zware bak, weg stille zit, wat te doen??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

gekke_koei

zware bak, weg stille zit, wat te doen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-05 19:25

sinds willem en ik op de willemhof staan gaat het niet zo goed met rijden.
de bakken zijn ontzettend zwaar. willem zit al niet gemakkelijk en die bak(waar hij diep in wegzakt) maakt het er nietbeter op.

het moeilijke is om hem hierin voorwaarts te houden, ik heb zelf het idee dat hij verschrikkelijk moetploegen om vooruit tekomen.

hij is al eens op de knieen geland, omdat hij zijn voeten niet goed opgetild kreeg in de galop.

maar goed, omdat hij nu een stuk minder goed op mijn been reageerd en zijn aanleuning ook niet meer zo ontspannen is door het harde werken wat hij nu moet doen om overeind te blijven, kan ik dus echt niet meer op hem zitten.

ik heb al zonder beugels geprobeerd, iets wat werkt, want dan moet je wel. ik moet zeggen dat ik dan als aan mijn zadel vastgeplakt zit, maar zodra ik mijn beugels weer aanneem, ben ik ze of kwijt, of ik trek mijn benen omhoog.

heeft iemand tips om te oefenen MET beugels?? ik kan natuurlijk niet op mijn wedstrijd zonder beugels gaan rijden.

ik weet dat dit door de bak komt, want ik had vorige week een wedstrijd op simonshaven en ik kon weer normaal zitten en hij was weer makkelijker te rijden.

we zijn hiervoor gewoon super verwend geweest met achterberg en zwanenberg bodems. 1 positief ding is dat hij meer been actie krijgt en dat het met zijn spieren ook een stuk beter gaat.
maar het zou fijn zijn als ik ook met hem mee kan rijden.. want zo tegenwerkend hobbelen is voor beide nietgoed.

Gimli_

Re: zware bak, weg stille zit, wat te doen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 21:34

Moeilijke kwestie; onze buitenbak is op bepaalde plekken ook erg zwaar en ik merk ook dat ik mijn paard daar ahw. moet helpen voorwaarts te blijven.
Misschien is het een kwestie van wennen; als je paard zijn balans heeft gevonden in de zware bak zou het beter kunnen/moeten gaan, want inderdaad, je hobbelt een heel stuk meer als het voor je paard al zwaar is!

Is er verder niks aan die zware bak te doen, je zult toch wel niet de enige zijn die er last van heeft?

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 21:38

hey
ik heb er geen idee van hoe je het kan verbeteren. Wij hebben ook een zware bodem. (zeezand) Als het geregend heeft, ligt het super, maar anders
Ik was ook gewend van die agterberg-bodems enzo te rijden, dus serieuze omschakeling.
Ik denk dat je best zoveel mogelijk blijft lichtrijden, en misschien (als het mogelijk is) eens per week ergens anders gaan rijden, zodat je je zit toch kan onderhouden op een goede bodem?
xxx

Witty

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-05 02:56

Ik zou mijn paard verhuizen naar een stal met een fatsoenlijk bakbodem. Dan is je probleem weer opgelost en heb je minder kans je paard te overbelasten

Jaduuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-05 07:43

Ik zou zo veel mogelijk buiten gaan rijden om je zit 'te onderhouden'

gekke_koei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-05 08:41

ergens anders gaan rijden is geen optie.
ik ga ook per 1 november verhuizen naar een nieuwe stal, juist omdat ik het niet zie zitten in die zware bakken teblijven rijden.

ik moet het doorzitten wel oefenen, dalijk moet ik L1 starten en moet ik vaker doorzitten op andere onderdelen.
het is niet dat een een half uur op mijn kont zit hoor lichtrijden heeft altijd al de voorkeur gehad... maar helaas doorzitten zit in de proef en voor je aan gaat galloperen is het ook nodig he(dat moet ik vaak oefenen, want dat gaat niet zogoed)

met een buitenrit kan ik wel goed op hem zitten, dus dat doe ik ook kleine stukjes.

maar het is nog ff afzien tot 1 november

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-05 10:31

Ik zou me er niet al te druk om maken. Je weet waar het aan ligt en je geeft ook aan dat je gaat verhuizen naar een andere stal.

Zo vreselijk veel doorzitten hoeft niet in een L1 proef dus als je nu gewoon blijft lichtrijden tijdens de training dan stoor je je paard niet en dan kun je die ene volte halve baan tijdens je wedstrijd wel doorzitten.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-05 10:54

Wij hebben ook een zware bodem (scheldezand) maar ik ben er juist wel blij mee, als ik hier kan zitten kan ik het op concours ook op alle ondergronden en de paarden kijken ook van een andere bodem niet meer op (en krijgen een mooie gespierde kont ). Ik rij ter afwisseling op de wei.

gekke_koei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-05 11:09

ja dat is wel waar op simonshaven met een hele lichte bodem was ix geen probleem dat doorzitten en hij liep er heel makkelijk op weg.

ik moet mijn doorzitten wel oefenen, willem zit niet makkelijk.. dat kan iedereen bevestigen die ooit op d emanege op hem gezeten heeft

als ik constant blijf lichtrijden leer ik het al helemaal nooit, dus dat is al helemaal geen optie.. zeker licht blijven rijden terwijl hij in galop moet.. dan snaptie echt niet wat ik bedoel aan te geven hoor en ik ga niet 3 stappen zitten en dangalop.. hoe kan je dan in godsnaam je overgangen goed voorbereiden..

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-05 11:53

ik reed eerst op een bodem met een soort textielvlokken die heel rubberachtig waren, nou mijn paard danste!!!
Het viel alleen zo tegen toen ik op concours ineens op een soort akkerland moest rijden

hardi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-05 13:44

Oefenen, oefenen en nog eens oefenen.

