Het paard in beweging - in de praktijk?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Het paard in beweging - in de praktijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-05 15:58

Op het Horse Event had ik al het boek 'Het paard in beweging' van Sara Wyche gekocht, maar ik had vandaag pas tijd om het te lezen. Ik vond het in elk geval interessant en ook goed leesbaar, maar de praktische toepasbaarheid van het geheel is mij volgens mij een beetje ontgaan. Ze legt wel uit hoe het paard er van binnen uit ziet, maar de ruiter komt er in mijn ogen wat bekaaid vanaf (wordt alleen over verteld dat elk mens anders in elkaar zit en dat rijtechnische aanwijzingen uit een boek dus nooit precies opgevolgd kunnen worden) en hoe je je paard nou precies kunt laten lopen zoals het boek voorschrijft, is ook niet echt duidelijk.

Naar wat ik begrepen heb toont het boek spiertechnisch aan waarom een bereden paard verzameling en oprichting nodig heeft om de ruiter goed te kunnen dragen, dat belangrijke spiergroepen in rug en hals blokkeren als je de neus achter de loodlijn brengt en dat voorwaarts neerwaarts met het neusje eruit essentieel is voor het ontwikkelen van een goede spierbalans. To zover kon ik het allemaal volgen en vond ik het erg verhelderend om alles nu eens in exacte medische termen uitgelegd te krijgen in plaats van in rijkunstige frasen als 'door je paard in hoofdhouding X te rijden laat je hem zijn achterhand beter onderbrengen' ). Maar wat denken andere lezers nu van het opliften van de buik door aantikken met de kuiten en daardoor tussenribzenuwbanen prikkelen? Is er iemand druk bezig om het boek nu in praktijk op zijn/haar paard los te laten - en hoe werkt dat? Ik ben erg benieuwd naar wat anderen van het boek vinden.

Remember

Re: Het paard in beweging - in de praktijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-05 17:49

Ik studeer bewegingswetenschappen en merk wel dat hoe meer ik te weten kom over het spierstelsel hoe meer ik dat in praktijk kan 'zien'. De studie is dan weliswaar op het menselijk lichaam toegepast, maar er zijn zeer veel overeenkomsten. Ook de opbouw van spieren en mate waarin je ze kunt belasten, spierpijn en het herstel ervan etc.

Ik ben ook van mening dat iedere ruiter basiskennis moet hebben van hoe het paard in elkaar zit. En dan hoeft die niet elke spier te kunnen benoemen, maar wel weten hoe ze liggen, wat ze doen en hoe ze andere spieren beïnvloeden. Het boek zelf ken ik niet, lijkt me wel interessant! En bij de praktische toepasbaarheid van een boek zet ik altijd vraagtekens, geen één paard is volgens het boekje te rijden . Je moet maar net de 'lijnen' eruit zien te halen en gebruiken/aanpassen op wat op jullie van toepassing is.

Vooral zelf véél kijken en oorzaak en gevolg van elkaar gescheiden proberen te houden als je bewegingen in de gaten houdt!

LiesBento

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-05 19:05

Door die hele beschrijving van de spieren en anatomie van je paard, kan je er misschien je training op aanpassen, ik bedoel zodat je beter weet welke spieren je extra moet trainen aan de hand van de bouw van jouw paard.

GoldStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-05 19:50

Het is niet de bedoeling van het boek om paardrijden te behandelen. Het boek geeft je een aardig inzicht in wat er onder de motorkap van het paard zit en wat er gebeurt tijdens beweging onder een ruiter. Als je de anatomische samenhang en wisselwerking tussen paard en ruiter begrijpt die in het boek behandeld wordt, dan zou je ook in staat moeten zijn om te begrijpen waarom bepaalde rijtechnieken of trainingsmethoden in het voor- of nadeel van het paard werken. Het stelt je in staat om trainingswerk, instructie en vorderingen beter te begrijpen en te toetsen.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 09:39

Inderdaad. Volgens mij is dit boek (ik heb hem ook) bedoeld om de lezer te leren kijken naar paard en ruiter en te leren begrijpen hoe een paard zich (correct) beweegt. Welke spieren doen mee en welke zijn atagonistisch. Ik vind dit een prachtig boek. Ik heb lang gezocht naar zo'n boek (het behandelt de "anatomie in de praktijk").

