Hoe krijg je je paard actiever voor het been?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Myke

Hoe krijg je je paard actiever voor het been?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-05 13:24

Hoi,

Sinds een week of anderhalf reageert mijn paard niet meer scherp op mijn beenhulpen. Hij is ook niet voor het been en ik ben genoodzaakt hem bij te tikken met mijn zweep. Hij luistert verder wel naar commando's (stem), maar actief voor het been rijden is er niet bij.

Nu vertelde mijn instructrice dat ik veel overgangen moet rijden en tempo moet wisselen. Ook in de gangen.

Heeft iemand anders nog tips? Ik werk mij suf en hij loopt la-la-la vrolijk door zonder reactie. Oftewel paard vindt het best en baas is doodmoe.
Weer anderen hoor ik over een dominatieprobleem...

Wie oh wie kan mij helpen en wie oh wie heeft er goede duidelijke tips?

Ik zal hopelijk niet de enige zijn met dit probleem?

Oja, betreffende paard is wintervacht aan het aanmaken. Dat speelt waarschijnlijk ook enigszins mee. Normaal is hij vrij voorwaarts, nu niet langzaam, maar in elk geval niet actief.

Mijn dank is groot.

Groetjes Myke

HippoLogic

Re: Hoe krijg je je paard actiever voor het been?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 13:40

Door het verharen, dat kost erg veel energie, kan hij tijdelijk minder energie hebben. Er kunnen ook nog andere oorzaken zijn: slecht gebit, pijn ergens, slecht passend tuig, medische oorzaak, enz.

Meer waarschijnlijk is dat je zelf niet duidelijk (lees: consequent) genoeg bent geweest in je beenhulpen. Blijven drijven als hij al loopt, is uit den boze evenals te weinig belonen tijdens het rijden. Hierdoor wordt een paard afgestompt.

Begin opnieuw met lichte hulpen en veel belonen. Bouw fases in, bijvoorbeeld vier fases: fase 1 is je gewicht iets naar voren plaatsen en je handen naar voren en stemcommando, fase 2 lichte beendruk erbij, fase 3 klein tikje achter de kuit en fase 4 een flinke tik. Wees bereid tot fase 4 te gaan, waarschijnlijk is dit maar 1 of 2 keer nodig. Let er ajb wel op dat je telkens opnieuw bij fase 1 begint. Als je hier niet consequent mee bent stomp je hem alleen sneller af. Vergeet (vooral in het begin) niet om je paard te belonen goed te belonen als hij gehoorzaamt. Zo wordt het voor hem weer duidelijk wat ook al weer de bedoeling van beenhulpen is.

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 13:53

ik ben het helemaal eens met PeruaansePas... Ik wil er nog wat dingejtes aan toevoegen:

Als jij geen onafhankelijke zit heb zal je zonder dat je je daar misscihien bewust van bent je paardje belemmeren in zn beweging en hulpen geven..

Als jij elke pas dat je gaat staan in draf je paardje aandrijft zal die de eerste keer harder gaan.. jij raakt uit balans en trekt hem terug.. Na 2x denkt die: been is dus niet voorwaards. ok..

Het is dus oneerlijk om je paardje te straffen voor je eigen fouten. Ga eens kijken met je instructrice of jou zit je paardje belemmerd, of je gecontrleerde hulpen geeft en duidelijk bent naar je paardje toe. Pas als dit allemaal het geval is kan je strenger worden naar de reactie toe en pas dan die 4 fases toe van PP.. Persoonlijk pak ik het nog strenger aan: been is reactie, onvoldoende reactie is gleij keen trap.. Dit doe ik opdat ik dan nog eens wat over heb en mn paardje op deze manier na 2x gelijk door heeft dat been voorwaards is. Daarin tegen heb ik wel een onafhankelijke zit en is mn paardje actief nu..

Succes

smiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 21:17

jahiik heb het zelfde probleem,
al1 als ik mijn pony een 'harde schop' geef als ie geen reactie geef dan gaat het de keer daarna dat ik me been gebruik nog wle goed al1 daarna zakt ie alweer af... heel irritant

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 21:38

Veel meer schakelen smiek. Zoveel overgangen rijden dat jij hem al weer van tempo heb veranderd voordat hij zelf terug kan vallen. Rij een een paar rondjes lang halt-draf overgangen.. en dna niet 1x stoppen per rondje maar 10x op 1 lange zijde!

