paard laten inrijden of zelf doen? Midden limburg

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

estja

paard laten inrijden of zelf doen? Midden limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-05 21:09

Hopenlijk heb ik dit bericht op de juiste plek gezet en anders verhuizen jullie het maar ). Ik zit nl met het volgende. Mijn driejarige kwpn'er loopt momenteel nog in de opfok. In november komt hij op een pensionstal te staan en zou daar ook door iemand ingereden worden. Diegene is daar vertrokken en er is niemand anders. Nu twijfel ik tussen zelf doen of iemand zoeken. Heb nog nooit een paard ingereden en geen verstand van longeren. Wel ervaring met zadelmakke paarden verder rijden. Ik heb wel al zadel en hoofdstel erop gehad, hoefsmid, dekens, borstelen, stapmolen, e.d. allemaal geen probleem. Bijkomend probleem is dat ik geen goede hulp heb met eroverheen hangen e.d., niemand waar ik echt op kan rekenen en ikke is niet zo'n hele grote held . Ik twijfel dus heel erg. Ook ben ik op zoek naar adressen/mensen in Midden-Limburg waar paarden beleerd worden op een consequente, diervriendelijke manier. Het is ook mogelijk om naar mij toe te komen. Paard komt in pensionstal met binnenmanege en alle voorzieningen.
Tips , ideeën en dressen zijn meer dan welkom.
Misschien ten overvloede maar toch.... mijn paard is een grote kwpn'er met een lief maar stevig karakter van ong. 1.73 m, ik ben dus niet op zoek naar mensen onder 18 jaar.

babbeloe

Re: paard laten inrijden of zelf doen? Midden limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 21:33

als je het zelf nog nooit gedaan hebt kun je het beste het samen met iemand doen die het wel eens eerder gedaan heeft maar zoals ik in je verhaaltje begrijp is er niemand die je kent die dat kan .... dan zal ik een africhtingsstal zoeken waar je hem/haar heen kunt brengen en dat ze hem/haar daar zadel mak maken je kunt er dan ook zelf wel bijzijn....
ik hoop dat het lukt met je paard en dat je er heel leuk op kunt rijden succes

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-05 07:56

Als je twijfelt: zeker niet doen!! Het inrijden zo belangrijk dat je hier geen gerotzooi moet hebben. Breng je paard naar een africhtingsstal en je krijgt binnen een maand of 2/3 een paard terug waar je verder mee kunt.

Als je geen ervaring hebt met het inrijden, begin er (naar mijn mening) dan ook niet in je 1tje aan. Eens moet de eerste keer zijn, maar laat het die keer wel onder goede, constante begeleiding zijn.

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-05 09:51

In je berichtje staat toch; dat je wel ervaring hebt met zadelmake paarden DOORRIJDEN dat is inprincipe toch hetzelfde alleen dan moet je nog even zorgen dat hij ruitermak wordt.
Als je toch twijfelt kun je het beste iemand erbij halen, je eigen instructeur/instructrice of gewoon iemand die hem/haar aan kan.

Sophie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-05 10:13

ik zou er hulp bij zoeken..

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-05 10:20

ik zou het zelf proberen je moet toch ergens beginnen toch? ik zou wel voor het longeren wat hulp vragen ze kunnen in het begin lief zijn ma zodra ze je gaan testen dan wens ik je veel succes en hoop dat je er dan iemand bij hebt en vooral consequent blijven gewoon kijken dan of je iemand vind die je kan helpen maar de rest gewoon zelf doen er is niets mooiers als je eigen paard inrijden

Cuddie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-05 10:34

zelf met hulp ?

Nicolle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-05 10:39

In kessel zit wel een paardenfokkerij die zijn eigen paarden zadelmak maakt, maar weet niet of hij dat bij vreemde paarden doet......Naam = STal Hendrix.......geloof wel dat ie duur is......

Maar succes ermee.....

GoldStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-05 19:10

Het meest verstandige is het paard te laten inrijden door iemand die hier aantoonbaar veel ervaring mee heeft en goede resultaten heeft bereikt. Deze periode is de basis van en een investering in het verdere paarden- en ruiterleven.....

Als je dit onder begeleiding van een ervaren trainer of instructeur doet, kan het goedgaan (meestal), er kunnen ook onnodige problemen ontstaan, die je beter kan voorkomen. Dit zijn situaties waar je beter niet in terecht kan komen.

Zadelmak maken is iets anders als een paard goed inrijden. Met goed inrijden bedoel ik dus dat het paard rustig, ontspannen, gehoorzaam, met vertrouwen in alle gangen onder de ruiter gaat en dat dit alles bevestigd is.

Daarna zou ik zeker een aantal lessen proberen te krijgen van degene die het paard heeft ingereden.

Veel succes.

estja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-05 20:31

Bedankt voor alle adviezen. Ikzelf neig ook sterk naar laten inrijden door iemand anders (was in eerste instantie ook zo gepland). Nu moet ik alleen gaan uitzoeken waar hier in de buurt mensen of africhtingsstallen zitten. Mijn eigen instructrice kan ik het niet vragen want ik rijd op een manege in Cadier en Keer, das hier 50 km vandaan, beetje ver. Bovendien nemen ze daar geen paarden van buiten aan. Op zoek dus. Mocht iemand nog een naam/adres hebben dan hoor ik het graag!

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 08:13

Toch moet je leren longeren. Het beste(vind ik) wat je kunt doen met een jong zadelmak paard is de eerste 20 minuten longeren aan de bijzet, zonder ruitergewicht. Spieren soepel maken, stem commando's etc. En dan nog zo'n kwartiertje rijden.