Maroush

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 11:06

Lijkt me een interessant boek, ga het binnenkort ook maar eens lezen
Maar het is dus niet van : als je daar been geeft, activeer je die en die spier ofzo, of werkt het uberhaupt niet zo ? Ik vraag me nog steeds af waarom een paard voorwaarts gaat als je been geeft nl.

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 11:25

Maroush schreef:
Ik vraag me nog steeds af waarom een paard voorwaarts gaat als je been geeft nl.

Niet omdat je met been geven de 'vooruitloopspier' activeert

In het begin vlucht het paard als het ware voor het been, omdat dat eng en nieuw is (de meeste dan, heb een enkeling gereden die er totaal niets om gaf ). Hoe vaker je erop zit hoe minder het vluchtgedrag wordt, maar ondertussen leert je paard dat 'tempo verhogen' een wenselijke reactie is op been krijgen. Paard voelt been -> signaal naar hersenen dat er been gegeven wordt -> wordt 'vertaald' -> signaal naar de spieren terug om passende reactie uit te voeren.

GoldStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 19:22

De hulpen zijn aangeleerde reacties. Het is wel zo dat bij een goed gereden paard de hulpen die via "het dashbord" van het paard gegeven worden, specifieke spiergroepen aanspreken. De plaatsen en de manier waarop je hulpen geeft, zijn niet toevallig gekozen. Bij een echte rijopleiding leer theoretisch en in de praktijk, welke spieren geactiveerd worden en op welke manier je de hulpen het beste kan geven. Als je drijft kun je met de kuit drukken of meer aanleggen, maak je de kuit wat dikker door de hak te laten zakken dan wordt de druk iets groter op de buikwand veroorzaakt door de afhangende benen. Door de schacht van de laars iets naar voren te laten werken, is de reflex van het paard op de hulp sterker. Dat is een fysiologische reactie waar gebruik van wordt gemaakt. Bij de "moderne instructie" wordt hier nauwelijks of geen aandacht aan besteed.

Op dezelfde manier kun je aangeven wat de impact is van bepaalde dressuur bewegingen op de anatomie, fysiologie en bio-mechanica van het paard. Als je dat begrijpt, weet je bij bepaalde problemen precies wat voer oefeningen je moet rijden en wat het effect er van zou moeten zijn.

Maroush

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 20:56

Remember schreef:
Niet omdat je met been geven de 'vooruitloopspier' activeert .

Nee, dat idee had ik ook al, dat hulpen gewoon aangeleerde reacties zijn. Maar er moet toch wel íets van logica in zitten ?

Wat GoldStar schrijft zou ik wel eens wat meer over willen lezen. Gaat dat boek daar ongeveer over ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-05 00:13

Aan de ene kant wel - maar aan de andere kant ook weer niet. In het boek wordt uitgelegd dat als een ruiter zijn kuit/hak precies onder zijn achterste heeft hangen, zijn beenhulpen direct inwerken op de tussenribspieren die hiervoor het gevoeligst zijn. Deze gevoeligheid bestaat eruit dat ze samenkrimpen zodra ze door het ruiterbeen worden ingedrukt en dus worden verlengd. Door het samenkrimpen van deze spieren buigt de ribbenkast zich van het been af. Als je de hulp meer naar voren geeft, zit je meer op de schouderspier waardoor je meer beenactie kunt 'maken' door het indrukken en daardoor aan laten spannen van deze spier, en door het been meer naar achteren te leggen spreek je via de ribben het achterbeen sterker aan. Die laatste link vond ik wat minder duidelijk (niet zo direct als ribben en schouder) en daardoor ook iets minder geloofwaardig. Hulpen zijn uiteindelijk toch altijd aangeleerde reacties, en iedereen kent de opmerking dat je je paard kunt leren te changeren als je aan zijn oor trekt. Ik denk dat het uiteindelijk een combinatie van die twee is, lichaam en leren.

