Paard gooit met hoofd (word erg vervelend)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Corellaa

Paard gooit met hoofd (word erg vervelend)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-05 18:21

hallo,
als ik met mijn pony dressuur rijd dan gooit hij altij zomaar ineens zijn hoofd in de lucht en is weer nageeflijk. ik bedoel daarmee, hij gooit zijn hoof op (zodat zijn kwiel door de lucht vliegt ), en komt dan weer naar beneden. ik rijd nu M1 dressuur en word er erg op afgerekend door de jury staat er niet tegen de hand staat er wel pony onrustig. een slofje heb ik al geprobeerd maar dat werkt juist helemaal omgekeerd!! herkent iemand zich en weet iemand hoe je dit het best oplost? je helpt me er erg mee!!!

Corellaa

Re: Paard gooit met hoofd (word erg vervelend)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-05 20:03

NIEMAND

baroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-05 01:46

je geeft wat weinig info, op welke momenten doet hij dit.? heeft hij misschien last van bepaalde vliegjes ( ligt aan tijdstip op de dag) of heeft hij spierpijn, dat zou kunnen komen als je hem wat onregelmatig rijd en traint... heeft hij last van zijn rug? er zijn dus allerlei oorzaken te bedenken... vandaar iets meer info is wel handig

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-05 10:38

Headshaking? Zoiets heeft/had Coen. Nam hij een raar sprongetje en het kwijl vloog in de rondte

Ilsuuuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-05 10:45

ligt idd aan welk moment hij dat doet... alleen in stap of ook in draf en galop en tijdens welke oefening od is er niet echt een logica in te vinden... het kan zoveel dingen zijn... of jij houdje handen niet stil of te hoog of hij heeft last van zijn rug of hele erge spierpijn, erg druk in zijn hoofd, onregelmatige training...... zo zijn der nog meer oorzaken te bedenken op dit probleem...... dussss

Demini

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-05 10:57

Ik heb precies hetzelfde als jou gehad met mijn paard alleen bleef hij dan in de lucht ook een paar keer ja schudden met zijn hoofd en de jury rekent het hard af ja.
Wat waarschijnlijk het probleem is is dat hij niet helemaal lekker over de rug gaat. Mijn paard had Z2 gereden met de amazone die een aantal van onze paarden rijdt, maar werd daar ongeveer 1 keer in de week de stal uit gehaald en flink gereden, hierdoo had hij weinig bespiering ontwikkeld en dat geeft rugproblemen op ten duur.
Wat je dus moet doen is zo ie zo die rug sterker maken, dat kan aan de longeerlijn met een pessoateugel (aanrader) maar ook met het rijden kun je hem wat lager ingesteld laten lopen met zijn neus net iets achter de loodlijn en laat hem regelmatig even de hals weer strekken.
Zodra hij zijn hoofd omhoog gooit rij je hem op 2 benen voorwaarts, ga niet terug trekken, want dat helpt echt niet, een slofteugel helpt inderdaad ook niet, omdat het niet vrijwillig is en hij moet uiteindelijk toch vrijwillig goed blijven lopen. Dus zodra hij het doet drijf je hem flink naar voren, maakt niet uit als hij in galop gaat en als je hem even kwijt raakt, je pakt hem daarna gewoon weer op, en als hij het weer doet doe je het gewoon weer!
Geloof me, als je er consequent op bent dan ben je in 2 weken van het probleem af. Alleen die rug moet je sterk blijven maken natuurlijk, want daar komt het probleem echt vandaan. Dus lekker blijven longeren aan de pessoateugel of met rijden wat lager en net iets achter de loodlijn, niet met bijzetteugel of stiek aan de gang gaan want dan blokkeer je hem weer in zijn rug en zal het probleem erger worden.
Denk er ook aan dat je altijd een licht verend contact met de mond hebt en niet je hand vast zet!
Laat het me maar weten of het helpt, de eerste keer kan je natuurlijk niet gelijk resultaat zien en het is ook beter dat je je even een tijdje allen richt op dit probleem en het sterker maken van de rug en niet op hij proefgericht rijden!
Het is misschien niet het leukste, maar je bent er wel vanaf! Mijn paard heeft het na een paar weekjes nooit meer gedaan!

Corellaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-05 18:07

Ja ik Train mijn paard wel regelmatig hoor!! gewoon elke dag en beetje zelfde oefeningen (wel varieren natuurlijk). hij doet het in alle gangen en er is niet egt regelmaat te vinden in als ik schouderbinnenwaarts hij het altijd doet of allleen in halthouden ofzo. nu moet ik wel zeggen met halthouden en stap heeft hij het wel het meest maar ik heb 1 probleem, mijn pony valt niet te longeren :'( . ik kan hem dan niet houden en hij loopt dwars door de omheining van de paddock :S . maar dat van dat rijden zal ik zeker gaan proberen bedankt alvast!!!

iemand nogmeer tips ?