Zo komt die actiever op het achterbeen en activer aan jou been

vamp

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-05 15:46

voor de momenten dat ie echt niet meer reageerd wil het volgende nog wel eens helpen: als jij been geeft, iemand anders met een longeerlijn laten klappen ( dus zo'n geluidje laten maken). en als hij vooruit gaat, ook niet tegenhouden als hij te hard gaat, want vooruit is vooruit.

MissBonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-05 21:39

vamp schreef:
voor de momenten dat ie echt niet meer reageerd wil het volgende nog wel eens helpen: als jij been geeft, iemand anders met een longeerlijn laten klappen ( dus zo'n geluidje laten maken). en als hij vooruit gaat, ook niet tegenhouden als hij te hard gaat, want vooruit is vooruit.

Hier heb ik ervaring mee, en dat helpt erg goed! ( teminste bij mijn pony dan ) En wat hier boven al staat: als ze willen rennen, laat ze dan ook ff rennen en hou vooral NIET tegen!
Nog een tip; als je oefeningen gaat rijden, doe dat dan een paar keer, en doe daarna ffies heel wat anders, bijv op de langezijde een midden-galop ofso meenemen, dan hou je je pony/paard ook actief en het is weer omschakeling voor je paard, zodat hij de oefeningen niet saai gaat vinden. Suc6 ermee!!

_Nann_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 12:53

M3isSi3j schreef:
Veel meer schakelen smiek. Zoveel overgangen rijden dat jij hem al weer van tempo heb veranderd voordat hij zelf terug kan vallen. Rij een een paar rondjes lang halt-draf overgangen.. en dna niet 1x stoppen per rondje maar 10x op 1 lange zijde!

Zo komt die actiever op het achterbeen en activer aan jou been

dit doe ik de laatste tijd ook veel met orisse, die overgangen en dna ook echt continu achter elkaar he, en ze word er niet alleen actiever van, maar ook makkelijker in de hand, ze gaat dan lekker ontspannen, en is veel makkelijker naar voren en terug te rijden, dus ik zou dit zeker proberen !!! ze moet gewoon vlug aan je bee worden, en als je wegdraaft niet zo van 1,2,3 draf nee ze moet gelijk actief wegdraven... anders blijven ze sloom.

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 13:46

Dat klopt OrissE_GipsY! Door de overgangen komt je paardje meer terug op het achterbeen waarbij zn buikspieren aanspannen en zn rugspieren ontspannen. door de ontspannen bovenlijn gaat die nageven waarbij je aanleuning verbeterd.

Als je dit voor elkaar hebt kan je steeds verder terug schakelen en als die echt actief is kan je hem zelfs doorsluiten tot verzameling! Dit is nu nog niet van belang, maar de basis moet je er wel voor gaan leggen!

Denk eraan dat je het bij het rijden van overgangen goed zit en de juiste hulpen geeft. Terug rijden doe je met je zit en stemhulpen indien nodig. Probeer zo min mogelijk de druk op de teugels te veranderen. Voorwaards rijden doe je met een minimale kuitdruk. Omdat je een constante aanleuning wilt behouden zal je niet toe hoeven te staan met je hand, hierdoor hou je het achterbeen er ook verder en makkelijker onder.

Dailonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 15:32

Ik werk mij suf en hij loopt la-la-la vrolijk door zonder reactie. Oftewel paard vindt het best en baas is doodmoe.

Dit is juist helemaal verkeerd! Je bent zelf snel geneigd om continue been te gaan geven, waardoor het paard op een gegeven moment helemaal niet meer reageerd voor een kleine hulp.
Ik heb zelf ook een paard wat nog niet goed aan mn been is. Ik zeg bij elk rondje tegen mezelf dat ik ontspannen en 'losjes' op mijn paard moet gaan zitten. Als jezelf ontspant is dat voor een paard veel prettiger. Zodra hij terug in tempo komt geef jij weer iets been. Liever een wat scherper spoortje dan zweep. Als hij actiever wordt, gelijk je been er weer af! Nu ontspan je weer, wat het paard dus fijn vind. Zo blijf je hem/haar rijden en op een gegeven moment zul je zien dat je paard het systeem snapt!