Dat druk op bepaalde spieren bepaalde reacties veroorzaakt, wordt dus wel behandeld. Maar hoe je die druk precies moet uitoefenen en op welk moment voor welke oefeningen komt helaas niet aan bod. Een voorbeeld daarvan is het beinvloeden van de m. deltoidus (de spier die onder het zadel in een driehoek vanaf de ruggengraat naar de schouder loopt: Hoe prikkel je die? Door je bilspieren aan te spannen of juist te ontspannen? In het eerste geval ontstaat er een redelijk breed onsoepel vlak in het zadel, in het tweede geval heb je twee zitbeenknobbel-punten in het zadel prikken. Welke van de twee is dan een hulp? Komt er uberhaupt nog wel zo'n zithulp aan bij het paard als jij op een stuk hout op twee kussens boven zijn rug zit? Ik denk dat wat een paard aan zithulpen doorkijgt voor 99% bestaat uit kantelingen van het zadel op zijn rug. Ik kan met mijn bilspieren geen hout samenknijpen: hoe kan mijn paard dat dan toch voelen? Waarschijnlijk door de kanteling van het zadel en de afgeleide spierspanning die hierdoor in mijn benen ontstaat. Dat zijn vragen die bij mij ontstaan bij het lezen van het boek, en die helaas niet beantwoord worden. Aan de andere kant is het natuurlijk erg goed dat ze uberhaupt eens in me op komen!

Wat betreft die logica: Ik weet niet of er zoveel logische zaken in de dressuur zitten - vanuit het paard gezien dan. Zet een mens op een paard, en hij wil zijn uitsteeksels gaan gebruiken om het paard dingen te laten doen. Ik zou zeggen, verzin eens iets anders om met je benen te doen dan tegen het lichaam te duwen/schoppen ongeveer onder je zitvlak waar ze automatisch al bungelen? Hetzelfde geldt voor teugelhulpen. Er wordt al eeuwen vanuit de aanwezigheid van teugels en bitten geredeneerd, met het doel om te verklaren waarom ophoudingen aan de teugel bepaalde gewenste reacties veroorzaken bij het paard. Als je het vanuit het paard bekijkt, is er echter niets logisch aan de dresuurmatige reacties op teugelhulpen: Een onbeleerd paard vertaalt druk in 99% van alle gevallen met tegendruk. Renpaarden beleren is dan in feite veel natuurlijker, omdat deze leren om tegen de teugeldruk in te rennen. Hoe meer druk er op de teugel komt, hoe harder het paard gaat galopperen/draven. Een paard moet leren om teugeldruk om te zetten in nageven in de nek, wegbuigen van het hoofd en teruggaan in tempo. En die aangeleerde reactie wordt dan vervolgens weer verklaard als een natuurlijke, (bio)logische en dus gezonde reactie voor een paard door te praten over een natuurlijke reactie op druk op bepaalde zenuwknopen, tong waardoor speekselklieren geactiveerd worden enz. Zo kom je het kringetje weer mooi rond. Ik denk dat dressuur zeker natuurlijk en logisch is - voor de mens - en dat moderne klassieke dressuur eigenlijk als doel heeft om die menselijke logica voor het paard zo gezond mogelijk in te zetten.

GoldStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-05 11:50

In de moderne dressuurboeken zul je dit soort informatie niet meer tegenkomen.

Een voorbeeld van de fysiologische verklaring van de beenhulpen zie je in onderstaande figuur.

Afbeelding

Beenhulpen kun je geven met kuit, hak en spoor. De hulpen moeten voldoen aan 3 voorwaarden: 1. op het juiste moment (tijd), 2. op de juiste plaats en 3. in de juiste mate.

