Bijzetteugel vanwege moeilijke hand

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

jipje_niekje

Bijzetteugel vanwege moeilijke hand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-05 16:38

Ik heb een vraagje. Ik rijd nu al ongeveer 8 jaar en heb 6 jaar mijn eigen pony. Een E-pony, klein paard. Ik ben een paar jaar geleden van een andere pony af gevallen en heb toen een punt in mijn arm geboord gekregen, waardoor ik mijn linkerhand/arm moeilijk iets kan vasthouden waar kracht op komt. Hier heb ik dus ook problemen mee met rijden. Ze hoeft maar iets met haar hoofd naar beneden te drukken of daar gaat de teugel alweer uit mijn hand. Ze is er ondertussen wel aan gewend dat ik dus eigenlijk maar met 1 hand rijd. Nu lees ik vaak hier op bokt dat mensen het slecht vinden om met een bijzetteugel te rijden. Ik kan eigenlijk weinig anders thuis, anders gaat ze nog veel sneller en is het alleen maar wolkjes kijken. Willen jullie hier je mening eens over geven en misschien hebben jullie wel tips. Ik ben nu B dressuur, dit gaat dus niet zo makkelijk omdat ik haar moeilijk rond kan houden en ze altijd een beetje te fanatiek is. L springen dan heb ik een ander bit waarmee ik haar makkelijker bij me kan houden en sturen. Ook ben ik L SGW met haar. Ik hoop dat jullie misschien een tip voor mij hebben.

Evelijn

Re: Bijzetteugel vanwege moeilijke hand

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 11:31

Tja, vind bijzetteugels mits goed gebruikt niet zo'n hele ramp, maar het lijkt er hierop dat je paardje nog veel onder je vandaan loopt. Tuurlijk kan je door je ene hand hem minder goed tegen houden maar het zou beter gaan denk ik als je je paardje leert onder je te blijven en niet weg te duiken. Veel terug rijden in tempo en dat vooral op je zit doen, wel zorgen dat achterbenen actief mee blijven doen. Denk dat je dan ook minder druk op de teugels krijgt waardoor de bijzetteugels er ook wel weer af kunnen.
Succes ermee!

Goofy44

Re: Bijzetteugel vanwege moeilijke hand

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 13:48

Je kan ook de beide teugels in een hand nemen. Je kan ook een knoop in de teugel leggen aan de kant waar je arm minder sterk is en de teugel vastmaken aan de teugel van de andere hand. Bij een proefje kan je dat van te voren opgeven. De jury kan er dan rekening mee houden. Er zijn ruiters die een volledige arm missen en het op die manier met rijden oplossen. Met een bijzetteugel laat je het paard aan de invloed van de bijzetteugel wennen. Als je dan zonder bijzetteugel rijdt, heb je een nieuw probleem.