sloom

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

smiek

sloom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-05 13:05

als ik naar een wedstrijd ga, en dan ga inrijden loopt mijn pony echt super maar zodra ik de dressuurbaan inkom word ze super sloom en vooral de middendraf lijkt helemaal nergens op... ik rij M1 dus is het belangrijk dat mijn pony lekker voorwaarts is.
weten jullie misschien tips waardoor mijn pony makkelijker voorwaarts is?

alvast bedankt,

M3isSi3j

Re: sloom

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 13:26

Probeer eens wat meer te schakelen in je proef. WAt je vaak ziek op wedstrijden is dat mensen tijdens het losrijden heel goed bezig zijn met tempowisselingen en dit in de proef laten voor wat het is. Op die manier verliezen ze impuls en dus ook de voorwaardse drang die nodig is bij verruimen ed.

Zet hem in elke wending, of op een lange zijde elke keer een pasje terug. Dit hoeft geen volledige overgang te zijn (dat is natuurlijk niet de bedoeling in de proef) maar het kan zo minimaal dat die net ff wat meer aanspant in zn achterhand dat die actief blijft. Ook kan je hem op die manier scherp aan je hulpen houden en als je het goed doet ziet de juri hier helemaal niets van.

Op het momend dat je weet dat je moet gaan verruimen neem je je paardje iets terug tot onder zn tempo zodat die wat verkort in zn pas. Hierbij is het heel belangrijk dat die wel actief blijft en scherp is aan de hulpen. Des noods zet je hem in de wending nog een pasje opzij voor je binnenbeen naar buiten toe zodat die extra terug komt op zn achterbeen. Als je afwend en hem recht gesteld heb drijf je hem bij van achtere en daarna geef je hem wat ruimte vna vore. Deze hulp is minimaal! omdat die scherp aan je hulpen oet zijn.

doordat die iets onder zn tempo liep voor het verruimen en hij mooi terug is gekomen op de achterhand en dus van achtere uit naar vore toe vertrekt zal het contrast groter zijn. Ook al haalt je paardje of jij niet alles uit de kast omdat je op 'save' rijdt of je paardje toch neit scherp genoeg aan de hulpen is heb je toch verrruimt!

Succes

Sophie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 15:27

Minder lang inrijden.. maar M3isSi3j.. in de proef.. kun je toch niet zomaar gaan schakelen in tempo. in de proef.. moet je juist gewoon lkker voorwaarts tempo hebben.. maar wel een constant tempo..

smiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-05 16:38

jah ma in die proef heb ikum dus niet lkkr voorwaarts

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 21:43

Sfiejj schreef:
Minder lang inrijden.. maar M3isSi3j.. in de proef.. kun je toch niet zomaar gaan schakelen in tempo. in de proef.. moet je juist gewoon lkker voorwaarts tempo hebben.. maar wel een constant tempo..

tuurlijk kan dat wel. Je hoeft hem niet stil te zetten en weer naar vore te slaan midden in je proef maar je kan best in de wending een stapje ff terug laten komen en dan weer door rijden.

Ik hoef bij de mijne mn knieen maar iets te klemmen en voel hem achter aan trekken en iets terug komen in tempo. Vervolgens rij ik der weer verder.. het is heeel minimaal, maar het maakt duidelijk het verschil!

smiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-05 08:02

okey ik zal het eens proberen...