Om te beginnen is het ook fijn als er iemand in de bak staat met een een longeerzweep, zodat het paard leert voorwaarts te lopen en jij kunt ontspannen!

Succes!

Lianne007

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 19:39

heel veel kleine snelle overgangen maken van stap naar draf en hier heel consequent in zijn,ik heb ook last gehad van dit probleem.
Deze overgangen maak je steeds heel snel achterelkaar aan, op beide handen, dus niet meteen na het aandraven een rondje gaan draven maar gelijk weer in stap en aldoor zo aan het werk.
stap->draf->stap->draf etc.
Als je geen reactie krijgt op je been 1 keer heel goed aandrijven en een tik meegeven,klinkt hard maar het helpt wel,zo gaat hij ook zn achterbenen er mooi onder zetten en zal hij als het goed is beter aan het been worden..

jomaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-05 08:00

ja en er zijn er nog meer hoor. Mijn pony is ook niet vooruit te krijgen. Ben nu al vrij lang bezig met bijna alle tips die hier staan. Ben nu inmiddels wel al zover dat hij zonder drijven door de bak blijft stappen. De overgangen naar draf gaan redelijk, maar na twee passen valt hij weer terug naar stap. Fase 4 slaan we over want je kan een zweep kapot slaan op zijn kont en dan is er nog geen reactie. Dus bouwen we het gewoon heel langzaam op om die pony de kans te geven het goed te leren hebben we er alle twee plezier van later. Maar jou pony was wel goed aan het been kan best een andere reden zijn ipv het afgestompte op been geven.

Danielle_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-05 10:33

Hier zul je heel consequent in moeten zijn.

Eerst probeer je een overgang te rijden met lichte kuitdruk...
geen reactie,schop.
En weer terug naar stap.
En opnieuw proberen,net zolang tot je reactie krijgt op je lichte kuitdruk.
Ik hoop dat het duidelijk is zo.
Ik krijg en geef op deze manier ook les.

Mariek1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-05 19:43

Bekend! Ik ben ook al een hele tijd bezig met aan het been te maken. Ik moet zeggen dat het al best goed lukt. Wat ik alleen wel merk is dat als ze dan neerwaarts komt ze meteen terugzakt in tempo!!! Dan reageer ik meteen met mijn been, en drijf dr weer voorwaarts, maar dan ben ik het neerwaarts weer kwijt! Mijn braag is dus: wat is dan op dat moment het belangrijkste? De reactie op het been, of dat ze neerwaarts blijft. want wordt een beetje een spiraal zo, waar ik even niet uit kom!

Danielle_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 10:21

De reactie op het been is belangrijker.
Eerst je paard voorwaarts rijden dan neerwaarts.

Fleurtje16

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 11:32

Hoe oud is je paard, als hij aan het puberen is kan het ook nog eens zijn dat hij gewoon ff eigenwijs wilt doen.... je moet hem lekker fris naar voor rijden en heel veel overgangen zoals je instructise ook als heel gezegt, hou hem goed wakker hij moet gewoon goed op jou letten. schijnovergangen rijden, strekken en meteen weer terug nemen, stap draf en meteen weer stap enz.
suc6 verder!

grtjes fleur

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 12:54

Wat mij zo opvalt is waarmee de TS start: sinds een week of anderhalf...enz..

Kennelijk was het paard dus hiervoor wél aan het been. Alle hierboven gegeven (goede) adviezen over hoe je een paard scherp aan het been krijgt zijn dus wel goed, maar vermoedelijk niet ter zake doende. Een paard rij je niet binnen anderhalve week van scherp aan het been naar afgestompt.

Een fenomeen waarbij een paard abrupt niet meer goed aan het been kan staan is vastzittende/geblokkeerde thoracale rugwervels, dus de rugwervels ter hoogte van de ribben. Daar vastzitten in de rug heeft soms tot gevolg dat de ribben ook vastgehouden worden, en het paard niet meer kán reageren op beenhulpen.

Laat daar dus eens naar kijken.