Longeren..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

leanne13

Longeren..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-05 21:06

Hallo,

Ik heb 2 verzorgshetjes.. de 1 een merrie is 10 en de andere een hengst is 3, de merrie heeft iets aan dr hoeven en kunnne we dus alleen lekker poetsen en vertroetelen alleen de hengst willen we longeren en later misshcien ook berijdne.. alleen 1 probleem die eigenaares doet er helemaal nooit wat mee.. en zijn dus zeg maar nog niet tam en nog niks beleerd. Nu wil ik samen met mij vriendin de hengst leren longeren.. aleen weet ik niet zo goed hoe ik hem dat kan leren.. hij looopt wel mee aan het halster enzo alleen als je hem rondjes wil gaan lopen snapt die er helemaal niks van en gaat die alleen maar irritant doen.. kunnen jullie mjij vertellen ( of weten jullie een site ofzo ) hoe ik hem dat kan leren..
Bedankt!

Gr. Leanne

Urielle

Re: Longeren..

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 22:26

voor het beleren met longeren moet je met zijn tweeen zijn, een iemand staat in het midden met het paard aan de longe, een iemand loopt met het paard mee om hem op de cirkel te houden.

Probeer iemand erbij te vinden die ervaring heeft met beleren, een fout beleerd paard is maar moeilijk te corrigeren.

leanne13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-05 09:29

Heey

Oke bedankt!

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-05 09:48

ik doe het altijd zo om een paard longeren te leren.
zet een stuk af een rondje, wij hebben toevallig een longeerbakje dus......... en dan jagen we hem met de zweep zo om ons heen en proberen eerst zonder lijn de stemhulpen stap/draf te leren en als hij eenmaal snapt dat hij om je heen moet kun je het met lijn proberen.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-05 09:53

Ja eem goed afgezette longeercirkel helpt zeker bij jonge ponies. Met doorsnede van ong. 12-14 meter (groot genoeg voor een shetlander) Dan heeft de pony wat steun aan het hek.
Tja en iemand erbij vragen die wel ervaring heeft is natuurlijk ook handig, zo leer je het zelf ook goed aan
Veel succes er mee.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-05 11:19

leanne13 schreef:
hij looopt wel mee aan het halster enzo alleen als je hem rondjes wil gaan lopen snapt die er helemaal niks van en gaat die alleen maar irritant doen..

Ik moet hier even op reageren want dit vind ik zo negatief naar de pony toe tewijl hij je alleen mar duidelijk probeert te maken dat hij het niet snapt.

Maar goed mijn tip.Het wil vaak wat makkelijker als je een stukje af kunt zetten van de bak of van het weiland want dan word hij begrenst aan de buitenkant.In het begin moet je met zijn tweeen zijn dan kan 1 het longeer touw vast houden en dan kan de ander met de pony mee lopen om duidelijk te maken wat de bedoeling is.Je begint met een paar rondjes en dan na een paar keer 5 minuten en zo heel langzaam opbouwen.Ik zou wel iemand die je mss uit de buurt kent en veel ervaring heeft met paarden eens om hulp vragen.Het is een hele verantwoordelijkheid om een pony te beleren en als je het verkeerd aanleert is het heel erg moeilijk om ongewenst gedrag weer af te leren.Succes met de pony.

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-05 12:05

Met longeren vind ik als je met zijn tweeen bent onlogisch als de andere er naast gaat lopen. Want dat is nou het probleem volgens mij. Hij durft of snapt niet dat hij ook alleen kan lopen, met als je erop gaat dan kan ik er wel inkomen dat er iemand naast de pony staat want dat doe ik ook altijd. Maar longeren zo leert hij niet echt op eigen benen lopen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-05 12:28

dat is ook nog niet aan de orde wemke, hij moet eerst leren op de cirkel te blijven, want dat snappen ze echt niet in het begin. Alleen lopen op zich durven ze wel, ze staan ten slotte ook op de wei of in de paddock, een jong paard heeft toch een slechte balans die je later met rijden opnieuw verstoord dus pas nadat je erop bent gegaan en je paard vindt zijn balans weeer terug heeft het zin om te werken aan het 'op eigen benen lopen'. Zo kijk ik er tegenaan tenminste.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-05 13:25

Dit topic staat ook bij UHZ, waar het overigens ook thuishoort. Het is niet de bedoeling om meerdere topics over hetzelfde onderwerp te openen, hierop dus een slotje.