vierkant halthouden ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

elmiran

vierkant halthouden ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-05 17:44

M'n instructrice zegt vaak dat m'n paard netjes vierkant staat met halt houden. Hoe kun je dit voelen? en hoe moet je dat doen...meestal als ik het probeer is er wel iemand die kan zien of ze wel of niet goed staat.

_Mayo_

Re: vierkant halthouden ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-05 18:48

Laat hem niet halthouden met je teugel maar met je zit.
Span je bovenbenen aan waar door hij in een langzame vloeiende beweging kan stoppen en dus niet in de knoop komt met zijn benen.

Doe je dit alleen met je teugel dan stopt hij in een keer waardoor hij niet de tijd krijgt om zijn benen stevig(vierkant) onder zich te zetten.

Ik hoop dat je er wat aan hebt.

Groetjes marjolein.

Kim82

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-05 18:57

Hoe je het kunt voelen? Tja, beetje lastig uitleggen. Als je paard vierkant staat voelt het alsof je op een berg zit. Staat je paard niet vierkant dan zit je meer in een dal. Zo heb ik het geleerd te voelen en ik voel het nu altijd goed.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-05 19:00

Ik heb altijd als bijv het rechter achtervoetje meer naar achteren staat dat ik dan mijn rechter kont knobbel verder naar beneden voel.
Die kant is dus dan iets lager.

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-05 19:04

kim20 schreef:
Hoe je het kunt voelen? Tja, beetje lastig uitleggen. Als je paard vierkant staat voelt het alsof je op een berg zit. Staat je paard niet vierkant dan zit je meer in een dal. Zo heb ik het geleerd te voelen en ik voel het nu altijd goed.

ja zo heb ik het ook geleerd!

GoldStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-05 20:05

Als je goed kan zitten, kun je dit heel goed voelen. Als het paard een achterbeen naar voren zet, wordt de kant waar je been ligt hol, als het been naar achteren staat bol. Een been in de steunfase geeft in de eerste helft van deze fase een opwaarts effect, in de tweede helft van deze fase een neerwaarts effect. Als een paard vierkant staat en als je zelf in balans zit, voel je dat de linker- en rechterkant hetzelfde gevormd zijn en dat je aan beide kanten even hoog zit. Voor de voorbenen geldt een soortgelijk verhaal: staat het voorbeen naar achteren (dus meer onder het paard), dan zakt die zijde en is het paard aan die kant hol. Aan de kant waar het voorbeen naar voren staat is het paard bol, die zijde zakt. In het eerste deel van de steunfase van het voorbeen komt die kant van het paard iets omhoog, in het tweede deel van de steunfase zakt die kant van het paard.

Je kan het simpel leren voelen. Je kan met je ogen dicht elke plek waar een been van het paard de grond raakt aangeven. Dit geldt ook tijdens de zwaaibeweging van elk der benen naar voren. Als je dit in stap doet en je laat iemand controleren wat je doet, dan kun je het gevoel wat je hebt, verklaren met het verhaal hiervoor. Belangrijker is dat je door veel herhalingen een reflex opbouwt waarbij je zonder na te denken, precies weet waar de ledematen van het paard zich bevinden. Bedenk dat er veel herhalingen nodig zijn, voordat dit vanzelf gaat. (meer dan 10.000 keer de juiste herhaling). Omdat zoveel herhalingen veel tijd kosten, kun je ook NLP* toepassen. Als je het gevoel bewust een aantal keren goed hebt aangevoeld, kun je je dit gevoel voor de geest halen. Door dit gevoel op te roepen, train je je
hersenen. Het gevoel bij vierkant staan, verankert zich dan in je hersenen en je herkent het daardoor veel sneller dan iemand die deze methode niet toepast en rijden alleen leert door veel te trainen en te oefenen. (er zijn natuurtalenten die dit niet nodig hebben.....).

NLP* Neuro Linguistisch Programmeren.

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-05 11:16

oke dus als er een voorbeen naar voren staat is de voorkant iets lager...en als er een achterbeen naar achteren staat is de achterkant lager heb soms wel eens als ik even stil sta dat ik voel dat de rechterkant meer naar beneden staat. Wilde gewoon even weten hoe je het kunt voelen. In welke klasse moet een paard het kunnen?

_Mayo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 12:07

Elk paard kan dat als jij maar de juiste aanwijzingen geeft (of kan een wild paard niet vierkant staan?).

