4-jarige, 2x per week rijden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

bluebeauty

4-jarige, 2x per week rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-05 23:37

Ik heb een 4 jarig paard, die een paar maanden stil heeft gestaan. Nu wil ik het weer rustig op gaan bouwen.
De manege is een half uur lopen (in totaal dus een uur}
Nu wil ik eerst alleen dinsdag en zaterdag een half uur gaan rijden. Is dit een goed idee? Ik doel op het feit dat ze in totaal anderhalf uur loopt, en of ze dan geen last van haar spieren krijgt, omdat het maar 2 keer in de week is en best een eind lopen. Ik ben benieuwd naar jullie mening.

Urielle

Re: 4-jarige, 2x per week rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-05 23:53

ik vind anderhalf uur wel erg lang eigenlijk, ik ben persoonlijk meer voor vaker iets korts dan een paar keer iets langs.

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 00:13

Ik rijd mijn 4jarige 4x per week ongeveer, half uurtje, soms 3 kwartier.
Maar in jouw geval is het wel moeilijk.. je kunt alleen maar bij die manege rijden? Niet dichterbij?

Arabendu

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 01:25

Ga lekker met je paardje aan de hand naar de manege wandelen, daar een half uurtje rustig rijden en dan weer aan de hand naar huis wandelen. Onbelast los- en uitstappen is alleen maar goed.

baroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 02:50

is die twee keer anderhalve uur ook het enige wat je paard kan lopen per week? dus alleen die dagen kun je rijden? of gaat het om, die twee dagen kan ik les nemen? opzich kun je best 1,5 uur met een 4 jarig paard rijden, maar dan wel als er ook op andere dagen in de week wat gebeurt, zeker gezien je iets moet opbouwen, heb je de mogelijkheid om de andere dagen te longeren of te rijden bij huis, of dichterbij?

bluebeauty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-05 10:05

@baroen; Ik kan ook wel andere dagen rijden, maar onze bak bij de stal is zwaar en ongelijk. Ik kan daarin wel longeren.
Dan ga ik zaterdags en dinsdags wandelen naast haar naar de manege en donderdags longeren.

Maroush

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 10:58

Op zich kan je volgens mij beter wat vaker en korter rijden, dan twee keer lang. Dacht dat een paard van korte & evt. intensievere inspanning sneller herstelt dan van lange & matige inspanning.
Maarja, als het niet anders kan ... 1,5 uur is nou ook weer niet heel lang als je heen en terug naar de manege lekker rustig rijdt.

SorayaDL

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 18:36

Een half uur heen stappen naast je paard is een goede warming-up. Je kunt dan bij de manege meteen aan het werk gaan met je paard. Kijk hoe je paard aanvoelt en baseer de zwaarte van de training daarop. Het is beter om een paard een half uur een goede trainig te geven dan een uur te gaan aanmodderen. Ook zul je zien dat het opbouwen heel erg snel gaat. Het half uur terugstappen is dan vanzelfsprekend een goede cooling-down.
Probeer je paard thuis nog wel ong. 2 dagen per week erbij te longeren, zodat je daadwerkelijk ook wat opbouwt.

Anderhalf uur zoals hierboven beschreven is echt niet te lang!! Mensen nemen veel te vaak te weinig tijd voor de warming-up en cooling-down terwijl dat echt heel erg belangrijk is!
Ik moest met mijn 4-jarige elke keer 20 minuten lopen voordat ik bij de rijvereniging was en daar zette ik hem goed aan het werk. Heb er dus zelf hele goede ervaringen mee. En vergeet ook niet dat paarden over het algemeen veel te weinig beweging krijgen en je het heen- en terugstappen eigenlijk niet mee kan rekenen als echt aan het werk zijn.
Daarnaast zal je paard het misschien zelfs wel leuk vinden dat je met hem mee loopt en je verstevigd je band met je paard.

Veel plezier en succes!!
groetjes asia.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 19:15

Momenteel staat er bij mij op stal een merrie die anderhalve week stokkreupel heeft gestaan omdat ze na een jaar stilstaan een half uurtje gewerkt is. Ik heb er nu een keer mee gestapt en ze stond kletsnat na twintig minuten stappen. Stappen is dus voor een ongetraind paard nog ontzettend belastend.
Maar iedereen zijn eigen keuze natuurlijk.

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 19:30

Urielle schreef:
Momenteel staat er bij mij op stal een merrie die anderhalve week stokkreupel heeft gestaan omdat ze na een jaar stilstaan een half uurtje gewerkt is. Ik heb er nu een keer mee gestapt en ze stond kletsnat na twintig minuten stappen. Stappen is dus voor een ongetraind paard nog ontzettend belastend.

Mijn twenter die dus ongetraind is wandelt zo 'n uurtje, zonder kletsnat te zijn van 't zweet.
Ben van mening dat elk gezond paard wel 20 min kan stappen hoor!