Het juiste moment (tijdstip,tijd), is wanneer de schuine buikspier invalt, dus concaaf of hol wordt, omdat op dat moment het achterbeen van de grond komt om naar voren te treden.

De juiste plaats is achter de singel, omdat de aanhechting van de schuine buikspier zich bevindt op de plaats van de singel en dus prikkeling van de buikspier terplaatse de grootste lengte van de buikspier aktiveert. Bovendien doet een prikkeling op deze plaats de rug en lendenen aan deze zijde buigen.

De juiste mate hangt af van de gevoeligheid van het paard.

De fysiologische werking bestaat uit het prikkelen van de zenuw van de buikspier, die langs sensibele banen een signaal doorgeeft aan de hersenen. Er komt een signaal terug langs andere motorische banen naar de spier, die de samentrekking veroorzaakt.

Een beenhulp op de singel heeft meer buiging van de rug en lendenen tot gevolg en werkt daardoor meer in op het systeem van de locomotie van het paard.

Een hulp op de rechte buikspier doet de rug en de lendenen buigen, zonder daarbij de achterbenen te betrekken.

Een hulp voor de singel zorgt voor buiging van de hals en heeft tot gevolg vertraging van gang.

Bedenk daarbij dat beenhulpen interrumperend moeten werken. Assidue hulpen stompen een paard af.

De andere hulpen hebben op hun beurt ook weer specifieke fysiologische reacties tot gevolg.

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-05 12:12

Ik vind het stuk hierboven heel interessant, maar toch vraag ik me af of de reactie van het paard op een hulp allemaal zo te verklaren is zonder het leerproces erbij te betrekken.

Als het allemaal neurologisch bepaald is welke reactie er komt op welke prikkel dan zou je dus in weze keer op keer op keer dezelfde reactie op dezelfde moeten krijgen, maar dat is in de praktijk wel anders. Hoe valt dat te verklaren dan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 08:41

Bedankt voor het plaatje, Goldstar, dat is inderdaad verhelderend! Toch blijf ik wat vraagtekens hebben bij de automatische reacties op prikkeling van spieren. Een goede ruiter kan extreem gedoseerde hulpen geven doordat hij al zijn spieren afzonderlijk aan kan spannen, maar als je naar het plaatje kijkt is het gewoon onmogelijk om een hulp met de achterkant van je been/voet aan spier 3 (op de schouder) te geven zonder dat je met de knieen gaat klemmen of in de stoelzit terecht komt. Knieen aanklemmen betekent dat je de deltoidus die van de ruggengraat naar de onderkant van de schouder loopt afknelt (wat weer vermindering van schoudervrijheid tot gevolg heeft), en een stoelzit betekent dat de achterkant van het zadel in verhouding sterker belast wordt zodat de achterkant sterker op de nierregio/deltoidusaanhechting daar in zal werken. Daardoor krijg je juist het tegenovergestelde van een kattenrug, en blokkeer je die spier weer.

Ook bij de verbreking van het evenwicht bij het achterste 'aanspoorpunt' zet ik mijn vraagtekens. Het is gebruikelijk en wordt ook in het boek van Wyche gestimuleerd (en spiertechnisch onderbouwd) om voor het achterwaarts de benen een handbreedte naar achteren te leggen. Als je bij dit plaatje de lijn van dat punt van 'verbreking evenwicht' verticaal omhoog trekt, dan kom je precies bij het diepste punt van het zadel uit, recht onder de ruiter dus. Dat zou dus al de uitgangshouding van het been moeten zijn, anders kun je nooit schouder-heup-hak op een lijn hebben. Dit plaatje zou echter ook betekenen dat bij een groter, langer gebouwd paard de ruiter gedwongen wordt op grotere beenzwaaien te maken om de hulpen te geven dan op een kleiner, vierkant gebouwd paard waar de spiergroepen dichter opeen gepakt liggen.

