist een teken dat ze niet genoeg respect heeft voor je hulpen. Dat respect wordt echt beter als jij maar 100% consequent bent!

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 18:18

BleikjA schreef:
kost dat niet walgelijk veel geld ??

Ik betaal voor de dressuurles 15 euro en voor de springles 17,50
Ik vind dat niet heel erg duur, maar je kunt ook om de week of 1 keer per maand lessen dan kun je de kosten wat drukken.Gewoon eens informeren in jouw buurt want je kunt dan zoveel beter leren trainen en je paard beter voor elkaar krijgen.