Paard trekt steeds en overgangen terug zijn dus lastig!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Demini

Paard trekt steeds en overgangen terug zijn dus lastig!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-05 20:23

Hey,
Mijn paard trekt enorm veel. Het is niet zo dat hij zich langdurig zwaar maakt, maar steeds als het contact even goed is dan geeft hij een rukje aan de teugels.
Hij is absoluut heel goed aan het been en op de geringste beenhulp reageert hij. Ook loopt hij heel mooi vanuit achteren en valt absoluut niet op de voorhand, want dat verwacht je meestal als een paard zich steeds sterk maakt.
Doordat hij steeds een rukje geeft kan ik ook bijna geen lichte ophouding met mijn handen maken, want daar gaat hij dan tegenin.
Als ik dus van draf terug naar stap wil dan krijg ik het met geen mogelijkheid voor elkaar, want op mijn zit reageert hij amper, hij reageert wel, maar als ik bij M in stap wilde gaan dan mag ik blij zijn als ik hem bij B in stap heb eindelijk. Terwijl mijn 4jarige die ik zelf heb ingereden direct op mijn zit reageert en terug komt. Ook de 3jarige die ik nu sinds kort rij komt direct op mijn zit terug. Zij voelen het dus blijkbaar heel goed en dus mag ik aannemen dat de 9 jarige, waar het over gaat, ook mijn zithulp voelt! Alleen duurt de overgang terug echt veel te lang. En als ik een hardere ophouding maak met mijn hand dan gaat hij daar weer tegenin trekken en dat is dus niet verstandig, want dan wordt dat getrek weer erger.
Ik beweeg verder goed mee met mijn hand, dus het trekken van hem is niet door een los-vast contact in zijn mond.
Ik heb bijna alles al geprobeert, maar hij heeft overal lak aan en niks helpt. Als ik een tijdje aan een wat langere teugel rij in de hoop dat het minder wordt dan doet hij het nog net zo erg zodra ik hem weer wat meer op ga pakken.
Mijn vraag dus: Hoe kan ik een vlotte overgang terug rijden als hij niet genoeg op mijn zit reageert en als er alleen maar een trekwedstrijd ontstaat als ik een hardere ophouding maak met mijn hand. (Als het even kan zou het ook fijn zijn dat iemand een oplossing voor de rukjes die hij geeft weet!)
Geloof het of niet, maar ik heb van 3 goede instructrices les en ze zien geen van allen dat hij zit sterk maakt, als ik een zwaar gevoel in mijn hand krijg is het voor hun niet te zien en ook voor de jury niet want we worden steeds heel hoog gepunt en eerste! Maar mijn gevoel is duidelijk niet goed en duswil ik er iets aan doen!

Urielle

Re: Paard trekt steeds en overgangen terug zijn dus lastig!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 20:32

misschien is hij gemakkelijker terug te krijgen en door het lijf te houden als je hem op een volte 10 of 8 m terug rijdt (waarbij je het binnenachterbeen er actief onder blijft rijden natuurlijk )?

ik ben zelf momenteel ook bezig met dit probleem dus ik volg het topic verder mee

Demini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-05 20:48

Dat is misschien wel een idee ja! Ik ga het morgen gewoon proberen. Nee heb ik, ja kan ik krijgen toch haha!

Demini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-05 16:04

Iemand nog meer handige tips????

Miss_Blimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-05 19:19

Blijven rijden tijdens overgangen. En veel overgangen rijden, en rechtrichten, zodat hij actiever wordt en meer op 2 teugels gelijke druk. Zoals je het beschrijft lijkt het of je paard niet gelijk op 2 teugels is. Denk dat hij af en toe gewoon ook nog net iets vasthoudt. Kan maar een heel klein beetje zijn maar dus net dat beetje teveel
Blijf em voorwaarts houden terwijl je weerstand biedt, hou wel je hand luchtig want hou je em teveel tegen dan gaat hij boren.
Je verteld dat hij wel aan het been is en voorwaarts maar volgens mij is hij juist niet helemaal aan je hulpen. Je paard komt immers niet terug op je zit! Terwijl je het wel netjes kan want je andere paarden komen wel terug op je zit dus hou je hand stil, rij overgangen en ontspan als ie stiller is. Anders net wat druk erop. En verder zou ik doen alsof mijn neus bloedt. Gewoon doorrijden. Rij oefeningen e.d. ook daar wordt hij fijner van, losser door z'n lijf en vandaaruit moet ie ook vanzelf voor fijner worden suc6!