Probeer als je gaat zitten je je rug en je bovenbenen te ontspannen en steun te zoeken in je beugels. Maak jezelf dus heel erg lang. Als jij je bovenbenen aanknijpt zal je ook merken dat je hakken dan ook omhoog komen.

Dit is iets wat eigenlijk heel simpel is uitgelegd, maar in de praktijk toch weer iets lastiger is. Probeer dus echt zelf zo los en ontspannen mogelijk te gaan zitten. Laat het paard je vervoeren.

Ikzelf ga nu L2 starten en moet dus bijna de gehele proef gaan doorzitten. Ikzelf vind dit dus ook nog vrij lastig en moet ook echt tegen mezelf zeggen benen lang en ontspannen. Dan gaat het ineens wel. Belangrijk is natuurlijk ook dat het paard goed los is en je dus ook laat zitten. Het kan natuurlijk zo ziijn omdat je paard het nu iets zwaarder heeft en dus meer moet gaan ploegen dat hij zijn rug even wat vaster zet en daardoor jou ook nietmeer laat zitten.

Wat ik al aangaf gewoon blijven oefenen. Je paard wordt door deze bodem ook alleen maar sterker.

Succes in ieder geval.

gekke_koei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-05 14:22

ja ik ga dat mezelf ook maar steeds voorhouden.

hij wordt inderdaad sterker, hij is nog nooit zo actief geweest
mijn bijrijdster had er ook al moeite mee, maar die vind het ook steeds beter gaanmet zitten(en die rijd hem pas een maand) ik heb 2 jaar moeten oefenen voor ik eenbeetje normaal op hem kon doorzitten

ik begin dan net aan de L1, maar als dat goed gaat, wil ik zeker de L2 ook nog gaan proberen en daar moet je idd 90% voor doorzitten

hij wordt gelukkig wel steeds losser, dus dat maakt het zitten ook makkelijker. en ikkan het hem ook niet kwalijk nemen. is een hele verandering als je 15 maanden zo'n luxe bodem gewend bent

tnx voor de tip

Goldenflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 18:03

Waarom ben je naar de andere stal verhuisd?

Je kunt ook gaan oefenen op de grasveld bij je in de buurt, dan kun je wat gaan oefenen met doorzitten. Maar als je paard hoefijzers draagt, dan moet je wel ff kalkoenen eronder zetten.

gekke_koei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-05 19:26

omdat ik ontslagen werd bij mij vorige stal(werkt daar) dus dan ga ik daar niet blijven
en deze stal hadden ze meteen plek en is in de buurt vandaar.

grasveld heb ik niet in de buurt en heb geen stiftgaten. dus dat gaat hem niet worden.

ik redme wel voor dat maandje

_Nann_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 12:45

willem op willemhof.. vond ik eff komisch ,

maargoed, wel erg vevelend joh, als je echt een aantal banen hebt, en allemaal met slechte bodem.. word je niet vrolijk van he

joepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-05 15:03

Urielle schreef:
Wij hebben ook een zware bodem (scheldezand) maar ik ben er juist wel blij mee, als ik hier kan zitten kan ik het op concours ook op alle ondergronden en de paarden kijken ook van een andere bodem niet meer op (en krijgen een mooie gespierde kont ). Ik rij ter afwisseling op de wei.

Behalve een mooie gespierede kont, kunnen paarden ook peesblessures oplopen van een te zware bak...
Ik zou maar voorzichtig zijn als ik jou was !

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-05 11:44

daar heb ik ook al aan gedacht Als het geregend heeft ligt zo'n bak wel goed. Maar als het langere periode droog is, is het echt geen doen.

Het is toch niet voor niks dat mensen je waarschuwen dat je niet mag galopperen in het losse zand als je naar het strand gaat. en tegenwoordig kappen ze dat zo in een bak / piste

Ik hou ook mijn hart vast moest zoiets gebeuren. De manegepaarden hebben nergens last van, die sjokken maar wat rond. Maar echt zwaar trainen in zo'n bak vind ik ook niet super. Maar ik heb zelf ook geen andere keuze. Alle andere maneges / stallen in de buurt zijn meer dan 150 euro duurder

Fijn dat jij gaat kunnen verhuizen hoor!
xxx

gekke_koei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-05 13:08

ben niet bang voor peesblessures. ik weet dat willem ijzersterke benen heeft.
en ik train gewoon door(zo zwaar train ik niet ), ik moet wel. heb het ondertussen wel opgegeven in de grote bak, ga nu alleen in de kleine bak rijden, die heeft geen gevaarlijke kuilen en door het vele gebruik is hij wat meer aangestampt.

maar het is nog een maandje. maar ik pas wel de tijd aan. ik zorg niet dat ik een heel uur rond rij.. daar maak ik een half uurtje van..omdatie toch meer moet werken. net als het longeren. doe ik ook een half uur met in en uitstappen erbij.. terwijl ik eerder 3 kwartier deed zonder instappen. maar je moet wel met die bakken. jewilt zo'n beesie wel heel houden.

ik merk gewoon dat alsik in de grotebak ga rijden hij zijn rug en hals vastzet, met resultaat veel spierpijn de volgende dag. rij ik in de kleine bak dan heeft hij daar weinig tot geen last van. dus dat geeft al weer aan hoe moeilijk hij het in die andere bak vind en dat doe ik hem echt niet aan..

en zelfs als het geregent heeftis die bak zwaar. je zakt gewoon 10 cm weg op sommige stukken. ik weet niet wat voor een zand er gebruikt is..

maargoed.. er gaan er nog 3 weg per november.. dus dat geeft alweer aan hoe het daar gaat