voeten te ver in de stijgbeugels

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

lisa_

voeten te ver in de stijgbeugels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-05 11:46

mijn voeten zijn mn zwakste punt, vind het moeilijk om mn hakken uit te drukken en vroeger verloor ik mn stijgbeugels altijd (wat nu zogoed als opgelost is, hoop ik ) maar mn voeten zitten gewoon altijd te ver in de stijgbeugels, en alsk ze dan goed plaats, vindk het helemaal niet goed zitten, zo onstevig en onvast, en zitten ze alweer rap te ver..
raad is dus meer dan welkom

Brennie

Re: voeten te ver in de stijgbeugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-05 12:07

Beugels misschien een gaatje korter doen?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-05 13:16

Nee, als je je benen niet lang genoeg maakt en je maakt je beugels korter is mijn ervaring dat je je benen steeds verder op gaat trekken, dus ik zou persoonlijk niet kiezen voor kortere beugels.

Ik zou opnieuw gaan oefenen zonder beugels (incl. schakelen in het tempo!), waarbij je niet langer met je bovenbenen kunt knellen voor balans want dan val je er zeker af Daarna lijken je beugels ineens een stuk korter.

Je kunt eens proberen of het psychologisch werkt om niet aan het uitdrukken van je hakken te denken maar aan het lang maken van je bovenbeen. Het probleem komt nl. vaak voor uit het optrekken van het bovenbeen en dat vast te zetten om je balans te bewaren.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

GoldStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-05 18:56

Als je zonder beugels rijdt, kun je dan met je benen de goede beenligging aanhouden ? Bij veel zadels is de afstand tussen de verticale lijnen door het diepste punt van het zadel, waar je op je zitbeenknobbels zit en de plek waar de beugelriemen bevestigd zijn niet in orde. Je kan dit controleren door de beugels op enkel hoogte in te stellen. Met de bal van je voet op de beugels en met je zitbeenknobbels op de diepste plek in het zadel. Als je nu een verticale lijn kan trekken door oor, schouders, bekken en enkels dan zit je correct. Nu kun je controleren of de beugelriemen recht naar beneden hangen, schuin naar voren (wat het meest gebeurt) of schuin naar achteren. Als je goed zit (laat een ander dat beoordelen, voel zelf hoe dat aanvoelt, controleer het in spiegels aan een manegewand/hoek) dan weet je of het probleem door een verkeerde afstand <diepste punt zadel> - <beugelriem> veroorzaakt wordt. De beugelriem hangt dan schuin. Hangen de beugelriemen recht naar beneden (verticaal) dan zijn je been/dijspieren nog niet voldoende opgerekt of beweeg je nog te veel in het zadel.

J

lisa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-05 20:29

oke, zal het zeker proberen, gaatje korter denk ik niet dat een oplossing is, aangezien ik ze al redelijk kort heb, en langer moet gaan,
maar bedankt voor de hulp!