Demini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-05 20:22

Ehm, je zegt veel overgangen rijden, maar dat doe ik dus ook maar het punt is: Hoe komt hij sneller terug, ik kan een uur lang overgangen rijden maar hijkomt echt niet terug hoor!
En geloof me, hij is echt heel goed aan het been, ik kan er ook geen onervaren ruiter op zetten, want die weten niet hoe ze om moeten gaan met hem, omdat hij veel te gevoelig is. Of een paard goed aan het been is is iets anders dan: wilt hij goed terug komen op mijn zit!
Want een beenhulp of zithulp is een hele andere hulp. Wil je hem voorwaarts rijden dan geef je en beenhulp. In zijn geval vliegt hij al naar voren als ik er nog maar aan denk, als je een paard terug rijd, dan doe je dat met je zit en niet met je been, want je kan niet remmen en gas geven te gelijk, dat is een grote fout die veel ruiters maken, daar raakt je paard door in de war.
Dus wat je zegt over dat mijn paard niet aan het been is omdat hij niet op mijn zit terug komt is dus onjuist, want dat zijn 2 aparte hulpen.
Verder is hij helemaal gelijk op 2 teugels hoor. Ik weet niet waar jij uit op dacht te maken dat dat niet zo was, want dat staat echt nergens in mijn verhaal en kan er ook niet uit opgemaakt worden.
Vind het fijn dat je mee wilde denken, maar wat je hier uitlegd heeft geen betrekking op mijn paard dus ik heb er ook niet zo veel aan helaas! Toch bedankt!

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-05 21:05

Proberen druk op je beugels te krijgen door je voeten denkbeeldig in het zand te zetten. Uitademen tijdens de overgang terug wil ook nog weleens helpen.

Miss_Blimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 12:48

Toch denk ik dat als je een gang terugrijdt, dat je je been eraan moet houden (been geven was niet helemaal de juiste beschrijving, sorrie). Doe je dit niet verliest je paard zijn voorwaarste beweging tijdens het terugrijden, terwijl ook dan je paard voorwaarts moet blijven. Ookal rijdt je een overgang terug met je zit.
Denk dat je em misschien teveel terugrijdt, zonder dat je het doorhebt, terwijl je toch voorwaarts moet blijven rijden tijdens een overgang terug. Teveel spanning van voren, daardoor dat ie misschien trekt?
Misschien dat je zelf idd iets gespannen zit, tijdens een overgang terug?

lindsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 13:14

Uitademen tijdens overgangen terug zoals annegti ook al opmerkt werkt echt weet ik uit ervaring.

Weet je trouwens wel zeker dat je paard echt goed aan je been is?

Meestal wordt van een langzaam paard gezegd dat hij niet aan het been is en wordt een snel paard automatisch gezien als een paard dat dit wel is.

Een snel paard heeft echter niets te maken met een goed op het been reagerend paard.

Zoals jij je paard beschrijft doet dit me eerder denken aan een voor het been vluchtend paard.

De manier waarop je dit op moet lossen ga ik ook met Miss_Blimm mee.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 14:34

nee, ik denk dat ik precies weet wat ze bedoeld, ik heb er nu ook zo een staan. Supergoed aan het been (niet vluchtend) maar gewoon TE los en TE gevoelig van voren. Overgangen op de hand herkent het paard niet eens als overgang terug, dan komt hij tegen de hand en gaat helemaal over de flos, overgangen op de zit daar dramt hij op door als hij wat fris staat. Hij volgt de hand wel netjes, maar je mag absoluut niet teveel van voren prutsen want dan stresst hij en komt hij compleet tegen de hand.
Ik ben nu heel veel aan het oefenen met schakelen in het tempo en overgangen rijden waarbij ik de overgangen terug alleen in kleine wendingen en voltes rijd en dat gaat al iets beter maar DE tip heb ik voor dit paard nog niet voorbij zien komen.
De key is ontspanning, want zodra hij ontspannen loopt en de eerste spirit is er af komt hij veel beter terug, maar daar kun je op concours niet op bouwen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 14:40

Ik denk dat je met de voltes toch wel een flinke tip hebt.
Maar het kwartje moet natuurlijk ook gaan vallen.
idd met trekken los je het niet op, dus moet je wat anders verzinnen.

het lijkt er idd op dat het paard niet fijn op de achterhand blijft in een overgang.
En dat is ook enorm moeilijk, dus ook niet zo verwonderlijk.
Op een kleinere volte, blijven ze wel beter op het achterbeen, dus gaat een overgang vaak beter.
en gebruik ook eens je stem, ff wat extra hulp.

En wat misschien ook werkt
schijnovergangen
ook eerst op die volte, begint hij te trekken, of liefst dat een sec. voor zijn, weer naar voren rijden.
En zo regelmatig opnieuw
En als hij dan niet spant, trekt, de overgang doorzetten

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 14:49

o ja, dat was ik vergeten, ik help idd met de stem en dat scheelt, goede tip kawa
de schijnovergangen ga ik in elk geval ook proberen en dan breng ik nog eens verslag uit!
Vertel jij ook wat bij jou heeft gewerkt Desire?