Dus toch maar eens aan de longeerles. Als voorbereiding kan je het boek van Lammert Haanstra lezen.

inkidinkidoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 14:16

bij ons is ook alles weggebracht naar profs, alleen kleine pony's doen we zelf. dan houdt eentje het paard vast, eentje let op de ruiter en natuurlijk ruiter zelf. zo doen we een keer of 5 alleen stappen, dan langzaam overpakken op longeerlijn met ruiter erop (netzolang tot stappen, draven en galop weer aan de longe goed gaat) dan rustig hulpen erbij pakken. dan pas los, dan zijn we een maand verder. en steeds terug naar bekende.

Degene die erop moet moet echt heel stabiele zit hebben. hoe meer gedoe hoe minder vertrouwen het paard heeft. ook moet diegene absoluut niet bang zijn. je mag nl de eerste paar keren niks doen! dus als dat beest bedenkt ik ga je eraf bokken kun je m niet tegenhouden!

Mijn advies -> iemand erbij halen die ervaring heeft. Ik zou wel zorgen dat je er zelf bij blijft. je kan zoveel leren van het inrijden, ook al zit je er niet zelf op!

inkidinkidoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 14:17

bij de weg, waar rij je precies? bij thorn in de buurt moet ook een goede stal liggen!

estja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-05 23:11

@Inkiedinkiedoe

Ik rijd op de manege in Cadier en Keer.... Maar ik woon in Midden Limburg, vlakbij Roemond.
Mijn paard gaat naar Baexem, stal Hoogelinde heet het geloof ik. (Klinkt mss een beetje dom maar ik kom eigenlijk niet van hier, vandaardat ik niet zeker weet hoe het heet) We gaan er met een hele bubs naar toe, onze hele stal & staleigenaar. Thorn ligt dus goed in de buurt. Heb je er zelf ervaring mee, daar in Thorn? Zou je me dan daar wat meer over willen vertellen? Of heb je een adres zodat ik eens kan gaan kijken?

Groetjes, Estja

Y_DG

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 23:26

Ik heb nu een veulen van 6 maanden oud! Het duurt nog wel ff voordat ze 3 jaar is maar ik heb toch al besloten ze zelf niet in te rijden. Ikzelf heb er geen ervaring mee en ik vind het dan beter om het echte werk over te laten aan de échte mensen die het fulltime doen.

Zo gaat het paard beter ingereden zijn en worden er geen overbodige fouten gemaakt die een onervaren persoon wel zou kunnen maken.

inkidinkidoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 14:26

ik zal het adres navragen. dan zet ik het hier neer!

jaggie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 17:45

Heej ik zie dat je hier uit de buurt komt, ik kom uit de buurt van Venlo.

Maar als je niet zeker bent over het inrijden, dan breng je dat onzekere over op je jonge paard. Dus raad ik je aan om er de eerste paar x iemand anders op te laten. Ik heb mijn paard wel zelf zadelmak gemaakt en doorgetraind, maar ik had daarvoor al enkele pony's klaar gemaakt.

PS: ik zie dat je op manege Cadier en Keer rijd....ken je misschien de E-pony Amber??

estja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-05 23:15

Voor Jaggie

Ja, Ambertje ken ik wel. (hoor in Cadier en Keer tot het meubilair geloof ik rijd er al een jaar of 14) Ook al wel eens op gereden maar ik ben eigenlijk te groot voor haar (ben 1.75 m). Een tijdje geleden liep ze regelmatig mee in de volwassen lessen maar daar heb ik haar nu al een tijdje niet meer gezien.

Dyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 18:51

Ik zou voor de veiligheid er iemand bij halen. Ik heb mijn paard ook in laten rijden (intern).

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 08:41

Wij zitten in Zuid Limburg, mocht je toch interesse hebben dan moet je even pb'en voor ons telefoon nummer naar mij of naar Margreth hier op bokt.

Tatort

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 08:57

Sfiejj schreef:
ik zou er hulp bij zoeken..

Mee eens, ik heb mijn pony zelf ingereden met behulp van een gediplomeerde instructrice.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 11:44

Ik denk dat jullie met Thorn Stoeterij de Nachtegaal bedoelen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 13:17

Ohnee er ligt nog een stal in de buurt van thorn..Sorry

Jytte

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 17:57

estja schreef:
@Inkiedinkiedoe

Ik rijd op de manege in Cadier en Keer.... Maar ik woon in Midden Limburg, vlakbij Roemond.
Mijn paard gaat naar Baexem, stal Hoogelinde heet het geloof ik. (Klinkt mss een beetje dom maar ik kom eigenlijk niet van hier, vandaardat ik niet zeker weet hoe het heet) We gaan er met een hele bubs naar toe, onze hele stal & staleigenaar. Thorn ligt dus goed in de buurt. Heb je er zelf ervaring mee, daar in Thorn? Zou je me dan daar wat meer over willen vertellen? Of heb je een adres zodat ik eens kan gaan kijken?

Groetjes, Estja

haha wat grappig ik loop stage op de hoogelinden !

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 14:38

ik heb me paard ook zelf ingereden!!! bij het eerste deel het zadel erop en hangen hebik geen hulp gahd! gewoon helemaal lleen gedaan!op een keer ben er gewoon alleen op gaan zitten! me ma kreeg toen wel bijna een hartaanval toen ik het voor haar neus de 2de keer deed maar goed! had hiervoor alleen nog maar kleine pony's ingereden met zen 2-en! dus ook geen paarden!!! ik heb ook heel veel geluk gehad denk ik achteraf! want het is niet echt een tip om dit zelf te proberen...dus als je het zelf wilt proberen,neem een ervaren iemand mee die goed weet wat ie moet doen! en als je em laat inrijden waar ik zelf niet zo weg van ben omdat het allemaal ''snel moet'' zorg dan voor een goede stal!

succes met je paardje!!!