Pony wil niet bij huis weg...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Icelander

Pony wil niet bij huis weg...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-05 19:25

Hallo!

Wij hebben 2 ijslandse paarden, en een daarvan wil bij een buitenrit niet bij de boerderij (war ze staan) vandaan. Zodra je hem been geeft komt hij in opstand en gaat hij alleen maar achteruit, wat je ook probeert. Zweep werkt alleen maar tegen, en been geven ook. De enige manier is: (DUH) ernaast gaan lopen en op de terugweg rijden, maar dat is niet de bedoeling...

Wie o wie heeft er tips???

Groetjes,
The Icelander...

Enra

Re: Pony wil niet bij huis weg...

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 19:32

Ga je dan in je eentje buitenrijden of met nog een ander paard erbij?
Want veel ijslanders die ik ken gaan graag mee naar buiten, zolang ze maar niet alleen hoeven! Het zullen altijd kudde dieren blijven.
Ook is altijd heel belangrijk, dat ookal moet je je paard meenemen aan de hand voordat het de boerderij wil verlaten dat je hem/haar daarna goed beloond! dan weet ie dat ie het zo wel goed doet.
Veel succes!

Icelander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-05 19:36

Tsja, maar hij wil niet alleen en ook niet met een ander paard erbij weg... en als je bijvoorbeeld een kilometer met m zou lopen, en als je er dan opstapt, gaat het weer mis... aan t tuig kan het niet liggen, alles past perfect, ik denk dat het gewoon dwarsheid is.. maar wat moet je daar nou mee? het is ook pas van de laatste tijd....

The icelander

Enra

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 19:41

Misschien kan het ook dat er iets is gebeurt in de bossen waarom hij niet meer durft of wil?
Als het echt pure dwarsheid is dan moet je "uitvechten" met hem totdat ie het opgeeft zeg maar lijkt me. Anders blijft hij bezig..
maar lijkt me dat er wel een reden achter zit.. al ken ik je ijslander natuurlijk niet

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 19:54

Ga eerst eens wandelen met hem, dan misschien samen met iemand op de fiets als je die mogelijkheid hebt en/of achter hem lopend in de lange lijnen? En daarna weer proberen, zodra hij netjes onder het zadel van huis weg gaat, zonder verzet, etc. omdraaien en terug naar huis. Van daaruit uitbouwen.

Icelander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-05 21:47

Wandelen gaat perfect... dat is geen probleem... en hij is ook nergens bang voor, zo verkeersmak als het kan, echt een goed opgevoed paard... verder ook nooit problemen met 'm gehad, (het is een import paard uit ijsland, heeft dus ook al heel wat meegemaakt,)

Maar ik zat zelf te denken, als met zijn 2en uit rijden gaan, gewoon een halstertouw aan zijn bit klikken, en die hou ik dan vast, (op mijn eigen paard, ) mischien dat het dan zijn berijdster wel lukt om hem vooruit te krijgen....
is dat een idee?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 22:12

of je laat iemand hem een paar keer aan de longe meepakken tot je op weg bent?
Als hij braaf meestapt als jij op een ander paard zit lijkt jouw oplossing me ook goed, maar dan moet je natuurlijk wel weten dat hij je niet uit het zadel trekt

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 22:14

wij deden vroeger ook weleens het meisje op de pony en een fietser ernaast die een touwtje aan de pony vast had.
En zo langzaam uitbreiden.
op een gegeven moment touwtje los maar nog wel ernaast fietsen.
dan er iets achter fietsen en dan niet meer mee fietsen.
werkte altijd eigenlijk wel goed.

Sophie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-05 11:34

ik herken het probleem.. mijn fjord die sinds een jaartje is overleden wou NIET bij huis weg.. Echt je kon slaan en been geven wat je wou.. gewoon tikken met de zweep, maar niets hielp. Ik moest altijd gewoon heeeeeeel lang doordrammen totdat het lukte.. gewoon door tikken en been geven. Als iemand met je mee gaat op de fiets ofzow, moet zij is achter je gaan staan en met de fiets achter hem zwaaien of gewoon zachtjes tegen hem aan, en heeeeeeel boos praten.. Dat hielp bij mijn fjord wel.. gewoon met de fiets tegen hem aan drukkken.. net echt slaan, maar snap je? echt mijn paardje liep gelijk verder

Icelander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-05 14:37

Ja, ik ben zelf niet echt fan van een zweep, maar we moesten het toch proberen, maar dat werkte alleen maar meer tegen... We gaan het maar eens met een touwtje proberen...Ik denk dat datvoor de eerste leerfase een goede oplossing is!

Bedankt allemaal, meer tips blijven welkom!:D

Vlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-05 14:41

Die tip van aan het touw lijkt me idd een hele goede!
Succes ermee!

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 19:08

hey, geweldig dat touw, dat ga ik ook een keer proberen, wnat mijn paardje wil ook niet van de oprit af jah 10 meter, steigerd en draait weer om