Demini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-05 15:25

Bedankt voor alle reacties!

Nogmaals: Mijn paard is honderd procent aan het been en vlucht er niet voor weg. Een sensibel paard is iets anders als een snel paard. Hij heeft ZZ-licht gelopen, maar kent ook passage en piaffe al en dus kan je ook wel aannemen dat ie goed vanuit de achterhand komt, want dat kan je alleen voor elkaar krijgen als je paard goed op het achterbeen is. Urielle snapt gelukkig wat het probleem is haha.
Bij een overgang terug rijden moet je zeker je been eraan houden, ben ik het ook mee eens, maar dat is iets anders als druk geven, veel ruiters die geven druk met hun been om hem mooi nageeflijk te houden in de overgang terug. Dat ziet er leuk uit voor het oog, maar is dus fout! Als jou paard uit elkaar dreigt te vallen moet je niet been gaan geven om dat op te vangen en tegelijk af blijven remmen, dat werkt niet. Zodra hij uit elkaar valt rij je hem weer naar voren. Als jouw paard gewoon goed aan het been is dan is de kans dat hij uit elkaar valt in de overgang terug ook minimaal en kan je die overgang dus makkelijk rijden.
Alleen het punt bij mijn paard is dat hij niet in stap gaat. Van galop naar draf gaat super en een schijnovergang terug in draf doet hij ook zonder enkele moeite, maar net het laatste stapje om terug in die stap te gaan, die wilt hij niet maken, dan zou ik moeten trekken om hem terug te krijgen. Maar aangezien ik van voor niet te veel bij hem moet doen omdat hij dan gevaarlijk wordt, kan ik dus niet trekken.
Dus wat Miss_Blimm zegt dat ie te veel spanning van voor heeft kan echt niet, want dan zou hij ontploffen!
Zelf zit ik ook totaal niet gespannen tijdens de overgang terug, als dat wel zo zou zijn, dan zouden de 2 jonge paarden die ik zelf ingereden heb er helemaal gevoelig op moeten zijn, want als je gespannen zit kan je een jong paard niet aangeleerd krijgen dat hij terug komt natuurlijk!
Verder blijft hij wel altijd goed op de achterhand als ik hem terug rij. Ik krijg momenteel ook les van een grand prix amazone en die heeft daar echt wel oog voor. Zoals ik in mijn eerste verhaal al zei, kan ze niet zien dat de overgang heel moeilijk gaat, wel dat hij te lang duurt, maar niet dat hij het bit als het ware vast wil pakken. Daarom vraag ik nu ook op bokt of iemand miscshien weet hoe ik dit aan kan pakken, want zelfs met een grand prix instructrice krijg ik het niet opgelost en ik denk dat dat komt omdat die er zelf amper over na denken hoe ze dat doen en aangezien het bij hem voor het oog mooi lijkt weet zij natuurlijk ook niet precies waar het probleem dan zit.
Ik heb vanavond weer les en zal dan het een en ander uit gaan proberen.
Ik heb ooit met mijn oude paard toen ik 12 was les gehad van een man die zei dat ik op de muur af moest rijden en vlak van te voren (als ik precies het aantal meters nog had die hij erover mocht doen) de overgang in moest zetten. Maar dat was een groot log paard die gewoon heel sterk was en bij hem hielp het dus wel om hem eens duidelijk te maken dat hij niet met mij kon gaan lopen.
Alleen ben ik er niet weg van om het met een paard te doen dat het niet doet om met mij te gaan lopen, want als hij zo plots wordt afgeremd valt hij uiteraard op de voorhand! En dat is de bedoeling niet, ik denk dus niet dat dat zal helpen en probeer het ook liever niet, maar wat vinden jullie er van?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 15:28

Hoe deed dat paard die overgangen dan bij de ZZ-L amazone?

Het kan natuurlijk ook nog zijn dat hij je straal voor de gek houd natuurlijk...

lindsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 15:30

Dat van die muur vind ik echt een heel slecht idee zou ik absoluut niet gaan proberen. vind de kleine wendigen, voltes, en schijnovergangen een veel beter idee.

Misschien die ZZ-L amazone die je paard hiervoor heeft gereden eens vragen hoe zij het precies deed.

Demini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-05 15:33

Urielle schreef:
o ja, dat was ik vergeten, ik help idd met de stem en dat scheelt, goede tip kawa
de schijnovergangen ga ik in elk geval ook proberen en dan breng ik nog eens verslag uit!
Vertel jij ook wat bij jou heeft gewerkt Desire?