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 13:54

soms kun je ook beter niet teveel doen.
Ik wil altijd mijn been er aan houden en mijn hand iets meer als normaal op het moment dat ik ga halthouden, maar dan staat ze helemaal uit elkaar.
Doe ik het helemaal op mijn zit en verder niks dan staat ze vierkant.
Ik doe soms teveel mijn best.
dat was ook het commentaar bij mijn laatste proef, ik wil te veel mijn best doen.

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-05 13:57

Heb het vandaag eens uitgeprobeerd....en idd...toen ik d'r meer terug reed op m'n zit voelde ik dat t gewoon overal even hoog was....keek naar beneden(ff testen) en idd heb ook een paar keer gevoeld dat ze dus niet goed stond en idd...is makkelijk te voelen maarja blijft lastig om d'r gelijk vierkant te laten staan, meestal moest ik ff een pasje achteruit of iets vooruit.

_Nann_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 18:10

ik vind dit punt dus ook vreselijk moeilijk ! dus ik volg het topic eventjes, oris is namelijk een ontzettende pismerrie.. en met rijden dus nogal eens behoorlijk vervelend maar als ik dan vooral wil gaan halthouden( vierkant) moet ik dus echt idd best wel terugrijden eerst, en goed links-rechts drijven, voordat ze ook daadwerkelijk vierkant staat, maar ik vind dit ook ontzettend moeilijk om te voelen. 9 van de 10 keer staat ze dus ook gewoon niet vierkant of zet ze op het laatste moment net een been opzij ofzo, om gewoon eff lekker er onder uit te komen heb ik het id...

_Mayo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-05 18:31

OrissE_GipsY schreef:
ik vind dit punt dus ook vreselijk moeilijk ! dus ik volg het topic eventjes, oris is namelijk een ontzettende pismerrie.. en met rijden dus nogal eens behoorlijk vervelend maar als ik dan vooral wil gaan halthouden( vierkant) moet ik dus echt idd best wel terugrijden eerst, en goed links-rechts drijven, voordat ze ook daadwerkelijk vierkant staat, maar ik vind dit ook ontzettend moeilijk om te voelen. 9 van de 10 keer staat ze dus ook gewoon niet vierkant of zet ze op het laatste moment net een been opzij ofzo, om gewoon eff lekker er onder uit te komen heb ik het id...

het antwoord is hier boven al gegeven, en het hielp dus ik denk niet dat er nog meer antwoorden komen.

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-05 18:58

Mag wel als er nog meer tips zijn echt goed kan ik het nog niet maar voel het wel goed. als ze vierkant staat heb ik het idee dat ze wat hoger staat, en als er een wat benen naar achteren staan is ze wat ingezakt . Ligt het ook niet een beetje aan de beenstanden van een paard? lijkt me wel dat een paard met correcte beenstand makkelijker vierkant kan staan....of niet?

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 18:26

voelen kun je oefenen door in stap de beenzetting van je paard te voelen, ga uit van de achterbenen. probeer in een ontspannen stap je er op te concentreren, laat iemand controleren of je het goed hebt, als je voelt dat je paard met bijvoorbeeld het linkerachterbeen naar voren gaat zeg je links en zo verder. door je dit aan te leren kun je je paard ook voor het halthouden cotroleren en indien nodig corrigeren. op deze manier ga je het ook goed bij het halthouden voelen.

wanneer je paard goed van achter naar voren loopt zal hij meestal ook vierkant halthouden, het is geen trukje maar ook weer puur rijtechnisch.

Malibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 11:55

Ik ben hier nu ook veel op aan het oefenen, dit probleem ligt echt bij mij want ik heb zo'n 'valse' knik in m'n heup en zit dus een beetje naar links...

Ook hou ik m'n rechterbeen er niet goed aan waardoor het rechterbeen voorbeen dus ook heel vaak net iets achter het achter het linkervoorbeen staat.

Ik weet dus waar het probleem ligt, maar dat heb je er echt niet zo uit hoor het gaat nu ietsje beter, maar lang niet perfect.
Maar dat is een kwestie van kilometers maken...

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 15:06

ik heb 't geleerd, doordat mijn instructiese mij steeds vroeg - welk been er niet goed stond...- dan moest ik voelen en in het begin had ik het nog wel eens fout...
Als ik ging kijken, liep mijn paard, dus kon ik 't zelf nooit controleren...
Nu gaat het goed