Vreugde bok bij aangalloperen.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Mayo_

Vreugde bok bij aangalloperen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-05 18:43

Ik rij dus op en manege en daar hebben we een paard dat erg 'loop graag' is, altijd hard, harder, hardst.
Nu kunnen de meeste hem wel rustig en aan de teugel lopen, maar nu hebben we dus een probleem waar niemand antwoord op weet.

Hij maakt altijd een vreugde bokt als je hem wilt aangallopeerd en we weten niet hoe we hem dat af moeten leren aangezien je hem er niet voor kan straffen want hij wil juist graag galopperen en is heel blij.
(hij bokt dan met 1 been iets hoger dan het ander maar wel heel hoog, en gallopeerd daarna gewoon door)

Weet een van jullie dus iets waardoor je dit kan voorkomen, want gister hebben we weer vanalles geprobeerd en na 5 keer er bijna afvliegen was ik het wel zat (en me hart ook).

Alfast bedankt.

P.s ik gallopeer alleen aan uit een rustige nagevelijke draf dus daar kan het volgens mij niet aan liggen.

Kim82

Re: Vreugde bok bij aangalloperen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-05 19:00

En als je het vanuit stap probeert?

Verder is het denk ik belangrijk om hem goed te belonen als hij een keer niet bokt. Het is wel moeilijk om af te leren bij een manegepaard omdat hij niet altijd een even consequente ruiter op zijn rug heeft.

KisSs_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-05 19:24

ben het met kim20 eens
en als je hem nou erg bezig houd als je aan springt,b.v door een volte te rijden en als je op de hoefslag komt aan springen en dan meteen een gebroken lijn ofzo??
succes

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-05 19:32

Heb dat vandaag een heleboel paarden zien doen op wedstrijd, inderdaad beloon hem als hij het goed doet, enne wel blijven zitten heh

missnynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-05 19:35

mijn haflingerruin doet dat soms als hulpje bij het aanspringen in de goede galop....de laatste tijd bijna nooit meer trouwens...

_Mayo_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-05 12:10

Ik heb echt vanalles geprobeerd, in volte, afwenden zodra je de hulpen geeft, uit stap, maar het lijkt wel een automatische reactie.
Zelfs mijn instructeur weet het niet meer-en dan moet het wel heel erg zijn- maarja we doen het de volgende keer gewoon weer van voorafaan.

In iedergeval bedankt voor de reactie.

Enne er rijden niet echt beginners op, hij is nu net een maand bij ons en hij is veel te sterk voor iemand die nog niet veel ervaring heeft.
(die bokken zijn ook ontiegelijk hoog, ik lag eergister ook al bijna op zijn nek.)

dagmach

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 12:43

Zadel na laten kijken.
Als je al van alles geprobeerd hebt en hij blijft dit achter elkaar doen is het mi geen vreugdebokje meer.

De eerste keer oke,leuk ik mag gaan maar bij blijven proberen is dat niet logisch.
Dus rug en zadel na laten kijken!

Groet Dagmach

_Mayo_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-05 17:53

Naar het is alleen bij aangalopeeren, daarna doet hij het niet meer.
En het zadel zit volgens mijn instructeur goed.

lindsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 14:27

Is het paard nog jong?
Zo ja dan heeft hij misschien nog moeite met zijn balans.
Soms werkt het dan beter om niet aan te springen vanuit een rustig drafje maar om steeds harder te gaan draven totdat hij vandaaruit vanzelf in galop valt.

Andere manier is vlak voor het aanspringen op het verkeerde been te gaan lichtrijden en dan in de hoek aanspringen in galop zonder te gaan doorzitten.

Oké beide manieren zijn niet zo als het hoort maar werken vaak wel.
Als het paard op bovenstaande manieren in galop aanspringt zonder te bokken dan dit natuurlijk niet blijven doen maar daarna wel weer op de juiste manier proberen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 14:30

Ik mopper met mijn stem op een paard die dat doet.
Dus van nee-eee, mag niet oid

het is idd niet iets om echt af te straffen, maar zo maak je wel duidelijk dat het toch niet helemaal de bedoeling is.

En uiteraard flink belonen als het zonder bok gaat

De meeste snappen dat dan erg snel.
Maar als er meerdere mensen op rijden, moet natuurlijk wel iedereen dat doen