Hey ik laat het weten hoor! Ik ga vanavond in ieder geval jouw tip uitproberen van het terug rijden op de kleine volte. Ik merkte altijd al dat het makkelijker ging in de hoeken dus ik denk wel eens dat het zou kunnen helpen! Stem gebruik ik ook alleen luistert hij er niet al te best meer naar helaas. Gisteren hem ik hem gelongeerd omdat ik te veel rugpijn had om te rijden en ik kon hem heel goed laten schakelen, maar net dat beetje extra voor de stap zat er gewoon weer niet in haha, het duurde echt lang voordat hij in stap "viel"

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 15:35

Ik zie nu ja ava
Die eerste na dat klavertje, die staat te koop of niet?
Vind dat zo'n leuk paard om te zien op de foto

Demini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-05 15:38

lindsey schreef:
Dat van die muur vind ik echt een heel slecht idee zou ik absoluut niet gaan proberen. vind de kleine wendigen, voltes, en schijnovergangen een veel beter idee.

Misschien die ZZ-L amazone die je paard hiervoor heeft gereden eens vragen hoe zij het precies deed.

Dat is het probleem dus, zij rijdt nog steeds 3 paarden van ons, maar deze heeft zij zelf uit mogen kiezen en wij hebben hem voor haar gekocht. Helaas kon ze er na 3 jaar nog steeds niet mee overweg.
Hij kan echt levensgevaarlijk worden als je hem niet met respect behandelt. Het kon 2 weken goed gaan en dan ontplofte hij weer!
Toen is hij naar Jan Albers gegaan, maar zelfs die wilde na 5 dagen niks meer van hem weten en zei dat we hem beter af konden maken!
Omdat hij zoveel kwaliteit heeft en ik het echt zonde vond om hem de sport uit te halen, ben ik hem zelf op L niveau gaan rijden en nu ontspant hij! Ik rij hem nu al een jaar en hij heeft me maar heel even flink uitgeprobeert. Af en toe ontploft hij nog wel gigantisch en dan is het weer ff opletten, maar het is al stukke minder gelukkig. Maar als ik hem dus te veel op moet gaan sluiten dan wordt hij weer zo gek en dus moet ik iets anders met hem!
Dat van die muur vond ik zelf ook niet fijn en ik ga het dus ook niet doen haha!

Demini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-05 15:40

runningkawa schreef:
Ik zie nu ja ava
Die eerste na dat klavertje, die staat te koop of niet?
Vind dat zo'n leuk paard om te zien op de foto

Je bedoelt de vos denk ik! Die heeft wel te koop gestaan, maar is sinds precies 1 week verkocht aan mijn beste vriendin helaas! Is echt een heel leuk paard. Uniek heet ze, 4 jaar en een merrie.
Echt een onwijs betrouwbaar beestje, maar wel lekker werkwillig haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 15:42

Ja die vos
toevallig dat mijn oog daar op valt

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 16:04

mijn oog was daar op jouw site ook al op gevallen ja
vond het al jammer dat die verkocht was

Juco

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 16:17

ik heb soortgelijk probleem, alleen op M-niveau. Bij mij hielp het om te hardop tot 3 te tellen bij elke overgang terug...
Na een paar dagen snapte hij het en het heeft zeker geholpen.

Je begint te tellen en precies op 3 komt de overgang.
Ik rijd zoveel op mijn stem, zeker bij nieuwe dingen. Je overvalt hem nl nogal snel met nieuwe dingen en om hem met je stam attent te maken dat er iets komt reageert hij beter op subtiele hulpen.

Aangalopperen op een recht stuk snapte hij echt niet. Als ik nu let op zeg weet hij dat er een galop komt en ik kan ik de overgang heel subtiel maken.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 16:24

Ja ik zeg zelf tegen hem 'En prrrrrrrrr sta-hap.' Dat zou dan ongeveer hetzelfde moeten werken als 123

Demini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-05 16:28

Juco schreef:
ik heb soortgelijk probleem, alleen op M-niveau. Bij mij hielp het om te hardop tot 3 te tellen bij elke overgang terug...
Na een paar dagen snapte hij het en het heeft zeker geholpen.

Je begint te tellen en precies op 3 komt de overgang.
Ik rijd zoveel op mijn stem, zeker bij nieuwe dingen. Je overvalt hem nl nogal snel met nieuwe dingen en om hem met je stam attent te maken dat er iets komt reageert hij beter op subtiele hulpen.

Aangalopperen op een recht stuk snapte hij echt niet. Als ik nu let op zeg weet hij dat er een galop komt en ik kan ik de overgang heel subtiel maken.

Lijkt me ook wel een goed idee ja! Normaal gesproken gebruik ik mijn stem alleen als het echt nodig is, maar in dit geval moet ik wel iets proberen. Het klinkt inderdaad heel logisch dat hij door krijgt dat er een overgang aankomt als je begint te tellen, ik probeer het ook gewoon een tijdje!

Miss_Blimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 19:42

Probeer alleen maar mee te denken