wijken

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

maarloesx

wijken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-05 16:37

ik ga volgend jaar concour rijden.. Ik start dan in de B maar ik wil graag dan alvast oefenen voor L. Nou is mijn vraag hoe leer je een pony wijken, en wat vo'n hulpen moet je je pony dan geven. Op les heb ik wel gezeten en heb ik het ook geleerd maar volgens mij kan mijn pony dit gewoon niet. En omdat ik nu niet op les en ik ook niet van plan ben op les te gaan omdat ik bij een ponyclub ga waar je geen les bij nodig hebt. Dus wie heeft er een antwoord op mijn vragen?

Dionnee

Re: wijken

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-05 16:39

toch denk ik dat je dit het bestkan vragen om les ergens dan kan je pony het wel als je goed traint

Deau

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-05 16:42

Als ik jou was zou ik toch maar les gaan nemen. Je weet niet eens wat de hulpen van wijken zijn. Dus hoe kan je het dan goed uitvoeren. Wijken is nog wel redelijk makkelijk te leren. Maar de sb enzo is moeilijker te leren.

Imitador

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-05 16:44

Wat is sb?? Ik kan wel wijken, maar ik weet niet wat sb is...

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-05 16:46

Ik zou gewoon lessen gaan volgen. Iedereen heeft gewoon les nodig je kunt niet zomaar je pony wat aanleren door via bokt de hulpen te vragen. Wij kunnen niet door de computer heen kijken om te zien of je het wel goed doet. Ieder paard/pony kan het, als je pony/paard schrikt springen ze toch ook wel eens opzij. Ik heb het m'n paard geleerd door iets naast de A-C lijn af te wenden en haar met m'n binnebeen naar de hoefslag toe te duwen. Het duurde wel een tijdje voordat ze door had wat ze moest doen, als je het een klein stukje naast de hoefslag probeerd gaat het t makkelijkste, als het goed gaat kun je de afstand steeds iets groter maken.

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-05 16:46

Imitador schreef:
Wat is sb?? Ik kan wel wijken, maar ik weet niet wat sb is...

ik denk travers ofzo?

Dionnee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-05 16:50

schouderbinnewaarts denk ik

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-05 16:51

Deau

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-05 16:52

SB is schouderbinnenwaarts.

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-05 16:54

owja haha ben blond vandaag.

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-05 16:54

sb is denk ik schouderbinnenwaarts..

ik dacht ook altijd dat mijn pony nooit zou leren wijken.. maar het is me toch gelukt..

probeer eerst van de A schuin naar de M of H te rijden (van de C naar de F of K kan natuurlijk ook.. ) keg je binnenbeen wat naar achteren en drijf daarmee.. hou met de binnenhand contact, maar trek er NIET aan (fout die ik vaak maakte) ook niet als hij scheef loopt, want als je aan zn binnenhand trekt, KAN hij zelf niet meer opzij.. neem meer contact met je buitenteugel.. houd je binnenbeen eraan, zodat hij niet omvalt...

Verder is het gewoon oefenen, oefenen en nog eens oefenen en als ik jou was, zou ik zekerweten op les gaan..
Zorg er voor dat je je pony niet blokkeerd, dat zie ik vaak en dan gaan ze bij het afwenden al rennen!! Dan ben je nog verder van huis..

Succes ermee.. xXx

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-05 17:21

Wijken is voor een paard echt niet moeilijk, dus als jij je paard niet kan laten wijken...moet je echt les nemen en niet zelf maar wat proberen.....

Zo raar dat mensen denken dat hun paard iets niet kan
Misschien ligt het niet aan het paard????

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-05 17:40

superwoman schreef:
Zo raar dat mensen denken dat hun paard iets niet kan

Inderdaad, bij dit soort (relatief) makkelijke oefeningen snapt het paard hoogstens de hulp nog niet helemaal

Alanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-05 23:21

[ En omdat ik nu niet op les en ik ook niet van plan ben op les te gaan [i][u]omdat ik bij een ponyclub ga waar je geen les bij nodig hebt. Dus wie heeft er een antwoord op mijn vragen?[/quote]

Hoezo bij een ponyclub waar je geen les bij nodig hebt !!!?????

lindsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-05 23:41

Ik denk eerlijk gezegd dat het niet veel nut heeft om concours te gaan rijden zonder dat je les hebt. Als je niet weet hoe je je pony moet leren wijken kom je in ieder geval niet verder dan een B proef en weet je zekerd dat je daar al wel aan toe bent?

