Verschil in beenlengte

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Tommycat

Verschil in beenlengte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-05 12:37

Bij de ruiter dan, niet bij het paard
Mijn rechterbeen is een cm korter dan mijn linkerbeen. Dat houdt in dat ook m'n knieen en heupen niet op dezelfde hoogte zitten. Last heb ik daar niet van, eens in de zoveel tijd kraakt de manueel therapeut alles los wat vast is gaan zitten.
Maar goed, met rijden geeft het een probleem met doorzitten, met m'n rechtervoet hou ik geen spanning op de beugel, hoe ik m'n hak ook uitdruk. Waarschijnlijk moet die beugel net een fractie korter, misschien dat dat helpt. Zijn er mensen die dit lengteverschil ook hebben? Prik je dan een extra gaatje in je beugelriem, of heb je speciale blokjes die je in je beugel kunt zetten ofzo?

M3isSi3j

Re: Verschil in beenlengte

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-05 13:17

Ik zou gewoon een extra gaatje in mn riem prikken. Dan is het wel de kunst om dit op de juiste plek te doen!!

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-05 13:24

Ik heb mijzelf gewoon geleerd om mijn ene been iets meer te strekken dan de ander

Tommycat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-05 13:45

Ik ga maar voor een heel subtiel gaatje in m'n beugelriem, net effe 1 cm hoger. Heb jij er verder nog last van Sjuimpje, dat je daardoor scheef zit? Daar moet ik wel erg op letten, dat ik rechts niet te veel strek en daardoor scheef ga 'hangen'

San

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-05 15:06

Dat heb ik dus ook iets... ik moet rechts verder strekken en wil daardoor nog wel eens wat inknikken op rechts... is t dan een beter idee om een gaatje bij te prikken? Ik denk namelijk wel dat het paard het merkt dat ik rechts wat inknik...

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-05 19:16

De meeste mensen hebben verschillende beenlengte en verschillende grootte van de voeten. Als het goed is ga je niet scheef zitten omdat je benen niet even lang zijn. Je zit immers op je zitbeenknobbels, daar balanceer je op. Als je beugels als treden van een ladder gebruikt, wat niet de bedoeling is, dan loop je het risiko dat je scheef gaat zitten. Als je op je zitbeenknobbels recht zit, zouden je bekken ook recht moeten staan. Het bekken gaat anders staan, als je afhankelijk bent van de beugeldruk. Je loopt daardoor het risiko dat je doorknikt aan een zijde. Je denkt dan een hulp aan een bepaalde kant te geven, maar het effect is meestal tegenovergesteld, omdat er meer druk op de zitbeenknobbel aan de andere kant komt. Daardoor reageert het paard anders dan je verwacht.

Ik zou me er niet druk om maken, gaatjes in de beugelsriem maken is eigenlijk niet eens nodig als je goed zit. Een cm verschil is met normale binnenbeenlengte eenvoudig te overbruggen.

De oplossing is dus een goed zit ontwikkelen in alle gangen, waarbij je recht op je zitbeenknobbels zit en licht op de binnenzijde van de bovenkant van je dijbenen. Het is dus belangrijk dat je je bovenlichaam op de goede manier boven je bekken plaatst. Daardoor ontwikkelen zich de goede spieren waardoor je ontspannen rechtop kan blijven zitten, zonder voorover of op zij door te knikken.

Succes verder.

San

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-05 20:22

Oke... nog meer zitlessen dus

Tommycat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-05 23:04

Yep! Oefenen dus. Hebben we geen excuus meer Sansje
Ik denk dat je wel eens gelijk kan hebben Goofy44

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-05 23:14

Bij mij zit er anderhalve cm verschil tussen, maar heb m'n beugels op gelijke lengte. Het stomme is dat mijn linkerbeen korter is, maar dat ik regelmatig mijn rechterbeugel kwijt ben.

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 11:42

Karl66 --- Dat komt omdat je met je zit nog afhankelijk bent van de beugels. Je zoekt de beugel met je kortere been, je belast de zitbeenknobbel aan die kant meer dan aan de andere kant. De oplossing van dit probleem is dus een onafhankelijke zit proberen te ontwikkelen. Die zit is onafhankelijk van de beugels, die zoek je dan ook niet meer als steun of als veiligheid.

Je zou kunnen oefenen met de beugels nog een gaatje langer, zodat je met de zit niet van de beugels afhankelijk bent. Je kan ook zonder beugels oefenen. Wat vaak gebeurt, is dat je zonder beugels beter gaat zitten en zodra de beugels weer binnen bereik zijn, dat je de beugels weer opzoekt. De benen moeten vanuit de zit losjes en ontspannen afhangen. De voeten rusten met de bal van de voet licht in de beugels.

Een andere oefening om je zit onafhankelijk van de beugels te maken is om met "de beugel links" en dan met "de beugel rechts" te rijden. Je moet bij het rijden zonder beugels ook een (1) beugel kunnen vinden, zonder dat het andere been in de beugel zit. Het lijkt gemakkelijker dan het is. Als je met een (1) beugel rijdt, probeer dan eens de eenvoudige dressuur figuren correct te rijden, daarna zonder beugels en dan met een (1) beugel aan het andere been...... Dit kun je afwisselen.

Het is een goede oefening om een onafhankelijke zit te ontwikkelen en daarbij onafhankelijk van de beugels te worden.

Succes en vooral veel plezier.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-05 00:17

Goofy, ik rij bijna elke les een deel van de tijd zonder beugels, maar ja da's ook niet zo gek met een instructrice die zelf heeft leren rijden op een pony zonder zadel

Nicolle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-05 10:15

Ik weet niet hoeveel verschil er bij mij in zit, maar in elk geval: als ik op de rechterhand rij vloept af en toe mijn linkerbeugel los, op de linkerhand heb ik daar geen last van, maar nu gaat het wel weer een beetje. Gewoon goed je benen strekken of desnoods een gaatje bij maken.

Succes, Het zal je best wel lukken

Groeties nicolleke