Hoe moet dat anders in de wei? Dan moet ze wel BEKAF zijn ?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 19:45

belast stappen is wat anders dan los stappen, of stappen in vreemde omgeving
bovendien heb je ook nog stappen en stappen Rakkertje

SorayaDL

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 19:59

Urielle schreef:

Dus jij vind dat als je naast je paard loopt, je paard dan al aan het werk is . Ik ben toch van mening dat naast je paard lopen of er in stap opzitten en wat van je paard vragen twee hele verschillende dingen zijn. Ook vind ik het raar dat je gelijk op een paard stapt dat een jaar stil heeft gestaan en je niet eerst begint met longeren om het paard te leren kennen en te zien wat het aankan en zo rustig conditie op te bouwen en de spieren los te maken.
Ook zijn paarden echt niet kletsnat na 20 minuten stappen als je ze niet overvraagt en ze gewoon buiten komen in weiland en/of paddocck zodat ze zelf voor wat beweging kunnen zorgen.
Op de Lusitanostoeterij en handelsstal heb ik een 6-jarige na een jaar stilstand weer opgepakt, ben nooit tegen de problemen opgelopen die jij zegt. Dus als ik jou was zal ik toch eens naar mezelf kijken of je het wel goed aanpakt bij dat paard.
En als je het stukje goed gelezen zou hebben dan zag je dat ik zei dat als ze er bij de manege opstapt ze moet kijken hoe haar paard daar aanvoelt en daaruit verder moet beoordelen.

SorayaDL

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 20:32

Oh ja Urielle, in mijn 1e bericht staat trouwens ook dat ik het heb over naast je paard lopend naar de manege. Dus allebei je reacties kloppen niet en ze spreken elkaar tegen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 20:39

een paard aan de hand in vreemde omgeving kan, zeker als vierjarige, enorm veel energie verliezen door onder de indruk te zijn van de omgeving, Asia.

Overigens was het de oude stalruiter die weer eens wilde komen rijden met het paard. Ik heb hem van de week alleen dus een keer gestapt en ik stond verbaasd dat het paard zo snel begon te zweten dus ik ben ook gestopt. Overigens is longeren bepaald niet heiligmakend hoor, ze werken dan (als je goed longeert) net zo hard als onder het zadel.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 20:42

maar ze moet verder doen wat ze niet laten kan, ik geef alleen een advies vanuit mijn ervaringen met het aanrijden van jonge paarden en het terug in training nemen van oudere paarden en ik vind anderhalf uur erg lang voor een vierjarige die net terug opgepakt wordt. Als jij je paarden wel gelijk zo wilt rijden, doe je dat toch fijn? Ik ga echt niet de dierenbescherming bellen hoor

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 20:59

Persoonlijk vind ik 1,5 uur ook veel voor een paard dat zolang stil heeft gestaan.

en voor een jonkie die niks gewend is zeker

Wat Urielle zegt, vaak zijn het de dingen om ze heen, waar ze nog meer moe van worden, dan van het werkelijke rijden zelf.

Ik heb het vaak genoeg gemerkt
jong dier, wat een keer of 3 per week half uurtje liep
Mee naar het bos, alleen maar gestapt, na 3 kwartier weer thuis en helemaal nat en dood op

Het is zo spannend voor die jonkies.

SorayaDL

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 21:06

Urielle schreef:
maar ze moet verder doen wat ze niet laten kan, ik geef alleen een advies vanuit mijn ervaringen met het aanrijden van jonge paarden en het terug in training nemen van oudere paarden en ik vind anderhalf uur erg lang voor een vierjarige die net terug opgepakt wordt. Als jij je paarden wel gelijk zo wilt rijden, doe je dat toch fijn? Ik ga echt niet de dierenbescherming bellen hoor

Ik denk dat je voortaan eerst wat beter moet lezen voordat je een reactie geeft en oordeelt. Ik neem mijn reactie terug over het paard waar je het over had. Maar jij kunt mij ook niet op mijn trainen en rijden beoordelen aangezien je over dingen heen leest en je oordeel gebaseerd is op wat hier staat. Ik train nu al een paar jaren Lusitano's, zowel jonge paarden die uit Portugal komen als oudere paarden. Dus ik weet wel wat ik doe en elk paard is anders en heeft een andere aanpak nodig, maar de grote lijnen blijven hetzelfde. Ook ik heb de wijsheid niet in pacht en bij paarden raak je nooit uitgeleerd. Er zijn meerdere wegen die leiden naar Rome, dus laten we het gezellig houden, oke .

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 21:11

ik veroordeelde jouw manier niet hoor ik ben het volkomen eens met jou dat ieder paard zijn eigen aanpak heeft
ik schrok vorige week ook van die merrie ineens dus ik bedoelde het alleen goed naar TS
Met het laatste ben ik het helemaal eens