Ik ben het volkomen met je eens dat hulpen alleen werken als ze met de juiste timing en intensiteit gegeven worden, maar de juiste plek met de natuurlijke reactie blijft me wat duister. Over de timing schrijf je dat je been geeft op het moment dat het achterbeen aan die kant opgetild wordt om naar voren te stappen, dat is gewoon logisch:

Citaat:
Het juiste moment (tijdstip,tijd), is wanneer de schuine buikspier invalt, dus concaaf of hol wordt, omdat op dat moment het achterbeen van de grond komt om naar voren te treden.

Daar ben ik het mee eens, maar niet met dat de schuine buikspier aan die zijde dan 'invalt'. Dat zou namelijk betekenen dat je aanspoort op het moment dat de paardenbuik van je ruiterbeen wegbeweegt. Op het moment dat het achterbeen aan die kant opgetild wordt en je de hulp moet geven, wordt de buik echter juist tegen jouw ruiterbeen aangeduwd, aangezien het achterbeen aan de andere kant net geland is in de verst naar voren grijpende stand, de schuine buikspier daar dus aangetrokken is en de hele buik met botten, spieren en organen dus naar de andere kant weg wordt gedrukt - tegen jouw been aan. De buikspier aan jouw kant is weliswaar uitgerekt in plaats van aangespannen, maar wordt wel door het paard actief tegen jouw been aangedrukt omdat deze kant van de rug nu naar opzij puilt en voelt dus bol. Naarmate het achterbeen in de beweging van die pas verder naar voren gebracht wordt, spant de spier zich sterker aan waardoor de buik van die kant weggeduwd wordt en de buik aan de kant van je been dus vlakker wordt en van je been 'wegvalt'. Dat zou juist het verkeerde moment van aansporen zijn, omdat je dan de hulpen geeft aan een al landend achterbeen. Als je je benen iets van het paard af zou laten hangen, zou je als hij rechtsachter net heeft neergezet en la net optilt dus voelen dat hij zijn linkerbuik tegen je linkerkuit duwt - het juiste moment om aan te sporen is dus als de buik naar je been toe komt, niet als de buik wegvalt.

Ik ben trouwens erg benieuwd naar waar je die tekening vandaan hebt? Ik heb namelijk het gevoel dat ik hem ken, maar ik weet niet meer uit welk boekje?

GoldStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 09:53

Een paard reageert niet van nature op hulpen. De hulpen zijn aangeleerd.

Als je een paard ergens prikkelt door aanraking, druk e.d. zal elk paard een reactie geven. De zones geven de gebieden aan waarbij de reactie die van het paard nodig is, past bij de gegeven hulp. De hulpen worden in zones gegeven, waarvan de reactie van het paard goed samengaat, met het doel van de hulp. Daardoor wordt het voor een paard na aanleren ook eerder een aangeleerde reflex.

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 11:38

Je kan de response van nageven van een paard stimuleren stimuleren door vlak voor de singel op III. de juiste spier aan te raken. Dat doe je niet met de achterkant van de voet. Omdat III. gekoppeld is met IV. en IV. een koppeling heeft met het tongbeen, kan je een paard stimuleren om de onderkaak los te laten en het bit te gaan afkauwen. Ook dit doet het paard niet automatisch. Je leert een paard dit in een paar minuten. Dus 1. aanleren, duidelijk maken, 2. begrijpen, en 3. bevestigen (het mag geen toevallige reactie zijn). Een zure appel, een snoepje, een suikerklontje is niet nodig.

De brede rugspier vanuit de rug naar de opperarm, is de spier die door het bovenbeen van de ruiter en de zit belast wordt. Deze spier (m. Latissimus Dorsi) is belangrijk bij de bewegingen, maar geeft ook aan de ruiter belangrijke informatie over de plaats van het voorbeen, tijdens de beweging. Het is in het zitgebied een drukke bedoening met spiergroepen rond de schoudergordel.

Astragirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 14:01

Ik vind dit heel intressant allemaal, vooral omdat mijn stageonderwerp hierover gaat. Ik denk nog altijd dat een paard zich voortbeweegt volgens het principe>>> prikkel door stimulans (pos of neg)>prikkel vanuit spier naar hersenen> prikkel terug naar spier voor voortbeweging. die prikkel wordt dus wel degelijk op een bepaalde spier uitgeoefend, maar er wordt autmotisch de link gelegd met vooruit gaan door de hersenen. hetzelfde als een hond leren zitten door op zijn achterwerk te tikken. Een welbepaalde prikkel zorgt voor een welbepaalde actie. daar gaat uiteraard een heel leerproces bij komen, waarbij de start atlijd moeilijker en langer duurt dan het einde.

GoldStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 15:28

De figuur met de zones die voor bepaalde hulpen van belang zijn, wordt bij theoretisch rijonderricht gebruikt. De basis van deze figuren is afkomstig uit de theorie en praktijk die aan de basis ligt van de rijvoorschriften. Van de rijvoorschriften zijn praktisch alle dressuur oefeningen afgeleid of overgenomen. Dit materiaal wordt gebruikt om theoretische uitleg te geven en om daarna in de praktijk te laten zien hoe het werkt. Deze manier van uitleg kom je bij het moderne paardrijden en in de moderne dressuur instructie en training niet of nauwelijks tegen.

Astragirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 16:04

Jammer, ik zie een kruisje. voor hoever denken jullie dat het vluchtinstinct bij het aanraken van een gevoeilige plek als de buik er bij betrokken is? Een paard beweegst zich weg van druk, of gaat er juist tegenin, hoe zit dit met de beenhulpen dan? Met de teugelhulpen is het duidelijk dat het paard moet lere geen tegendruk te geven.

GoldStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 17:39

De figuur heb ik verwijderd omdat ik het materiaal waar de figuur van afkomstig is, buiten dit forum gebruik. Je kan een paard heel eenvoudig leren om op wat voor commando of hulp dan ook iets te laten doen. Een klopje op de hals kan ook voorwaarts betekenen. Het is maar net "welke taal" je met het paard afspreekt en gebruikt. De voorwaartsdrijvende hulpen hebben niets met "gebruik maken van het vluchtinstinct" van doen.

GoldStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 17:49

Op de meeste plaatsen is het zo dat als je tegen een paard aandrukt, dat het paard terug zal drukken. Als je trekt, zal het paard terugtrekken. Het paard heeft een aantal specifieke plaatsen op zijn lichaam, waar deze beweringen niet opgaan. Als je daar drukt, zal het paard meegaan met de druk. Het ligt er ook aan hoe je drukt. Stel dat je tussen de stalwand en je paard terecht komt en het paard je klem zet. Hoe kom je dan los ? Als je terugdrukt, zal het paard nog harder gaan drukken, dus kom je nog meer klem te zitten. Dus als je klemzit, moet je wat anders doen, daar is geen kracht voor nodig. Het paard zal onmiddelijk van je weggaan. Die reactie is natuurlijk, maar heeft niets met vluchtgedrag te maken. Als een paard niet om wil gaan, wat doe je dan, zonder kracht om het paard om te zetten ? Zo zijn er tal van voorbeelden te geven, waarbij je de reactie van het paard kan gebruiken, om iets te bereiken wat je van plan bent. Het ligt dan voor de hand, om de hulpgeving die je het paard aanleert, in overeenstemming met die response te brengen. Het paard leert dan het snelst een aangeleerde hulp aan, omdat die reactie ook het meest bij zijn natuurlijke reactie past.

Als je met de kuit drukt op een spier, dan geeft dat een andere reactie als wanneer je met de schacht van de laars licht aandrukt en iets naar voren drukt. Als je met een spoor in het lijf van het paard inwerkt, zal de reactie anders zijn.....

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 21:45

Ik denk dat ik dit boek ook maar eens ga aanschaffen. Heb héél interessante reacties gelezen. Vragen waar ik ook al een tijdje mee zit, die blijkbaar daar beantwoord worden.