Lijkt mij verstandiger om lid te worden van een ponyclub waar je wel lessen kan volgen.
Zelfs Anky wordt nog getraind door Sjef. Snap dus niet dat jij al denkt wel zonder les te kunnen.

Elke gezonde pony kan trouwens leren wijken.

Maroush

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 11:15

Alanta schreef:
[ En omdat ik nu niet op les en ik ook niet van plan ben op les te gaan [i][u]omdat ik bij een ponyclub ga waar je geen les bij nodig hebt. Dus wie heeft er een antwoord op mijn vragen?

[/quote]

Waarschijnlijk bedoeld ze dat je apart betaald voor lidmaatschap en lessen ofzo, dus die lessen zijn niet verplicht denk ik ...

Maargoed, ik zou toch maar les nemen idd. Dat helpt echt een heel stuk hoor
Je kunt natuurlijk wel aan de hand vast het wijken voor druk principe oefenen, daar heb je dan onder het zadel ook weer profijt van als je paard dat al snapt.

Jaduuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 11:20

1 Tip neem gewoon les !! Dan weet je ook zeker dat je het je pony niet verkeerd aan leert

dagmach

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 13:04

Geen les nodig????

Weet niet hoor

Enige zelfreflectie is hier wel op zijn plaats.

Zit al 32 jaar op een paard en les nog steeds,heb het ook nodig

Ja,en wijken simpel toch,been iets naar achteren,zitbeen knobbel van dit been laten zakken,ietsjes meer druk in je andere beugel,meeblijven lopen met je zitbeenknobbels,bovenlichaam rechthouden,binnen teugel laten ademen,buiten teugel opvangen en dan ook gewoon je paard voorwaarts houden.

Nee,hoor,hoef je echt niet voor naar les .
En doet ie het niet?Eerst zorgen dat je het zelf motorisch aankunt en bij een perfecte hulp lijkt het net of het vanzelf gaat.
Nou,goed oefenen dan maar.

Groet Dagmach

maarloesx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-05 13:56

Alanta schreef:
[ En omdat ik nu niet op les en ik ook niet van plan ben op les te gaan [i][u]omdat ik bij een ponyclub ga waar je geen les bij nodig hebt. Dus wie heeft er een antwoord op mijn vragen?

[/quote]

Kijk als ik concour wil rijden moet je eerst bij een ponyclub zitten mijn vader & moeder hebben geen tijd om weg te brengen naar de ponyclub. Dus ik ga bij een ponyclub waar je geen les bij is. Dus waar er geen lessen zijn. Waar je alleen lid van bent zodat je concour kunt rijden.

Bedankt voor de reacties allemaal

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 14:01

Kun je geen priveles nemen dan? ik heb precies hetzelfde(geen eigen vervoer, en me pa heeft er gewoon geen tijd voor), als ik op concour wil zou ik ook lid worden bij een club waar je niet verplicht lessen hoeft te volgen, maar dan zou ik wel op zoek gaan naar instructie aan huis en dat heb ik nu ook

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 14:23

zet op Bokt een advertentie voor instructie aan huis, zonder les heb je op concours ook niks te zoeken

Bombarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 20:56

Als je paard het niet kan moet je het hem leren, het beste kun je daar les bij nemen want als je het niet goed doet kun je veel beschadigen bij je paard. Je laat het paard wijken door hem zijwaards voor je kuit te laten lopen. Je drukt je kuit aan achter de singel en probeert hem als het ware "om te duwen" zodra hij een pasje naar voor en opzij gaat dan beloon je hem uitvoerig.. enz. je kunt er ook in het begin een helper naast hebben die je paard opzij drijft, zo leert hij meteen zijn achterhand mee te nemen. maar neem eerst maar les anders sta je straks ook flink voor aap op je wedstrijd! Succes!

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 21:40

Ieder paard kan wijken; of het hem geleerd is is een tweede.
Er zullen toch ook wel mensen op de ponyclub zijn die L of M rijden; als je geen les kunt nemen kun je die mensen nog altijd om hulp/uitleg vragen.
Vinden ze meestal nog leuk ook, geloof me